امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کاخ آپادانا شوش

#1
در شهر باستانی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شوش  و در محوطه دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
قلعه شوش  قرار دارد. شوش واقع در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استان خوزستان  یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های شناخته شده جهان است، احتمالا به سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد پایه گذاری شده، با وجود اینکه نخستین آثار یک دهکده مسکونی در آن مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد هستند. طبق اسناد باستانی شوش از مهمترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است و فعالیت های باستانشناسی در آن ادامه دارد.


کاخ آپادانا شوش 1
آپادانا نام یک قلعه نیست، بلکه نام باستانی بناهایی است که با تالارهای ستون دار شناخته می شدند. بهترین نمونه های آپاداناها را در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تخت جمشید  و کاخ شوش می توانید ببینید.


کاخ آپادانا شوش که بدون شک از دیدنیهای استان خوزستان است به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد. این کاخ قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده است.
کاخ آپادانا شوش با مساحت ۱۰۴۳۴ متر از واحدهای مختلفی مانند تالار بار عام، حرم سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی تشکیل شده است. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرح های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده اند که بقایای به جای مانده آنها در موزه های خارجی و داخلی نگهداری می شوند.



کاخ آپادانا شوش 1
کاوش های باستان شناسی بر روی ویرانه های شوش از سال 1849 میلادی آغاز شد و چندین دوره ادامه پیدا کرد که طی آن آثار کم نظیر و پر ارزشی از دوران های ماقبل تاریخ، دوران شکوهمند تمدن و فرهنگ ایلامی، هخامنشیان، ساسانیان و دوران اسلامی کشف شد. اما کشف کامل کاخ آپادانا شوش در حفاری های بین سال های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ اتفاق افتاد و در طی این اکتشافات آثار گرانبهایی به دست آمد که اکثر آنها در موزه لوور پاریس و تعدادی در موزه های ایران از جمله دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
موزه شوش  نگهداری می شوند. به عنوان مثال می توان به سرستون های گاو دو سر کاخ، کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانا شوش، ستونچه قانون حمورابی، شیر بالدار و نقش برجسته هایی از گارد جاویدان کاخ آپادانا شوش و ... اشاره کرد.



کاخ آپادانا شوش که از مکانهای دیدنی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استان خوزستان  است در سال ۱۳۸۰ بعد از ۷۰ سال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کاخ آپادانا شوش 1
پاسخ
 سپاس شده توسط mey.sam
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سفری به «کاخ آپادانا» شوش
  هتل آپادانا رودسر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان