امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

توصیه‌های زير را بخوانيد تا خوب بخوابيد!

#1
[/size]ایسنا: حداقل دو ساعت قبل از به رختخواب رفتن از مصرف هرگونه مواد محرک چون قهوه ، چای ، نوشابه‌های مختلف و کافئین و کاکائو بپرهیزید .

اين توصيه‌ها به شرح زير هستند:

- مکان استراحت و خواب باید آرام باشد. نور شدید و زننده و صدای بیرونی مانع یک خواب راحت است.

- طی روز از چُرت‌زدن دوري کنید. هر خوابی که در روز داشته باشید از زمان خواب شبانه خواهد کاست .

- ورزش منظم روزانه و استنشاق هوای تازه اهمیت دارد ، لیکن این‌ها را به آخر شب مؤکول نکنید . توصیه می‌شود اول غروب کمی ورزش کنید که ترجيحا طاقت‌فرسا نباشد .

- حداقل دو ساعت قبل از به رختخواب رفتن از مصرف هرگونه مواد محرک چون قهوه ، چای ، نوشابه‌های مختلف و کافئین و کاکائو بپرهیزید .

- نظم در خواب بسیار اهمیت دارد، برای این منظور هر شب در ساعت مقرّری به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بلند شوید. اصطلاحاً با این کار، ساعت زیستی بدن خود را منظم می‌کنید.

- به هوای این که کمبود خواب شبانه داشته‌اید ، در روز بعد تحت عنوان جبران خواب از دست رفته، بیشتر نخوابید . فراموش نکنید که هر روز صبح سر ساعت مقرر بیدار شوید .

- سعی کنید فقط هنگامی که کاملاً خسته هستید به رختخواب بروید . اگر در عرض ۱۵دقیقه نتوانستید بخوابید ، بلند شوید و کار خسته‌کننده‌ای را با علاقه تمام انجام دهید و دوباره به رختخواب برگردید .

- یک یا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب دست کم ۱۰ دقیقه بنشینید و به کارهای روز و فعالیت‌های فردای خود ( همراه با ارائه راه حلها و برنامه‌ریزی برای آنها ) بیندیشید ؛ در واقع قبل از خواب، تشویش‌های ذهنی خویش را پاک كنيد.

- در بستر و از اتاق خواب فقط برای خواب استفاده کنید . از فعالیت هایی همچون نگاه به تلویزیون ، صحبت کردن با تلفن ، مطالعه کردن ، غذا خوردن ،... در رختخواب و موقع خواب ، دوري کنید . این فعالیت‌ها باعث می‌شوند رختخواب قدرتش را به عنوان محرکی برای خواب از دست بدهد .

- حداقل دو ساعت قبل از خواب ، غذای سنگین و مواد غذایی شیرین که ممکن است بدن را تحریک کند، نخورید . هنگامی که به خواب می‌روید فرآیندهای هاضمه بدن کارایی کمتری پیدا مي‌كنند و مصرف مواد بالا ممکن است موجب سوءهاضمه شود اما نوشیدن یک لیوان شیر گرم توصیه می‌شود .

- سعی کنید قبل از زمان خواب رفتارهایتان تا حد ممکن آرام‌بخش باشد . یک دوش آب گرم يا یک مطالعه سبک می‌توانند کمک کننده باشد .

- برخی داروها موجب بی‌خوابی می‌شوند . با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید .

- یک علامت شایع در بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی - روانی، اختلال در خواب است . مراجعه به پزشک در چنین مواردی ضروری است .

- خودسرانه از قرص‌های آرام‌بخش و خواب‌آور استفاده نکنید. زيرا در كنار خاصیت اعتیادآوری، این عمل ممکن است چرخه خواب و بیداری شما را مختل کند. فقط با تجویز پزشک از این داروها مصرف نمایید.

-افرادی که در شیفت کار چرخشی ( یک هفته شب ، یک هفته روز ) کار می‌کنند ، عموماً برای خواب مشکل دارند. سعی کنید شیفت کاری‌تان ثابت باشد . هر چند ممکن است این شیفت فقط شبها باشد .

- مقدار متوسط مناسب خواب ، هفت یا هشت ساعت در شبانه‌روز است . برخی با حداقل پنج ساعت خواب هم راضی هستند . برخی دیگر به ۱۰ ساعت خواب نياز دارند. مهم ، داشتن یک خواب مفید و توأم با آرامش خاطر است .

- به طور سنتی می‌توان از گردو ، کنجد، جوشانده عناب و چای بابونه براي خوابي آرام استفاده كرد.
[size=medium]
پاسخ
 سپاس شده توسط استقلال قهرمان ، frozen✘girl ، houman ، behnaz99
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ۱۱ توصیه فوق‌العاده کاربردی که روزی جانتان را نجات خواهد داد
  10 توصیه آرایشی برای پوست های چرب!
  توصیه های برای موفقیت مالی
  با به کارگیری این توصیه ها چند سال بیشتر عمر کنید!
  توصیه های خودمونی برای کاهش استرس (جالب)
  چند توصیه برای پیشگیری از "خستگی مغز"
  قبل از خانه تکاني اين موارد مهم را بخوانيد
  توصیه های به درد بخور برای دوران نامزدی
  توصیه برنده جایزه نوبل 2013به دانشجویان
  توصیه‌هایی برای مواجهه احتمالی با اسیدپاشی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان