امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شعر اوجی ؛ تساهل و تسامح

#1
اوجی در اشعارش که هم کوتاه و هم بلند است،  به تجربه‌های مختلفی می‌پردازد. شعر وی به دور از ایجاز مخل و اطناب ممل، گویاست. دفتر جدید شعر او با نام «گنجشک‌ها و کلاغ‌ها» حاصل تجربیات اوست و گزیده‌ای است متشکل از شعرهایی که در آن‌ها به قول خودش گنجشک‌ها و کلاغ‌ها حضور دارند.
شعر این شاعر به شکلی اگر کوتاه است، بیان تجلی تجربیات خودش است. در شعرهای کوتاهش که اصلا  به شعرهای کوتاهی که برخی شاعران جوان و سالخورده می‌سرایند،شباهتی ندارد، ابهامی دیده نمی‌شود. برخی  شاعران جوان و سالخورده برای پوشاندن نوعی کم کاری در شعرهایشان نام «آنک»، «ترانک» و غیره را روی شعرهای کوتاهشان می‌گذارند اما اوجی اگر شعری کوتاه هم می‌سراید، رسا و به غایت شکیل و به‌جاست.
در یکی از شعرهای کوتاه او می‌خوانیم:
«باید به نماز شعر برخیزم
صبح است و اذان سبز گنجشکان
صبح است و طلوع»
اوجی البته در دفترهای قبلی خود نیز هایکو دارد، البته  هایکوهای او با گزیده‌گویی‌های مبهم برخی شاعران تفاوت دارد. شاید بشود گفت شعر این شاعر، هندسی است و این هندسی بودن شعر در آثار بلندش بیشتر دیده می‌شود. در سروده‌های بلند او تکرار دیده می‌شود، اما این تکرار به هیچ روی رنگ و بویی از اطناب ندارد.
این شاعر شیرازی که پیش از این، کتاب‌هایی مثل «کوتاه مثل آه» و «شعر چیزی است شبیه گرگ» را سروده است، در انتخاب واژه‌هایش نیز ظرافت خاصی به خرج می‌دهد. شعر وی در آثار بلند باز هم به‌قاعده است و در آن‌ها دچار زیاده‌گویی نمی‌شود، مانند:
«صبح اینجاست، همین نزدیکی
پشت این تاریکی.
گوش کن می‌آید
باز گنجشکانند گوش کن می‌خوانند!»
شاعر مجموعه «حالی ست مرا» می‌گوید: این کتاب دستکار دوستم خسرو قمر است. روزی او به خانه من آمد و گفت بن‌مایه جدیدی در شعرهایم پیدا کرده‌ام. من ابتدا فکر کردم نکته‌ای تکراری در شعرهایم یافته، اما او گفت که  بیش از 30 پرنده در شعرهایت حضور دارند و اگر بخواهیم بسامدی از حضور آن‌ها نشان دهیم بیش از هر چیز گنجشک و کلاغ در شعرت دیده می‌شود.
این شاعر شیرازی که پیش از این، کتاب‌هایی مثل «کوتاه مثل آه» و «شعر چیزی است شبیه گرگ» را سروده است، در انتخاب واژه‌هایش نیز ظرافت خاصی به خرج می‌دهد. شعر وی در آثار بلند باز هم به‌قاعده است و در آن‌ها دچار زیاده‌گویی نمی‌شود.
شادروان هوشنگ گلشیری در جایی درباره شعر اوجی گفته بود: «شعر اوجی شعر سکوت است و ساختار در شعر او دیده می‌شود. مقصود ما از ساختار، آرایش یا تنظیم اجزا در یک کل متشکل است که هر جزء در عین ارتباط با دیگر اجزا، بخش ضروری همه شعر باشد. از سوی دیگر تمامی شعر نه تنها حاصل جمع صوری اجزا که توجیه کننده جا، معنا و نحوه عرضه آن‌هاست. مقصود از اجزا، هم سطوح مکتوب و ملفوظ و زبانی شعر است و هم نوع صور بیانی که نهانی‌ترین هسته ساختاری اثر است و تلقی شاعر را نیز از جهان به دست می‌دهد؛ همچنین است وقایع و راوی و شخصیت‌ها و نظرگاهی که این همه از منظر آن دیده می‌شود.»
منصور اوجی متولد شیراز، فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشد رشته علوم تربیتی از دانشسرای عالی تهران است. وی همچنین دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه شیراز گذرانده و در 50 سال این رشته‌ها را در مرکز تربیت معلم و دانشگاه تدریس کرده‌است.
«باغ شب»، «خواب درخت و تنهایی زمین»، «شهر خسته»، «برگزیده اشعار»، «این سوسن است که می‌خواند، «مرغ سحر»، «صدای همیشه»، «شعرهایی به کوتاهی عمر»، «حالی است مرا»، «کوتاه مثل آه» و «خوشا تولد و پرواز» نام برخی کتاب‌های او هستند.
این شاعر در سال 1389 جایزه شعر فجر را به خود اختصاص داد.
«گنجشک‌ها و کلاغ‌ها» یکی از تازه‌ترین کتاب‌های اوجی است که امسال(1392) با شمارگان هزار نسخه و به قیمت 6 هزار و 500 تومان از سوی مرکز نشر روشن مهر منتشر شده‌است.
شعر اوجی ؛ تساهل و تسامح 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  منصور اوجی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان