15-09-2015، 13:34
آیا شبکه های اجتماعی برای تجارت مفید هستند؟
شرکتهای کوچک باید برای رسیدن به حداکثر بهرهوری از شبکههای اجتماعی نگاه خود را به چیزهایی فراتر از ظواهر بدوزند و با تعیین اهداف محسوس، دست به تجربه بزنند پیش از هر چیز این سایتها را باید به عنوان مکملی برای حضور جدی خودتان در وب ببینید به شبکههای اجتماعی بهعنوان چیزی که اجباری نیست اما خوب است، نگاه کنید. اگر از این سایتها درست استفاده کنید میتوانید برای کسبوکار خودتان توجه بیشتری کسب کنید که همیشه چیز خوبی است. اما مهم این است که این سایتها را جایگزین حضور مستقیم خود در وب ندانید
به نظر میرسد که شبکههای اجتماعی آنلاین در حال رشد انفجاری هستند: فیسبوک، LinkedIn، Twitter، و Digg و غیره. اما اگر بپرسید که این سایتها چطور میتواند به کسبوکار شما کمک کنند پاسخ روشنی دریافت نخواهید کرد. من سعی دارم در این مقاله شبکههای اجتماعی را به شیوه بازاریابی رو در رو ارتباط بدهم که دربردارنده به اشتراک گذاری ایدهها، منابع و اطلاعات با کسبوکارهای دیگر است. اما آیا این سایتها برای اهدف شما مفید هستند؟
پیتر دلگروسو، نایب رئیس واحد ارتباطات شرکتی و سازمانی web.com میگوید: «درست است که شبکههای اجتماعی پدیدهای رو به رشد و چشمگیر هستند، اما برای یک کارآفرین سوال این است که چطور از این گرایش به عنوان یک موقعیت تجاری استفاده کند؛ نه فقط به عنوان روشی برای متصل شدن به اشخاص دیگر و صرف وقت.»
او میگوید: «پیش از هر چیز این سایتها را باید به عنوان مکملی برای حضور جدی خودتان در وب ببینید. به شبکههای اجتماعی به عنوان چیزی که اجباری نیست اما داشتن آن خوب است نگاه کنید. اگر از این سایتها درست استفاده کنید میتوانید برای کسبوکار خودتان توجه بیشتری کسب کنید که همیشه چیز خوبی است. اما مهم این است که این سایتها را جایگزین حضور مستقیم خود در وب ندانید.»
گرگ استرلینگ، کارشناس Sterling Market Intelligence، شبکههای اجتماعی را برای ملاقات اشخاص دیگر، درخواست اطلاعات یا مراجع، و در کنار آنها بازاریابی مناسب میداند. البته موارد استفادة هر شبکه اجتماعی متفاوت است. او در این زمینه میگوید: «سایتی مانند LinkedIn را میتوان برای متصل شدن به شخصی که به هر دلیلی نیاز به ملاقاتش داریم به کار برد. فیسبوک و توئیتر بیشتر برای مطلع کردن گروهی از اشخاص از یک رویداد یا خبر مناسب هستند.»
● یافتن شبکة مناسب
اینکه چندین سایت برتر را بررسی کنید و ببینید کدامیک برای شما مناسب است کار خیلی سختی به حساب نمیآید. حتی صرف یک یا دو ساعت در هفته کافی است تا ببینید که کدام سایت را بیشتر دوست دارید و با اهداف تجاریتان سازگاری بیشتری دارد. دلگروسو میگوید: «طبیعت ویروسمانند شبکههای اجتماعی واقعاً عجیب و غریب است. میتوان با استفاده از این شبکهها در مدت زمانی بسیار کوتاه توجه بسیار زیای را به خود جلب کرد.»
دلگروسو اعتقاد دارد که بهترین سایت برای شبکهسازی و منابع انسانی LinkedIn است. او میگوید: «در این سایت ابتدا باید چیزی مانند روزمة کاری ساخت و سپس میتوان از طریق آن به افراد حرفهای که افکار مشابه دارند متصل شد. اگر از این سایت با دقت و بهصورت گزینشی استفاده شود، میتواند ابزاری بسیار قدرتمند برای یافتن شرکای تجاری، مشتریان مناسب، یا حضور شخصی و سازمانی در محیط وب باشد.»
اما آقای دلگروسو برای یافتن مخاطبان گستردهتر، فیسبوک را توصیه میکند: «حتماً در فیسبوک عضو گروهی که به کسبوکارتان مربوط است شوید، تا از دیدگاه مردم درباره آن آگاهی یابید. با این کار تمام حاشیهها را دور زده و تعامل خود با مشتریانتان را روی موضوع اصلی متمرکز نگهداشتهاید.»
ریک جولیان، مدیرعامل و مدیر ارشد نوآوری در Quo Valdis است و ادعا دارد که از سرمایهگذاری یک ساله خود در شبکههای اجتماعی بازخورد مناسبی گرفته است. او میگوید: «این کار یک صورت انسانی برای کسبوکارتان درست میکند و باعث میشود که دیگران بدانند تعامل با شما چگونه خواهد بود. وقتی همه چیز یکسان باشد مردم ترجیح میدهند با کسی تعامل داشته باشند که به نظرشان جالبتر میرسد.»
این شرکت در پنج شبکه اجتماعی، و چندین شبکه کوچکتر معرفی شده است.
گستردگی جغرافیایی و بهینهسازی جستوجو
در وهله اول به نظر میرسد که حضور در همه این سایتها یک کار وقتگیر باشد. آقای جولیان اشاره میکند که میتوانیم بعضی از مطالب خود را در چند سایت به طور همزمان قرار بدهیم. اگر من ویدیویی در مورد خدمات شرکتم روی YouTube قرار دهم و با کاربران آن در مورد ویدیوی مذکور بحث کنم، آن را روی وبلاگم نیز قرار خواهم داد، در صفحه فیسبوک شرکت هم قسمتی را به آن اختصاص خواهم داد، و پیوند مربوط به آن را در توئیتر نیز تبلیغ خواهم کرد.
بنابراین فقط با یک محتوای یکسان هر پنج سایت را پر کردهام و لازم نیست که برای هر یک محتوای متفاوتی درست کنم. به این ترتیب گستره جغرافیایی حضورم بیشتر میشود.
رابرت جنسن مدیرعامل یک شرکت فعال در زمینه املاک و مستغلات به نام Jenson Group در لاسوگاس است. او در این زمینه رویکردی جدی و تجاری دارد. جنسن میگوید: «من به جای نوشتن مطالب آزاد در وبلاگ یا نظرات شخصی سعی میکنم که مخاطبان را در مورد مسائل مهم در کسبوکار املاک و مستغلات آموزش بدهم. من تمام تلاشم را میکنم که مطالب نه فقط در لاسوگاس، که مرکز فعالیتم است، بلکه در همه جای کشور قابل استفاده باشد.»
او از مقالات خودش در وبلاگ خود و شبکههای اجتماعی برای کسب اعتبار بیشتر و شناساندن خود به عنوان یک متخصص در امر املاک و مستغلات استفاده میکند. جنسن میگوید: «به این ترتیب امکان ریسک برای شرکا و مشتریان کاهش مییابد و به علاوه از طریق شناساندن خودم به عنوان یک متخصص، پوشش رسانهای خوبی هم دریافت میکنم.»
آخرین و مهمترین مورد ارزش شبکههای اجتماعی برای موتورهای جستوجو است. هر قدر سایتهای بیشتری نام و پیوند سایت شما را داشته باشند در نتیجه جستوجو زودتر دیده خواهد شد؛ بنابراین بیشتر امکان دارد که مصرفکنندگان آن را پیدا کنند.
اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی
فراگیری استفاده از شبکههای اجتماعی در بین کاربران موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی نادیده گرفت و از کنار آن بیتفاوت عبور کرد. کمپانیهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا نیز از اهمیت بسترهای جدید تبلیغاتی خبر دارند و سبک جدیدی از بازاریابی را مبتنی بر شبکههای اجتماعی در این دنیای بیپایان به راه انداختهاند. اما بسیاری از آنها هنوز دست به اشتباهات آزاردهندهای میزنند.
جذابیت و امکانات ارائه شده توسط شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام و فیسبوک یا اپلیکیشن های پیامرسان مانند وایبر، واتساپ و تلگرام سبب شده با توجه به کمهزینه بودن و در عین حال جامعهی آماری بالای کاربران این سرویسها، بستر خوبی برای تبلیغات و بازاریابی شبکه های اجتماعی کمپانیهای کوچک و بزرگ فراهم شود تا بتوانند محصولات، خدمات و سرویسهای خود را بیش از پیش به کاربران معرفی کنند.در این سبک دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی ، طبیعتا گسترهی فعالیت شما وسیعتر بوده و دست شما برای اجرای برنامهی نوین بازتر است. از انواع تبلیغات گرفته تا برگزاری مسابقات مختلف عکسهای خودگرفت (سلفی) و عکس با محصولات مختلف شرکتها، همه و همه سبب میشود کاربران بیشتری نسبت به گذشته درگیر بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان شوند.
اما بسیاری از شرکتهای تازه وارد یا حتی برخی شرکتهای بزرگ تنها به کلیت موضوع اهمیت میدهند؛ غافل از اینکه بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی اصول و قواعد خاص خوش را دارد. گرچه قصد نداریم امروز به مرور این قوانین بپردازیم و بیشتر هدف ما این است که اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی را برای شما بازگو کنیم که گاهی در عین سادگی و مضحک بودن میتواند اثرات و تبعات منفی را برای شما در پی داشته باشند.
تمرکز بر تعداد دنبالکنندهها: بسیاری از شرکتها تنها سعی میکنند برای خود دنبالکننده یا به اصطلاح فالوئرها بیشتری جمعآوری کنند و تصور میکنند اگر به هر قیمتی که شده دنبالکنندهی بیشتری داشته باشند موفقتر خواهند بود. قطعا این تفکر اشتباه است و تعداد دنبالکنندهها آنقدری که آنها تصور میکنند اهمیت ندارد. ولی وقتی شما بتوانید محصول یا خدمت خود را به خوبی معرفی کنید و کاربران نیز از کیفیت آنها راضی باشند، بدون شک برنامهی بازاریابی شما نتیجهی مثبت داده و به صورت خودکار تعداد دنبالکنندگان شما بیشتر میشود.
ارسال غیرمعمول محتوای بیربط: سالانه 176 میلیون نفر در دنیا خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام داده و محصولات و سرویسهای مورد نظر خود را پیدا میکنند و بدون شک در این بین شما نمیتوانید با ارائهی مداوم و غیرمعمول محتوای بیربط و آزاردهنده مخاطبان و کاربران را مجاب کنید تا از محصولات شما خریداری کنند.
هیچگاه دنبالکنندهها را به چشم یک خریدار دست به نقد نگاه نکنید: براساس تحقیقات انجام شده تنها 12 درصد کاربران شبکههای اجتماعی بعد از دیدن تبلیغات تمایل به خرید محصول یا خدمات دارند و در نتیجه تعداد پستهای زیاد زمانی موثر است که بتواند فروش خوبی را برای شما در پی داشته باشد.
روی کانالهای ورودی زیاد متمرکز نشوید: خیلی از بازاریابان یا بسیاری از شرکتها تصور میکنند اگر اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، واتساپ، وایبر و کلی شبکه اجتماعی و اپلیکیشن پیامرسان دیگر حضور داشته باشند میتوانند فروش خوبی را تجربه کنند که بدون شک به دلیل نداشتن تمرکز و کنترل کافی این نظریه با شکست روبرو خواهد شد. به عنوان مثال سرویسهایی چون اسنپچت رشد بسیاری خوبی داشتهاند و همیشه فعال هستند؛ ولی 1.23 میلیارد کاربر فیسبوک افرادی هستند که از این نوع تبلیغات در طول روز زیاد میبینند.
نداشتن شخصیت برند: شخصیت برند در بازاریابی و ارائهی محصولات از اهمیت ویژهای برخوردار است و بسیاری از شرکتها هنوز برخلاف اینکه نتوانستهاند برندسازی خوبی داشته باشند و شخصیت برند خود را پیدا کنند، پا در عرصهی بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی میگذارند. جالب است بدانید هنوز 22 درصد کمپانیها ارزش ایجاد شخصیت را در بازاریابی برند خود درک کردهاند.
ارسال اسپم: همهی کاربران حتی خود شرکتها و بازاریابان آنها از پیامها و پستهای اسپم ناراحت و فراری هستند؛ ولی بدون هیچ دلیلی به صورت پیاپی و بیوقفه برای کاربران و دنبالکنندگان خود مطالب مختلف و آزاردهنده ارسال میکنند.
انجام تمامی کارها به صورت شخصی: در حالی که خیلیها از برنامهها ابزارهای زمانبندی استفاده میکنند، در مقابل هنوز خیلیها تمایل دارند خودشان به صورت شخصی تمامی کارهای مربوط به بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی از جمله کمپینها یا ارسال هزاران پیام را بر عهده بگیرند که با این روش هیچگاه به خوبی حق پیام تبلیغاتی شما ادا نمیشود.
ارسال پیام مشابه در چند کانال بازاریابی مختلف: بدون شک هر پلتفرمی نیازمند سبک خاصی از ارائهی محتوا و بازاریابی است. حتما پیش میآید که کاربران و دنبالکنندگان شما در چند شبکهی مختلف پیگیر اخبار و تبلیغات شما باشند که انتشار محتوای تکراری برای آنها آزاردهنده خواهد بود.
نداشتن استراتژی مشخص: 90 درصد مشاغل دارای استراتژی شبکههای اجتماعی هستند؛ بنابراین بدون هرگونه تحلیل کاربردی و مشخص کردن اهدافشان اقدام به برگزاری کمپین یا ارسال محتوای تبلیغاتی نمیکنند. ولی همچنان هستند شرکتهایی که بدون برنامه اقدام میکنند و انرژی، هزینه و وقت خود را بیهوده هدر میدهند.
اگر به نظر شما موارد دیگری از اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی وجود دارد، آنها را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.
شرکتهای کوچک باید برای رسیدن به حداکثر بهرهوری از شبکههای اجتماعی نگاه خود را به چیزهایی فراتر از ظواهر بدوزند و با تعیین اهداف محسوس، دست به تجربه بزنند پیش از هر چیز این سایتها را باید به عنوان مکملی برای حضور جدی خودتان در وب ببینید به شبکههای اجتماعی بهعنوان چیزی که اجباری نیست اما خوب است، نگاه کنید. اگر از این سایتها درست استفاده کنید میتوانید برای کسبوکار خودتان توجه بیشتری کسب کنید که همیشه چیز خوبی است. اما مهم این است که این سایتها را جایگزین حضور مستقیم خود در وب ندانید
به نظر میرسد که شبکههای اجتماعی آنلاین در حال رشد انفجاری هستند: فیسبوک، LinkedIn، Twitter، و Digg و غیره. اما اگر بپرسید که این سایتها چطور میتواند به کسبوکار شما کمک کنند پاسخ روشنی دریافت نخواهید کرد. من سعی دارم در این مقاله شبکههای اجتماعی را به شیوه بازاریابی رو در رو ارتباط بدهم که دربردارنده به اشتراک گذاری ایدهها، منابع و اطلاعات با کسبوکارهای دیگر است. اما آیا این سایتها برای اهدف شما مفید هستند؟
پیتر دلگروسو، نایب رئیس واحد ارتباطات شرکتی و سازمانی web.com میگوید: «درست است که شبکههای اجتماعی پدیدهای رو به رشد و چشمگیر هستند، اما برای یک کارآفرین سوال این است که چطور از این گرایش به عنوان یک موقعیت تجاری استفاده کند؛ نه فقط به عنوان روشی برای متصل شدن به اشخاص دیگر و صرف وقت.»
او میگوید: «پیش از هر چیز این سایتها را باید به عنوان مکملی برای حضور جدی خودتان در وب ببینید. به شبکههای اجتماعی به عنوان چیزی که اجباری نیست اما داشتن آن خوب است نگاه کنید. اگر از این سایتها درست استفاده کنید میتوانید برای کسبوکار خودتان توجه بیشتری کسب کنید که همیشه چیز خوبی است. اما مهم این است که این سایتها را جایگزین حضور مستقیم خود در وب ندانید.»
گرگ استرلینگ، کارشناس Sterling Market Intelligence، شبکههای اجتماعی را برای ملاقات اشخاص دیگر، درخواست اطلاعات یا مراجع، و در کنار آنها بازاریابی مناسب میداند. البته موارد استفادة هر شبکه اجتماعی متفاوت است. او در این زمینه میگوید: «سایتی مانند LinkedIn را میتوان برای متصل شدن به شخصی که به هر دلیلی نیاز به ملاقاتش داریم به کار برد. فیسبوک و توئیتر بیشتر برای مطلع کردن گروهی از اشخاص از یک رویداد یا خبر مناسب هستند.»
● یافتن شبکة مناسب
اینکه چندین سایت برتر را بررسی کنید و ببینید کدامیک برای شما مناسب است کار خیلی سختی به حساب نمیآید. حتی صرف یک یا دو ساعت در هفته کافی است تا ببینید که کدام سایت را بیشتر دوست دارید و با اهداف تجاریتان سازگاری بیشتری دارد. دلگروسو میگوید: «طبیعت ویروسمانند شبکههای اجتماعی واقعاً عجیب و غریب است. میتوان با استفاده از این شبکهها در مدت زمانی بسیار کوتاه توجه بسیار زیای را به خود جلب کرد.»
دلگروسو اعتقاد دارد که بهترین سایت برای شبکهسازی و منابع انسانی LinkedIn است. او میگوید: «در این سایت ابتدا باید چیزی مانند روزمة کاری ساخت و سپس میتوان از طریق آن به افراد حرفهای که افکار مشابه دارند متصل شد. اگر از این سایت با دقت و بهصورت گزینشی استفاده شود، میتواند ابزاری بسیار قدرتمند برای یافتن شرکای تجاری، مشتریان مناسب، یا حضور شخصی و سازمانی در محیط وب باشد.»
اما آقای دلگروسو برای یافتن مخاطبان گستردهتر، فیسبوک را توصیه میکند: «حتماً در فیسبوک عضو گروهی که به کسبوکارتان مربوط است شوید، تا از دیدگاه مردم درباره آن آگاهی یابید. با این کار تمام حاشیهها را دور زده و تعامل خود با مشتریانتان را روی موضوع اصلی متمرکز نگهداشتهاید.»
ریک جولیان، مدیرعامل و مدیر ارشد نوآوری در Quo Valdis است و ادعا دارد که از سرمایهگذاری یک ساله خود در شبکههای اجتماعی بازخورد مناسبی گرفته است. او میگوید: «این کار یک صورت انسانی برای کسبوکارتان درست میکند و باعث میشود که دیگران بدانند تعامل با شما چگونه خواهد بود. وقتی همه چیز یکسان باشد مردم ترجیح میدهند با کسی تعامل داشته باشند که به نظرشان جالبتر میرسد.»
این شرکت در پنج شبکه اجتماعی، و چندین شبکه کوچکتر معرفی شده است.
گستردگی جغرافیایی و بهینهسازی جستوجو
در وهله اول به نظر میرسد که حضور در همه این سایتها یک کار وقتگیر باشد. آقای جولیان اشاره میکند که میتوانیم بعضی از مطالب خود را در چند سایت به طور همزمان قرار بدهیم. اگر من ویدیویی در مورد خدمات شرکتم روی YouTube قرار دهم و با کاربران آن در مورد ویدیوی مذکور بحث کنم، آن را روی وبلاگم نیز قرار خواهم داد، در صفحه فیسبوک شرکت هم قسمتی را به آن اختصاص خواهم داد، و پیوند مربوط به آن را در توئیتر نیز تبلیغ خواهم کرد.
بنابراین فقط با یک محتوای یکسان هر پنج سایت را پر کردهام و لازم نیست که برای هر یک محتوای متفاوتی درست کنم. به این ترتیب گستره جغرافیایی حضورم بیشتر میشود.
رابرت جنسن مدیرعامل یک شرکت فعال در زمینه املاک و مستغلات به نام Jenson Group در لاسوگاس است. او در این زمینه رویکردی جدی و تجاری دارد. جنسن میگوید: «من به جای نوشتن مطالب آزاد در وبلاگ یا نظرات شخصی سعی میکنم که مخاطبان را در مورد مسائل مهم در کسبوکار املاک و مستغلات آموزش بدهم. من تمام تلاشم را میکنم که مطالب نه فقط در لاسوگاس، که مرکز فعالیتم است، بلکه در همه جای کشور قابل استفاده باشد.»
او از مقالات خودش در وبلاگ خود و شبکههای اجتماعی برای کسب اعتبار بیشتر و شناساندن خود به عنوان یک متخصص در امر املاک و مستغلات استفاده میکند. جنسن میگوید: «به این ترتیب امکان ریسک برای شرکا و مشتریان کاهش مییابد و به علاوه از طریق شناساندن خودم به عنوان یک متخصص، پوشش رسانهای خوبی هم دریافت میکنم.»
آخرین و مهمترین مورد ارزش شبکههای اجتماعی برای موتورهای جستوجو است. هر قدر سایتهای بیشتری نام و پیوند سایت شما را داشته باشند در نتیجه جستوجو زودتر دیده خواهد شد؛ بنابراین بیشتر امکان دارد که مصرفکنندگان آن را پیدا کنند.
اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی
فراگیری استفاده از شبکههای اجتماعی در بین کاربران موضوعی نیست که بتوان آن را به سادگی نادیده گرفت و از کنار آن بیتفاوت عبور کرد. کمپانیهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا نیز از اهمیت بسترهای جدید تبلیغاتی خبر دارند و سبک جدیدی از بازاریابی را مبتنی بر شبکههای اجتماعی در این دنیای بیپایان به راه انداختهاند. اما بسیاری از آنها هنوز دست به اشتباهات آزاردهندهای میزنند.
جذابیت و امکانات ارائه شده توسط شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام و فیسبوک یا اپلیکیشن های پیامرسان مانند وایبر، واتساپ و تلگرام سبب شده با توجه به کمهزینه بودن و در عین حال جامعهی آماری بالای کاربران این سرویسها، بستر خوبی برای تبلیغات و بازاریابی شبکه های اجتماعی کمپانیهای کوچک و بزرگ فراهم شود تا بتوانند محصولات، خدمات و سرویسهای خود را بیش از پیش به کاربران معرفی کنند.در این سبک دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی ، طبیعتا گسترهی فعالیت شما وسیعتر بوده و دست شما برای اجرای برنامهی نوین بازتر است. از انواع تبلیغات گرفته تا برگزاری مسابقات مختلف عکسهای خودگرفت (سلفی) و عکس با محصولات مختلف شرکتها، همه و همه سبب میشود کاربران بیشتری نسبت به گذشته درگیر بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان شوند.
اما بسیاری از شرکتهای تازه وارد یا حتی برخی شرکتهای بزرگ تنها به کلیت موضوع اهمیت میدهند؛ غافل از اینکه بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی اصول و قواعد خاص خوش را دارد. گرچه قصد نداریم امروز به مرور این قوانین بپردازیم و بیشتر هدف ما این است که اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی را برای شما بازگو کنیم که گاهی در عین سادگی و مضحک بودن میتواند اثرات و تبعات منفی را برای شما در پی داشته باشند.
تمرکز بر تعداد دنبالکنندهها: بسیاری از شرکتها تنها سعی میکنند برای خود دنبالکننده یا به اصطلاح فالوئرها بیشتری جمعآوری کنند و تصور میکنند اگر به هر قیمتی که شده دنبالکنندهی بیشتری داشته باشند موفقتر خواهند بود. قطعا این تفکر اشتباه است و تعداد دنبالکنندهها آنقدری که آنها تصور میکنند اهمیت ندارد. ولی وقتی شما بتوانید محصول یا خدمت خود را به خوبی معرفی کنید و کاربران نیز از کیفیت آنها راضی باشند، بدون شک برنامهی بازاریابی شما نتیجهی مثبت داده و به صورت خودکار تعداد دنبالکنندگان شما بیشتر میشود.
ارسال غیرمعمول محتوای بیربط: سالانه 176 میلیون نفر در دنیا خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام داده و محصولات و سرویسهای مورد نظر خود را پیدا میکنند و بدون شک در این بین شما نمیتوانید با ارائهی مداوم و غیرمعمول محتوای بیربط و آزاردهنده مخاطبان و کاربران را مجاب کنید تا از محصولات شما خریداری کنند.
هیچگاه دنبالکنندهها را به چشم یک خریدار دست به نقد نگاه نکنید: براساس تحقیقات انجام شده تنها 12 درصد کاربران شبکههای اجتماعی بعد از دیدن تبلیغات تمایل به خرید محصول یا خدمات دارند و در نتیجه تعداد پستهای زیاد زمانی موثر است که بتواند فروش خوبی را برای شما در پی داشته باشد.
روی کانالهای ورودی زیاد متمرکز نشوید: خیلی از بازاریابان یا بسیاری از شرکتها تصور میکنند اگر اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، واتساپ، وایبر و کلی شبکه اجتماعی و اپلیکیشن پیامرسان دیگر حضور داشته باشند میتوانند فروش خوبی را تجربه کنند که بدون شک به دلیل نداشتن تمرکز و کنترل کافی این نظریه با شکست روبرو خواهد شد. به عنوان مثال سرویسهایی چون اسنپچت رشد بسیاری خوبی داشتهاند و همیشه فعال هستند؛ ولی 1.23 میلیارد کاربر فیسبوک افرادی هستند که از این نوع تبلیغات در طول روز زیاد میبینند.
نداشتن شخصیت برند: شخصیت برند در بازاریابی و ارائهی محصولات از اهمیت ویژهای برخوردار است و بسیاری از شرکتها هنوز برخلاف اینکه نتوانستهاند برندسازی خوبی داشته باشند و شخصیت برند خود را پیدا کنند، پا در عرصهی بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی میگذارند. جالب است بدانید هنوز 22 درصد کمپانیها ارزش ایجاد شخصیت را در بازاریابی برند خود درک کردهاند.
ارسال اسپم: همهی کاربران حتی خود شرکتها و بازاریابان آنها از پیامها و پستهای اسپم ناراحت و فراری هستند؛ ولی بدون هیچ دلیلی به صورت پیاپی و بیوقفه برای کاربران و دنبالکنندگان خود مطالب مختلف و آزاردهنده ارسال میکنند.
انجام تمامی کارها به صورت شخصی: در حالی که خیلیها از برنامهها ابزارهای زمانبندی استفاده میکنند، در مقابل هنوز خیلیها تمایل دارند خودشان به صورت شخصی تمامی کارهای مربوط به بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی از جمله کمپینها یا ارسال هزاران پیام را بر عهده بگیرند که با این روش هیچگاه به خوبی حق پیام تبلیغاتی شما ادا نمیشود.
ارسال پیام مشابه در چند کانال بازاریابی مختلف: بدون شک هر پلتفرمی نیازمند سبک خاصی از ارائهی محتوا و بازاریابی است. حتما پیش میآید که کاربران و دنبالکنندگان شما در چند شبکهی مختلف پیگیر اخبار و تبلیغات شما باشند که انتشار محتوای تکراری برای آنها آزاردهنده خواهد بود.
نداشتن استراتژی مشخص: 90 درصد مشاغل دارای استراتژی شبکههای اجتماعی هستند؛ بنابراین بدون هرگونه تحلیل کاربردی و مشخص کردن اهدافشان اقدام به برگزاری کمپین یا ارسال محتوای تبلیغاتی نمیکنند. ولی همچنان هستند شرکتهایی که بدون برنامه اقدام میکنند و انرژی، هزینه و وقت خود را بیهوده هدر میدهند.
اگر به نظر شما موارد دیگری از اشتباهات رایج در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی وجود دارد، آنها را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.