امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نام روستا: افین

#1
آدرس: خراسان جنوبی، شهرستان زیرکوه، بخش زهان، در فاصله ٨٥ کیلومتری جنوب شرق شهر قاین و ١٨ کیلومتری شمال شهر زهان
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نام روستا: افین 1
 
روستای افین از مراکز مهم تاریخی شهرستان قاین در 85 کیلو متری جنوب شرقی قاین قرار گرفته است. وجود چندین اثر تاریخی از جمله مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب های آبی، برج ها، حوض ها و... مجموعه ای از جاذبه های تاریخی را درخود گنجانده است که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه ارتفاعات و همجواری با درختچه های زرشک مجموعه بی نظیری از جاذبه های مختلف را با خود به همراه دارد.

 مسجد جامع: 
مسجد جامع افین که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است، بنای ماندگار با طراحی و معماری بسیار زیبا یادگار دوران سلجوقی می باشد. بنای فعلی مسجد به صورت خرابه ای درآمده که دیواره ها به همراه گلدسته های اطراف ایوان باقی مانده است و هر آن چه مانده گویای معماری دوره سلجوقی می باشد که در دوره های بعدی الحاقاتی به آن افزوده یا بخش هایی از آن مرمت و بازسازی شده است. عده ای هم معتقدند اصل بنا مربوط به سده سوم تا چهارم هجری قمری می باشد. این مسجد به سبک آذری ساخته شده است. آجرکاری و گچ کاری هایش زیباست. همانند مسجد جامع قاینات دارای یک ایوان اصلی و بزرگ در وسط و دو شبستان در اطراف ایوان است . طول گلدسته ها 15 متر می باشد که در حال حاضر 12 متر آن باقی مانده است و از میان گلدسته ها راهرو  پله ای شکلی وجود دارد که می توان به طبقات بالایی مسجد رفت. نمازخانه و محل عبادت زنان و مردان جدا از هم بوده و تعداد 15 رواق در اطراف صحن قرار داشته است.  منبر این مسجد ساخته شده از سنگ و گل است و بر روی آن گچ کاری و همچنین آیات قرآنی نقش بسته است . مسجد جامع افین در بخش میانی  روستا واقع شده است.

قلعه: 
قلعه افین در داخل بافت تاریخی روستا قرار دارد و دارای پلان دایره ای شکل و یک ورودی بزرگ با در سنگی می باشد. سنگ در قلعه دارای ضخامتی برابر 10 سانتی متر است و قطر آن نیز بیش از یک متر و نیم است . قلعه دو خروجی دارد که در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گرفته است.قلعه خود دارای مسجد و مدرسه می باشد که به شیوه سنتی و با استفاده از مصالح موجود و بیشتر از سنگ و گل ساخته شده است.سقف های چوبی پوشیده شده با گز از جمله چشم اندازهای زیبای این خانه ها ست . همچنین وجود دالان های پوشیده و چند طبقه ای بودن خانه ها از جمله زیبایی های این منازل قدیمی است که در حال حاضر خالی از سکنه بوده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد .
 
قلعه کوه: 
  قلعه بر فراز کوهی واقع شده و از جنوب غرب به شمال شرق کشیده شده است. از اجزاء و عناصر معماری قلعه که قابل تشخیص است می توان به برج، حصار و آب انبار اشاره کرد. 

آسیاب آبی: 
افین در گذشته 5 آسیاب آبی داشته که امروزه فقط یکی از بناها سالم مانده و از سایر آسیاب ها خرابه هایی باقی مانده است . آسیاب اصلی افین که در ورودی روستا قرار گرفته در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و معماری بنا به این شکل است که دو فضای گنبدی شکل دارد و توسط یک راهرو به هم متصل می شوند .  در اتاق ورودی سکوها مجزا است که برای قراردادن کیسه های غلات(مثل گندم، جو و ارزن) برای راحتی حمل و نقل آن ها وجود دارد. در قسمت انتهایی اتاق، سنگ آسیاب قرار دارد که سنگ بالایی چند سانتی متر از سنگ زیرین کوچک تر است که قطر سنگ یک متر و 25 سانتی متر ضخامت دارد . وسط سنگ سوراخی به قطر 10 سانتی متر وجود دارد که محل ریختن غلات بوده است .سنگ پایین ثابت بوده و سنگ بالایی از طریق اهرمی به پره های آسیاب متصل بوده است. طریقه به حرکت درآوردن پره های آسیاب نیز بدین شکل بوده که در بیرون از آسیاب تنوره ای به عمق 9 متر و قطر 160 سانتی متر وجود داشته که گنجایش آن 18 متر مکعب (18 هزار لیتر) آب بوده و در پایین این تنوره سوراخ ریزی وجود داشته که نیروی لازم برای حرکت چرخ آسیاب را تأمین می کرده است.

مزار چهارگنبد: 
وجه تسمیه این مزار به دلیل داشتن 4 گنبد کوچک بر بالای مزار است. این مزار که آرامگاه امام زاده، عمروبن داوود(ع) از احفاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) است که احتمالا با چند واسطه نسبش به عباس بن امیرالمؤمنین(ع) می رسد . این آرامگاه همه ساله پذیرای زائران و مجاوران است و گردشگری مذهبی افین به شمار می رود. آرامگاه با فاصله کمی از مسجد جامع در بافت قدیمی روستا وجود دارد.

طبیعت دلنشین روستا: 
یکی از جنبه های دیدنی و سرسبز روستا، باغستان روستا به طول تقریبی 15 کیلومتر است. نمای درختان بیشمار زرشک در 4 فصل سال، بسیار زیبا و دلنشین است . در کنار بخش جنگلی و درختی افین، بخش وسیعی نیز به کشت یونجه و چغندر برای تأمین خوراک دام ها اختصاص دارد که در کنار باغ ها و چسبیده به آن ها وجود دارد .
 
زرشک (یاقوت سرخ قاینات) :
اقتصاد روستای افین از سالیان دور بر مبنای کشاورزی و محصول شاخص زرشک بوده است. بیشترین زرشک تولیدی کشور در روستای افین به ثمر می رسید . در منابع تاریخی آمده است اولین کشت و تولید زرشک بی دانه در روستای افین از بخش زیرکوه قاین بنیان گذاشته شده و قدمت تاریخی دارد. درختچه زرشک دارای 2 تا 7 متر ارتفاع و  قهوه ای، قرمز یا زرد است. برگ های آن بیضی شکل با دندانه های اره ای و گل های خوشه ای و زرد رنگ است . شاخه های زرشک تیغ های زیادی دارند. یاقوت سرخ قاینات بیضوی شکل بوده و دارای طعمی ترش است. 

وجود آثار تاریخی و فرهنگی در افین باعث شده است تا افین در استان خراسان جنوبی جزو یکی از  روستاهای  هدف گردشگری کشور واقع شود .
 
 
بافت تاریخی و طبیعت زیبا و دلنشین روستای افین:
نام روستا: افین 1
 
نام روستا: افین 1
 
مسجد جامع افین:
نام روستا: افین 1
 
نام روستا: افین 1
 
نام روستا: افین 1
 
مناره مسجد جامع افین:
نام روستا: افین 1
 
منبر سنگی و تاریخی مسجد جامع افین:
نام روستا: افین 1
 
نام روستا: افین 1
 
نام روستا: افین 1
 
بهترین زرشک ایران در افین به بهره برداری می رسد:
 
نام روستا: افین 1
 
نام روستا: افین 1
 
گل زرشگ:
نام روستا: افین 1
 
میوه زرشک:
نام روستا: افین 1
نام روستا: افین 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان