21-08-2011، 12:48
(آخرین ویرایش در این ارسال: 21-08-2011، 12:52، توسط سعيد شاهيني.)
پیانو یکی از سازهای صفحهکلیددار و مشهورترین آنها است. صدای پیانو در اثر برخورد چکشهایی با سیمهای آن تولید میشود. این چکشها در اثر فشردهشدن کلیدها (کلاویهها) به حرکت در میآیند. سیمهای پیانو به صفحهای موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شدهاند که نقش تقویتکنندهٔ صدای آنها را دارد.
پیانو به عنوان مادر سازها و کاملترین ساز نیز شناخته میشود؛ علت نسبت دادن این لقبها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گستردهای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید میکنند. پیانو در شکل فعلیاش بیش از هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانسهایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز میباشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید کمتر از چهار اکتاو و بهترین خوانندهها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو صدا هستند.
ار نوعی سازهای زهی است که با پیک یا انگشت نواخته میشود و از این جهت که سیم های آن در اثر ارتعاش تولید صدا میکند به سازهای گروه کوردوفن (Cordophones) تعلق دارد. این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیکهای نوازندگی) توانسته هم گام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشم گیری داشته باشد؛ که درنتيجه گونههای متفاوتی از آن بوجود آمده و هم اكنون جایگاه ویژهای در موسیقی جهان دارد.
گونههای مختلف گیتار ممکن است شامل اجزای متفاوتی باشند. یا شکل اجزا و یا جنس آنها با هم فرق داشته باشند. اما نهایتا اجزای موجود در همهٔ انواع گیتارها همینها هستند.
1.سردسته
2.خرک
3.گوشیها (برای کوک کردن ساز)
4.فرت (Fret)
5.Truss Rod (پیچی ست که برای تنظیم انحنای دسته به کار میرود)
6.Inlays (تزئیناتی هستند که نقش راهنما را دارند و معمولاً پشت فرتهای ۳ ۵ ۷ ۹ ۱۲ ۱۵ ۱۷ ۱۹ ۲۱ ۲۴ قرار میگیرند)
7.دسته
8.Heel (اتصال بدنه با دسته)
9.بدنه
10.پیکاپها (pickups)
11.قسمتهای مربوط به مدار الکتریکی (تنظیمات ولوم و تن صدا)
12.خرک پایینی (Bridge)
13.صفحه پیک گارد (گاهی برای مخفی کردن مدارها و گاهی صرفا برای جلوگیری از خشدار شدن رنگ بدنه در اثر برخورد پیک به مرور زمان)
14.صفحهٔ پشتی
15.صفحهٔ جلویی
16.قسمتهای جانبی
17.سوراخ صدا (معمولا دارای تزئینات زیبا به نام rosset)
18.سیمها
19.saddle (تنظیمکننده ارتفاع هر سیم)
20.فرت بورد (چوبی که فرتها روی آن کوبیده شدهاند)
پیانو به عنوان مادر سازها و کاملترین ساز نیز شناخته میشود؛ علت نسبت دادن این لقبها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گستردهای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید میکنند. پیانو در شکل فعلیاش بیش از هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانسهایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز میباشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید کمتر از چهار اکتاو و بهترین خوانندهها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو صدا هستند.
ار نوعی سازهای زهی است که با پیک یا انگشت نواخته میشود و از این جهت که سیم های آن در اثر ارتعاش تولید صدا میکند به سازهای گروه کوردوفن (Cordophones) تعلق دارد. این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیکهای نوازندگی) توانسته هم گام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشم گیری داشته باشد؛ که درنتيجه گونههای متفاوتی از آن بوجود آمده و هم اكنون جایگاه ویژهای در موسیقی جهان دارد.
گونههای مختلف گیتار ممکن است شامل اجزای متفاوتی باشند. یا شکل اجزا و یا جنس آنها با هم فرق داشته باشند. اما نهایتا اجزای موجود در همهٔ انواع گیتارها همینها هستند.
1.سردسته
2.خرک
3.گوشیها (برای کوک کردن ساز)
4.فرت (Fret)
5.Truss Rod (پیچی ست که برای تنظیم انحنای دسته به کار میرود)
6.Inlays (تزئیناتی هستند که نقش راهنما را دارند و معمولاً پشت فرتهای ۳ ۵ ۷ ۹ ۱۲ ۱۵ ۱۷ ۱۹ ۲۱ ۲۴ قرار میگیرند)
7.دسته
8.Heel (اتصال بدنه با دسته)
9.بدنه
10.پیکاپها (pickups)
11.قسمتهای مربوط به مدار الکتریکی (تنظیمات ولوم و تن صدا)
12.خرک پایینی (Bridge)
13.صفحه پیک گارد (گاهی برای مخفی کردن مدارها و گاهی صرفا برای جلوگیری از خشدار شدن رنگ بدنه در اثر برخورد پیک به مرور زمان)
14.صفحهٔ پشتی
15.صفحهٔ جلویی
16.قسمتهای جانبی
17.سوراخ صدا (معمولا دارای تزئینات زیبا به نام rosset)
18.سیمها
19.saddle (تنظیمکننده ارتفاع هر سیم)
20.فرت بورد (چوبی که فرتها روی آن کوبیده شدهاند)