امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از اینجا تا به شیراز

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


از اینجا تا به شیراز 1
ماه رمضان در هر شهر و استانی آداب خاصی دارد. امروز می خواهیم در مورد مردم خونگرم ومهربان شیراز و آداب و رسوم آنها در این ماه مبارک آشنا شویم.
[b]از اینجا تا به شیراز 1[/b]
[b]ماه رمضان در هر شهر و استان آداب خاصی دارد. امروز می خواهیم در مورد مردم خونگرم و مهربان شیراز و آداب و رسوم آنها در این ماه مبارک آشنا شویم.[/b]
شیراز مرکز استان فارس و جایگاه بزرگانی  چون حافظ و دیار عاشقان و عارفان است. مقبره ی پسر ارشد امام موسی کاظم معروف به شاه چراغ نیز در این شهر قرار دارد و همواره بازدید کنندگان بسیاری از اقصی نقاط ایران برای زیارت به این شهر سفر می کنند. باغ ارم ، دروازه ی قران ، آرامگاه سعدی ، تخت جمشید ، ارگ کریمخان و  پاسارگاد ازدیگر مکان های دیدنی استان فارس می باشد.
مردم شیراز از دیرباز به خوش مشربی و خونگرمی معروف بوده اند و بیشترین معروفیت شیرازی ها به شب بیداری و شب نشینی های آن ها است. مردم شیراز معمولا از ساعت ده شب به بعد به خیابان ها می روند و این شهر جزء شهر هایی است که خواب ندارد و همیشه صدای مردم از کوچه و خیابان ها به گوش می رسد.
شب چله در میان شیرازی ها  شبی به یاد ماندنی است. بسیاری از خانواده ها در این شب دور همدیگر جمع می شوند و سفره ای متشکل از قرآن، آینه و قاب عکس حضرت علی و گل لاله و چندین شمع زیبا در این سفره قرار می دهند . آجیل شب یلدا هم که حتما باید کشمش و نخودچی در آن باشد و همچنین  دیگر خوراکی های مربوط به این شب مثل انار،هندوانه ،حلوا ، حلوا ارده ، رنگینک ، ارده شیره ، خرما و انجیر  را در آن قرار می دهند.  شیرازی ها بر این عقیده اند که کسانی که طبعشان سرد است از گرمی های سفره  مانند حلوا و حلوا ارده باید بخورند و کسانی که طبعشان گرم است از تنقلات و میوه هایی که سرد است مثل هندوانه و انار استفاده کنند تا هر دو طبع به تعادل برسد.
روز " والون" در شیراز و در ماه مبارک  رمضان، در خانه ی تازه عروس و دامادها برگزار می شود. این افطاری به این صورت است که  فامیل هر دو خانواده  یک افطاری کامل و مفصل درست می کنند و به همراه "گل" که  به اصطلاح شیرازی ها هدیه ای مخصوص عروس  است و  شامل النگو و یا گوشواره و یا انگشتر و حتی سینه ریز است را به منزل آنها می فرستند.
شیرازی ها ماه رمضان را ماهی مخصوص عبادت می دانند و تمامی اوقات خود را صرف عبادت در این ماه می کنند. اما نکته ی جالب این است که در جمعه ی آخر ماه رمضان را به کلک اندازون می گذرانند. شیرازی ها این روز را به باغات  سرسبز مثل قصردشت و مکان های دیدنی شیراز می روند و تمام روز را دور هم خوش می گذرانند. افطاری در این روز بسیار رونق دارد و اکثر شیرازی ها در این روز به افطاری دعوت می شوند. میهمان ها معمولا تا پاسی از نیمه شب و گاهی تا خود سحر در منزل میزبان می مانند و آنجا سحری می خورند.
در کجای ایران، مردمی می بینید که در آخرین روزهای ماه رمضان به پیک نیک بروند؟ حق دارید، هیچکس جز شیرازی های باصفا.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان