امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مراتب حیات انسان؛ از مادی تا ملکوت

#1
انسان با اینکه دارای قالبی مادی و جسمانی است، اما بر اساس آموزه های الهی می تواند مراتب حیات را تا ملکوت طی کند.
حیات و زندگی از نظر آیات و روایات دارای 4 مرتبه حیات طبیعی، حیات معنوی و انسانی، حیات طیبه و حیات برتر و ملکوتی است.
حیات طبیعی یا مادی
حیات مادی از نظر ماهیت، مساوی با حیات حیوانات است، ولی از نظر آثار به خاطر این که صاحبش دارای آزادی و اختیار است با آثار حیات حیوانی متفاوت است. انسان در چارچوب حیات طبیعی و مادی دنیا را آخرین منزل می داند و تمام اهدافش در به چنگ آوردن جاه و مقام و مال و ثروت می شود.
در حصار این حیات از دیدن حقایق کور و از شنیدن مواعظ کر، و از گفتن حق و پرسیدن از معارف لال، و از فهم واقعیات عاجز و ناتوان است. خداوند در قرآن سوره محمد (صلی الله علیه واله) آیه 12 می فرماید: و کسانی که به انکار حقایق برخاستند همواره دنبال لذت جویی و چون چهارپایان بدنبال پر کردن شکم خود هستند و آتش جایگاه آنان است.
حیات معنوی
حیات معنوی حیاتی است که از آراسته شدن به ایمان و عمل صالح و حسنات اخلاقی به دست می آید. مقدمه ظهور این حیات گوش دادن به ندای حق و پیام پیامبران و صدای ملکوتی امامان و باور کردن حقایق و به کار گرفتن واقعیات است.
انسان پس از این که قلبش با وحی الهی بیعت کرد و گوشش وقف شنیدن صدای حق شد و آماده انجام فرمان های پروردگار گشت به عرصه حیات معنوی وارد می شود و از آثار آن که تجلی فیوضات حق و رفتار نیک با مردم و توشه برداری برای آخرت است بهره مند می شود.
خداوند در قرآن (سوره نحل آیه 98) می فرماید: کسانی که عمل شایسته انجام دهند در حالی که با ایمان باشند خواه مرد یا زن به آنان حیات طیبه می بخشیم و پاداش شان را بر پایه بهترین اعمالی که همواره انجام می دادند خواهیم داد
حیات طیبه
حیات طیبه مرتبه کامل و جامع حیات معنوی است که در فضای این حیات، انسان فقط به داده ها و عنایات و فیوضات حق قناعت می کند و آزاد از هفت دولت به زیست و زندگی خود ادامه می دهد. و قدم عزت و شرف و کرامت و شخصیت بر فرق افلاک می نهد و جز به خدا و الطاف او نمی اندیشد و در عرصه گاه قیامت براساس بهترین اعمال دوران عمرش پاداش می یابد.
خداوند در قرآن (سوره نحل آیه 98) می فرماید: کسانی که عمل شایسته انجام دهند در حالی که با ایمان باشند خواه مرد یا زن به آنان حیات طیبه می بخشیم و پاداش شان را بر پایه بهترین اعمالی که همواره انجام می دادند خواهیم داد.
اساس و پایه این حیات، ایمان به خدا و روز قیامت و یقین به نوبت پیامبران و وحی و فرشتگان است و نتیجه این حیات آرامش و امنیت، رفاه و صلح، محبت و دوستی، تعاون و تقوا، قناعت به حلال و کوشش برای رفع مشکلات مردم و تبلیغ حقایق و پاکسازی محیط از فحشا و منکرات است.
حیات طیبه مرتبه کامل و جامع حیات معنوی است که در فضای این حیات، انسان فقط به داده ها و عنایات و فیوضات حق قناعت می کند و آزاد از هفت دولت به زیست و زندگی خود ادامه می دهد. و قدم عزت و شرف و کرامت و شخصیت بر فرق افلاک می نهد و جز به خدا و الطاف او نمی اندیشد و در عرصه گاه قیامت براساس بهترین اعمال دوران عمرش پاداش می یابد
حیات برتر و ملکوتی
حیات ملکوتی، حیات حقیقی است که از برکت ایمان و عمل صالح و به ویژه حسنات و مکارم اخلاقی و فضایل درونی در قیامت ظهور می کند، و در کنارش علاوه بر رضایت و خشنودی حق انواع نعمت های کامل بهشتی چه در جهت مادی مانند خوراکی ها، آشامیدنی ها، پوشاکی ها، زیورها و چه در جهت معنوی مانند همنشینی با پیامبران و امامان و صالحان و صدیقان و شهیدان و اولیای الهی و بودن در کنار پدران و مادران و همسران و فرزندان شایسته وجود دارد که همه آنها برای ابد و همیشه و جاوید و بدون کم شدن و قطع شدن در اختیار انسان است.
سوره هایی مانند واقعه، الرحمن، انسان، غاشیه و امثال و نظایر این سوره ها در قرآن مجید به گوشه ای از این نعمت ها و نیز نعمت هایی که کسی از آن خبر ندارد اشاره کرده است. به راستی که پیامبران و امامان به خاطر زمینه سازی برای رسیدن انسان به حیات معنی و حیات طیبه و حیات برتر و ملکوتی از دو جهت به انسان حق دارند و بر انسان واجب است حق آنان را سپاسگزاری نمایند.
جهت اول اینکه، وجود آن بزرگواران علت نهایی به وجود آمدن تمام مخلوقات و به ویژه انسان است و به وسیله نورانیت و شخصیت آنان است که انسان به حیاتش ادامه می دهد و روزی می خورد و از باران بهره مند می شود و خدا به خاطر آنان عذاب را دفع می کند و به برکت آنان قدرت مسبب الاسبابی اش را جلوه می دهد.
جهت دوم اینکه انسان به هدایت آنان هدایت می شود و از نورشان برای راه یافتن به زندگی صحیح اقتباس می کند و خدا به وسیله چشمه های دانش اینان حیات طیبه به انسان می بخشد
مراتب حیات انسان؛ از مادی تا ملکوت 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انسان ها هنگام مرگ چه کسانی را می بینند؟
  چرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟
Rainbow حرکت بدن انسان هنگام نماز........فوق العاده حجیب و دیدنی.......
Brick شیطان به وسیلۀ زینت دادن متاع‌های دنیا در عقیدۀ انسان نفوذ می‌کند و..
Tongue آیا انسان و شیطان خصلت مشترک دارند؟
  نام دو فرشته نگهبان انسان چیست؟
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
  اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام
  خصلت مشترک انسان و شیطان
  انسان نااميد، چطور می تواند به خدا توکل کند؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان