امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهرستان فراشبند

#1
الف)
1-پيشينه تاريخي (زبان، فرهنگ و آداب و رسوم، قوميتها،* آثار تاريخي:
فراشبند داراي قدمت 1600 ساله است كه البته آثار تاريخي بجاي مانده در آن گوياي اين واقعيت است كمبود منابع و مدارك تاريخي باعث شده كه از نظر تاريخي عليرغم قدمت فراوان كمتر مورد توجه قرار گيرد مردم فراشبند همواره بر اين عقيده بوده*اند كه شهر مزبور در زمان حكومت بهرام گور بوجود آمده و مربوط به دوران ساسانيان است و آثار تاريخي گواه اين واقعيت است.

زبان:
زبان بومي مردم فراشبند آميخته*اي از زبانهاي فارسي كهن و لري (بختياري- لكي) ممسني و كهگيلويه*اي است كه به مرور زمان برخي از اصطلاحات و لغات تركي قشقايي نيز در آن وارد شده است علاوه بر اين زبان تركي نيز در ميان عشاير منطقه وجود دارد كه پس از زبان فارسي در مرتبه دوم قرار دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم
از آنجايي كه مردم فراشبند و روستاهاي تابعه همگي مسلمان و داراي مذهب شيعه اثني عشري مي*باشند نفوذ اسلام در منطقه به صدر اسلام بر مي*گردد به همين جهت براي اعياد فطر و قربان- غدير- ميلاد ائمه اهميت ويژه*اي قائل بوده و در مراسم ويژه*اي كه بر پا مي*شود شركت مي*كنند. همچنين به عيد باستاني نوروز نيز توجهي خاصي داشته و مراسم ازدواج نيز طبق رسوم خاص محلي انجام مي*شود مردم در مراسم سوگواري ائمه بويژه ماه محرم شركت كرده و در ماه مبارك رمضان مراسم ختم قرآن در تكايا و مساجد بر پا مي*كنند برخي زبانهاي محلي نيز در ميان مردم منطقه رايج و ضرب*المثلهاي خاص محلي نيز وجود دارد.

قوميتها
جمعيت فراشبند تركيبي از طوايف مختلف لر، ترك و تاجيك است قريب به 25000 نفر از عشاير كوچ*رو ايل قشقايي هر ساله بمدت 7 الي 8 ماه در مراتع فراشبند سكونت دارند ايل قشقاي شامل طوايفي است كه عبارتند از طايفه عمله طايفه شش بلوكي طايفه فارسي مدان و طايفه آردكپان قتلو
علاوه بر عشاير مذكور طوايف مختلفي از قوم لر نظير نوبنجاني، قلعه سفيدي (نوشادي)، لر بختاري، سادات فهلياني، سارويي، دشتي وجود دارند كه قسمت اعظم مردم منطقه را تشكيل مي*دهد مابقي جمعيت شهرستان را تاجيك*ها تشكيل مي*دهند.

آثار تاريخي
آثار باستاني متعددي (با توجه به قدمت تاريخي) در منطقه وجود دارد كه مهمترين آنها عبارتند از 1-چار طاق تل جنگي مربوط به دوره ساساني 2- حمام فراشبند 3-چهار طاق نقاره خانه 4-چهار طاق رهني 5-چهار طاق گنبد 6-آسياب*بادي 7-قلات زرگران مربوط به دوران افشاريان

2-موقعيت جغرافيايي و اقليمي
شهرستان فراشبند واقع در استان فارس در 172 كيلومتري غرب شيراز قرار دارد مرزهاي جغرافيايي آن به ترتيب از شمال به كوهمره سرخي و بخش جره شهرستان كازرون (به كسر جيم ورا) از مشرق به شهرستان فيروزآباد خنج و استان بوشهر محدود مي*شود.
شهرستان فراشبند بر روي طول جغرافيايي 52 درجه و 5 دقيقه و عرض جغرافيايي 28 درجه و 52 دقيقه قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دريا 750 متر و مساحت تقربي آن برابر 59455 هكتار است.
آب و هواي شهرستان بياباني و گرم و خشك و با توجه به قرار گرفتن در اقليم گرم و خشك مناطق جنوبي ايران متوسط سالانه دما در آن بيش از 25 درجه سانتي*گراد، ميزان بارندگي در حدود 250 الي 300 ميلي*متر در سال و رطوبت نسبي دما به دليل كمي بارندگي و شدت تبخير قابل ملاحظه است.
سفره*هاي آب زيرزميني بسيار ضعيف و شهرستان با كاهش شديد آبهاي كشاورزي و شرب مواجه است.

ب)وضعيت فرهنگي و اجتماعي
1-ويژگيهاي جمعيتي (بر اساس جديدترين آمار و ذكر سال آماربرداري)




نرخ باسوادي
نرخ بيكاري
درصد جمعيت فعال
درصد جمعيت عشايري
درصد جمعيت روستايي
جمعيت شهرستان
77%
13%

39%
25/31%
64000



2-آموزش عالي
مراكز آموزش عالي در سطح شهرستان وجود ندارد.

3-آموزش و پرورش
تعداد مدارس، تعداد دانش*آموزان به تفكيك پسر و دختر (با درصد)
تعداد مدارس 104 واحد تعداد دانش*آموزان 8842 نفر پسر و 4359 نفر دختر و 4487 نفر پسر، 49% دختر، 51%


4-مراكز مذهبي
-تعداد حوزه*هاي علميه اهل تشيع (برادران و خواهران) و تعداد طلاب
-تعداد مساجد، حسينيه*ها و امام*زادگان- مسجد 26- امامزاده 10- حسينيه 3
-تعداد مساجد اهل تسنن
-تعداد حوزه*هاي علميهاهل تسنن (برادران و خواهران) و تعداد طلاب

6-وضعيت جوانان شهرستان
از نظر اشتغال، سواد و موقعيت فرهنگي و اجتماع (با ميزان درصد)
مردم جنوب بويژه جوانان آن انسانهايي خونگرم و معتقد به مباني اسلام و انقلاب اسلامي هستند. اما عليرغم استعداد بالا و تحصيلات عاليه به لحاظ فقر مالي قادر به راه*اندازي مشاغل خصوصي نبوده و از طرفي مشكلات رشته تحصيلي، عدم نياز ادارات و پاره*اي از مشكلات ديگر باعث شده است كه نتوانند به شغل*هاي اداري نيز وارد شوند فلذا اكثريت قريب به اتفاق تحصيل كردگان كه عمدتاً داراي فقر مالي نيز هستند بيكار و يا به شغل*هاي كاذب روي آورده*اند و به لحاظ سطح تحصيلات به خود اجازه كار در امور ساختماني و كارگري را نمي*دهند. اما عليرغم مسائل ذكر شده معمولاً در محافل فرهنگي و اجتماعي شهرستان حضور پيدا نموده و علاقه*مند به مسائل شهرستان خود مي*باشند بطوريكه تعدادي از دانش*جويان شهرستان همواره در محافل و اجتماعات و با مراجعه به دستگاههاي اجرايي شهرستان مسائل- مشكلات- طرحها و پيشنهادات و انتقادات خود را مطرح و خواستار پيگيري و توجه مسئولين هستند. لازم به ذكر است به لحاظ تازه تأسيس بودن شهرستان و فقدان ادارات ذيربط ارائه آمار بصورت درصد ميسر نمي*باشد.



7-مراكز هنري و كتابخانه
تعداد كتابخانه*هاي دولتي: 1
تعداد مراكز هنري (با تفكيك نوع فعاليت): صفر
تعداد كتابخانه*هاي خصوصي: صفر

6-آمار شهدا، مفقودين، آزادگان و جانبازان
شهدا 238 نفر، مفقودين 5 نفر، آزادگان 14 نفر و جانبازان 571

5-حوادث، وقايع و سوابق تاريخي و فرهنگي معاصر شهرستان
-سابقه تاريخي
وجود ابنيه و آثار تاريخي موجود در منطقه فراشبند حكايت از قدمت چندين هزار ساله اين منطقه دارد. در زمان ساسانيان به علت نزديك بودن به پايتخت (شهر گور- فيروزآباد) و شهر شاهپور، اين منطقه داراي اهميت خاصي بوده است.
در كتاب فارسنامه ناصري باب حكومت عمربن خطاب قرشي آمده است كه سپاه اسلام در سال هجدهم هجري قصد تسخير فارس را نموده و از بحرين با كشتيهاي بزرگ و كوچك خود را به ساحل فارس رسانيده و يكي از سرداران عرب بنام عثمان بن ابي العاص مأمور تسخير شهر گور و كوره اردشير مي*گردد. سپاه آن شهر به رهبري هربد نام داماد يزدگرد آخرين پادشاه ساساني جهت مقابله با آنان آمده و در صحراي فراشبند و جره دو سپاه به هم رسيده و پس از جنگ و نبرد، سپاه فارس شكست خورده و بطرف شهر استخر (نزديكيهاي تخت*جمشيد) فرار مي*كنند و اعراب آباديهاي فراشبند و شهر گور را تسخير كرده و مردم آن به دين مبين اسلام مشرف مي*شوند.

-وقايع تاريخي
فراشبند با توجه به قدمت آن كه از كتابهاي تاريخي، سنگ نوشته*هاي باستاني و آثار و ابنيه قديمي معلوم مي*گردد پستي و بلنديها و وقايع مختلفي را در تاريخ خود به چشم ديده و در واقع از سختي*ها و حوادث گوناگوني عبور كرده كه بطور مختصر چند واقعه مهم*تر كه بيشتر مورد توجه تاريخ*نوسيان است را عنوان مي*داريم.
الف: فراشبند در جنگ اسلام و ايران
پس از ظهور اسلام و گسترش به كشورهاي جهان در زمان خليفه دوم سپاه اسلام به فرماندهي عثمان ابن ابي العاص براي گسترش اسلام در ايران اقدام به حمله به فارس كه مقر حكومت ساسانيان بوده است مي*كند، يكي از ايالات فارس، فراشبند بوده كه در مراحل اوليه بدانجا هجوم آورده مي*شود و در جنگ سختي كه بين نيروهاي اسلام با سپاهيان يزدگرد، پادشاه ايران در صحراي فراشبند صورت مي*گيرد سپاهيان ايران شكست خورده و مردم آباديهاي فراشبند به دين اسلام مشرف مي*شوند.

ب: فراشبند در جنگ دليران تنگستان
در جنگي كه بين نيروهاي انگليسي كه وارد جنوب ايران شده بودند و بزرگان خوانين دشتي، تنگستان و دشتستان از جمله رئيس علي خان، شيخ حسين خان چاه كوتاهي و فرزندان ايشان (عبدالرسول خان و رسول خان) و زاير خضر خان اهرمي، اتفاق مي*افتد عده*اي نيز از فراشبند و عشاير قشقايي به كمك آنها مي*روند كه با توجه به كثرت آنها از ذكر نام شركت*كنندگان فراشبندي در جنگ تنگستان خودداري مي*گردد.

ج-فراشبند در جنگ بين*الملل اول
با اشغال كشور ايران در سال 1293 ه. ش توسط نيروهاي متخاصم در جنگ بين*الملل اول و تقسيم آن به مناطق تحت نفوذ سه گانه و از جمله جنوب ايران كه توسط نيروهاي انگليسي و هندي صورت گرفت، و آزار و اذيت فراوان كه مخصوصاً به عشاير روا داشتند و همچنين حكم جهادي كه توسط آيت* الله العظمي سيد عبد الحسين لاري مجتهد وقت كه در شهر فيروزآباد ساكن بوده*اند، همه دست در دست هم داده و مردم شهر و روستا و عشاير را به مقابله با اشغالگران موظف مي*گرداند.
لذا در اين زمان از فراشبند عده زيادي به فرماندهي نايب*هاي وقت آقايان كربلائي محمدرضا و ملا فتحعلي از جمله كربلائي علي رضا، حاج شاويس و غلامعلي فرزند عبد الله و از روستاهاي نوجين ملا غلامعلي نوجيني به همراه عده*اي از آويز ملا ساري آويزي با همراهان جهت جنگ با بيگانگان به همراهي و تحت فرماندهي صولت الدوله (اسماعيل قشقايي) به شيراز اعزام مي*شوند كه در مراحل اول جنگ به پيروزي*هايي مي*رسند ولي با حيله دشمن در صف مجاهدين تفرقه ايجاده كرده و باعث شكست مجاهدين شده و آنها را رو در روي يكديگر قرار مي**دهد. صولت الدوله به فيروزآباد و سپس به كارزين عقب*نشيني مي*كند و مناطق به تصرف برادر وي علي خان سالار در مي*آيد. در اين هنگام با كمك نيروهايي از تنگستان و دشتستان، صولت الدوله دوباره به مناطق تحت نفوذ علي خان سالار كه از طرف نيروهاي دولتي و انگليسي حمايت مي*شدند هجوم آورده و در مرحله اول منطقه فراشبند را از نيروهاي علي خان سالار باز پس مي*گيرند و سپس به طرف فيروزآباد حركت مي*كنند كه در اين زمان بيماري آنفولانزا به طور وحشتناكي شيوع پيدا مي*كند و چندين هزار نفر از نيروهاي صولت الدوله، انگليسي و هندي را از بين مي*برد و لذا جنگ در اين منطقه خاتمه يافته و قرارداد صلح بين طرفين امضاء مي*گردد. لازم به ذكر است كه در اين جنگ آقاي غلامعلي فرزند عبد الله از فراشبند به شهادت مي*رسد.

د. فراشبند در جنگ با قشون رضا شاه
پس از استقرار رضا شاه بر ايران و تصميم به سركوب سران قبايل و با نفوذان مناطق مي*نمايد. از فارس نيز صوله الدوله و فرزندان وي و همچنين ساير خوانين قشقايي را به تهران برده و تحت سلطه خود قرار مي*دهد و بعضاً به مناطق مختلف سپاه و قشون نظامي مي*فرستد تا عشاير و روستاها را خلع سلاح نمايد. در همين برهه از زمان سپاهي مجهز به تجهيزات نظامي روانه فراشبند و سپس دشتي و دشتستان مي*كند تا مردم را خلع سلاح نمايد.
در اين رابطه شرح اين واقعه توسط آقاي محمد نبي نوشادي فرزند كربلائي عليرضا چنين عنوان مي*گردد.
در يك روز باراني نزدكي*هاي غروب به كربلائي محمد رضا كه نايب فراشبند بود خبر داده مي*شود كه قشون دولتي دارد به فراشبند نزديك مي*شود تفنگچي كه قريب 30 نفر بودند را آماده و به طرف قشون حركت مي*كند و مي*گويد ما مي*رويم آنها را محاصره مي*كنيم نيروي كمكي از فراشبند پشت سرما بيايد، چيزي نمي*گذرد كه قشون دولتي با توجه به عدم شناخت مسير درست حركت، در گل فرو رفته و توان جنگيدن را از دست مي*دهند بجز مقدار جزيي كه در درگيري و تير اندازي صورت مي*گيرد، همه قشون دولتي را خلع سلاح و در قلعه لطفعلي*خان زندان مي*كنند. خبر به رضا شاه مي*رسد، صولت*الدوله را كه در تهران تحت نظر بودند مامور مي*كند تا از فراشبندي*ها بخواهد كه نيروهاي دولتي را آزاد كند، كه چنين كردند و همه قشون را آزاد و با تجهيزات كامل روانه مقصدشان كردند.
اين رابطه به نقل از ناصرخان مي*گويد: يك روز در تهران سر سفره صبحانه نشسته بوديم كه پيك رضا شاه آمد و گفت رضا شاه گفته است فورا محمد ناصر به اينجا بيايد، من از ترس كه مگر اتفاق ديگري افتاده است لقمه*اي كه آماده كرده بودم تا در دهان بگذارم، داخل سفره گذاشتم برخاستم و فورا به نزد شاه رفتم تا به رضا شاه رسيدم گفت فراشبند كجاست؟ بر ترسم اضافه شد گفتم شايد دوباره به قشون دولتي در فراشبند حمله شده است. لذا گفتم (با القاب متعارف شاهنشاهي) فراشبند در جنوب شيراز و نزديكي*هاي فيروزآباد است. در اين هنگام بود كه باعث شد آرامشي بر من حاكم شود زيرا، رضا شاه گفت كه شما را به خاطر اين احضار كردم كه از طرف من به پدرت صولت*الدوله به خاطر آزادسازي قشون دولتي در فراشبند تشكر كنيد.
پس از اين مرحله كه قشون دولتي در فراشبند خورده و اسير شدند دولت تصميم گرفت كه سپاه عظيمي به فراشبند اعزام نمايد تا منطقه را خلع سلاح و در اصطلاح ياغيان را دستگير كند، اين بار با توجه به تجربه مرحله قبل هم نيروهاي بسيار زياد و هم تجهيزات متعددي را روانه اين منطقه نمود. مردم نيز كه ترس از انتقام و كينه رضا شاه را داشتند منازل خود را رها كرده به كوهستانها و چادرهاي عشايري اطراف گريخته و پناه گرفتند. كه اين سال همواره به عنوان سال گريختگي در خاطر مردم نقش بسته و به نسل*هاي بعد نيز منتقل مي*گردد.




ه: فراشبند در جنگ جهاني بين *الملل دوم
در اواخر سلطنت رضا شاه پهلوي 21-1320 جنگ بين*الملل دوم شروع و آلمان به طرف روسيه لشكركشي مي*كند و قسمتي از خاك روسيه را به منطقه قفقازي مي*رساند تا سپس به ايران آمده و با توجه به اينكه در ايران پشتيباني داشته*اند با انگليسي*ها كه در ايران مستقر بوده*اند بجنگند در اين ميان منطقه قشقايي نشين از جمله فراشبند كه ناصرخان قشقايي بر آن ايلخاني داشت، اعلام حمايت از نيروهاي آلماني در جنگ با نيروهاي انگليسي مي*كند. در اين هنگام است كه پنج نفر آلماني كه جاسوس بوده*اند به منطقه فارس آمده كه به نيروهاي عشايري آموزش و در واقع مشاور نظامي ناصر خان قشقايي باشند، از اين افراد يك نفر خانم به نام كنستانتين ژاكوب كه روسي*الاصل و داراي تابعيت آلماني است ماموريت مي*يابد كه يك فرودگاه در فراشبند جهت نشست و پروازهاي آلماني احداث نمايد. آقاي ژاكوب كه در فراشبند بنام اسكندر خان ناميده مي*شد پس از اتمام فرودگاه، در نامه*اي كه به ناصرخان مي*نويسد (ناصر خان احتمالا در فيروزآباد بوده*اند) چنين مي*گويد: هواپيمايي ناشناس روي باند فرودگاه (فراشبند) پرواز كرد و من شخصا معتقدم كه متعلق به اداره انتلجنت سرويس انگلستان است. البته چيزي در اين مورد به كارگران نگفته*ام و بعكس به آنها چنين تلقين كرده*ام كه هواپيما آلماني بوده است، منتظر دستور هستم. ناصرخان هم كه عقيده داشت هواپيما انگليسي بوده است، و در روزهاي بعد هم چندين هواپيماي ديگر از نيروهاي انگليسي بر فراز منطقه قشقايي پرواز و شناسايي مي*كردند. بلافاصله كار ساختمان فرودگاه را تعطيل مي*كند، زيرا در فيروزآباد نيز چنين فرودگاهي در دست احداث بوده است. پس از شناسايي*هايي كه توسط انگليسيها صورت گرفته بود، به ناصر خان خبر رسيد كه پنج تيپ از ارتش كه فرماندهي آنها را تيمسار شاه بختي در دست داشتند به منطقه هجوم خواهند آورد، كه از اين پنج تيپ از راه كازرون به فراشبند حمله مي*كند، دو تيپ به قلعه پريان و هنگام دو تيپ ديگر از راه موك به فيروزآباد و لذا گردنه موك را بستند كه تعدادي زيادي از فراشبند*ي*ها از جمله ملاشاهرضا عاليشوندي كه نماينده ناصرخان بود در آنجا مستقر شدند كه پس از هجوم قشون دولتي به موك شكست خورده، عشاير ايل خمسه را وارد عمل مي*كند كه از پشت به نيروهاي ناصر خان حمله كرده و باعث دستور عقب*نشيني به فيروزآباد توسط ناصرخان مي*گردد. تيپ مامور به قلعه پريان هم توسط ناصرخان كه در آن منطقه مستقر بوده شكست خورده و در اين هنگام چون آلمانها در روسيه شكست مي*خورند باعث مي*گردد كه جنگ در اين منطقه ادامه نيابد و تيپ مامور حمله به فراشبند اقدام به چنين كاري نمي*كند و پس از تفاهمي كه بين آنها و ناصر خان به عمل مي*آيد وارد فراشبند شده و تعدادي از منتفذين فراشبندي از جمله: آقايان سيد محمد حسين دشتي، حاج شاويس قاسمي، حاج غلامرضا عاليشوندي را دستگير و به شيراز و سپس به زندان سلطان*آباد اراك منتقل مي*كنند كه اين افراد قبلا توسط يك نفر هندي كه به عنوان سياح (ولي بعدا مشخص گرديد كه جاسوس بوده است) به فراشبند آمده بود شناسايي و دستور بازداشت آنها صادر مي*گردد.
از متن توافقي كه بين تيمسار سرلشكر شاه بختي و ناصرخان صورت گرفت معلوم گرديد كه تا حدودي نسبت به استقلال داخلي قشقائيها و مسلح بودن آنان موافقت شده و قشقائيها متعهد شده*اند كه فيروزآباد، فراشبند و قلعه پريان را به دولت مسترد نمايد.

خ-فراشبند در جريان انقلاب اسلامي
فراشبند در قبل از پيروزي انقلاب همواره خود را در خط امام خميني دادند، اعلاميه*ها و نوارهاي سخنراني معظم*له كه در عراق، كويت و پاريس منتشر مي*گرديد، در سطح فراشبند پخش مي*شد. در زماني كه حضرت امام (ره) فرمودند بدين مضمون كه اگر صلاح ديدند حكم جهاد مي*دهم مردم فراشبند اقدام به تهيه سلاح كرده و اولين رژه مسلحانه را در شهرستان فيروزآباد برگزار نمودند.
در حين انقلاب مرتبا راهپيمايي و تظاهرات صورت مي*گرفت، در مساجد تجمع*هاي گوناگون انجام و در حين تجمعات و تظاهرات چند تن از برادران فراشبندي جانباز گرديده و برادر بزرگوارمان شهيد محمود كرمي به مقام رفيع شهادت نائل مي*گردد. بدين صورت فراشبند را سرافراز در بين شهرهاي شهيد پرور قرار مي*دهد. اين بود كه مقدمه شهادت در فراشبند جهت مسائل و مشكلات آماده شد. (1)

ز: نقش مردم فراشبند در جنگ ايران و عراق
در طول هشت سال جنگ تحميلي هزاران نفر از مردم فراشبند در قالب نيروهاي ارتش، سپاه پاسداران، بسيج و جهاد به جبهه اعزام شدند و بيش از 250 شهيد و افزون برهزار نفر مجروح و جانباز را تقديم اسلام كردند. كمترين مدت حضور مردم در جبهه سه ماه و بيشترين آنها حدود 27 ماه ذكر شده است. نيروهاي داوطلب بسيجي دو گردان مخصوص به اين محل را در جبهه تشكيل داده بودند كه گردان امام علي (ع) و گردان الفتح نام داشتند. هر يك از گردان*هاي مذكور شامل 400نفر افراد رزمي بود.
سن افراد شركت كننده در جنگ بين 14 تا 60 سال بود. اغلب اوقات دانش*آموزان دبيرستان شهيد مطهري اين محل به طور داوطلبانه به ميدان*هاي جنگ مي*شتافتند و تمام كلاسهاي آن آموزشگاه* تعطيل مي*شد. وقتي كه يكي از دانش*آموزان به فيض شهادت نائل مي*گرديد همكلاسيهاي او روي نيمكت*اش گلدسته*اي مي*گذاشتند. حدود هفتاد نفر از جوانان اين محل در جبهه مفقود شدند يا در اثر تشنگي به شهادت رسيدند. عده*اي نيز در اثر جراحات بمب شيميايي شهيد و مجروح شدند.

3-شاخص*هاي فرهنگي و مقايسه آن با شاخص*هاي كشوري و ساير استانها:
مهمترين ويژگي و شاخص فرهنگي فراشبند دستاوردهاي ارزشمندي است كه دلاوران آن در طول8 سال دفاع مقدس براي نظام مقدس جمهوري اسلامي به ارمغان آوردند كه همان حضور داوطلبانه و چشمگير و زبانزد آن در صحنه*هاي نبرد با دشمنان است و همانگونه كه در بند 6-ج اشاره شد تعداد 238 شهيد و 580 جانباز تقديم انقلاب اسلامي نموده است. متاسفانه عليرغم ويژگي فوق و قدمت تاريخي منطقه شهرستان محروم از ويژگي*ها و شاخص*هاي ديگر فرهنگي است مراكز آموزش عالي - حوزه علميه- مجتمع فرهنگي هنري- كتابخانه (بجز1 مورد) سينما و … در شهرستان وجود ندارد.
نكته قابل ذكر در ارتباط با وضعيت فرهنگي منطقه حضور تعداد 25 هزار نفر عشاير در منطقه است كه معمولا 6 الي 7 ماه از سال در شهرستان سكونت دارند با توجه به اينكه جمعيت مذكور نيمي از جمعيت روستايي شهرستان را تشكيل مي*دهد فرهنگ روستايي و شهري را تحت تاثير قرار داده است.

4-ويژگي*هاي مردم در مسائل آموزش عالي و آموزش و پرورش (موفقيت هاي كسب شده در المپيادها، كنكور سراسري و …)
1-مسعود حساني حقيقي-رتبه دوم استاني در مسابقات علمي- آزمايشگاهي فيزيك
2-شكوفه نظري و مهسا قاسمي- رتبه دوم استان فارس در المپياد انگليسي در دوره ابتدايي
3-سجاد ذوالفقار منش-برترين استاني در قرائت قرآن
4-ليلا كريمپور- رتبه سوم در المپياد علمي داستان



5-ذكر سوابق، تاليفات و ويژگي*هاي شعرا علما و شخصيتهاي علمي، قهرمانان ورزشي و منتفذين
مردم فراشبند به ورزش و بازيهاي محلي از قديم الايام علاقه فراوان داشته*اند از جمله تيراندازي و اسب*سواري بسيار رايج بوده است. مردم منطقه به رشته*هاي ورزشي امروزي بخصوص فوتبال-واليبال-كشتي و ديگر رشته*هاي ورزشي علاقه فراواني دارند، بطوريكه هميشه اين شهرستان در استان بسيار مطرح است داراي 8 تيم فوتبال باشگاهي-تيم واليبال-كشتي-كاراته-تكواندو- و فوتسال كه در بعضي از رشته*ها قهرمان كشوري -نايب قهرمان جهان قهرمان استان در رده بزرگسالان- جوانان-نوجوانان پسر و دختر درخشيده*اند با عنايت به درخشش بي*نظير جوانان در رشته*هاي مختلف ورزشي متاسفانه اين شهرستان از امكانات ورزشي محروم است، در اينجا به بعضي از قهرمانان، مربيان، در رشته ورزشي اشاره مي*كنيم.
1-كامبيز دهقاني-در رشته كاراته قهرمان كشور-نايب قهرمان جهان
2-باقر كرمي-در رشته كشتي قهرمان استان
3-حميد حسنيان-در رشته كشتي 2 بار قهرمان استان
4-علي كشاورز-تكواندو نونهال قهرمان استان
5-بهزاد كاظمي-تكواندو و نونهال قهرمان استان
6-بهروز دشتي-تكواندو و نونهال قهرمان استان
7-زهرا قاسمي مربي فوتسال شهرستان فراشبند
8-زهرا روئين*تن مربي واليبال آموزشگاهي تيم هجرت قهرمان استان

6-اشاره به قابليتها در امور اقتصادي، زيربنايي، صنعتي معادن، منابع زيرزميني، كشاورزي جنگلداري، امور دام و طيور، آبزيان و … با ارائه آمار و ارقام و مقايسه آنها با شاخص*هاي كشوري و رتبه آن
كشاورزي: در بخش كشاورزي شهرستان داراي 52000 هكتار اراضي مستعد و حاصلخيز است كه از اين ميزان 25200 هكتار به كشت گندم 8050 هكتار جو 3300 هكتار باغات اختصاص دارد. با توجه به اينكه شغل اكثريت مردم شهرستان كشاورزي است توجه ويژه دولت به اين بويژه در زمينه ذخيره آبهاي سطحي بوسيله طرحهاي آبخيزداري و آبخوان*داري را طلب مي*نمايد.
جنگل و مرتع: سطح مرتع و جنگل شهرستان540 هكتار است كه با توجه به جمعيت روستايي و عشايري و آب و هواي گرم و خشك شهرستان، توسعه جنگل-كاشت و حفظ درختان مرتعي بمنظور بيابان زدايي و استفاده بهينه از امكانات ضرورت اين بخش محسوب مي*شود.
دام و طيور: در حال حاضر تعداد 262800 رأس گوسفند و بره 218800 رأس بز و بزغاله 4500رأس گاو 400 نفر شتر در شهرستان نگهداري مي*شود. توليد مرغ صنعتي در هر دوره دو ماهه 2160 قطعه مي*باشد كه مستلزم توجه بيشتر و توسعه امكانات لازم مي*باشد.
آبزيان: وجود آبهاي سطحي متناسب با پرورش آبزيان و آب و هواي مناسب زمينه توليد آبزيان در شهرستان فراهم نموده است كه در حال حاضر تنها مزرعه پرورش آبزيان با 45 تن برداشت در هر دوره 6 ماهه فعاليت خود را آغاز نموده است.
منابع زيرزميني: از ويژگي*هاي خاص شهرستان فراشبند واقع شدن در ميدان گازي آغاز و دالان است كه همين موضوع باعث تاسيس و احداث پالايشگاه گاز در شهرستان گرديده است پالايشگاه گاز فراشبند روزانه ميزان 1400 ميليون فوت مكعب گاز و 15000 بشكه ماليات گازي از تعداد 11 حلقه چاه گاز واقع در ميدان دالان شهرستان فراشبند و 9حلقه چاه واقع در ميدان آغاز (واقع در شهرستان قير) توليد مي*نمايد مايعات گازي استحصال شده بوسيله خط لوله 8 اينچ به بندر طاهري و گازهاي استحصال شده بوسيله خط لوله 42 اينچ به تاسيسات تزريق واقع در مناطق نفت*خيز ارسال مي*گردد. فوق منابع عظيم گازي فوق پتانسيل بسيار خوبي براي احداث تاسيسات جانبي گاز است
شهرستان فراشبند 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان