انجمن های تخصصی  فلش خور
از اینجا تا به شیراز - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: فرهنگی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=35)
+--- موضوع: از اینجا تا به شیراز (/showthread.php?tid=194002)



از اینجا تا به شیراز - L²evi - 20-11-2014

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


از اینجا تا به شیراز 1
ماه رمضان در هر شهر و استانی آداب خاصی دارد. امروز می خواهیم در مورد مردم خونگرم ومهربان شیراز و آداب و رسوم آنها در این ماه مبارک آشنا شویم.
[b]از اینجا تا به شیراز 1[/b]
[b]ماه رمضان در هر شهر و استان آداب خاصی دارد. امروز می خواهیم در مورد مردم خونگرم و مهربان شیراز و آداب و رسوم آنها در این ماه مبارک آشنا شویم.[/b]
شیراز مرکز استان فارس و جایگاه بزرگانی  چون حافظ و دیار عاشقان و عارفان است. مقبره ی پسر ارشد امام موسی کاظم معروف به شاه چراغ نیز در این شهر قرار دارد و همواره بازدید کنندگان بسیاری از اقصی نقاط ایران برای زیارت به این شهر سفر می کنند. باغ ارم ، دروازه ی قران ، آرامگاه سعدی ، تخت جمشید ، ارگ کریمخان و  پاسارگاد ازدیگر مکان های دیدنی استان فارس می باشد.
مردم شیراز از دیرباز به خوش مشربی و خونگرمی معروف بوده اند و بیشترین معروفیت شیرازی ها به شب بیداری و شب نشینی های آن ها است. مردم شیراز معمولا از ساعت ده شب به بعد به خیابان ها می روند و این شهر جزء شهر هایی است که خواب ندارد و همیشه صدای مردم از کوچه و خیابان ها به گوش می رسد.
شب چله در میان شیرازی ها  شبی به یاد ماندنی است. بسیاری از خانواده ها در این شب دور همدیگر جمع می شوند و سفره ای متشکل از قرآن، آینه و قاب عکس حضرت علی و گل لاله و چندین شمع زیبا در این سفره قرار می دهند . آجیل شب یلدا هم که حتما باید کشمش و نخودچی در آن باشد و همچنین  دیگر خوراکی های مربوط به این شب مثل انار،هندوانه ،حلوا ، حلوا ارده ، رنگینک ، ارده شیره ، خرما و انجیر  را در آن قرار می دهند.  شیرازی ها بر این عقیده اند که کسانی که طبعشان سرد است از گرمی های سفره  مانند حلوا و حلوا ارده باید بخورند و کسانی که طبعشان گرم است از تنقلات و میوه هایی که سرد است مثل هندوانه و انار استفاده کنند تا هر دو طبع به تعادل برسد.
روز " والون" در شیراز و در ماه مبارک  رمضان، در خانه ی تازه عروس و دامادها برگزار می شود. این افطاری به این صورت است که  فامیل هر دو خانواده  یک افطاری کامل و مفصل درست می کنند و به همراه "گل" که  به اصطلاح شیرازی ها هدیه ای مخصوص عروس  است و  شامل النگو و یا گوشواره و یا انگشتر و حتی سینه ریز است را به منزل آنها می فرستند.
شیرازی ها ماه رمضان را ماهی مخصوص عبادت می دانند و تمامی اوقات خود را صرف عبادت در این ماه می کنند. اما نکته ی جالب این است که در جمعه ی آخر ماه رمضان را به کلک اندازون می گذرانند. شیرازی ها این روز را به باغات  سرسبز مثل قصردشت و مکان های دیدنی شیراز می روند و تمام روز را دور هم خوش می گذرانند. افطاری در این روز بسیار رونق دارد و اکثر شیرازی ها در این روز به افطاری دعوت می شوند. میهمان ها معمولا تا پاسی از نیمه شب و گاهی تا خود سحر در منزل میزبان می مانند و آنجا سحری می خورند.
در کجای ایران، مردمی می بینید که در آخرین روزهای ماه رمضان به پیک نیک بروند؟ حق دارید، هیچکس جز شیرازی های باصفا.