امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نظام اقتصادي سوئيس

#1
نظام اقتصادي سوئيس يكي از با ثبات ترين نظام هاي اقتصادي جهان است . سياست هاي امنيت مالي دراز مدت و رموز بانكدا ري ، سوئيس را تبديل به مأمن امني براي سرمايه گذاران كرده است . اين سياست روند اقتصادي اي بوجود آورده كه به طور روزافزون نيازمند جريان ثابت سرمايه گذاري بيگانگان است . به اين خاطر كه سوئيس كشوري كوچك است و تخصص كاري بالايي دارد ، تجارت ، كليد معيشت اقتصادي سوئيس است . اگر چه درآمد سرانه اش بالاترين مقدار جهاني را دارد ، اما استاندارد زندگي توسط نظام حمايتي مورد فشار است . نظامي كه دستمزد ها و قيمت هاي مشابه را افزايش داده است .

تاريخچه
در قرن بيستم ، سوئيس به خاطر ذخاير مالي قابل توجه ، يكي از ثروتمندترين كشورهاي اروپايي بود . در دهه 1990 ، سوئيس با كاهش رشد مواجه شد و در سال 2005 با جمعيتي بيش از يك ميليون مقام چهارم در جهان را به خود اختصاص داد و سرانه توليدات داخلي ناخالصش در برابر نرخ مبادله فروش ، بعد از ايرلند و دانمارك و نروژ بود .
بين سالهاي 1991 تا 1997 ، سوئيس رشد اقتصادي ضعيفي در غرب به نمايش گذاشت و به طور متوسط هيچ افزايشي در توليدات داخلي ناخالص نداشت (GDP ) آغاز سال 1997 ، انقلاب و احيايي جهاني در گردش پول رخ داد و اين خود محركي براي نظام اقتصادي سوئيس بود . به آرامي توانست به قله هاي موفقت دست يابد و در سال 2000 به معناي واقعي 3 % رشد كرد . اقتصاد اروپا و آمريكا بسيار به هم نزديك و وابسته است . سوئيس نمي تواند نسبت به تنزل هايي كه در اين كشورها رخ مي دهد ، بي تفاوت باشد . در سال 2001 آمار رشد به 9 % كاهش يافت و در سال 2003 GDP 5% كاهش يافت . كاهش اخير در نظام اقتصادي ، تأثير قابل توجهي بر بازار كار گذاشت . به طور ادواري شاهد افزايش بيكاري بوديم به گونه اي كه از جون 2001 تا اُكتبر 2004 اين ميزان از 6/1 % به 7/3 % افزايش يافت . متوسط بيكاران اتحاديه اروپا (EU ) 9/8 % است . تنزل اقتصادي سرانجام در سال 2003 دامان تجارت سوئيس را هم گرفت . در چهار ماه اول سال مالي ، حدود 1157 كمپاني اعلام ورشكستگي كردند . تقريباً رقمي برابر با 9/21 % بيشتر از سال گذشته . بر خلاف تمام اين مسائل ، كارشناسان موسسه تكنولوژي – فدرال سوئيس همچنان پا برجا و استوار ماندند .

توضيح ويژگي ها :


تجارت


تجارت ، رمز موفقيت سوئيس است . كشور به واردات و صادرات وابسته است . از طريق صادرات درآمد بدست مي آورد و از طريق واردات محصولات و مواد اوليه . با وجود مخالف هاي بسيار با خط مشي دقيق طرفداران صنايع داخلي بويژه كشاورزي ، سوئيس تجارت و سياست هاي سرمايه گذاري آزاد دارد . سيستم تجاري جامع و سيستم قوانين بانكي ، از سوئيس مكاني ساخت كه همه آن را مطمئن ترين جاي دنيا براي سرمايه گذاري مي دانند . فرانك سوئيس يكي از مطمئن ترين پول هاي رايج دنياست . اين كشور به خاطر استانداردهاي بالاي بانكداري و خدمات مالي معروف است . بخش هاي ماشين آلات ، فلزات ، الكترونيك و شيمياييش به خاطر دقت و كيفيت بسيار معروف است . همه اينها با هم ، بيش از نيمي از سرمايه هاي صادرات سوئيس را به خود اختصاص داده اند . تقريباً 60 % از كشور خود كفايي دارد و تنها 5/7 % از وارداتش از U.S است . سوئيس مقام هجدهم مهمترين تجارتهاي جهاني U.S را به خود اختصاص داده است . نظام اقتصادي سوئيس نيمي از درآمدهاي خود را از طريق صادرات صنايع بدست مي آورد و حدود 70 % از اين صادرات به سمت بازارهاي EU است . ايالات متحده امريكا بعد از آلمان (0/20 % ) دومين و بزرگترين وارد كننده ي محصولات سوئيس است (1/9 % ) . به عبارت ديگر آلمان هم به همان نسبت بيشتر به سوئيس جنس صادر مي كند تا به اتحاديه شوروي و اروپاي شرقي . علاوه بر اين مسائل ، ايالات متحده آمريكا بزرگترين سرمايه گذار خارجي در سوئيس است . و بر عكس مهمترين هدف سرمايه گذاري خارجي سوئيس ، تخمين زده شده است كه حدود 200000 فرصت شغلي آمريكايي به سرمايه گذاري هاي خارجي سوئيس بستگي دارد . در نهايت بايد گفت كه تجارت دو جانبه ي سوئيس و ايالات متحده در مقايسه با سالهاي گذشته در طول سال 2002 با كاهش 12 % به مبلغ 16/17 دلار رسيد .

سياست حمايت از صنايع كشاورزي


تقريباً سوئيس محافظ صنايع كشاورزي كشورش است . عوارض گمركي بالا و سوبسيدهاي داخلي گران ، همه و همه دست به دست هم مي دهند تا اين كشور را از نظر كشاورزي تا حد بسيار زيادي خودكفا باشد . طبق نظام همكاري و پيشرفت اقتصادي (OECD ) ، سوئيس در حال حاضر به صنعت كشاورزيش سوبسيدهاي بالاي 70 % مي دهد . ( در EU اين درصد 35% است . ) . برنامه كشاورزي سال 2007 توسط پارلمان سوئيس اتخاذ شده است . از طريق اين برنامه سوبسيدها از 63 ميليون به 092/14 ميليارد افزايش مي يابد . سياست سفت و سخت حمايت از كشاوربه طور كلي براي نيروي كار مضر است . كشاورزي داخلي ، تمام وقت كارگران را به خود اختصاص مي دهد . كارگراني كه مي توانند در جاهاي ديگر مشغول به كار شوند و همچون سپري مانع واردات كارگران شوند . هزينه هاي زندگي در سوئيس بالاست . نه تنها در مواد غذايي بلكه در اجاره ها هم شاهد اين امر هستيم . بنابراين همين امر باعث شده است كه انسانها زمين را بگيرند و كشاورزي راه بياندازند .

جهانگردي


سوئيس تأسيسات جهانگردي بسيار پيشرفته اي دارد و همين امر باعث شده است كه بازار خوبي براي جهانگردي محسوب شود . البته خدمات و تجهيزات جهانگردي نيز نقش به سزايي به عهده دارند . جهانگردي يكي از مهمترين صادرات U.S به سوئيس است و هر ساله حدود 5/1 ميليارد از اقتصاد سوئيس را در بر مي گيرد .

نيروي كار
ويژگي نظام اقتصادي سوئيس ، دارا بودن نيروي كار متبحر و صلح طلب است . يك چهارم از كارگران كشور تمام وقت اتحاديه تشكيل داده اند . روابط مديران و كارگران بسيار دوستانه است . هر دو طرف سعي دارند اختلافات را بر طرف كنند . امروزه حدود 600 قرارداد معامله اي مشترك در سوئيس وجود دارد و بدون اينكه مشكل خاصي به وجود آورد
Би садар эм нь бэлгийн хавьталд орсон

Тэр ...  нэртэй байсан
پاسخ
 سپاس شده توسط Hitchcock
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان