امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایا تشعشات کیهانی میتواند برای مسافران مریخ مشکل زا باشد؟

#1
محققان میگویند تابش های کیهانی برای سلولهای مغز خطرناک است و میتواند باعث اختلالاتی در مغز فضانوردان مسافر به مریخ شود .

ناسا ادعا میکنم تا یکی دو دهه اینده میتواند انسان را روی مریخ فرود بیاورد . اما تا ان موقع باید به دنبال راه حل هایی برای مشکلات این سفر پر چالش ارائه دهد .

مغز انسان نسبت به اعضای دیگر بدن بیشتر در معرض خطر تابشهای کیهانی مضر است . برخورد تابش ها به سلولها باعث ایجاد خطاهای ژنتیکی و حتی سرطان گردد .

هنوز انسان چنین سفرهای طولانی کیهانی را تجریه نکرده است که از عواقب ان مطلع گردد هم اکنون محققان روی تاثیرات مضر اشعه های ایکس و گاما در سرعتهای بالا مشغول فعالیت و گرداوری داده ها هستند .

پرتوهای کیهانی که منابع مختلفی دارد میتواند حتی از جمجمه های انسان نفوذ کند .

فضانوردان ایستگاه فضایی در فاصله 400 کیلومتر از سطح زمین قرار دارند و از این تابش ها در امان میباشند چرا که میدان مغناطیسی زمین به عنوان یک سپر محافظت کننده تا 56000 کیلومتر در فضا پراکنده شده است .

اما فضانوردان برای سفر به مریخ باید از کمربند سیارکی نیز عبور کنند و در منشا مستقیم این ذرات هستند .

دانشمندان در ازمایشگاه {NASA Space Radiation Laboratory at Brookhaven National Laboratory in New York} مشغول شبیه سازی پرتوهای کیهانی هستند انها ذرات الکتریکی و اکسیژن و یونهای تیتانیوم را به شتاب دو سوم سرعت نور میرسانند .

این ازمایش را روی یک موش و تغیرات در نورونهای مغزی او انجام دادند .
ایا تشعشات کیهانی میتواند برای مسافران مریخ مشکل زا باشد؟ 1

به طور ژنتیکی تغییراتی در رشد نورون های فلئورسنت مغزهای موش ایجاد شده که آزمایش آن برای محققان آسان بود. ۶ هفته پس از اینکه موش ها در معرض ذرات مخرب قرار گرفتند محققان اعلام کردند که موش ها دندریت های کمتری دارند ، شاخه هایی از نورون های مغزی که سیگنال های الکتریکی در مغز حمل میکنند. یون هایی که باعث تاثیرات مثبت در ساختارهایی میشوند که در طول زمان ادامه داشتند. 
لیمولی میگوید : " من پیش بینی نمیکردم اینچنین تخریب گسترده ای در برابر دوز اندکی از ذرات باردار حاصل شود ." 
از دست دادن دنتریت ها (شاخه های سلول های عصبی) با بیماری ذهنی مانند آلزایمر یا بیماری های دیگر ارتباط دارد. 
تست های یادگیری و حافظه موش هایی که در آن موش در برابر اشیا جدید در مکان های آشنا قرار گرفته نشان دادند که موش های تحت تابش کنجکاوی کمتری دارند در شرایط تازه کمتر فعال هستند و به راحتی گیج میشوند. 
محققان میگویند اگر اتفاقی مشابه این برای فضانوردان بیفتد ممکن است مانع از توانایی آن ها در واکنش به شرایط های غیر منتظره و یا یادآوری اطلاعات شود. 
لیمولی میگوید هرچند ناتوانی ذهنی برای فضانوردان ایستگاه فضایی ممکن است ماه ها طول بکشد تا بروز کنو اما مدت ۳  سالی که برای ماموریت سفر به مریخ لازم است زمان کافی برای بروز و گسترش این مشکلات در فضانوردان است. 
لیمولی : " از فضانوردان انتظار میرود تا در حین ماموریت وظایف زیادی را انجام دهند و آزمایش هایی را برای رو به راه کردن اوضاع انجام دهند و این تجربه ها نشان میدهد که آن ها ممکن است کاهش عملکرد را تجربه کنند که فعالیت های ماموریت را به خطر می اندازد و ممکن است سلامتی آن ها را به هنگام بازگشت به زمین با خطراتی رو به رو کند. " 
"مخصوصا گفتن اینکه چه چیزی ممکن است نادرست باشد ممکن نیست چرا که هیچ کس تا به حال آن جا نرفته است . فکر نمیکنم به مرحله ای برسیم که در آن فضانوردان سفینه ها را نابود کنند اما ممکن است دکمه ای را اشتباه زده و کل ماموریت را خراب کنند. " 
 "به علاوه هیچ نشانه ای مبنی بر این وجود ندارد که این اختلالات بهتر خواهد شد یا بهبود نخواهد یافت و مطمئن نیستیم که کاری برای پیش گیری یا درمان این اختلالات فیزیولوژیکی بتوان انجام داد. 
ناسا تحقیقات من و سایرین را پشتیبانی میکند تا سعی در توسعه ی ماده ی ترکیبی داشته باشد که میتواند تاثیرات تشعشعات بر روی مغز را کاهش دهد. 
همچنین اگر فضانوردان در فعالیت های شناخته شده ای شرکت کنند که عملکردهای ماموریت را شبیه سازی میکند میتواند کمکی برای عملکردهای ذهنی باشد. " 
بخشی از راه حل افرایش حفاظ سفینه در قسمت هایی است که فضانوردان استراحت کرده و میخوابند. 
لیمولی : " ما در حال کار بر روی روش هایی هستیم تا تاثیر این تخریب در فضا را کاهش دهیم و نباید اجازه بدهیم این نتایج به تلاش های ما در شروع ماموریت های فضایی دوردست لطمه ای بزند." 
در آینده محققان در مورد تاثیرات گسترده تر این امواج کیهانی برای ارائه ی راه حل های دقیق تر کاوش های بیشتری انجام خواهند داد. آن ها همچنین مایلند بدانند که چه اتفاقی برای موش هایی که بیش از ۶ هفته در معرض پرتوهای کیهانی قرار گرفته اند میفتد. 
لیمونی : " مغز سیستم پیچیده ای است و موارد زیادی وجود دارد که این پرتوهای کیهانی در مغز انجام میدهند و هنوز شناخته شده و کشف شده نیستند ." مترجم ایدا صفری
منبع : space.com
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth نقشه‌ ي عجیب دانشمندان برای قابل سکونت کردن مریخ
  مریخ مقصدی مهم برای کاوش فضایی
  شانس زنده ماندن موقتی برخی ریزموجودات در مریخ
  آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟
  پرسش و پاسخ دربارۀ ماموریت مریخ‌نورد “استقامت”
  ربات کنترل از راه دور چین بر سطح مریخ چه خواهد کرد؟
  ناسا مریخ نورد خود را ژوئیه پرتاب می‌کند .
  زندگی در مریخ
  اومواموا احتمالاً توده‌ای از یخ هیدروژن باشد!
  مریخ در گذشته، مانند زحل دارای حلقه‌هایی بوده است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان