امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 3.4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تهاجم فرهنگے !x!

#37
تهاجم فرهنگی در مدارس
آیا فقط عوامل خارجی در این صحنه نقش آفرینی می کند.

آیا تنها تهاجم فرهنگی غرب عامل تخریب فرهنگ اسلامی ماست؟!
آیا عوامل داخلی در این میان سهمی ندارند؟!

و آیا عملکرد نیروهای خودی در این زمینه هیچ سهم و نقشی ندارد، پاسخ به این سؤالها اگر چه دشوار به نظر می رسد، ولی اگر از سر  واقع نگری داده شود چه بسا روشن کننده است.
این حقیقت که تهاجم فرهنگی غرب نقش عمده ای در این معرکه ایفا می کند، چیزی نیست که قابل کتمان باشد. اما باید با شهامت این واقعیت را نیز بپذیریم که عوامل داخلی و خودی نیز در این زمینه بی تأثیر نیستند. از این رو ضروری است که نیم نگاهی به درون بیندازیم و وجدان خود را قاضی کرده، عملکرد خویش را در این زمینه بررسی نماییم تا با یافتن و پذیرفتن ضعفها و خویش مسیر آینده را با اطمینان بیشتر بپیماییم. هر چند طرف خطاب ما دست اندرکاران امور فرهنگی کشور هستند.
در این بررسی باید ببینیم آیا ما تلاشهای ممکن را در این زمینه انجام داده ایم. آیا وقتی جوانی را در معرض خطر دیده ایم برای نجاتش از چیزی فروگذار نکرده ایم. آیا به عنوان یک مربی که مسؤولیت تربیت جمعی از جوانان به عهده ما بوده، زمانی را که صرف ایفای وظیفه کرده ایم تنها در چارچوب ساعات اداری بوده یا همچون خواهر و برادری غمخوار از وقت و توان خود در این زمینه دریغ نکرده ایم. آیا آن جوانی که امروز در منجلاب فساد گرفتار آمده، دیروز شاگرد کلاس ما نبوده است. آیا از او غفلت کردیم یا در حد امکان برای نجاتش کوشیدیم.

هر چند تلاش بی شائبه عزیزان فرهنگی ما در خور ستایش است، لیکن جا دارد این سؤال مطرح شود که آیا روشهای ما در برخورد با دانش آموزان صحیح بوده و یا اهل افراط و تفریط بوده ایم. به عنوان نمونه آیا روزی در کلاسی که هیچ نامحرمی در آن حضور و نظاره نداشته به اجبار از دختران پوشش بیش از حد را نخواسته ایم که حالا برخی از آنان نسبت به حجاب و چادر تنفر پیدا کرده باشند و زمانی دیگر و در جای دیگر آن گونه به این مسایل بی توجه نبوده ایم که برخی کلاسها تبدیل به سالن مد شده و برخی از افراد آخرین نمونه های مد و حرکات تحریک آمیز را در اوقات مناسب یا حتی سر کلاس به سمع و نظر دوستانشان برسانند.

آیا به عنوان معلم بینش دینی و مربی تربیتی که به تلاش بی وقفه یکایک آنها ارج می گذاریم روش درسی مناسبی داشته ایم و درس را با بیانی شیوا و دلپذیر برای دانش آموزان بیان کرده ایم یا آنکه درس را در قالبی خشک و سرد و بدون هیچ گونه لطافتی برایشان گفته ایم. آیا در کلاس به گونه ای بوده ایم که زمینه تماس و رابطه صمیمی بین خود و دانش آموزانمان را فراهم کرده باشیم یا با برخوردهای خشک و رسمی آنها را از خود دور ساخته ایم. برای مثال، اگر دانش آموزی نزد ما به طرح سؤالاتی که چندان هم جالب نبوده می پرداخت، با روی باز و بیانی متین جوابش را داده ایم یا اینکه با تندی او را از طرح چنین سؤالاتی و داشتن چنین افکاری بر حذر داشته ایم. آیا فکر نکرده ایم که اگر ما دست رد به سینه او بزنیم او به سراغ اغیار رفته و مشکلات او را نامحرمان، آن گونه که می خواهند حل می نمایند.

آیا آن دانش آموزی را که چهره مضطرب و غمگینش سر کلاس حکایت از احتمالات زیادی داشت به سراغش رفتیم تا به دردش رسیدگی و کمکش نماییم یا اینکه از او غفلت کرده و فقط بعد از چندی خبر فرارش را از منزل یا اخبار ناخوشایند دیگری را در باره او دریافت کردیم. آیا با این باور که مسایل تربیتی از مقوله رشد بوده و احتیاج به برنامه ریزی، دقت، صرف وقت، حوصله، کنترل و دلسوزی دارد در این زمینه برنامه ریزی صحیح داشته ایم یا اینکه با تمسک به برخی از توجیهات معمول و تنها به جهت ادای تکلیف و دادن گزارش کار، به برخی برنامه های کلیشه ای و کم ثمر یا بی ثمر اکتفا کرده ایم و یا ...

اینها و دهها پرسش دیگر سؤالاتی است که در واقع پیش روی ماست و پاسخ منصفانه به آنها می تواند تا حد زیادی سهم ما را در وضع موجود تعیین کند. همان گونه که اشاره کردیم کسی نمی تواند نقش مخرب تهاجم فرهنگی و به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب، «شبیخون فرهنگی» و ابزارهای آن را نادیده بگیرد و ما نیز نمی خواهیم سهم دیگر عناصری را که در این میدان نقش دارند کتمان کنیم، اما این حقیقت مهم را نیز فراموش نمی کنیم که تا زمانی که همه نیروهای خودی و دستگاههای مسؤول در بخشهای مختلف با شهامت و صداقت، عملکرد خود را در زمینه های مختلف بخصوص در ارتباط با وضع فرهنگی موجود جامعه بررسی نکنند و صادقانه کوتاهیها و گاه اشتباهات گذشته خویش را نپذیرند و در صدد جبران آن بر نیامده و یکسره تقصیر را به گردن عوامل خارجی و یا دیگر عوامل و عناصر اجتماعی بیندازند، وضع بهتر از این نخواهد بود، بلکه چه بسا روزی برسد که ما حتی به وضع امروزمان نیز غبطه بخوریم.

کسی که خواب رفت دشمنان نسبت به او
نمی خوابند.

امیرالمؤمنین علیه السلام
برادران و خواهران گرامی! ما باید این سفارش و هشدار امیر مؤمنان علی(ع) را فراموش نکنیم که فرمود: کسی که به خواب رفت (یا خود را به خواب زد بداند که) دشمنان نسبت به او به خواب نمی روند(1) و در جای دیگر فرموده: کسی که از کید دشمن غفلت کند و به خواب رود، حیله ها و دسیسه های دشمن او را بیدار می سازد.(2)

بلی اگر ما مسؤولیت خود را در برابر حقایق موجود فراموش کرده و خدای نخواسته به خواب رویم، آن هنگام واقعیتهای تلخ، یکی پس از دیگری، تازیانه های تنبه و بیداری را بر وجدان و دل ما فرود می آورند. بیایید سفارشات و وصیتهای امام راحل (قدس سره) را فراموش نکرده و هشدارهای مقام معظم رهبری را پیش رو داشته باشیم. بیایید ما جزو آن کسانی نباشیم که مدتهاست در ایستگاه افسوس جا خوش کرده اند و با فراموش کردن مسؤولیت واقعی خویش فقط نظاره گر وضع موجود بوده و آن گاه که با خبر ناگواری از اتفاقات جاری روبه رو می شوند، تنها به ذکر افسوس و «نُچ نُچ» اکتفا می کنند و منتظرند که علاج واقعه را دیگران و از جای دیگر آغاز کنند؛ غافل از اینکه همانها خود به تنهایی می توانند با یک برنامه ریزی صحیح و با استفاده از نیروها و امکانات موجود و با اتکا به نیروی لایزال الهی، چاره درد کرده و قدمهای بزرگی در این راه بردارند.

در پایان ضمن ارج نهادن مجدد به تلاش بی دریغ تمامی دست اندرکاران امور فرهنگی کشور، بخصوص آموزگاران و مربیان پرتلاش و دلسوزی که در گوشه و کنار این مرز و بوم اسلامی با کمترین امکانات و بدون هیچ گونه توقع و چشمداشت، متحمل بیشترین زحمات شده و بهترین آثار خیر را از خود بر جا می گذارند، آرزو می کنیم که بتوانیم دست در دست یکدیگر، بار سنگین مسؤولیتی را که به عهده داریم، به سرمنزل مقصود برسانیم. امید، آنکه بتوانیم با کمک فرهنگیان عزیز و با استفاده از تجربیات و رهنمودهای شما عزیزان این صفحه را به مجموعه ای مفید در خدمت تمامی کسانی که به شکلی با درس و مدرسه سر و کار دارند، درآوریم. با درودی مجدد.

دلهایتان منزلگه امید باد.
پاورقیها:
1ـ «مَنْ نامَ لَمْ یُنم عَنْهُ» نهج البلاغه، نامه 62.

2ـ «مَن نامَ عَنْ عَدُوِّهِ أَنْ بَهَةُ الْمَکاید»، غررالحکم و دررالکلم.

خبرهای مدرسه
برگزاری مرحله اول آزمون المپیاد ریاضی
مرحله اول آزمون المپیاد ریاضی دانش آموزان کشور جمعه 6 آذر به طور همزمان در سراسر کشور بین حدود چهار هزار نفر دانش آموز دختر و پسر واجد شرایط رشته ریاضی فیزیک سال سوم و چهارم دبیرستان برگزار شد.

پس از برگزاری مرحله دوم این آزمون و نیز آزمون المپیاد ریاضی که در ایام مبارکه فجر برگزار خواهد شد 9 نفر ریاضی و 6 نفر برای گذراندن دوره آموزش المپیاد کامپیوتر برگزیده می شودند. این افراد از شرکت در کنکور دانشگاه معاف خواهند بود.

از این عده 6 نفر به عنوان اعضای تیم ملی ریاضی و 4 نفر به عنوان اعضای تیم ملی المپیاد کامپیوتر به ترتیب برای شرکت درسی و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی به ترکیه و پنجمین المپیاد کامپیوتر به آرژانتین اعزام خواهند شد.

* * *

معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش:
پرورش مسایل اخلاقی از اساسی ترین برنامه های وزارت آموزش و پرورش است.

آقای بی آزار معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد، پرورش مسایل اخلاقی و تأکید بر تزکیه و تقویت ایمان را از اساسی ترین برنامه های آموزش و پرورش شمرد و افزود: قرآن و سنت معصومین محور برنامه ریزیها در تعلیم و تربیت قرار گرفته است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(((:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
•ناشناس•
پاسخ
 سپاس شده توسط ʜɪᴅᴅᴇɴ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: تهاجم فرهنگے !x! - caran - 19-07-2015، 16:46
RE: تهاجم فرهنگے !x! - شـــقآیــق - 09-10-2020، 8:39

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  این یک تهاجم فرهنگیست یا تعارف فرهنگی؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان