امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5

#10
نيويورک تايمز: تاکيد دولتهاي عرب بر رقابت با توانايي هاي هسته اي ايران

تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/02/24 



نیویورک تایمز نوشت:برای اوباما فائق آمدن بر سوء ظنهای عمیق سعودیها و دیگر رهبران عرب درباره توافق ایران دشوار خواهد بود.
روزنامه نیویورک تایمز در اینترنت امروز در گزارشی به قلم دیوید سانجر در واشنگتن نوشت: وقتی که باراک اوباما رئیس جمهور (آمریکا) دفاع از تلاش برای توافق هسته ای با ایران را با هدف به تاخیر انداختن دستیابی آن به سلاح هسته ای آغاز کرد، اولین استدلال وی این بود که یک ایران مجهز به سلاح هسته ای منجر به اشاعه (هسته ای) عنان گسیخته در کشورهای عربی خواهد شد. وی در سال دو هزار و دوازده گفت: تقریبا بطور قطع دیگر بازیگران در منطقه احساس خواهند کرد دستیابی به تسلیحات هسته ای برای شان یک ضرورت است.
اکنون وی در حالیکه رهبران عرب را برای مراسم شام چهارشنبه در کاخ سفید و تدارک اجلاس روز پنجشنبه در کمپ دیوید گرد هم آورد، با یک نتیجه نابهنجار مواجه شد. عربستان سعودی و بسیاری دولتهای کوچکتر عرب اکنون تاکید دارند با هر میزان توانایی غنی سازی که اجازه حفظ آن به ایران داده شود، رقابت می کنند.
روز دوشنبه یکی از رهبران عرب که برای ملاقات با اوباما آماده می شد،‌ در مصاحبه ای گفت: در حالیکه به ایران اجازه داده می شود بخش زیادی از توانایی اش را حفظ کند و به تحقیقاتش ادامه دهد، نمی توانیم بی تفاوت بمانیم. این مقام عرب خواست تا زمانی که این مسئله را مستقیما با اوباما در میان نگذاشته است، نامش فاش نشود. شاهزاده ترکی بن فیصل رئیس اطلاعات هفتاد ساله سابق سعودی نیز بر این مسئله تاکید داشته است.
وی اخیرا در کنفرانسی در سئول پایتخت کره جنوبی گفت: هر چه ایرانیان داشته باشند ما هم خواهیم داشت.
برای رئیس جمهوری که با وعده اقدام در جهت برچیدن تسلیحات هسته ای به قدرت رسید، توافق با ایران یک معضل جدید بوده است. در صورت انعقاد موفقیت آمیز این توافق در ماه آینده- هنوز به هیچ وجه تضمین شده نیست- اوباما می تواند ادعا کند تهدید موثق ایران به دستیابی به سلاح هسته ای را به مدت یک دهه یا بیشتر به تاخیر انداخته است.
با ادامه کار پنج هزار دستگاه سانتریفیوژ و یک برنامه رو به گسترش تحقیق و توسعه - همان مشخصه های توافق پیشنهادی که اسرائیل و دولتهای عرب به شدت با آن مخالفند- اوباما در اصل حق ایران را برای ادامه غنی سازی اورانیوم- که یکی از دو مسیر منتهی به سلاح هسته ای است- به رسمیت می شناسد. استدلال رهبران دولتهای عرب سنی این است که اگر تهران به این روند ادامه دهد، مخالفت واشنگتن با دنبال کردن همان مسیر توسط آنها، با اینکه توانایی های تکنولوژیکی آنها سالها عقب تر از ایران است، بی اساس خواهد بود.
گری سیمور مشاور هسته ای ارشد اوباما در دور اول و مدیر اجرایی کنونی مرکز بلفر برای علوم و امور بین الملل در هاروارد می گوید: با توافق یا بدون توافق، تلاشهایی در جهت اشاعه هسته ای در خاورمیانه جریان خواهد داشت، مسئله به توانایی های لازم مربوط می شود...سعودیها بدون کمک خارجی چطور قادر به چنین کاری خواهند بود؟
درواقع دولتهای عرب ممکن است دریابند که این مسئله به این سادگی که بنظر می رسد، نیست. اعضای گروه تامین کنندگان هسته ای ( تشکلی از کشورهایی که اجزاء اصلی انرژی هسته ای و بلکه پروژه های تسلیحاتی را می سازند)، فهرستی طولانی از اجزایی دارند که به خاورمیانه ارسال نخواهند کرد. برای سعودیها و دیگر دولتهای عرب فقط کره شمالی و پاکستان، دو کشوری که ظاهرا بر غنی سازی هسته ای مسلط هستند، به عنوان منابع احتمالی باقی می مانند.
جای تردید دارد متحدان آمریکا که این هفته مهمان اوباما هستند، به کره شمال روی آورند گرچه این کشور اجزاء یک راکتور هسته ای سوریه را که اسرائیل در سال دو هزار و هفت آن را نابود کرد، تامین کرده بود. پاکستان موضوع دیگری است. سعودیها طبیعتا نسبت به این فناوری ادعایی هر چند اذعان نشده دارند. آنها تامین کننده هزینه بخش زیادی از کارهای عبدالقدیر خان دانشمند هسته ای پاکستان بودند که تجهیزات هسته ای اش سر از کشورهای خارج در آورد. در سطح وسیعی تصور بر این است که پاکستان، اگر چنین سلاحی به عربستان سعودی ندهد، این فناوری را در اختیار آن قرار خواهد داد.
آن رهبر عرب در مصاحبه روز دوشنبه گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که همگی نماینده ای در اجلاس کمپ دیوید خواهند داشت، درباره یک برنامه جمعی برای خودشان گفتگوهایی داشتند- که، مانند ایران، آن را یک تلاش صلح آمیز برای تولید انرژی هسته ای می نامند. امارات عربی چند سال قبل قراردادی با آمریکا برای ساخت نیروگاههای هسته ای امضا کرد اما طبق آن طرح نمی تواند خودش به غنی سازی اورانیوم بپردازد.
طی دهه گذشته، دولت سعودی بودجه ای را صرف طرح های تحقیقات هسته ای کرده است اما هیچ مدرکی دال بر تلاش آن برای ساخت یا خرید تاسیساتی از نوعی که ایران برای تسلط بر چرخه سوخت، تولید مستقل اجزاء یک سلاح (هسته ای)، تدارک دیده است، وجود ندارد.
با اینحال برای سعودیها موضوع تسلیحات هسته ای چیزی بیش از یک اندیشه گذرا است. آنها در دهه هزار و نهصد و هشتاد یک نوع موشک چینی موسوم به دی اف - سه خریداری کردند که عملا فقط برای پرتاب سلاح هسته ای قابل استفاده است چون این موشکها بسیار بزرگند و برای اهداف دیگر دقت لازم را ندارند. مقامات آمریکایی و در صدر آنها رابرت گیتس مدیر وقت سیا به این مسئله اعتراض کردند. هیچ مدرکی وجود ندارد که سعودیها به کلاهکهای قابل نصب بر این موشکها دست یافته باشند.
اوباما روز چهارشنبه با شاهزاده های سعودی- محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد- در دفترش در کاخ سفید ملاقات کرد. شاهزاده های سعودی به احتمال زیاد در صحبت مستقیم با رئیس جمهور انتقادهایشان را تعدیل خواهند کرد. انتظار می رود اوباما به آنها و دیگر دولتهای عرب برخی تضمین های امنیتی بدهد، گرچه نه از نوع تضمین های صریح و الزام آوری که پشتیبان متحدان آمریکا در پیمانها است، از ناتو گرفته تا ژاپن و کره شمالی.
اما برای اوباما فائق آمدن بر سوء ظنهای عمیق سعودیها و دیگر رهبران عرب درباره توافق ایران دشوار خواهد بود.
برخی از آنها گفته اند اشکال اصلی توافقنامه های موقت، طبق اصطلاح کاخ سفید و جان کری وزیر خارجه، این است که هیچ تضمینی بر یک مبنای دائم وجود ندارد.

پاسخ
 سپاس شده توسط Titiw ، __~B.L~__ ، ♥†♪♪❀✘✘✘~♛♛♛♛vip♛♛♛♛~✘✘✘❀♪♪†♥


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 - an idiot - 14-05-2015، 12:20

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آخرین اخبار کورونا
  امشب طلوع آخرین ابرماه سال را ببینید !
Heart آخرین وضعیت وام از صندوق بین المللی پول
Heart آخرین جزئیات از حمله هکر‌ها به سامانه مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی
  آخرین جلسه محاکمه فریبا عادلخواه برگزار شد
  آخرین آمار کرونا در ایران
  ویروس کرونا: آخرین اخبار، علائم و درمان ویروس جدید کرونا در چین و ایران
Shocked بلایی که پسر جوان سر بی ام و آخرین مدل آورد! + تصاویر
  ترامپ: از برجام خارج شدیم/ تحریمهای هسته ای باز می‌گردد
  آخرین فیش حقوقی احمد متوسلیان + عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان