امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

استان فارس در یک نگاه

#1
یا رب زِ باد فتنه نگهدار خاک پارس
چندان که خاک را بود و باد را بقا (سعدی)
استان فارس یكی از كهن ترین مناطق ایران است كه 121000 كیلومتر مربع وسعت دارد و تقریبا 7% كشور را شامل می شود. این استان چه از لحاظ طبیعت گردی و چه فرهنگی از مهمترین مناطق کشور به شمار میآید.
فارس با توجه به وسعت زیاد و نزدیكی به خلیج فارس در نواحی جنوبی و مجاورت به كویر در نواحی شمال شرق، دارای تنوع اقلیمی زیاد و منحصر به فردی است. سه ناحیه آب و هوایی متمایز در استان فارس وجود دارد. نخست ناحیه کوهستانی شمال و شمال غربی با زمستان*های نسبتا سرد و تابستان*های معتدل. دوم نواحی مرکزی با زمستان*های نسبتا بارانی و معتدل و تابستان*های گرم و خشک. ناحیه سوم در جنوب و جنوب شرقی دارای زمستان*های معتدل و تابستان*های بسیار گرم است.
وجود جاذبه های طبیعی مانند آب و هوای مطلوب، غارهای طبیعی، تنوع ناهمواری ها، وجود مناطق ییلاقی و قشلاقی، دریاچه ها، رودخانه ها، چشمه های آب معدنی، نواحی جنگلی، پارک های حفاظت شده، حیات وحش و زیبایی پوشش گیاهی این استان، از جمله پدیده هایی محسوب می شوند که می توانند در جذب گردشگران و مسافران به استان موثر باشند.
علاوه بر جاذبه های طبیعی، آثار بازمانده از ایران پیش از اسلام که جزء میراث جهانی محسوب می شوند از چنان جاذبه هایی برخوردارند که توانایی جذب هر نوع تور گردشگری را از نقاط مختلف دنیا دارند.
."فارس" و "فارسی" شکل عربی*شده "پارس" و "پارسی" هستند. برخی از ایرانیان همواره در تاریخ و ادبیات ایران زمین همان "پارس/پارسی" را بکار برده*اند و این ویژگی تا امروز همچنان پابرجاست. به گفته لغتنامه دهخدا و دانشنامه بریتانیکا به فارس، "فارسستان" هم گفته شده است.
استان فارس را یکی از مهمترین استانهای کشور از لحاظ گردشگری فرهنگی و آثار باستانی پیش از اسلام به شمار می آید. این استان گرچه از لحاظ قدمتِ آثار باستانی شاید آثاری با قدمت هگمتانه و چغازنبیل نداشته باشد؛ لیکن به دلیل سالم ماندن نسبی بسیاری از آثار باستانی هخامنشی در آن بیشک منحصر به فرد است.
تاریخ ایران زمین، به نظر آنوبانینی، از هر جهت با تاریخ فارس گره خورده است. کوروش کبیر، شاه شاهان و بنیانگذار سلسله عظیم هخامنشی (670-330 پیش از میلاد) از این خطه برخواسته است. این پادشاه یگانه و بی نظیر که استقرار حکومت بزرگ پارسی و انتشار اولین منشور حقوق بشر توسط وی به انجام رسید از خاک پاک پارس بر آمده و در این خطه کهن خفته است.
کوروش آیین های نیک آورد در کشور پدید
شیوه ی قانون گذاری، او به عالم گسترید (ملک الشعرای بهار)
تخت جمشید و بسیاری از بناهای شکوهمند باستانی ایران زمین، یادگاران این سلسله و به خصوص داریوش هخامنشی، پادشاهِ قدر قدرت آن است.
بر خواستن اردشیر بابکان، سرسلسله و بنیانگذار امپراطوری بزرگ ساسانی(226-642 میلادی)، از فارس نیز از نکات قابل توجه در تاریخ این خطه است.
اردشیر بابکان آمد ز ساسان یادگار
بود ساسان از نژاد بهمن اسفندیار (ملک الشعرای بهار)
اردشیر بابکان با پیروی از تعالیم زرتشتی حکومت عظیمی را پایه گذاری کرد که در شکوه و عظمت و افتخار از هخامنشیان چیزی کم نداشت. ساسانیان که خود را جانشین هخامنشیان میدانستند با پایان دادن به حکومت بیگانگان سلوکی و اشکانی، اوج قدرت و فرهنگ ایرانی را به جهانیان نشان دادند.
این سلسله با شکست دادن رومیان در زمان شاپور اول، پیروزی بر اعراب در زمان شاپور دوم و پیروزی بر لشگر متجاوز چین در زمان هرمز چهارم (به سرلشگری بهرام چوبین) و پیروزیها و افتخارات بسیار دیگر؛ امپراطوری فرهمند ایرانی را گسترش دادند.
حکومت انوشیروان دادگر (خسرو اول) که پند و اندرزهای خردمندانه اش در طول تاریخ بر تاج پادشاهان ایرانی نگاشته شده و خدمات وی در اعتلای فرهنگ غنی ایرانی؛ از نمونه های برجسته حکومت پادشاهان این سلسه بوده است.
زنده است نام فرخ نوشیروان به عدل
گرچه بسی گذشت که نوشیروان نماند (سعدی)
خطه فارس در تاریخ ادبیات پارسی نیز یکی از مهمترین مناطق ایران است. سعدی و حافظ، شعرای بزرگ سده های هفتم و هشتم که از عالیقدرترین شعرای تاریخ ایران بوده اند، بیشک خود برای ارجمندی فارس در فرهنگ و ادب پارسی کافی است؛ گرچه شعرای بسیار دیگری نیز از این خاک برآمده و نامور گشته اند.
اگر به فارس رود کاروان اشعارم
روان سعدی و حافظ کنندم استقبال (جامی)
گردشگری در این استان شاید بیشترین فرصت را در میان استانهای کشور بطلبد. تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، بقایای کاخ اردشیر بابکان، امامزاده شاه چراغ، آرامگاههای خواجو، حافظ، سعدی و بابا کوهی؛ باغ ارم، آتشکده های متعدد استان، ارگ کریم خانی، بازار و حمام وکیل و سایر آثار دوره زندیه و مساجد و باغها و سایر دیدنیهایی که استان فارس را اینگونه در صنعت توریسم ایران برجسته می کند؛ هر گردشگری را به سوی این خطه خواهد کشاند.
منابع:
anobanini
استان فارس در یک نگاه 1
پاسخ
 سپاس شده توسط negin 20
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان