12-02-2014، 13:43
استفاده از تجارب فرهنگی و هنری پایتخت در کلانشهرها
مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در مورد برنامههای این سازمان برای استفاده از تجارب فرهنگی و هنری در مبلمان شهری در کلانشهرها نیز توضیح داد: چون شهردار تهران دبیر مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور است، به همینخاطر شهرداران کلانشهرها با یکدیگر در ارتباط هستند و جلساتی را بهمنظور تبادل تجربیات برگزار میکنند و بسیاری از آنها از دستاوردهای شهرداری تهران در زمینه تولید محتوایی از جمله فعالیتهای فرهنگی در تهران بهرهمند شدهاند و سایر شهرهای کوچکتر نیز بهصورت غیررسمی با یکدیگر در ارتباط هستند و کسانی که علاقهمند باشند میتوانند از مشاورهها و اطلاعات لازم در شهرداری تهران برخوردار شوند. به گفته موسوی هرچند ارتباط شهرهای کوچک با شهرداری تهران بهصورت سازمانیافته نیست ولی ضرورت دارد تا این تجربیات در سطح گسترده بهخصوص در زمینه فعالیتهای هنری به آنها نیز منتقل شود تا همه نهادهای فرهنگی و هنری بهخصوص شهرداریها که آثار فرهنگی آنها در سطح شهر نمود دارد، تلاش کنند در زمینه فعالیتهای هنری، شناخت کافی نسبت به روشهای استفاده از این آثار بهدست آورند و باید از مشاوران خوب و دارای آگاهی و شناخت کافی از آثار هنری نیز بهرهبگیرند؛ چرا که بخش بزرگی از مشکلات کپی شدن آثار هنری در شهرهای کوچکتر از همین موضوع نشأت میگیرد که حاصل عدمشناخت نسبت به آثار هنری و اتخاذ شیوههای نامناسب در استفاده از این آثار هنری از سوی مدیران شهری دیگر شهرهاست.
مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران، با گلایه از برخی مدیران شهری در کلانشهرهای دیگر تأکید میکند: متأسفانه در مباحث هنر شهری ازجمله گرافیک محیطی، مجسمههای شهری و زیباسازی شهری، هیچکس از کسی که ایده هنری خود را به مدیران شهری ارائه میکند، درباره سوابق هنریاش مطالبه نمیکند و اینکه این طرح هنری شما دارای چه سابقهای در این زمینه است و به شکل سلیقهای و سطحینگرانه در این زمینه عمل میشود. هنور هم برخی از مدیران شهری به مسائل هنری بهعنوان یک بزک و امر دکوراتیو و تزیینی معمولی نگاه میکنند که حتی اگر از این زاویه هم به این موضوع نگاه کنیم، باید به کیفیت اثر هنری توجه داشته باشیم اما متأسفانه این نگرش وجود ندارد و هر کسی که با چند پرینت رنگی از یک طرح هنری به شهرداریها مراجعه میکند، اگر این طرح با سلیقه مدیر شهری هماهنگ باشد، بدون توجه به سابقه حرفهای و هنری فرد مراجعهکننده، طرح مورد نظر به او سفارش داده میشود و منجر به ناهنجاریهایی در این زمینه میشود؛ مثلا موردی داشتیم که فردی در خلق یک مجسمه شهری در کنار یک هنرمند بهعنوان دستیار و تکنیسین حضور داشته و بعد از نصب اثر هنرمند در سطح یکی از شهرهای کشور، آن دستیار با در اختیار داشتن عکسی از مجسمه به شهرداری شهر دیگری مراجعه میکند و مدعی فروش آن اثر در شهر دیگری میشود که خوشبختانه در این زمینه استعلام از تهران صورت گرفت و اعلام کردیم که این فرد تنها دستیار و تکنیسین در کنار هنرمند اصلی بوده است و صاحب اثر نیست و با یک استعلام ساده از بروز یک ناهنجاری جلوگیری شد.
مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در مورد برنامههای این سازمان برای استفاده از تجارب فرهنگی و هنری در مبلمان شهری در کلانشهرها نیز توضیح داد: چون شهردار تهران دبیر مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور است، به همینخاطر شهرداران کلانشهرها با یکدیگر در ارتباط هستند و جلساتی را بهمنظور تبادل تجربیات برگزار میکنند و بسیاری از آنها از دستاوردهای شهرداری تهران در زمینه تولید محتوایی از جمله فعالیتهای فرهنگی در تهران بهرهمند شدهاند و سایر شهرهای کوچکتر نیز بهصورت غیررسمی با یکدیگر در ارتباط هستند و کسانی که علاقهمند باشند میتوانند از مشاورهها و اطلاعات لازم در شهرداری تهران برخوردار شوند. به گفته موسوی هرچند ارتباط شهرهای کوچک با شهرداری تهران بهصورت سازمانیافته نیست ولی ضرورت دارد تا این تجربیات در سطح گسترده بهخصوص در زمینه فعالیتهای هنری به آنها نیز منتقل شود تا همه نهادهای فرهنگی و هنری بهخصوص شهرداریها که آثار فرهنگی آنها در سطح شهر نمود دارد، تلاش کنند در زمینه فعالیتهای هنری، شناخت کافی نسبت به روشهای استفاده از این آثار بهدست آورند و باید از مشاوران خوب و دارای آگاهی و شناخت کافی از آثار هنری نیز بهرهبگیرند؛ چرا که بخش بزرگی از مشکلات کپی شدن آثار هنری در شهرهای کوچکتر از همین موضوع نشأت میگیرد که حاصل عدمشناخت نسبت به آثار هنری و اتخاذ شیوههای نامناسب در استفاده از این آثار هنری از سوی مدیران شهری دیگر شهرهاست.
مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران، با گلایه از برخی مدیران شهری در کلانشهرهای دیگر تأکید میکند: متأسفانه در مباحث هنر شهری ازجمله گرافیک محیطی، مجسمههای شهری و زیباسازی شهری، هیچکس از کسی که ایده هنری خود را به مدیران شهری ارائه میکند، درباره سوابق هنریاش مطالبه نمیکند و اینکه این طرح هنری شما دارای چه سابقهای در این زمینه است و به شکل سلیقهای و سطحینگرانه در این زمینه عمل میشود. هنور هم برخی از مدیران شهری به مسائل هنری بهعنوان یک بزک و امر دکوراتیو و تزیینی معمولی نگاه میکنند که حتی اگر از این زاویه هم به این موضوع نگاه کنیم، باید به کیفیت اثر هنری توجه داشته باشیم اما متأسفانه این نگرش وجود ندارد و هر کسی که با چند پرینت رنگی از یک طرح هنری به شهرداریها مراجعه میکند، اگر این طرح با سلیقه مدیر شهری هماهنگ باشد، بدون توجه به سابقه حرفهای و هنری فرد مراجعهکننده، طرح مورد نظر به او سفارش داده میشود و منجر به ناهنجاریهایی در این زمینه میشود؛ مثلا موردی داشتیم که فردی در خلق یک مجسمه شهری در کنار یک هنرمند بهعنوان دستیار و تکنیسین حضور داشته و بعد از نصب اثر هنرمند در سطح یکی از شهرهای کشور، آن دستیار با در اختیار داشتن عکسی از مجسمه به شهرداری شهر دیگری مراجعه میکند و مدعی فروش آن اثر در شهر دیگری میشود که خوشبختانه در این زمینه استعلام از تهران صورت گرفت و اعلام کردیم که این فرد تنها دستیار و تکنیسین در کنار هنرمند اصلی بوده است و صاحب اثر نیست و با یک استعلام ساده از بروز یک ناهنجاری جلوگیری شد.