17-12-2020، 16:37
تی-۵۴ یا تی ۵۵ نوعی تانک اصلی میدان نبرد ساخت شوروی است که نخستین پیشنمونهٔ آن در سال ۱۹۴۵ تولید شده و تولید انبوه آن از سال ۱۹۴۷ آغاز و به سرعت به مهمترین تانک جنگی ارتش سرخ شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا تبدیل شد.
تی-۵۴ بیش از هر تانک دیگری در طول تاریخ تولید شده و برآورد میشود که در حدود ۸۶ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از مدلهای مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده باشد. این تانک از زمان آغاز تولید خود تاکنون شاهد بهینهسازیها و اصلاحات متعددی بودهاست. تی-۵۵ مهمترین بهینهسازی تی-۵۴ به شمار میرود که در سال ۱۹۵۸ وارد ارتش شوروی شد؛ برخورداری از سیستم محافظتی در برابر حملات اتمی-میکروبی-شیمیایی، حذف تیربار قسمت راننده، نصب موتور قویتر (۵۲۰ به ۵۸۰ اسب بخار) و افزایش ظرفیت مهمات توپ اصلی تانک (از ۳۴ گلوله به ۴۳ گلوله) مهمترین تفاوتهای آن بودند. این تانک علاوه بر شوروی در لهستان، چکسلواکی، چین (با عنوان تایپ ۵۹) هم تولید میشد.
تی-۵۴ به عنوان جایگزینی برای تانک تی-۳۴ طراحی شد که در جنگ جهانی دوم تانک اصلی ارتش سرخ بود. طراحی این تانک بر اساس تانک متوسط تی-۴۴ صورت گرفت که خود بر اساس تی-۳۴ طراحی شده بود. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد تانکهای خانواده تی-۵۴/۵۵ فاصلهٔ بین چرخ اول و دوم تانک است. این تانک اولین تانک روسها بود که میتوانست به راحتی در زیر آب حرکت کند و از رودخانههایی به عمق بیش از ۵ متر بگذرد. در دهه ۱۹۸۰ تانکهای پیشرفتهتر تی-۶۲، تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ جای آن را در خط مقدم و واحدهای موتوری ارتش سرخ گرفتند اما هنوز هم بسیاری از ارتشها انواع بهینهسازی شده این تانک را در زرادخانههای خود به عنوان نیروی ذخیره نگاه داشتهاند و برخی از کشورها حتی از آنها به عنوان تانک اصلی در نیروهای فعال خود استفاده میکنند.
در مجموع بیش از ۵۰ کشور از این تانک در نیروهای مسلح خود بهره بردهاند و در بسیاری از نبردهای پس از جنگ جهانی دوم از آن استفاده شدهاست. از یورش ارتش سرخ و کشورهای عضو پیمان ورشو در سال ۱۹۵۶ به مجارستان گرفته تا منازعات چندینباره اعراب و اسرائیل که تی-۵۴ در اغلب آنها مهمترین تانک ارتشهای عربی بود. و از جنگهای فرسایشی چون جنگ ویتنام و جنگ ایران و عراق تا نبردهای داخلی خفیفتر چون جنگ داخلی ۲۰۱۱ لیبی این تانک چهره آشنایی در تصاویر درگیریهای نظامی بودهاست.مدلهای اولیه تی-۵۵ برخلاف تانکهای امروزین به تیربار سنگین روی برجک که وظیفه اصلی آن دفاع ضدهوایی است، مجهز نبودند. در سال ۱۹۷۰ با ورود هلیکوپترهای هجومی به میدان جنگ تیربارهای ۱۲٫۷ مم دوشکا به این تانکها افزوده شد. از سال ۱۹۷۴ سامانههای مسافتیاب لیزری، دوربینهای دید در شب و بیسیمهای جدید برای این تانک طراحی و به آن افزوده شد. در سال ۱۹۶۵ شنی جدیدی برای این تانک ساخته شد که عمر مفید آن بین دو تا سه هزار کیلومتر یعنی دو برابر شنیهای سابق بود. از دیگر بهینهسازیهایی که کارخانههای مختلف و ارتشهای متعددی بر تانکهای خانواده تی-۵۴ خود اعمال کردهاند؛ میتوان به نصب موتورهای جدید، زره واکنشی انفجاری، توپهای جدید ۱۰۵، ۱۲۰ و ۱۲۵ میلیمتری، سیستمهای حفاظتی فعال، سیستمهای کنترل آتش مجهز به مسافتیاب و دید گرمایی اشاره کرد. چنین پیشرفتهایی باعث شده تا برخی از ارتشهای دارای بودجه پائین همچنان امکان استفاده از تانکهای تی-۵۴ را حتی تا به امروز که نزدیک به هفتاد سال از طراحی آن میگذرد، داشته باشند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://s16.picofile.com/file/8417887150/1024px_T_55_4.jpg
در مجموع بیش از ۵۰ کشور از این تانک در نیروهای مسلح خود بهره بردهاند و در بسیاری از جنگهای پس از جنگ جهانی دوم از آن استفاده شدهاست. ارتش سرخ و کشورهای عضو پیمان ورشو از آن در حمله سال ۱۹۵۶ به مجارستان و حمله پیمان ورشو به چکسلواکی بهره جستند. در جنگهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل تی-۵۴ مهمترین تانک ارتشهای عربی بود. در جنگهای ویتنام، کامبوج، اوگاندا، جنگ ایران و عراق، حمله عراق به کویت، جنگ خلیج فارس، جنگ داخلی ۲۰۱۱ لیبی و بسیاری از درگیریهای نظامی دیگر نیز از این تانک استفاده شدهاست. در دهه ۱۹۸۰ تانکهای پیشرفتهتر تی-۶۲، تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ جای آن را در خط مقدم و واحدهای موتوری ارتش سرخ گرفتند اما هنوز هم بسیاری از ارتشها انواع بهینهسازی شده این تانک را در زرادخانههای خود به عنوان نیروی ذخیره نگاه داشتهاند و برخی از کشورها حتی از آنها به عنوان تانک اصلی در نیروهای فعال خود استفاده میکنند.
تی-۵۴ بیش از هر تانک دیگری در طول تاریخ تولید شده و برآورد میشود که در حدود ۸۶ تا ۱۰۰ هزار دستگاه از مدلهای مختلف آن در کشورهای مختلف تولید شده باشد. این تانک از زمان آغاز تولید خود تاکنون شاهد بهینهسازیها و اصلاحات متعددی بودهاست. تی-۵۵ مهمترین بهینهسازی تی-۵۴ به شمار میرود که در سال ۱۹۵۸ وارد ارتش شوروی شد؛ برخورداری از سیستم محافظتی در برابر حملات اتمی-میکروبی-شیمیایی، حذف تیربار قسمت راننده، نصب موتور قویتر (۵۲۰ به ۵۸۰ اسب بخار) و افزایش ظرفیت مهمات توپ اصلی تانک (از ۳۴ گلوله به ۴۳ گلوله) مهمترین تفاوتهای آن بودند. این تانک علاوه بر شوروی در لهستان، چکسلواکی، چین (با عنوان تایپ ۵۹) هم تولید میشد.
تی-۵۴ به عنوان جایگزینی برای تانک تی-۳۴ طراحی شد که در جنگ جهانی دوم تانک اصلی ارتش سرخ بود. طراحی این تانک بر اساس تانک متوسط تی-۴۴ صورت گرفت که خود بر اساس تی-۳۴ طراحی شده بود. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد تانکهای خانواده تی-۵۴/۵۵ فاصلهٔ بین چرخ اول و دوم تانک است. این تانک اولین تانک روسها بود که میتوانست به راحتی در زیر آب حرکت کند و از رودخانههایی به عمق بیش از ۵ متر بگذرد. در دهه ۱۹۸۰ تانکهای پیشرفتهتر تی-۶۲، تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ جای آن را در خط مقدم و واحدهای موتوری ارتش سرخ گرفتند اما هنوز هم بسیاری از ارتشها انواع بهینهسازی شده این تانک را در زرادخانههای خود به عنوان نیروی ذخیره نگاه داشتهاند و برخی از کشورها حتی از آنها به عنوان تانک اصلی در نیروهای فعال خود استفاده میکنند.
در مجموع بیش از ۵۰ کشور از این تانک در نیروهای مسلح خود بهره بردهاند و در بسیاری از نبردهای پس از جنگ جهانی دوم از آن استفاده شدهاست. از یورش ارتش سرخ و کشورهای عضو پیمان ورشو در سال ۱۹۵۶ به مجارستان گرفته تا منازعات چندینباره اعراب و اسرائیل که تی-۵۴ در اغلب آنها مهمترین تانک ارتشهای عربی بود. و از جنگهای فرسایشی چون جنگ ویتنام و جنگ ایران و عراق تا نبردهای داخلی خفیفتر چون جنگ داخلی ۲۰۱۱ لیبی این تانک چهره آشنایی در تصاویر درگیریهای نظامی بودهاست.مدلهای اولیه تی-۵۵ برخلاف تانکهای امروزین به تیربار سنگین روی برجک که وظیفه اصلی آن دفاع ضدهوایی است، مجهز نبودند. در سال ۱۹۷۰ با ورود هلیکوپترهای هجومی به میدان جنگ تیربارهای ۱۲٫۷ مم دوشکا به این تانکها افزوده شد. از سال ۱۹۷۴ سامانههای مسافتیاب لیزری، دوربینهای دید در شب و بیسیمهای جدید برای این تانک طراحی و به آن افزوده شد. در سال ۱۹۶۵ شنی جدیدی برای این تانک ساخته شد که عمر مفید آن بین دو تا سه هزار کیلومتر یعنی دو برابر شنیهای سابق بود. از دیگر بهینهسازیهایی که کارخانههای مختلف و ارتشهای متعددی بر تانکهای خانواده تی-۵۴ خود اعمال کردهاند؛ میتوان به نصب موتورهای جدید، زره واکنشی انفجاری، توپهای جدید ۱۰۵، ۱۲۰ و ۱۲۵ میلیمتری، سیستمهای حفاظتی فعال، سیستمهای کنترل آتش مجهز به مسافتیاب و دید گرمایی اشاره کرد. چنین پیشرفتهایی باعث شده تا برخی از ارتشهای دارای بودجه پائین همچنان امکان استفاده از تانکهای تی-۵۴ را حتی تا به امروز که نزدیک به هفتاد سال از طراحی آن میگذرد، داشته باشند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://s16.picofile.com/file/8417887150/1024px_T_55_4.jpg
در مجموع بیش از ۵۰ کشور از این تانک در نیروهای مسلح خود بهره بردهاند و در بسیاری از جنگهای پس از جنگ جهانی دوم از آن استفاده شدهاست. ارتش سرخ و کشورهای عضو پیمان ورشو از آن در حمله سال ۱۹۵۶ به مجارستان و حمله پیمان ورشو به چکسلواکی بهره جستند. در جنگهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل تی-۵۴ مهمترین تانک ارتشهای عربی بود. در جنگهای ویتنام، کامبوج، اوگاندا، جنگ ایران و عراق، حمله عراق به کویت، جنگ خلیج فارس، جنگ داخلی ۲۰۱۱ لیبی و بسیاری از درگیریهای نظامی دیگر نیز از این تانک استفاده شدهاست. در دهه ۱۹۸۰ تانکهای پیشرفتهتر تی-۶۲، تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ جای آن را در خط مقدم و واحدهای موتوری ارتش سرخ گرفتند اما هنوز هم بسیاری از ارتشها انواع بهینهسازی شده این تانک را در زرادخانههای خود به عنوان نیروی ذخیره نگاه داشتهاند و برخی از کشورها حتی از آنها به عنوان تانک اصلی در نیروهای فعال خود استفاده میکنند.