امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گلایه امنیتی ناجا از وزارت خارجه

#1
Heart 
شرق کشور بار دیگر شاهد اقدامات تروریستی بود. دو عملیات تروریستی در منطقه سراوان آن هم در ۲ روز متوالی موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز؛ چهارشنبه شب هفته گذشته طی تماس با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ سراوان تعدادی از ماموران پاسگاه سراوان به منطقه مورد اشاره در تماس تلفنی اعزام می‌شوند. در جریان این موضوع که در واقع یک دام تروریستی بود ۳ تن از ماموران نیروی انتظامی با شلیک گلوله به شهادت می‌رسند.

پس از این واقعه تاسفبار یک‌بار دیگر نیز به آن منطقه حمله تروریستی شد، به‌گونه‌ای که صبح پنجشنبه یعنی تنها ساعاتی پس از این حادثه تروریستی، با حمله خمپاره‌ای به یکی از پاسگاه‌های سراوان یک نفر دیگر از ماموران نیروی انتظامی به شهادت می‌رسد. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در تشریح این ۲ عملیات تروریستی در سراوان به تسنیم گفت: اشرار مسلح در تماس با پلیس ۱۱۰ ماموران انتظامی را به محل مورد نظر خود هدایت کرده و در کمین و عملیات کور آنان را به شهادت رساندند.

سردار حسین رحیمی افزود: این ماموران جان برکف انتظامی در حین انجام وظیفه و برای کمک به شهروندان، به وسیله اشرار مسلح به شهادت رسیدند. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: صبح روز پنجشنبه به دنبال حمله چهارشنبه شب گروهک‌های معاند و تروریستی، ماموران نیروی انتظامی با حضور در منطقه تعدادی از عوامل این گروهک را دستگیر کردند. وی ادامه داد: پس از دستگیری‌های انجام شده این گروهک‌ها اقدام به حمله خمپاره‌ای به یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان کردند که متاسفانه یک درجه‌دار نیروی انتظامی به شهادت رسید و یک سرباز نیز مجروح شد.

دلایل ناامنی در شرق

اما عوامل افزایش اقدامات تروریستی در شرق کشور و جسور‌تر شدن تروریست‌ها چیست؟

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان معتقد است دولت در زمینه مبارزه با تروریست‌های شرق کشور تساهل و تسامح می‌کند. نماینده مردم زاهدان می‌گوید: چندین بار به دولت تذکر داده‌ایم که از پاکستان مجوز دنبال کردن تروریست‌ها در خاک پاکستان و بمباران مواضع آنها را بگیرد که متأسفانه گوشی بدهکار این قضیه نبود. شهریاری با اشاره به تکرار اقدامات تروریستی در شرق کشور به نسیم گفت: هرچند وقت یک‌بار شاهد این اتفاقات دردآور هستیم. در هفته‌ای که باید از نیروی انتظامی تقدیر کنیم شاهد شهادت عده‌ای نیروی خدوم این نیرو هستیم. در مناطقی که حرکت‌های تروریستی بیشتر در آن انجام می‌شود به مراقبت بیشتری نیاز داریم.

وی با اشاره به تبعات این حرکت تروریستی در استان سیستان و بلوچستان افزود: این حوادث وقتی اتفاق می‌افتد سرمایه‌گذاری کم می‌شود و با کاهش سرمایه‌گذاری بیکاری بیشتر می‌شود و همین بیکاری معضلات فراوانی مثل مشکلات اجتماعی اعم از همین حرکات تروریستی را به دنبال دارد. شهریاری ادامه داد: در اصل این وظیفه دستگاه‌های امنیتی و نظامی است که این قضیه را پیگیری کنند ولی ما در هر زمانی که توانستیم از دولت درخواست کردیم در ارتباط با دولت پاکستان مجوز دنباله‌گیری و بمباران مواضع این تروریست‌ها را به نهادهای نظامی ما بدهد ولی دولت متأسفانه جدیتی در این کار ندارد. دیپلماسی ما در این قضیه ضعیف است و دستگاه دیپلماسی باید پاسخگوی این قضیه باشد. اما نگاهی به اتفاقات صورت گرفته در شرق کشور به خوبی از لزوم ورود دستگاه دیپلماسی برای مقابله با تروریست‌ها خبر می‌دهد.

تروریست‌هایی که به خاطر حضور در خاک پاکستان بدون هماهنگی دیپلماتیک امکان برخورد عملیاتی با آنها وجود ندارد البته ضعف دیپلماسی در ماجرای ربودن ۵ سرباز ایرانی که سرنوشت یکی از آنها کماکان معلوم نیست بی‌تاثیر در افزایش اقدامات تروریستی در شرق کشور نبوده است، موضوعی که باعث شد حتی علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز اعتراف کرده و بگوید به تروریست‌ها در این جریان باج دادیم. شلیک ۵ گلوله به سینه کارمند ثبت‌احوال در بخش سرباز در استان سیستان و بلوچستان و قتل جواد نوروزی، معلم غیربومی در شهر حیط که چندی پیش همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به زاهدان صورت گرفت همه حکایت از جولان تروریست‌ها در این منطقه از کشور دارد.

انتقاد رئیس پلیس از دیپلماسی کند

اما در کنار انتقاد نماینده زهدان از عدم انجام اقدامات مناسب دیپلماتیک با پاکستان برای مقابله با تروریست‌ها، سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز از کند بودن دستگاه دیپلماسی در این‌باره گلایه دارد. به گفته احمدی‌مقدم با توجه به استقرار تروریست‌های شرق کشور در خاک پاکستان امکان برخورد با آنها در پاکستان به لحاظ ساختاری وجود نداشته و لازمه چنین اقدامی ورود دستگاه دیپلماسی است. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به حملات چهارشنبه و پنجشنبه تروریست‌ها به ماموران نیروی انتظامی در منطقه سراوان، اظهار داشت: روز چهارشنبه تماسی از سوی تروریست‌ها با ماموران منطقه آسپیچ سراوان برقرار شد و آنها با فریبکاری درخواست کمک از ماموران کردند. وی ادامه داد: به دنبال این تماس و اعزام ماموران برای بررسی موضوع، تروریست‌ها در منطقه کمین کرده و متاسفانه با حمله به ماموران نیروی انتظامی ۳ نفر از آنها را به شهادت رساندند.

سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه به نیروهای مرزی تاکید شده بود در هنگام تردد در مناطق مرزی به هیچ عنوان به صورت تک‌خودرویی حرکت نکنند، گفت: پس از حادثه روز چهارشنبه صبح روز پنجشنبه نیز تروریست‌ها با سلاح‌های سنگین یکی از پاسگاه‌های مرزی ما در منطقه سراوان را هدف قرار دادند و یک نفر از ماموران نیروی انتظامی را به شهادت رساندند. فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس به دنبال شناسایی عوامل ترور‌های اخیر است، گفت: دستگاه دیپلماسی ما باید فعال‌تر عمل کند و قابل قبول نیست که خاک پاکستان محل امنی برای حضور تروریست‌ها باشد. فرمانده نیروی انتظامی همچنین در اظهارات دیگری در پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به عملیات‌های تروریستی سراوان، اظهار داشت: در مقابل ایستادگی ایران، دشمن با ایجاد گروه‌های تروریستی در همسایه شرقی هرچند وقت یک بار از طریق حرکت‌های تروریستی می‌خواهد مانع حرکت ایران شود البته این کار برای آنها مقدور نیست و تاکنون نیز موفق نبوده‌اند.

امروز این حرکت‌های تروریستی به محدوده کوچکی در مرزهای شرقی کشور محدود شده است که باید کنترل شود. سردار احمدی‌مقدم افزود: یک گروه تروریستی در خاک دشمن مستقر شده است و هر بار به نحوی به ما ضربه می‌زند، اما دولت آن کشور هیچ حرکتی برای مقابله با این تروریست‌ها نمی‌کند، هربار که اعتراضی از سوی ایران صورت می‌گیرد، انکار یا اظهار ناتوانی می‌کنند از طرفی هم به ما اجازه حضور برای برخورد با این گروه‌ها را نمی‌دهند.

واکنش امام جمعه سراوان

امام جمعه سراوان نیز در واکنش به اقدامات تروریستی صورت گرفته در این منطقه از کشور از نیروهای نظامی و انتظامی خواست قاطعانه با عوامل ناامنی در سراوان برخورد کنند. حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان با محکوم کردن جنایت اخیر تعدادی شرور و از خدا بی‌خبر در منطقه سراوان به تسنیم گفت: مردم استان باید بیش از پیش با هوشیاری مباحث را دنبال کنند و هیچ نگرانی نداشته باشند زیرا نیروهای انتظامی و شورای تامین استان و شهرستان و نیروهای اطلاعاتی و نیروهای نظامی همه دست به دست هم خواهند داد و این جرثومه‌های فساد را سر جایشان خواهند نشاند. وی افزود: نیروهای نظامی و انتظامی با جدیت پیگیر این جنایت هستند و ان‌شاءالله پاسخ کوبنده‌ای از ناحیه نیروهای انتظامی به گروهک‌های تروریستی که قصد دارند وجهه استان را خدشه‌دار کنند، داده می‌شود.

امام‌جمعه سراوان گفت: مردم استان همه باید با نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی همکاری کنند و هرگونه حرکت مشکوکی را گزارش دهند تا حوادثی اینچنینی را شاهد نباشیم. وی با بیان اینکه این عمل تروریستی از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی ما بدون پاسخ نخواهد ماند، تصریح کرد: مطمئنا پاسخ دندانشکنی به این خرده شرارت‌ها داده خواهد شد اما آنچه مهم است این است که مردم با هوشیاری و بیداری بیشتری با نیروهای نظامی و انتظامی همکاری و تعامل داشته باشند تا امنیت ایجاد شود.

تشکیل گروه ویژه

اما اقدامات تروریستی روزهای گذشته در سراوان واکنش اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس را نیز در پی داشته است. نمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند در صورتی که پاکستان نمی‌تواند بر مرزها نظارت کند، خودمان دست به کار می‌شویم. نمایندگان همچنین از اعزام هیأت ویژه کمیسیون امنیت‌ ملی به سراوان برای بررسی حادثه تروریستی خبر دادند. اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به حادثه تروریستی سراوان، گفت: آرزو داریم اینگونه کارهای تروریستی در کشور و بویژه در شهرهای مرزی برای همیشه به پایان برسد اما اصل موضوع این است که دولت پاکستان کنترل کاملی بر مرزهای خود ندارد.

وی افزود: مقامات وزارت کشور بارها با طرف‌های پاکستانی صحبت کرده‌اند اما ظاهرا این گفت‌و‌گوها تاثیری نداشته و دولت پاکستان عملا حاکمیتی بر مناطق مرزی ندارد و اگر واقعا آنها نمی‌توانند نظارتی داشته باشند، به ما اعلام کنند تا خودمان دست به کار شویم. این نماینده مجلس ادامه داد: از وزارت کشور درباره حوادث سراوان نیز توضیح خواهیم خواست، ظاهرا قرار است هر چند وقت یک بار چنین حوادثی در کشور و بویژه در سراوان رخ دهد لذا باید تصمیم جدی و مهمی در این زمینه گرفته شود. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس هم از اعزام هیأتی از این کمیسیون به شهرستان سراوان خبر داد و گفت: در پی حادثه تروریستی در سراوان قرار شد بزودی هیأت ویژه‌ای از این کمیسیون به منطقه محل حادثه اعزام شود. وی به تشریح جزئیات سفر این هیأت ویژه به منطقه اشاره کرد و افزود: قرار است این هیأت ویژه حادثه اخیر تروریستی سراوان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و ابعاد آن را برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی بعدی مورد ارزیابی و کارشناسی قرار دهد. سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده تا این هیأت گزارشی از سفرش به منطقه حادثه‌دیده سراوان تهیه و تدوین کرده و آن را به هیأت‌رئیسه این کمیسیون ارائه دهد.
گلایه امنیتی ناجا از وزارت خارجه 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart «صباح الاحمد»، از 40 سال حضور در وزارت خارجه کویت تا میانجیگری در منطقه
Heart سفر غیر منتظره وزیر خارجه ایتالیا به لیبی
Heart هشدار وزیر خارجه پاکستان نسبت به "ماجراجویی اشتباه" هند
Heart تحریم ۸ شرکت فعال در زمینه آهن و فولاد توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا
Heart مخالفت وزیر خارجه رژیم صهیونستی با طرح نتانیاهو برای الحاق دره اردن
Heart سفیر افغانستان در وزارت خارجه حاضر شد
Heart وزیر امور خارجه آمریکا به دیدار مقام‌های چینی می‌رود
  انتقاد نیکولاس برنز از سیاست خارجه واشنگتن در بحران کرونا
Thumbs Up تبریک سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به پرستاران !
  دومین اطلاعیه ناجا برای ضرورت رعایت شئون ماه رمضان !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان