امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اندازه‌گیری دارو با نانوکامپوزیت ساخت محققان دانشگاهی

#1
اندازه‌گیری دارو با نانوکامپوزیت ساخت محققان دانشگاهی 1

پژوهشگران شیمی دانشگاه یزد موفق به ساخت نانوکامپوزیتی شدند که قابلیت کاربرد در تولید کاتالیست‌های اکسایشی و زیست‌حسگرها را دارد.

علیرضا خوشرو، دانشجوی دکتری شیمی تجزیه در دانشگاه یزد و محقق طرح، با بیان این که زیست‌حسگرهای حاصل از این نانوکامپوزیت به عنوان حسگر‌های الکتروشیمیایی عمل می‌کنند و قابل کاربرد در اندازه‌گیری میزان داروها هستند، اظهار کرد: فولرین‌ها از جمله مواد کربنی هستند که از خواص الکتروشیمیایی ویژه‌ای برخوردارند. به همین منظور استفاده و بهبود سطح الکترودها به کمک این مواد در بین محققان مطرح است.

وی افزود: از طرف دیگر، نانولوله‌های کربنی به دلیل خاصیت الکتروکاتالیستی بالا در برابر مواد مختلف و الکترون‌پذیری بسیار بالا سبب بهبود عملکرد الکتروکاتالیست‌ها می‌شوند. به همین دلیل استفاده از این نانوکامپوزیت همراه با مایع یونی به عنوان یک محیط رسانا، افزایش خاصیت الکتروکاتالیستی نانوکامپوزیت حاصل شده را در پی دارند.

خوشرو در خصوص تحقیق صورت گرفته توضیح داد: در این کار تلاش کردیم با ترکیب دو نانوساختار فولرین- نانولوله‌های کربنی در حضور مایع یونی، نانوکامپوزیت‌هایی تولید کنیم که توانایی کاربرد در ساخت زیست‌حسگر‌ها را داشته باشد.

وی تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها نشان داده است که این نانوکامپوزیت دارای خواص کاتالیستی منحصربه‌ فردی همچون کاهش پتانسیل اکسایش و افزایش حساسیت در اکسایش داروهای مشتق کتکول آمین است. همچنین آزمایش‌های الکتروشیمیایی برای بررسی اکسایش کاتالیستی برخی از داروها و اندازه‌گیری آن‌ها در سرم خون با موفقیت انجام گرفته و نتایج رضایت‌بخشی را در پی داشته است.

به گفته‌ی خوشرو، در این کار تحقیقاتی ترکیب فولرین - نانولوله‌های کربنی با ساختار نانو مد نظر بوده است که منجر به افزایش خواص کاتالیستی می‌شود. به همین منظور این خواص جدید در حضور یک مایع یونی به عنوان یک محیط هادی مورد مطالعه قرار گرفت که با بهبود این خواص همراه بوده است. این ویژگی‌ها در زمینه‌ی حسگر‌های زیستی منجر به افزایش حساسیت و پایداری حسگر و همچنین کاهش حد تشخیص گونه‌ی مورد بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: با استفاده از تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی ساختار این نانو‌کامپوزیت بررسی شد. این تصاویر تایید کننده‌ی تشکیل این نانوکامپوزیت بودند. سپس به منظور بررسی خواص الکتروکاتالیستی این نانوکامپوزیت از آن برای ساخت حسگر استفاده شد. آزمایش‌های الکتروشیمیایی نشان دادند که این نانوکامپوزیت حساسیت و پایداری حسگر ساخته شده را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

نتیجه‌ی این کار ساخت یک نانوکامپوزیت جدید بوده است که دارای خواص کاتالسیتی مناسب در اکسایش داروهای مشتق کتکول آمین است. به همین دلیل خوشرو معتقد است که زمینه‌های مختلفی برای بررسی خواص این نانوکامپوزیت جدید و بهبود این خواص وجود دارد که در آینده به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.

نتایج این تحقیقات که با تلاش دکتر محمد مظلوم اردکانی، عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه یزد و علیرضا خوشرو صورت گرفته، در مجله‌ی Communications Electrochemistry منتشر شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ساخت پوششی برای نامرئی کردن اجسام کوچک
  انواع یخچال ایستاده در اندازه ها و طرح های مختلف
  ساخت نمایشگری که از شیشه ضدگلوله هم سخت تر است
  مراحل ساخت یك بمب هسته ای (اتمی)
  ساخت اتم‌های ضدماده در آزمایشگاه
  ساخت ماده‌ی بیولوژیکی جدید در ابعاد میکروبی!
  ساخت راکتور هسته‌ای توسط نوجوان ۱۴ ساله!
  ساخت یک ساندویچ در ابعاد مولکولی!
  ساخت دستگاهی برای شنیدن درد دل گیاهان!
  ساخت اجسام فلزی در ابعاد مولکولی!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان