امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دستکاری روانشناختی یا منیپولیشن یا [ manipulation ]

#48
• بازی‌های روانی در روابط



احتمالا شده که وقتی با کسی در ارتباطین یک سری رفتارهایی از طرف مقابلتون ببینین که باعث بشن گیج بشین، می‌خوام یه چندتا بازی روانی‌و اینجا بگم که اگر باهاشون مواجه شدین بدونین جریان چیه.

درنظر داشته باشین که طرف مقابلتون ممکنه این رفتارهارو خودآگاه یا غیرعمدی انجام بده.



• Love Bombing



یکی از trickهای روانشناسی دارک Love Bombing یا همون بمباران عاطفی هست، به این صورت که برای یه مدت(معمولا اوایل رابطه یا آشنایی) طرف مقابلتون بیش از حد بهتون توجه می‌کنه و عشق می‌ورزه و این براتون مثل یه عادت می‌شه که از طرف مقابل محبت دریافت کنین، بعد از یه مدت اون آدم شروع می‌کنه به ghost کردن شما، یعنی دیگه مثل سابق بهتون توجه نمی‌کنه و طوری رفتار می‌کنه که انگار وجود ندارین، این عمل شخص باعث می‌شه که شما مثل یک معتاد نبودِ اون توجه و محبت رو حس کنین و برای رسیدن بهش هرکاری می‌کنین و تلاش می‌کنین تا دوباره به دستش بیارین.



یه مثال دیگه‌ش می‌تونه این باشه که طرف مقابلتون که هر روز بهتون پیام می‌داد بعد از یه مدت پیاماش کم و کم‌تر می‌شه یا اصلا پیامی ازش دریافت نمی‌کنین، تو این موقعیت ذهن شما پر می‌شه از اون فرد و دلیل اینکه چرا دیگه پیام نمی‌ده؟ و فکرتون درگیر این می‌شه که مگه چیکار کردین که دیگه پیام نمی‌ده؟ و شروع می‌کنین به کنکاش گذشته رابطه و حرفا و رفتارای خودتون که دلیل کارشو پیدا کنین و شروع می‌کنین به پیام دادن بهش و سعی می‌کنین دوباره توجه‌شو جلب کنین، نتیجه‌ی این کارِ اون سایکوی مقابلتون دو چیزه:

یک اینکه اون مدام توی ذهنتونه و همش بهش فکر می‌کنین وَ

دو اینکه این‌ دفعه شمایین که دارین برای اون رابطه تلاش می‌کنین.



• Roller Coaster



تکنیک بعدی، تکنیک رولر کوستر هست که معنی ترن هوایی هم می‌ده، این تکنیک ترس، نگرانی و رضایت و خوشحالی‌و همزمان بهتون می‌ده.

فرض کنید مخاطب شما وسط چت کردن یک دفعه می‌ذاره می‌ره و شما می‌مونین و پیامی که سین نخورده، چند ساعت می‌گذره و چند ساعت ممکنه تبدیل بشه به روز، و تمام این مدت شما هی از خودتون می‌پرسین که چی شد؟ چرا رفت؟ اتفاقی براش افتاد؟ مزاحمشم؟ دیگه ازم خوشش نمیاد؟ قراره ترکم کنه؟ و ذهنتون پر می‌شه از اون فرد حالا در نظر بگیرین که بعد از یک روز اون فرد جوابتونو می‌ده، عذرخواهی می‌کنه و دلیل موجهی برای نبودش و غیب شدنش میاره؛ اینجا شما اول ترس و نگرانیِ از دست دادن اون فردو داشتین و بعد با عذرخواهی و دلیلش شما خوشحال می‌شین که اون ناراحت نبوده و قرار نیست ترک بشین و خیالتون راحت می‌شه.

این تکنیک باعث وابستگی شما به فرد می‌شه پس اگر همچین چیزی رو شاهدش بودید فرار کنین.

البته همیشه شرایط مختلف رو در نظر بگیرین و احتمال اینکه طرف مقابل داره راست می‌گه و کلکی تو کارش نیست هم وجود داره، تشخیص اینکه طرف مقابلتون سایکوعه یا نه برمی‌گرده به زرنگی خودتون، اگر Red flagها زیاد شد دیگه جدی Run.
خلاف قوانین؟! تکراری؟! بی کیفیت؟! اسپمزا؟! اسپم؟!کم محتوا؟!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ویلای دو خوابه و ارزان قیمت در نزدیکی دریا در شهر رامسر (:
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: [ manipulation ] - anoosh2 - 03-12-2023، 1:53
RE: دستکاری روانشناختی یا منیپولیشن یا [ manipulation ] - ☪爪尺.山丨几几乇尺☪ - 12-03-2024، 7:49

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عکس های دستکاری شده

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان