29-10-2015، 22:00
امروزه بخش عمدۀ بهائیان (پیروان روحیه ماکسول، بیوۀ شوقى افندى) با مرکزیت بیت العدل اعظم، واقع در اسرائیل، اداره مىشوند. اعضاى بیت العدل در هر دوره نُه نفر هستند که در تمامى دوره ها اکثر کرسیهاى بیت العدل را افرادى با ملیت امریکایى و بعضاً ایرانى تصاحب نمودند.[۱۳] بیشتر پیروان این فرقه در امریکا و هند ساکن هستند و تشکیلات آنان، علاوه بر این دو کشور، در کشورهاى افریقایى و آسیایى شعبه دارند و به تبلیغ آیین خود مشغولاند[۱۴](سیر ایجاد فرقه هاى بابى و بهائى از آغاز ظهور باب تاکنون در نمودار شمارۀ ۱ آمده است).
نمودار شماره ۱
شیخیه
بابیه
ازلی بهائی
ادامه بهائی سهرابی
بهائیان جمشیدی بهائیان ماکسول بهائیان ارتودکس
اهداف و انگیزه هاى استعمار از فرقهسازىها
دلایل و شواهد خلل ناپذیرى در صفحات تاریخ، گواه این است که دستهاى پنهان و پیداى استعمار، اگر نه در پیدایش، دست کم در تداوم بابیگرى و خصوصاً بهائیگرى در کار بوده و هست. بررسى این امر و دلایل و شواهد آن، مجالى مبسوط مى طلبد که در ظرفیت محدود این مقاله نمى گنجد اما آنچه پس از آشنایى با فرقه ها و شاخه هاى پربار! این آیین ساختگى، از اشاره به آن ناگزیریم، طرح این سؤال اساسى است که استعمار از فرقه سازى و ایجاد شاخه هاى متعدد در دین مقدس اسلام، چه سودى مى برد و با تقویت و تداوم این امر، چه اهدافى را دنبال مىکند؟
پوشیده نیست که هدف اصلى استکبار و نظام سلطه، سیطره بر تمام جهان، و استثمار ملتهاست. لذا همواره مىکوشد با غارت منابع و ذخایر کشورها و تضعیف اقتصاد آنان سیطرۀ خود را بر جهان حفظ نمایند. سلطه گران جهانى براى حفظ رابطۀ سلطه گرى و سلطه پذیرى دیگر جوامع همواره در تلاشاند هرگونه مقاومت را در برابر امواج افزون طلبى هاى خود، از میان بردارند.[۱۵]
با سیرى در تاریخ درک میگردد که استعمارگران به سرزمینهاى آباد و پر از معادن و ذخایر شرق، بهخصوص خاورمیانه، همواره توجه داشتهاند. از میان کشورهاى خاورمیانه نیز، ایران، به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایى منحصربهفرد و منابع و ذخایر متعدد، از چشم طمع سلطه گران در امان نبوده و مورد چپاول و غارت آنان قرار گرفته است که البته در هر دورهاى مردم آزاده و مسلمانان این خطّه، صحنه هاى شگفتى از مقاومت، ایستادگى و سلطه ستیزى را به نمایش گذاشتهاند.
با مختصر تأملى در اوضاع و شرایط داخلى ایران در دورۀ قاجار (زمان پیدایش و ظهور بابیگرى) روشن مىگردد که دولتهاى استعمارگر روس و انگلیس بر سر منافع و امتیازات در ایران، در رقابت با یکدیگر بودند و در نهایت درصدد برآمدند ایران را بین خود تقسیم کنند، به گونه اى که بعد از برقرارى مشروطه در دورۀ مجلس اول، قرارداد ۱۹۰۷ و تکمله هاى سرّى آن در ۱۹۱۵ نشان مىدهد که آنان به این توافق، که شمال از آنِ روسیه و جنوب در اختیار انگلیس باشد، رسیده بودند.[۱۶]
بعد از جنگهاى ایران و روس، روسیه عمدتاً دولت ایران را در دست داشت و انگلستان نیز قدرت نفوذ دیرینۀ خود در ایران را حفظ نموده بود. امامخمینی(ره) فرموده است: استکبار در حدود سیصد سال در مورد منابع اقتصاد ایران مطالعه کرده است و قصد غارت ثروت ایران و کشورهاى شرقى مهم ترین هدف «استکبار است».[۱۷] اما آنچه سدّ راه آنان در چپاول این مملکت و مانع اجراى نقشۀ شومشان بود، مذهب ملّت ایران بود. عامل اساسى اتحاد این ملت، که رهبرى، تشکیلات و اقتدار سیاسى هم داشت، «مذهب شیعه» یا «اسلام ناب محمدى» بود.
ازآنجاکه استعمار پیر در طی تاریخ استعمارگرى خود، زیرکانه دریافته بود که با شیوۀ منسوخ و قدیمى جنگهاى صلیبى و لشکرکشى نظامى، نمىتواند به هدف خود، که محو و نابودى اسلام است، نایل آید، با انواع ترفندها درصدد برآمد آن را تضعیف کند و برای رسیدن به هدف خود ابزارهاى دیگرى به کار گرفت.
در دورۀ فتحعلىشاه در جنگهاى ایران و روس، که در آغاز ایران به فتوحاتى دست یافت، قدرت دین و مردم براى روسها مسلّم شد و در دورۀ ناصرالدین شاه اولین مقاومتهاى دینى و ملّى در مقابل قراردادهاى ظالمانۀ بیگانگان انجام شد.[۱۸]
کاربرد و کارآیى مذهب تشیع پس از مقابلۀ روحانیت با قرارداد رویتر، بهخصوص پس از رویداد «رژى» که به جنبش معروف تنباکو و پیروزى مردم و روحانیت منجر شد،[۱۹] توجه قدرتهاى استعمارگر را برانگیخت و پس از آن بهکارگیرى جاسوسان و عوامل مختلف براى بهره بردارى از این مسأله در جهت برآوردن منافع مورد نظر خویش، در رأس اقدامات آنان قرار گرفت. در چنین زمانى بود که دعاوى باب و بهاء نظر سیاست بازان خارجى را به تداوم حیات این فرقه ها به عنوان نطفه اى که مىتواند تهدیدى جدى براى تشیع، روحانیت و نظام مدافع و مروج شیعه به شمار آید، به خود جلب کرد. به نحوى که از همان آغاز، تقویت و تحریک این مدعیان در دستور کار دولتهاى استعمارى قرار گرفت. در مقابل نیز رهبران بهائى و ازلى نیز سرسپردگى خود را به سفارتخانه هاى روس و انگلیس دوچندان ساختند تا از این طریق و تحت حمایت سیاستهاى بیگانه، مجرى طرحها و توطئه هایى شوند که از یکسو رونق کسبوکارشان و از سوى دیگر جلب رضایت بازیگران و سیاستگذاران خارجى را به دنبال داشت.[۲۰]
از سوى دیگر مردم از جنگهاى سختى که در سالهای پیش از ظهور جنبش باب، بین ایران و روسیۀ تزارى وجود داشت و نیز بى کفایتى دولتهاى قاجار، خسته و افسرده شده بودند و به دنبال پناهگاهى معنوى مىگشتند. لذا حالتى پیش آمده بود که همه در انتظار فرج امام زمان(عج) به سر مىبردند تا ملت اسلام را از یوغ ظلم روسیۀ تزارى و چپاولهاى انگلیس و دولت حاکم نجات دهد. این زمینه ها و عوامل باعث شد که عدهاى از مردم با شنیدن ادعاهاى باب و پیروانش به آنان گرایش پیدا کنند و به جاى پناهگاه صحیح، به پناهگاه کاذب روى آورند.[۲۱]
بدین ترتیب، استکبار جهانى، پس از اینکه دریافت مذهب شیعه و فرهنگ انتظار و مهدویت مهم ترین مانع سلطۀ آنان بر ایران است، با سوءاستفاده از جهل و نادانى مردم و سایر زمینه هاى مساعد، به ایجاد فرقه هاى ضالّه، دست زد و از این طریق سعی کرد فرهنگ اصیل شیعه را تضعیف نماید. آنان با تفرّق و تحزبگرایى، به اقتدار، انسجام و وحدت مردم مسلمان ایران ضربه وارد نمودند و تلاش کردند از یکسو با تحقیر هویت ملى و اعتقادات و باورهاى دینى مسلمانان زمینه را براى پذیرش فرهنگ منحط غرب فراهم کنند و از سوى دیگر با تبلیغ گستردۀ مکتبها و مذهبهاى پوشالى و تقویت آنها، به هدف خود، که محو و نابودى اسلام است، برسند.
پینوشتها
________________________________________
[۱]ــ اسماعیل رائین، انشعاب در بهائیت؛ پس از مرگ شوقی ربانی، تهران، مؤسسه تحقیقی رائین، ص۱۴۵
[۲]ــ یوسف فضایی، شیخیگری، بابیگری، بهائیگری، آشیانه کتاب، ۱۳۸۲، ص۱۸۱
[۳]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، چاپ دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۱، ص۱۰۹
[۴]ــ یوسف فضایی، همان، ص۱۸۱
[۵]ــ رک: زندگی میرزا تقیخان امیرکبیر، حسین مکی، چاپ ۹، تهران، انتشارات ایران، ۱۳۶۶، صص۳۶۲ــ۳۶۰، اظهارات غلامرضا آگاه.
[۶]ــ دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دایرهالمعارف اسلامی، چاپ ۲، ۱۳۷۵، ج۴، ص۷۴۰
[۷]ــ اسماعیل رائین، همان، ص۴۶
[۸]ــ احمد کسروی، بهائیگری، ص۴۹
[۹]ــ یوسف فضایی، همان، ص۲۱۰
[۱۰]ــ دربارۀ میسون ریمی رک: اسماعیل رائین، همان، صص۱۵۵ــ۱۴۸
[۱۱]ــ یوسف فضایی، همان، صص۲۱۱ــ۲۰۵
[۱۲]ــ رک: سایت http:// vahdatebahai.persianblog.com
[13]ــ رک: سایت httP:// hamianesheitan.blogfa.com
[14]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، همان، ص۲۸۶
[۱۵]ــ حسن قدوسیزاده، نکتههای ناب، گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان، نشر معارف، ۱۳۸۴، ص۶۲
[۱۶]ــ سیدجلالالدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ۲، بیتا، صص۷۳ــ۷۱
[۱۷]ــ سید محمد هاشمی تروجنی و حمید بصیرتمنش، تاریخ معاصر از دیدگاه امامخمینی (تبیان ۲۰)، موسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی، ۱۳۷۸، صص۲۹ــ۲۷
[۱۸]ــ سیدجلالالدین مدنی، همان، صص۱۷ــ۱۵
[۱۹]ــ موسی نجفی و موسی فقیهحقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۱، صص۱۷۰ــ۱۶۹
[۲۰]ــ سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، کتابخانه طهوری، ۱۳۵۷، صص۶۱۶ و ۵۱۶
[۲۱]ــ حاج شیخ حسن فرید گلپایگانی، مفتاح بابالابواب یا تاریخ باب و بهاء، چاپ ۳، ۱۳۴۶، صص۱۱۹ــ۱۱۸
نمودار شماره ۱
شیخیه
بابیه
ازلی بهائی
ادامه بهائی سهرابی
بهائیان جمشیدی بهائیان ماکسول بهائیان ارتودکس
اهداف و انگیزه هاى استعمار از فرقهسازىها
دلایل و شواهد خلل ناپذیرى در صفحات تاریخ، گواه این است که دستهاى پنهان و پیداى استعمار، اگر نه در پیدایش، دست کم در تداوم بابیگرى و خصوصاً بهائیگرى در کار بوده و هست. بررسى این امر و دلایل و شواهد آن، مجالى مبسوط مى طلبد که در ظرفیت محدود این مقاله نمى گنجد اما آنچه پس از آشنایى با فرقه ها و شاخه هاى پربار! این آیین ساختگى، از اشاره به آن ناگزیریم، طرح این سؤال اساسى است که استعمار از فرقه سازى و ایجاد شاخه هاى متعدد در دین مقدس اسلام، چه سودى مى برد و با تقویت و تداوم این امر، چه اهدافى را دنبال مىکند؟
پوشیده نیست که هدف اصلى استکبار و نظام سلطه، سیطره بر تمام جهان، و استثمار ملتهاست. لذا همواره مىکوشد با غارت منابع و ذخایر کشورها و تضعیف اقتصاد آنان سیطرۀ خود را بر جهان حفظ نمایند. سلطه گران جهانى براى حفظ رابطۀ سلطه گرى و سلطه پذیرى دیگر جوامع همواره در تلاشاند هرگونه مقاومت را در برابر امواج افزون طلبى هاى خود، از میان بردارند.[۱۵]
با سیرى در تاریخ درک میگردد که استعمارگران به سرزمینهاى آباد و پر از معادن و ذخایر شرق، بهخصوص خاورمیانه، همواره توجه داشتهاند. از میان کشورهاى خاورمیانه نیز، ایران، به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایى منحصربهفرد و منابع و ذخایر متعدد، از چشم طمع سلطه گران در امان نبوده و مورد چپاول و غارت آنان قرار گرفته است که البته در هر دورهاى مردم آزاده و مسلمانان این خطّه، صحنه هاى شگفتى از مقاومت، ایستادگى و سلطه ستیزى را به نمایش گذاشتهاند.
با مختصر تأملى در اوضاع و شرایط داخلى ایران در دورۀ قاجار (زمان پیدایش و ظهور بابیگرى) روشن مىگردد که دولتهاى استعمارگر روس و انگلیس بر سر منافع و امتیازات در ایران، در رقابت با یکدیگر بودند و در نهایت درصدد برآمدند ایران را بین خود تقسیم کنند، به گونه اى که بعد از برقرارى مشروطه در دورۀ مجلس اول، قرارداد ۱۹۰۷ و تکمله هاى سرّى آن در ۱۹۱۵ نشان مىدهد که آنان به این توافق، که شمال از آنِ روسیه و جنوب در اختیار انگلیس باشد، رسیده بودند.[۱۶]
بعد از جنگهاى ایران و روس، روسیه عمدتاً دولت ایران را در دست داشت و انگلستان نیز قدرت نفوذ دیرینۀ خود در ایران را حفظ نموده بود. امامخمینی(ره) فرموده است: استکبار در حدود سیصد سال در مورد منابع اقتصاد ایران مطالعه کرده است و قصد غارت ثروت ایران و کشورهاى شرقى مهم ترین هدف «استکبار است».[۱۷] اما آنچه سدّ راه آنان در چپاول این مملکت و مانع اجراى نقشۀ شومشان بود، مذهب ملّت ایران بود. عامل اساسى اتحاد این ملت، که رهبرى، تشکیلات و اقتدار سیاسى هم داشت، «مذهب شیعه» یا «اسلام ناب محمدى» بود.
ازآنجاکه استعمار پیر در طی تاریخ استعمارگرى خود، زیرکانه دریافته بود که با شیوۀ منسوخ و قدیمى جنگهاى صلیبى و لشکرکشى نظامى، نمىتواند به هدف خود، که محو و نابودى اسلام است، نایل آید، با انواع ترفندها درصدد برآمد آن را تضعیف کند و برای رسیدن به هدف خود ابزارهاى دیگرى به کار گرفت.
در دورۀ فتحعلىشاه در جنگهاى ایران و روس، که در آغاز ایران به فتوحاتى دست یافت، قدرت دین و مردم براى روسها مسلّم شد و در دورۀ ناصرالدین شاه اولین مقاومتهاى دینى و ملّى در مقابل قراردادهاى ظالمانۀ بیگانگان انجام شد.[۱۸]
کاربرد و کارآیى مذهب تشیع پس از مقابلۀ روحانیت با قرارداد رویتر، بهخصوص پس از رویداد «رژى» که به جنبش معروف تنباکو و پیروزى مردم و روحانیت منجر شد،[۱۹] توجه قدرتهاى استعمارگر را برانگیخت و پس از آن بهکارگیرى جاسوسان و عوامل مختلف براى بهره بردارى از این مسأله در جهت برآوردن منافع مورد نظر خویش، در رأس اقدامات آنان قرار گرفت. در چنین زمانى بود که دعاوى باب و بهاء نظر سیاست بازان خارجى را به تداوم حیات این فرقه ها به عنوان نطفه اى که مىتواند تهدیدى جدى براى تشیع، روحانیت و نظام مدافع و مروج شیعه به شمار آید، به خود جلب کرد. به نحوى که از همان آغاز، تقویت و تحریک این مدعیان در دستور کار دولتهاى استعمارى قرار گرفت. در مقابل نیز رهبران بهائى و ازلى نیز سرسپردگى خود را به سفارتخانه هاى روس و انگلیس دوچندان ساختند تا از این طریق و تحت حمایت سیاستهاى بیگانه، مجرى طرحها و توطئه هایى شوند که از یکسو رونق کسبوکارشان و از سوى دیگر جلب رضایت بازیگران و سیاستگذاران خارجى را به دنبال داشت.[۲۰]
از سوى دیگر مردم از جنگهاى سختى که در سالهای پیش از ظهور جنبش باب، بین ایران و روسیۀ تزارى وجود داشت و نیز بى کفایتى دولتهاى قاجار، خسته و افسرده شده بودند و به دنبال پناهگاهى معنوى مىگشتند. لذا حالتى پیش آمده بود که همه در انتظار فرج امام زمان(عج) به سر مىبردند تا ملت اسلام را از یوغ ظلم روسیۀ تزارى و چپاولهاى انگلیس و دولت حاکم نجات دهد. این زمینه ها و عوامل باعث شد که عدهاى از مردم با شنیدن ادعاهاى باب و پیروانش به آنان گرایش پیدا کنند و به جاى پناهگاه صحیح، به پناهگاه کاذب روى آورند.[۲۱]
بدین ترتیب، استکبار جهانى، پس از اینکه دریافت مذهب شیعه و فرهنگ انتظار و مهدویت مهم ترین مانع سلطۀ آنان بر ایران است، با سوءاستفاده از جهل و نادانى مردم و سایر زمینه هاى مساعد، به ایجاد فرقه هاى ضالّه، دست زد و از این طریق سعی کرد فرهنگ اصیل شیعه را تضعیف نماید. آنان با تفرّق و تحزبگرایى، به اقتدار، انسجام و وحدت مردم مسلمان ایران ضربه وارد نمودند و تلاش کردند از یکسو با تحقیر هویت ملى و اعتقادات و باورهاى دینى مسلمانان زمینه را براى پذیرش فرهنگ منحط غرب فراهم کنند و از سوى دیگر با تبلیغ گستردۀ مکتبها و مذهبهاى پوشالى و تقویت آنها، به هدف خود، که محو و نابودى اسلام است، برسند.
پینوشتها
________________________________________
[۱]ــ اسماعیل رائین، انشعاب در بهائیت؛ پس از مرگ شوقی ربانی، تهران، مؤسسه تحقیقی رائین، ص۱۴۵
[۲]ــ یوسف فضایی، شیخیگری، بابیگری، بهائیگری، آشیانه کتاب، ۱۳۸۲، ص۱۸۱
[۳]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، چاپ دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۱، ص۱۰۹
[۴]ــ یوسف فضایی، همان، ص۱۸۱
[۵]ــ رک: زندگی میرزا تقیخان امیرکبیر، حسین مکی، چاپ ۹، تهران، انتشارات ایران، ۱۳۶۶، صص۳۶۲ــ۳۶۰، اظهارات غلامرضا آگاه.
[۶]ــ دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دایرهالمعارف اسلامی، چاپ ۲، ۱۳۷۵، ج۴، ص۷۴۰
[۷]ــ اسماعیل رائین، همان، ص۴۶
[۸]ــ احمد کسروی، بهائیگری، ص۴۹
[۹]ــ یوسف فضایی، همان، ص۲۱۰
[۱۰]ــ دربارۀ میسون ریمی رک: اسماعیل رائین، همان، صص۱۵۵ــ۱۴۸
[۱۱]ــ یوسف فضایی، همان، صص۲۱۱ــ۲۰۵
[۱۲]ــ رک: سایت http:// vahdatebahai.persianblog.com
[13]ــ رک: سایت httP:// hamianesheitan.blogfa.com
[14]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، همان، ص۲۸۶
[۱۵]ــ حسن قدوسیزاده، نکتههای ناب، گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان، نشر معارف، ۱۳۸۴، ص۶۲
[۱۶]ــ سیدجلالالدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ۲، بیتا، صص۷۳ــ۷۱
[۱۷]ــ سید محمد هاشمی تروجنی و حمید بصیرتمنش، تاریخ معاصر از دیدگاه امامخمینی (تبیان ۲۰)، موسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی، ۱۳۷۸، صص۲۹ــ۲۷
[۱۸]ــ سیدجلالالدین مدنی، همان، صص۱۷ــ۱۵
[۱۹]ــ موسی نجفی و موسی فقیهحقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۱، صص۱۷۰ــ۱۶۹
[۲۰]ــ سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، کتابخانه طهوری، ۱۳۵۷، صص۶۱۶ و ۵۱۶
[۲۱]ــ حاج شیخ حسن فرید گلپایگانی، مفتاح بابالابواب یا تاریخ باب و بهاء، چاپ ۳، ۱۳۴۶، صص۱۱۹ــ۱۱۸