امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دیدنی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان لرستان

#1
طبیعی :
روستای وفایی : شهرستان بروجرد ، بخش اشترنیان ، دارای رودخانه ، باغات میوه ، سرچشمه و جنگل
روستای درب گنبد : شهرستان کوهدشت ، دارای مقبره امامزاده شاه محمد (ع) ، بازارچه محلی و رودخانه
روستای ولی عصر : شهرستان پلدختر ، بخش مرکزی ، دارای تالاب های سه گانه و پارک مصنوعی
روستای کمندان : شهرستان ازنا ، بخش مرکزی ، دارای رودخانه ، باغات میوه و زندگی عشایری
روستای حشمت آباد : شهرستان دورود ، بخش مرکزی ، همجوار رودخانه ، چشمه و جنگل
روستای دره تنگ علیا : شهرستان الشتر ، بخش مرکزی ، همجوار رودخانه ، جنگل ، درختان گردو و بیشه
روستای شول آباد : شهرستان الیگودرز ، دارای آبشار آب سفید ، رودخانه و ایستگاههای پیک نیکی
روستای بیشه : شهرستان خرم آباد ، بخش سپید دشت ، دارای آبشار بیشه ، رودخانه سزار ، بازارچه محلی، جنگل
 
 
دیدنی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان  لرستان 1
 
درياچه كيو (كی يو) : درياچه كيو در كنار پاركی در خرم آباد واقع شده است و آب آن از چشمه تأمين می شود . اين درياچه ، زيبايی خاصی به شهر بخشيده است . مساحت آن هفت هكتار و عمق آن بين سه تا هفت متر است . اين درياچه از ارزش های گردشگری درون شهری برخوردار است .

درياچه گهر (گل گهر):علاوه بر همه زيبايي هاي اشتران‌كوه درياچه‌ گهر گوهر ديگري است كه در زمره درياچه هاي كوهستاني و مرتفع اين منطقه به شمار مي آيد . اين درياچه از ذوب برف های اشتران‌كوه و انباشت آب آن در پشت سد يا آب بندی كه از ريزش كوه پديد آمده ، به وجود آمده است . فراوانی نسبی آب های ورودی به اين درياچه باعث می شود ، سرزير آب به درياچه پايينی (بزرگ) بريزد . درياچه گهر مانند آبگيری است كه از چشمه ها ، آبشارها و سراب های اشتران‌كوه پرشده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است . بيشتر سطح درياچه گهر در زمستان يخ می بندد .
این دریاچه از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد و به علت نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است. اين درياچه بر روى گسل اصلى امروزى زاگرس قرار دارد . بنابراين اين درياچه احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رويداد يك زمين لغزش- سنگ ريزش تشكيل شده است .
تالاب بیشه دالان بروجرد : این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل زمستان و نیز پرندگان بومی و تأمین کننده بخشی از آب منطقه است .

تالاب های پل دختر : پلدختر را می توان شهر تالاب های لرستان نامید ، این شهر دارای تالاب های فصلی و دائمی است که تالاب گری بلمک با 14 هکتار وسعت بزرگترین آنهاست .تالابهای پلدختر در تابستان دارای هوای گرمسیری و در زمستان معتدل می باشند تالاب تكانه ، تالاب لفانه ۱و۲ ، تالاب زردابه ، تالاب سياه ، تالاب بلمك ، تالاب جمجمه ، تالاب كبود ، تالاب ۱و تاف ۱ و ۲ ، تالاب بيشه دالان تالاب گلم سوزه و تالاب پيكه از دیگر تالاب های شهرستان پلدختر به شمار می آیند
غار دوشه‌ : غار تاريخي‌ دوشه‌ در روستاي‌ كرشوراب‌ از توابع‌ بخش‌ چگني‌ خرم‌آباد واقع‌ شده‌ است ‌. غار دوشه‌ حاوي‌ نقاشي‌ها و كتيبه‌هاي‌ تاريخي‌ متعدد و جالب‌ توجه‌ است‌ . ارتفاع‌ سقف‌ تا كف‌ غار در حدود پنج ‌متر است‌ و داخل‌ آن‌ به‌ شكل‌ دايره‌اي‌ منظم‌ است ‌. بر ديوارهاي‌ مسطح‌ اين‌ غار در حدود 110 نقش‌ با رنگ‌ سياه ‌نقاشي‌ شده‌ و بر ديواره‌ غربي‌ آن‌ نيز به‌ جز نقش‌هاي‌ ياد شده‌ ، دو كتيبه‌ وجود داشته‌ كه‌ يكي‌ به‌ كلي‌ از بين‌ رفته‌ و ديگري‌ نيز محو شده‌ است ‌.
مهم‌ترين‌ علت‌ سالم‌ ماندن‌ نقوش‌ كتيبه‌ ، دوري‌ آنها از عوارض‌ طبيعي‌ است‌ . در دهانه‌حفره‌هاي‌ انتهايي‌ غار ، استخوان‌هاي‌ انسان ‌، حيوان‌ و سفال‌هاي‌ شكسته‌ يافت‌ شده‌ است ‌. اين‌ غار اعجاب‌انگيز جزو ميراث‌ ملي‌ ايران‌ در استان‌ لرستان‌ بشمار مي‌رود .

غار كوگان‌ : اين‌ غار يكي‌ از معدود غارهاي‌ مصنوعي‌ است‌ كه‌ به‌ دست‌ انسان‌ در دل‌ كوهستان‌ها بوجود آمده‌ است ‌. اين‌ غار در فاصله‌ هشت كيلومتري‌ خرم‌آباد - كرمانشاه‌ واقع‌ شده‌ است‌ . غار كوگان‌ جزو غارهاي‌ چند طبقه‌است‌ كه‌ دسترسي‌ بسيار سختي‌ دارد . اين‌ غار دژ مانند به‌ استناد سكه‌هايي‌ كه‌ در اطراف‌ آن‌ به‌ دست‌ آمده ‌، به‌ دوره ‌اشكانيان‌ تعلق‌ دارد و طي‌ قرون‌ متمادي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ محل‌ سكونت‌ دائمي‌ مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ است ‌.

غار قاژه‌ يا مغار : اين‌ غار در جنوب‌ شرقي‌ "كوه‌ يافته‌" از بخش‌ چگني‌ خرم‌ آباد واقع‌ شده‌ است‌ كه‌ در داخل‌ آن ‌، تعدادي‌ استالاكتيت و استالاگميت دارد . دهانه‌ غار به‌ سوي‌ شرق‌ است ‌. در داخل‌ غار ، حوضچه‌ آب ‌سرد نسبتاً بزرگي‌ با بيش‌ از 5/1 عمق‌ وجود دارد . اين‌ غار ، اقامتگاه‌ موقت‌ شكارچيان‌ است ‌. 

غار قمري‌ : غار قمري‌ در غرب‌ دره‌ خرم‌ آباد واقع‌ شده‌ است‌ و سطح‌ داخلي‌ دهانه‌ آن‌ بيش‌ از 200 متر است ‌. طول‌ راهرو غار ، باريك‌ و طولاني‌ است‌ و تاكنون‌ انتهاي‌ آن‌ كشف‌ نشده‌ است‌ .

غار كلماكره پل‌دختر : «كلماكره» به زبان محلی به معنی جايگاه بز (كل كوهی) و انجير است . اين غار در 20 كيلومتری شمال باختری شهرستان «پل دختر» واقع شده و از جنبه های طبيعی و فرهنگی ، در زمره غارهای با ارزش كشور است . «كلماكره» در يك منطقه باستانی ، در ارتفاعات معروف به كوه محله و در يكی از دره باغ ها واقع شده است .


قرهنگی و تاریخی :
 
دیدنی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان  لرستان 1
 
قلعه فلك الافلاك : قلعه فلك الافلاك بر بلنداي تپه اي باستاني و طبيعي ، در مركز شهر خرم آباد واقع شده است . اين اثر ارزشمند داراي هشت برج و دو حياط مستطيل شكل مي باشد . ارتفاع بلندترين ديوار تا سطح تپه 5/22متر و مساحت كلي آن 5300 متر مربع است . پلان بنا به صورت هشت ضلعي نامنظم است
قلعه زاغه (زاخه) : اين دژ در شهرستان كوهدشت و در بخش رومشگان واقع شده و تماماً از سنگ ساخته شده است . سبك و نوع طاق آن با ساير آثار موجود در استان متفاوت است سنگهاي بكارگرفته شده در اين بنا بصورت حجاري شده و قلوه سنگ مي باشد . دمورگان اين اثر را از آثار دوره ايلامي مي داند اما بنا بيشتر خصوصيات معماري ساساني را دارد . بيشتر قسمتهاي آن در زير خاك مدفون است .
قلعه مظفری : قلعه تاریخی مظفری در خيابان 24 متري در امتداد خيابان امام خميني شهر الشتر واقع شده است . اين بناي جنوبي داراي دو طبقه است که در ضلع شرقي آن يك برج دايره شكل متصل به بنا مشاهد مي گردد . مربوط به دوران قاجاریه میباشد

قلعه كوهزاد ( وزنيار ) : اين بنا در شهرستان كوهدشت و در بخش رومشگان واقع شده است . تمامي قسمتهاي برجاي مانده بنا از سنگ و ملاط است و قسمت شمالي آن سالم تر از ساير قسمت هاست . سبك طاق اين قلعه شباهتهايي با قلعه زاخه در همين منطقه دارد . موقعيت قلعه بصورتي است كه چشم انداز بسيار زيبايي از درة سيمره و منطقه طرهان و رومشكان را در برمي گيرد . اين اثر منسوب به آيين مهر پرستي و مربوط به دوره اشكاني (پارتي) مي باشد .

قلعه منگره : اين قلعه يكی از دژهای مهم و تاريخی خرم آباد است كه روی قله ای به نام «دز» در باختر روستای گرداب ساخته شده و به نيمه دوم قرن پنجم مربوط است . مساحت قلعه نزديك به 2000 متر مربع و سطح اختصاصی ان شامل 12 اتاق است. اين قلعه تا سال 795 هجری قمري ، يعنی تا هنگام حمله امير تيمور به لرستان ، اهميت نظامی خود را حفظ كرده بود . اكنون از قلعه منگره تنها ديوار تاق های فرو ريخته آن به جای مانده است .
 
دیدنی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان  لرستان 1
 
پل‌ شاپوري‌ : در فاصله‌ دو كيلومتري‌ جنوب‌ غربي‌ خرم‌آباد و در غرب‌ شهر قديمي‌ «ايزدخواست‌» يكي‌ از شاهكارهاي‌ معماري‌ و پل‌سازي‌ دوره‌ ساساني‌ باقيمانده‌ است.
پل آجري ( گپ ) : پل آجري در مركز شهر خرم آباد و بر روي رودخانه گلال واقع شده است . اين پل دو قسمت شرقي و غربي شهر را به هم متصل نموده و داراي 24 چشمه طاق است . طول آن بيش از 350 متر ،پهناي آن 5/8 متر و ارتفاع آن از كف رودخانه تا روگذر پل 8 متر مربع است . اين اثر ارزشمند در زمان شاه سلطان حسين صفوي ساخته شده و منسوب به حسين خان والي لرستان مي باشد . در دوره قاجاريه به پل محسنيه معروف گرديد . 

پل‌ خرم‌آبادي :‌ «پل‌ خرم‌آبادي‌» دومين‌ پل‌ بزرگ‌ شهر خرم‌آباد است‌ كه‌ ساختمان‌ آن‌ به‌ هزينه‌ يكي‌ از معاريف‌ شهر (شادروان‌ حاج‌ علي‌ اصغر ناصري‌ خرم‌آبادي‌) در سال‌ 1333 شمسي‌ آغاز در سال‌ 1335 به‌ پايان‌رسيد . اين‌ پل‌ امروزه‌ نيز مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد .

پل خرم آباد : بر روی رودخانه ای كه از ميان شهر خرم آباد می گذرد پلی از دوره صفويه به يادگار مانده كه هنوز هم مورد استفاده است .
مسجد جامع خرم آباد : مسجد جامع خرم آباد در سال ٩۷۰هجري قمري به دستور (شاه پرور سلطان)_ دختر (آغور بيك) (همسر شاه رستم از اتابكان لر كوچك ) ساخته شد . اين مسجد در سال ۱۱۱۰هجري قمري به دستور شاه سلطان حسين صفوي تعمير شد و سنگ نوشته مربوط به اين فرمان هم اكنون در بخش سنگ نوشته‌هاي تاريخي ( دژ شاهپور خواست ) نگهداري مي شود 

مسجد جامع بروجرد : اين مسجد قديمي در شرق بروجرد واقع شده و از بناهاي تاريخي و جالب توجه شهر بروجرد است . تاريخ ساخت بناي مسجد بر اساس كتيبه موجود سال ۸۶۰۱ هجري قمري است
. مسجد قلعه : مسجد قلعه يكی از مساجد قديمی بروجرد است كه در كوی دو دانگه واقع شده و به مناسبت قرار گرفتن در كنار حصار و قلعه سابق شهر به اين نام مشهور شده است .
خانه مصری : خانه تاریخی مصری در بافت قديم شهر بروجرد ( محله صفا ) و در مجاورت پارك صامتيه (آرامگاه صامت بروجردي) قرار دارد و با توجه به موقعيت بنا (برخيابان اصلي) و مجاورت آن با بناهاي تاريخي ديگر (خانه افتخارالاسلام ، خانه بيرجندي ، حمام سيد و ...) داراي ارزش كالبدي - اجتماعي خاصي مي باشد.

خانه آخوند ابو : خانه تاریخی آخوند ابو در بافت قديم شهر خرم آباد و ضلع شمالي مقبره اي معروف به مقبره باباطاهر ، ضلع غربي قلعه فلك الافلاك و در سمت راست خيابان دوازده برجي قرار دارد . اين خانه متعلق به آخوند ابو بوده كه بنا به نقل محلي به منظور انتصاب به قاضي القضاتي شهر از بحرين دعوت شده بود . بر اساس بررسي اوليه اين بنا در اواسط دوره قاجار ساخته شده است .
حمام گپ(آسیا) : حمام تاریخی گپ (آسیا) که بخش اصلی آن بر روي چهارستون سنگي قرار گرفته ، در دوران قاجاریه ساخته شده است . این حمام به وسيله چند پله ارتباطي از خيابان مجاور (خيابان حافظ) به سربينه مرتبط مي گردد كه در حدود سه متر از سطح خيابان پائين تر است.
موزه مردم شناسي : موزه مردم شناسی لرستان به عنوان یکی از غنی ترین موزه های مردم شناسی کشور در اردیبهشت ماه سال 1381 در قلعه فلک الافلاک افتتاح گردید . این موزه با 12سالن و راهرو هایی مرتبط به آن صحنه هایی بسیار بدیع و چشم نوازی را از زندگی بومی مردم لرستان به نمایش گذاشته است .
 
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
دیدنی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان  لرستان 1
 سپاس شده توسط l¯̄ ͡ ̶๖̶ۣۜ๖ۣۜA҉L҉I҉
آگهی
#2
مرسی
ولی کاش با عکس بود
دیدنی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان  لرستان 1
 سپاس شده توسط ×ThundeRBolT×
#3
عکس گذاشتم که 0__0
دیدنی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی استان  لرستان 1
#4
عکسا خرابن


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان