امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حافظ و مولوی در مقابل خیام

#1
Exclamation 
حافظ و مولوی در مقابل خیام 1


محمدهاشم اکبریانی می‌گوید در کتاب جدیدش، «ایدئولوژی و ادبیات» در قیاس اندیشه تمرکزگرا و تکثرگرا، شعر حافظ و مولوی را در مقابل شعر خیام قرار داده است.
این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تازه‌ترین کتابش اظهار کرد: «ایدئولوژی و ادبیات» که توسط نشر مروارید منتشر شده است، در فروردین‌ماه ۹۷ توزیع شد و در اسفندماه امسال هم چاپ اول آن به پایان رسید. بحث اصلی کتاب این است که شعر در گذشته ایران، آیینه اندیشه‌ها و افکار مختلفی بوده، در نتیجه مطالعه شعر ایران می‌تواند مطالعه اندیشه ایرانی باشد.
او افزود: در این کتاب، اندیشه شاعران کلاسیک همانند حافظ، مولوی و خیام مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه‌گیری شده که شعر حافظ و مولوی شعر تمرکزگراست و شعر خیام تکثرگراست. در واقع ما دو نحله فکری در تاریخ اندیشه ایران داشتیم که یکی تاکید بر تمرکزگرایی داشته و یکی تکیه بر تکثرگرایی. در واقع شعر خیام در مقابل شعر حافظ و مولوی قرار دارد.
اکبریانی با بیان این‌که این دو نوع اندیشه به عصر جدید هم منتقل شده است، گفت: ما در عصر جدید شاعرانی داریم که تمرکزگرایی را در شعرهای‌شان نشان می‌دهند و شاعرانی هم داریم که تکثرگرایی را نشان می‌دهند. از جمله شاعرانی که شعرشان تمرکزگراست بیشتر به شاملو اشاره شده؛ شعرهای ایدئولوژیک شاملو پایه‌های شعر عرفانی را دارد و اندیشه در شعرهای او همانند شعرهای حافظ و مولانا نوعی اندیشه دیکتاتوری است.
او سپس با بیان این‌که اندیشه شاعرانی مثل فروغ فرخزاد ادامه اندیشه خیام است، بیان کرد: اشعار فروغ بر کثرت‌گرایی اندیشه تاکید دارد و به هیچ وجه سمت دیکتاتوری، استبداد و اقتدارگرایی نمی‌رود. در کنار این دو بحث، بحث‌های دیگری هم آورده‌ام؛ درباره تاثیراتی که حزب توده بر ادبیات گذاشته است و همچنین درباره شعر سهراب که آن را در مقابل دنیای مدرن قرار داده‌ام و می‌گویم شعر انفعال است نه شعر تهاجم. شعر انفعال باعث شده سهراب برای گریز از دنیای جدید به عرفان شرقی رو بیاورد.



حافظ و مولوی در مقابل خیام 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان