انجمن های تخصصی  فلش خور
حافظ و مولوی در مقابل خیام - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: ادبیات (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=39)
+--- موضوع: حافظ و مولوی در مقابل خیام (/showthread.php?tid=275107)



حافظ و مولوی در مقابل خیام - ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ - 13-03-2019

حافظ و مولوی در مقابل خیام 1


محمدهاشم اکبریانی می‌گوید در کتاب جدیدش، «ایدئولوژی و ادبیات» در قیاس اندیشه تمرکزگرا و تکثرگرا، شعر حافظ و مولوی را در مقابل شعر خیام قرار داده است.
این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تازه‌ترین کتابش اظهار کرد: «ایدئولوژی و ادبیات» که توسط نشر مروارید منتشر شده است، در فروردین‌ماه ۹۷ توزیع شد و در اسفندماه امسال هم چاپ اول آن به پایان رسید. بحث اصلی کتاب این است که شعر در گذشته ایران، آیینه اندیشه‌ها و افکار مختلفی بوده، در نتیجه مطالعه شعر ایران می‌تواند مطالعه اندیشه ایرانی باشد.
او افزود: در این کتاب، اندیشه شاعران کلاسیک همانند حافظ، مولوی و خیام مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه‌گیری شده که شعر حافظ و مولوی شعر تمرکزگراست و شعر خیام تکثرگراست. در واقع ما دو نحله فکری در تاریخ اندیشه ایران داشتیم که یکی تاکید بر تمرکزگرایی داشته و یکی تکیه بر تکثرگرایی. در واقع شعر خیام در مقابل شعر حافظ و مولوی قرار دارد.
اکبریانی با بیان این‌که این دو نوع اندیشه به عصر جدید هم منتقل شده است، گفت: ما در عصر جدید شاعرانی داریم که تمرکزگرایی را در شعرهای‌شان نشان می‌دهند و شاعرانی هم داریم که تکثرگرایی را نشان می‌دهند. از جمله شاعرانی که شعرشان تمرکزگراست بیشتر به شاملو اشاره شده؛ شعرهای ایدئولوژیک شاملو پایه‌های شعر عرفانی را دارد و اندیشه در شعرهای او همانند شعرهای حافظ و مولانا نوعی اندیشه دیکتاتوری است.
او سپس با بیان این‌که اندیشه شاعرانی مثل فروغ فرخزاد ادامه اندیشه خیام است، بیان کرد: اشعار فروغ بر کثرت‌گرایی اندیشه تاکید دارد و به هیچ وجه سمت دیکتاتوری، استبداد و اقتدارگرایی نمی‌رود. در کنار این دو بحث، بحث‌های دیگری هم آورده‌ام؛ درباره تاثیراتی که حزب توده بر ادبیات گذاشته است و همچنین درباره شعر سهراب که آن را در مقابل دنیای مدرن قرار داده‌ام و می‌گویم شعر انفعال است نه شعر تهاجم. شعر انفعال باعث شده سهراب برای گریز از دنیای جدید به عرفان شرقی رو بیاورد.



حافظ و مولوی در مقابل خیام 1