امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهرستان ممسني

#1
وضعيت شهرستان از نظر تقسيمات كشوري:

-تعداد شهر: شهرستان ممسني داراي دو شهر نورآباد و مصيري مي*باشد.
-تعداد بخشها: داراي 4 بخش مركزي، رستم، دشمن زياري و ماهور ميلاني مي*باشد.
-تعداد دهستانها: شهرستان داراي 13 دهستان به شرح: رستم1، رستم2، رستم3، پشتكوه رستم، ميشان، بكش1، بكش2، جاويد ماهوري، جوزاروفهليان، دشمن زياري و مشايخ مي*باشد.
-تعداد آباديها: شهرستان ممسني داراي قريب به 600 روستا مي*باشد.
-وسعت: وسعت تقريبي شهرستان 8000 كيلومتر مربع و (5/5 درصد) كل مساحت استان را به خود اختصاص داده است.
-جمعيت: براساس سرشماري نفوس و مسكن سال 1375 سازمان برنامه و بودجه استان فارس:


جمعيت *شهرستان

درصد جمعيت روستايي
درصد جمعيت فعال
نرخ بيكاري
نرخ باسوادي
170409
6/71
3/29
2/12
35/73


تعداد مراكز آموزش عالي موجود در شهرستان:
در سطح شهرستان 3 مركز آموزش عالي وجود دارد.
-دانشگاه پيام نور با تعداد 2218 نفر دانشجو.
-دانشگاه آزاد اسلامي با تعداد 1250 نفر دانشجو.
-آموزشكده فني با تعداد 200 نفر دانشجو.
-شهرستان فاقد دانشكده علوم*پزشكي است.
-شهرستان داراي دو حوزه*ي علميه برادران و خواهران با 79 طلبه فعاليت دارند.
-تعداد كتابخانه هاي عمومي: شهرستان داراي دو كتابخانه يكي كتابخانه شهيد مطهري و ديگري كتابخانه معلم مي*باشد.

امكانات تربيت بدني :
-استاديوم ورزشي شهيد لشكري نورآباد شامل: سالن واليبال و بسكتبال، سالن پينگ*پنگ، كشتي و زمين چمن.
-استاديوم ورزشي بخش رستم شهر مصيري: شامل سالن واليبال و بسكتبال.
-سالن ورزشي روستاي حسني دشمن*زياري
-سالن ورزشي روستاي بابامنير ماهور ميلاتي
-تعداد 27 مورد زمين خاكي فوتبال در سطح روستاهاي شهرستان ممسني.


وضعيت شهرستان از نظر كشاورزي:
-ميزان كل اراضي زير كشت: ميزان كل اراضي زير كشت اعم از ديم و آبي 93292 هكتار مي*باشد.
-ميزان اراضي تحت اشتغال باغات: ميزان اراضي تحت اشتغال باغات جمعاً 19540 هكتار مي*باشد.
-ميزان اراضي زير كشت زراعي: ميزان اراضي زير كشت زراعي 93292 هكتار مي*باشد.
-ميزان كل محصولات زراعي و باغي: سالانه 100 هزار تن گندم، 40هزارتن برنج، 150 هزارتن محصولات زراعي و صيفي، 80هزار تن انگور و بيش از 4 هزار تن مركبات و زيتون.
-ميزان محصولات توليد باغي: 80هزار تن انگور و بيش از 4 هزار تن مركبات و زيتون.
-محصولات عمده باغي: انگور، پرتقال، ليموترش، انار، ليموشيرين و زيتون.
-ميزان محصولات زراعي: 150 هزار تن محصولات زراعي و صيفي.
-تعداد چاه*هاي كشاورزي: 2245 حلقه
-تعداد چاه*هاي عميق و نيمه عميق برق*دار: 862 حلقه
-تعداد چاه*هاي نيمه عميق دستي: 1599 حلقه
-تعداد قنوات: 16 حلقه
-تعداد چشمه*ها: 58 حلقه


وضعيت شهرستان از نظر صنعت:
-تعداد واحدهاي صنعتي فعال: 18 مورد شامل: تعاوني 119 بسته*بندي داروهاي گياهي، تعاوني 416 برنجكوبي، فرآورده*هاي لبني رادك، تعاوني 403 صنايع فلزي، تعاوني گچ* خشايار، تعاوني 226 قطعات بتوني، تعاوني 385 نور آجر، مواد شوينده ملايم، تعاوني 412 صنايع چوبي، مجتمع توليد، تبديلي پاس، كشتارگاه صنعتي طيور ممسني، ماكاروني زمرد، تعاوني خود اشتغالي توليد پوشاك، تعاوني توليد پوشاك 120 ممسني، توليد پوشاك مهديه، ريسندگي پشتم شجاعيان، توليد تشك و لحاف، توليد ادوات كشاورزي.
-تعداد شاغلين در صنعت: جمعاً تعداد 226 نفر شاغل مي*باشد.
-تعداد واحدهاي صنعتي غيرفعال 7 مورد شامل: تانكرسازي ماهور ميلاتي، نايلن و نايلكس اتحاد، تعاوني ميشان رنگ، تعاوني 396 چاپ فلكس، تعاوني 32 گلساريخمك، قند كله و حبه سامان، توليد پوشاك طنين.

وضعيت شهرستان از نظر خدمات زيربنايي:
الف: راه*ها:
شهرستان بيش از 1200 كيلومتر راه*فرعي روستايي موجود كه از اين تعداد تنها 300 كيلومتر آسفالته و 320 كيلومتر راه شوسه و 580 كيلومتر خاكي مي*باشد بطوريكه تقريباً بيش از 200 روستا فاقد راه مناسب مي*باشد.

ب: گاز:
-تعداد كل انشعابات گاز: شهرستان داراي 11806 شركت مي*باشد.
-تعداد علمكهاي منصوبه: تعداد علمك*هاي نصب شده 10686 مورد مي*باشد.
-طول شبكه*هاي گاز رساني، طول شبكه هاي گاز رساني 223 كيلومتر مي*باشد.
-تعداد روستاهاي برخوردار از گاز: روستاهاي فهليان و تعداد 28 روستا از خومه*زار تا باباميدان در دست اجراي گازرساني مي*باشد.
-تعداد شهرهاي برخوردار از گاز: شهرهاي نورآباد و مصيري

ج: ارتباطات:
-تعداد مراكز تلفن شهري: شهرستان داراي 32 مركز تلفن شهري است.
-تعداد مراكز تلفن روستايي: شهرستان داراي 66 مركز دفتر روستايي است.
-تعداد شماره* تلفن*هاي ثابت منصوبه: شهرستان داراي 29540 تلفن ثابت منصوبه مي باشد.
-تعداد شماره تلفن*هاي همراه: شهرستان داراي 4417 شماره تلفن همراه فعال مي*باشد.


د: آب و برق:
-تعداد مشتركين برق: تعداد مشتركين برق جمعاً 32659 مشترك مي*باشد.
-تعداد مشتركين آب آشاميدني: جمع كل مشتركين آب آشاميدني اعم از روستايي و شهري 31650 انشعاب مي*باشد.
-تعداد مشتركين آب آشاميدني شهري: شهرستان داراي 13650 مشترك آب آشاميدني است.
-تعداد مشتركين آب آشاميدني روستايي: شهرستان داراي 18000 انشعاب آب آشاميدني روستايي مي*باشد.
-تعداد سدهاي موجود با ذكر نام: شهرستان فقط داراي يك سد به نام پارسيان كه فعلاً در دست مطالعه مي*باشد.

ه: امور بهداشتي و درماني:
-تعداد مراكز بهداشتي: شهرستان داراي 24 مركز بهداشتي است.
-تعداد خانه*هاي بهداشت فعال: شهرستان داراي 100 خانه بهداشت فعال مي*باشد.
-تعداد تخت*هاي بيمارستاني: بيمارستان ولي*عصر تنها بيمارستان شهرستان مي*باشد كه داراي 96 تخته مصوب مي*باشد كه در حال حاضر 136 تخت فعال دارد.


و: جاذبه*هاي گردشگري و ميراث فرهنگي:
شهرستان ممسني از نقاط تاريخي و باستاني فراواني از جمله نقش گورنگون مربوط به دوره ايلام، گوردخمه سنگي فهليان مربوط به دوره مادها، گوردخمه داودختر، ته ستونهاي هخامنشي روستاي سروان، آتشكده ميل اژدها مربوط به دوره اشكانيان، نقش برجسته بهرام گور، شهر توج، شهر نوبندگان و شهر خوبذان مربوط به دوره ساساني مي*توان نام برد.
-شهرستان ممسني داراي جاذبه*هاي طبيعي و تفرجگاه*هايي از جمله تنگ بوان، ميل اژدها، نقش سرآب بهرام، سرآب رود، پا قلعه، سرآب سياه، آبشار تنگ ساو آبشار سالاري و درياچه برم*شور كه هر ساله پذيراي گردشگران فراواني مي*باشد.


آمار شهدا و جانبازان، آزادگان:
اين شهرستان داراي 650 شهيد، 1805 جانباز، 120 نفر آزاده مي*باشد.


پيشينه تاريخي شهرستان ممسني

بنا به اسناد و كتب تاريخي و كاوشهاي باستانشناسي و نظريه*هاي مردم شناسي سابقه تاريخي شهرستان ممسني به سه بخش منفك مي*گردد.
الف) دوران قبل از تاريخ
وجود جنگلها و مراتع گسترده، منابع غني آب و خاك، دشت*هاي حاصلخيز و كم*شيب، تنوع آب و هوايي و گياهي و شكار فراوان همه و همه شرايط مساعد و مطلوبي بودند تا تمدنهاي اوليه پيش از تاريخ در اين اقليم پهناور شكل گرفته، رشد و نويافته و قرن*ها دوام بياوند و آثار آن تا به امروز بر جاي ماند. ممسني در طول دوران بعنوان پل ارتباطي ميان حوزه*هاي پارس، خوزستان، كهكيلويه، زاگرس، بوشهر، و خليج فارس قرار گرفته و مي*توان با تحقيقات علمي و باستانشناسي كليه فرهنگ و تمدنهاي پيش از تاريخ استانهاي همجوار را نيز در آن جستجو كرد. آثار بجا مانده از دوران پيش از تاريخ در اين شهرستان مربوط به هزاره*ي سوم تا هشتم قبل از ميلاد است كه در قالب تپه*هاي باستاني نمودار است از جمله تپه نورآباد ثبت شده در فهرست آثار ملي مربوط به 4500 سال قبل از ميلاد، تل بختياري در فاصله سه كيلومتري نورآباد (هزاره پنجم قبل از ميلاد)، تل جوي نورآباد و تپه ديمه ميل مربوط به هزاره سوم و چهارم، تپه كوزه*گران و دهها تپه و نقطه مربوط به آثار و ابنيه*هاي قبل از تاريخ مورد توجه و علاقه كاوشگران و باستانشناسان خارجي و داخلي و معرف وجود اقوام و تمدن قبل از تاريخ در اين مرز و بوم است.
ب)دوران تاريخي اين شهرستان مربوط به اوايل هزاره سوم پيش از ميلاد مسيح مي*باشد كه از جمله اين تمدنها نقش برجسته كورنگون مربوط به دوره عيلام در دو هزارو چهارصد سال پيش از ميلاد- گوردخمه سنگي فهليان مربوط به دوران ماد در هفتصد سال پيش از ميلاد - گوردخمه داودختر روستاي مراسخوان مربوط به ششصد و پنجاه سال پيش از ميلاد- كاخهاي هخامنشي روستاي سروان - تل كاخداداد گچگران مربوط به پانصدسال پيش از ميلاد- آتشگاه ميل اژدها مربوط به دوران اشكانيان در يكصد و بيست سال پيش از ميلاد- نقش برجسته سرآب بهرام- شهرتوج- شهر نوبندگان- شهرخوبذان (فهليان) و سد منصورآباد مربوط به دوران ساساني مي*باشد.
پ) دوران اسلامي
آثار و ابنيه تاريخي اسلامي در اقصي نقاط ممسني موجودند از جمله آنها مي*توان شهر خفرك و تشگه در شوسني و مصيري و شهر چهاربازارتل اسپيد را نام برد. بنا به گفتار و نوشتار مورخان قرون آغازين اسلامي و غيره سرزمين ممسني خواستگاه حكومتهاي ايلامي - انزاني-مادي- هخامنشي- اشكاني- و سلسله*هاي اسلامي بوده و يكي از مراكز مهم فرمانروايان محلي ساتراپي پهناور به شمار مي*رفته است. نام قديمي اين شهرستان در بدو تشكيل انزان يا انشان و انبوران و نوبندگان سپس شولستان و در اواخر سلسله صفوي به ممسني تغيير نام يافت.

زبان:
گويش مردم ممسني لري مي*باشد كه قرابت آن به دوران ساساني برمي*گردد. و اهالي بخشهاي مركزي-دشمن زياري و رستم و قسمتي از بخش ماهور ميلاتي به اين زبان تكلم مي*كنند.
زبان تركي: بخشي از ايلات و عشاير بخش ماهور ميلاتي با آن تكلم مي*كنند كه تيره*هايي از ايل بزرگ قشقايي در قالب دو طايفه كشكولي و دره شوري مي*باشند.
زبان عربي:
ساكنين دو روستاي عرب خنيمه و خاكك در دهستان رستم 2 به زبان عربي تكلم مي*كنند و همچنين به لهجه لري هم تسلط كامل دارند.
فرهنگ:
ممسني متشكل از چهار طايفه دشمن*زياري، رستم، جاويد، بكش با فرهنگ طايفه*اي و عشيره*اي اعتقادات عميق مذهبي و ديني توام با آداب و رسوم و سنن نيك چند هزار ساله از ويژگي*هاي اساسي اين فرهنگ است. روحيه غالب در اين شهرستان عبارتند از سلحشوري، مهمان*نوازي، شجاعت و دليري توام با صفا و صميميت روستايي با عرف و عادتهاي جمعي و سنتي داراي يك حوزه علميه با 79 نفر طلبه كه از اين تعداد 30نفر پسر و 49 نفر دختر بوده و داراي سه مركز آموزش عالي (دانشگاه پيام نور- دانشگاه آزاد و آموزشكده فني) و يك كتابخانه عمومي و 135 مسجد و 3 حسينيه و داراي انجمن*هاي فرهنگي و هنري من جمله انجمن شعر و ادب، نقاشي، خوشنويسي، نمايش و موسيقي مي*باشد.
آداب و رسوم:
مردم شهرستان ممسني همچون ساير مناطق از ديرباز سنن فرهنگي خويش را از گذشتگان به ارث برده و اين سنن و آداب و رسوم از بدو تاكنون در شهرستان ممسني رايج و مردمان اين شهرستان به آن پاي بند و در اجراي آن راغب و خصايصي از جمله مهمان*نوازي- شجاعت- صله*ارحام- از خودگذشتگي- صداقت در گفتار و كردار- دين*باوري-تعصبات ناموسي-تعصبات مذهبي- تعصبات قومي و طايفه*اي و رسومات و جشن*هاي شادمانه (عروسي و عزاداري) و غيره از مختصات بارز فرهنگ اين شهرستان مي*باشد.
قوميت:
ممسني از چهار طايفه بزرگ لر شامل بكش- جاويد- دشمن*زياري و رستم كه حدود 80% ساكن و 20% كوچ رو مي*باشد. دو طايفه بزرگ كشكولي و دره شولي از ايل قشقايي كه 80% كوچ رو و بقيه در بخش ماهور ميلاتي سكونت قشلاقي دارند.
آثار تاريخي:
اثرهاي تاريخي شهرستان ممسني به سه بخش منفك مي*شود.
1-آثار پيش از تاريخ 2-دوران تاريخي 3-دوران اسلامي
آثار پيش از تاريخ شهرستان ممسني مرتبط با هزاره هفتم تا هشتم پيش از ميلاد مسيح مي*باشد و آثار تاريخي آن از دو هزار و چهارصد سال پيش از ميلاد مسيح و آثار اسلامي آن از سال 18 هجري تاكنون در خاك و زير خاك مدفون و پا برجا مي*باشند. مهمترين آثار تاريخي شهرستان ممسني نقش برجسته كورنگون عيلامي واقع در بخش رستم است كه قدمت تاريخي آن يك هزاره پيش از آمدن آرياها به فلات ايران كشانده مي*شود و اين نقش طبق كاوشهاي علمي مربوط به 2400 سال پيش از ميلاد برآورده گرديده است. دومين اثر مربوط به داودختر يا (دي و دوور ) است كه تاريخ آن مربوط به 650 سال پيش از ميلاد مسيح مي*باشد. بر خلاف مقابر هخامنشي در تخت جمشيد و نقش رستم كه همه از يك طبقه ساخته شده*اند مقبره داودختر از دو طبقه عالي ساخته و پرداخته شده است كه بسياري از محققان اروپايي درباره*ي او نظرياتي ابراز نموده*اند.
سومين اثر كاخ هخامنشي سروان و تل كاخداداد گچگران مي*باشد كه قدمت تاريخي آنها مربوط به 500 سال پيش از ميلاد مسيح برآورد گرديده است. چهارمين اثر تاريخي آتشكده ميل اژدهاي اشكاني مي*باشد كه در 120 سال پيش از ميلاد مسيح ساخته شده است. پنجمين اثربناهاي تاريخي اسلامي مي*باشد كه از قرون آغازين اسلام اين بناها ساخته و پرداخته گرديده*اند بطوريكه اين ابنيه*هاي تاريخي در جاي جاي ممسني به وفور قابل رويت و پا برجا هستند.

الف) موقعيت جغرافيايي و اقليمي ممسني:
اين شهرستان از شمال به شهرستان سپيدان و استان كهكيلويه و بويراحمد و از غرب به استانهاي كهكيلويه و بويراحمد و بوشهر و از جنوب به شهرستان كازرون و استان بوشهر و از شرق به شهرستانهاي شيراز و سپيدان محدود است.
شهرستان ممسني داراي دو شهر به نام نورآباد و مصيري است وسعت شهرستان 8000 كيلومتر مربع و (5/5 درصد) كل مساحت استان را به خود اختصاص داده است.
داراي چهار بخش
بخش دشمن زياري شامل دهستانهاي دشمن*زياري و مشايخ
بخش رستم شامل: دهستانهاي رستم1، رستم2، رستم3 و پشتكوه رستم.
بخش ماهورميلاتي شامل: دهستانهاي ماهور و ميشان
بخش مركزي شامل: دهستانهاي بكش1، بكش2، جاويد ماهوري، جوزاروفهليان. شهرستان ممسني داراي قريب به 600 روستا مي*باشد.

شهرستان ممسني از نظر اقليمي داراي 3 اقليم است.
1-اقليم گرم و خشك: اين اقليم محدوده*اي از شهرستان را كه در مجاورت با شهرستان گچساران، گناوه و نواحي ساحلي را زير پوشش دارد.
2-اقليم معتدل و مرطوب: اين اقليم محدوده*اي از شهرستان را كه در مجاورت شهرستان كازرون و استان كهكيلويه و بويراحمد واقع شده و دشتهاي حاصلخيز مصيري، نورآباد، فهليان، دهنو از جمله اين مناطق است.
3-اقليم سردسيري بخش دشمن*زياري همجوار با شهرستان سپيدان
4-حداكثر ما در مردادماه 5/41 درجه سانتي*گراد و حداقل دما در ديماه 5/4 درجه سانتي*گراد بوده و ميانگين بارندگي شهرستان 550 ميليمتر ارسال مي*باشد.
شهرستان ممسني كوهستاني بوده است كه جهت آنها همان جهت عمومي كوه*هاي زاگرس است كه از شرق به سوي غرب كشيده شده است و هر چه به طرف غرب و جنوب غربي ادامه دهيم از ارتفاعات كاسته و بر وسعت دره*ها و اراضي كوه*پايه*اي افزوده مي*شود.
مهمترين ارتفاعات شهرستان عبارتند از:
كوه رنج، كوه زرآور، كوه تاسك، مي*باشد.
رودخانه و درياچه*ها:
مهمترين رودخانه*هاي شهرستان عبارتند از رودخانه فهليان، رودخانه كتي، رودخانه تنگ شيو، رودخانه سرآب سياه، و همچنين از تالابهاي برم*شور در غرب بابامنير و هفت برم در بخش دشمن*زياري مي*توان نام برد.

ب)وضعيت فرهنگي و اجتماعي:

1- ويژگي*هاي جمعيتي:
براساس سرشماري نفوس و مسكن سال 1375 سازمان برنامه و بودجه استان فارس.


جمعيت شهرستان

درصد جمعيت روستايي
درصد جمعيت فعال
نرخ بيكاري
نرخ باسوادي
170409
6/71
3/29
2/12
35/73


2- آموزش عالي:
درسطح شهرستان 3 مركز آموزش عالي وجود دارد:
الف: دانشگاه پيام نور مركز ممسني
ب: دانشگاه آزاد اسلامي مركز ممسني
ج: آموزشكده فني
الف) دانشگاه پيام نور داراي 2218 نفر دانشجو در رشته*هاي تحصيلي علوم انساني شامل: حسابداري، مديريت دولتي، زبان و ادبيات فارسي، علوم تربيتي، علوم اجتماعي، حقوق، جغرافيا.
علوم پايه شامل: رياضي، فيزيك و علوم كامپيوتر كه 1552 نفر بومي و 666 نفر بومي مي*باشد و داراي تعداد 74 مدرس مي*باشد.
تشكل*هاي و انجمنهاي علمي و ادبي موجود در دانشگاه:
1-انجمن ادبي هفته*نامه چشمه
2-بسيج دانشجويي فصلنامه انديشه سبز
3-انجمن علمي رشته*هاي مديريت دولتي، حسابداري، علوم اجتماعي، حقوق، جغرافيا و ادبيات فارسي.
4-انجمن دانشجويي قشقايي، نشريه قره قاچ
5-كانون دانشجويي جوانان هلال*احمر
6-انجمن موسيقي كه به فعاليت خود ادامه مي*دهند.
لازم به ذكر است كه در اكثر اعتراضات و شكايات دانشجويان از نداشتن سالن جهت برنامه*هاي ورزشي، سياسي، علمي و فرهنگي گلايه و شكايت داشته*اند.
ب: دانشگاه آزاد اسلامي: داراي 1250 نفر دانشجو كه در رشته*هاي كارشناسي حقوق، كارداني ناپيوسته كامپيوتر، كارداني پيوسته كامپيوتر، كارداني ناپيوسته آموزش ابتدايي، كارداني پيوسته حسابداري و كارداني ناپيوسته حسابداري و داراي 769 نفر دانشجوي بومي و 481 نفر دانشجوي غيربومي مي*باشد. دانشجويان اين دانشگاه در زمينه*هاي كانون انديشه سازان جوان، بسيج دانشجويي، كانون دانشجويي هلال احمر و يك نشريه تحت عنوان وفاق فعاليت دارند و اعضاء هئيت علمي دانشگاه حدود 11 نفر و 96 مدرس حق*التدريسي مي*باشد.
ج: آموزشكده فني:
داراي 200 نفر دانشجو و دو رشته تحصيلي مكانيك خودرو و برق صنعتي است و حدود 90% دانشجويان بومي شهرستان مي*باشد. آموزشكده فاقد هئيت علمي و داراي تشكل بسيج دانشجويي مي*باشد.

3-آموزش و پرورش:


تعداد مدارس

تعداد كل دانش*آموزان
تعداد دانش*آموز پسر
تعداد دانش*آموز دختر
درصد دانش*آموز پسر
درصد دانش*آموز دختر
686
43246
22766
20480
52%
48%

4-مراكز مذهبي:


تعداد حوزه علميه اهل تشيع

برادران
خواهران
تعداد طلاب برادران
تعداد طلاب خواهران
تعداد مساجد
تعداد حسينيه*ها
تعداد طادگان
2
1
1
30
49
135
3
83

7-مراكز هنري و كتابخانه

-تعداد كتابخانه*هاي دولتي:
1-كتابخانه شهيد مطهري
2-كتابخانه معلم

-تعداد مراكز هنري:
الف: موسسه فرهنگي و هنري شبنم كه در زمينه*هاي فرهنگي و هنري فعاليت دارد.
ب: خانه فرهنگ كه در زمينه*هاي خوشنويسي، نقاشي، تاتر و موسيقي فعاليت دارند.
ج: كتابخانه خصوصي در شهرستان وجود ندارد.

موقعيت فرهنگي:
تعداد 5000 نفر دانشجو و 33 هزار نفر محصل در مقاطع مختلف به تحصيل مشغولند.

9-تعداد نشريات شهرستان با عناوين و نوع فعاليت و گرايش
الف) ماهنامه آواي نور كه صاحب امتياز آن دكتر سيد ابراهيم اميني
ب: دو هفته نامه سرو به صاحب امتيازي دكتر علي احمدي


4-مشاهير و شخصيتهاي علمي، فرهنگي، ورزشي، و سرداران شهرستان با عنوان سابقه آنها:
1-مرحوم سيد مير محمود شولستاني (عالم)
2-مرحوم اميرشرف*الدين علي بن حجه*الله حسني حسيني طباطبائي شولستاني (مجتهد)
3-مرحوم علامه آقا سيد ابوطالب شولستاني
4-مرحوم آقاي سيد زين*العابدين طباطبائي عالم، ممتاز شولستاني(شاعر)
5-مرحوم رفيع*الدين شولستاني (خوشنويس و عالم)
6-مرحوم محمد بن حسن شولستاني (عالم)
7-مرحوم آيت*الله آقا سيد محمد ابطحي حسيني فهلياني
8-مرحوم ابوعبدالله محمد بن يعقوب*الغازي نوبند جاني دانشمندي از طايفه بكش
9-مرحوم ظهير فارسي ابوالمعالي عبدالسلام بن مسعود بن احمد فيلسوفي از طايفه دشمن*زياري
10-مرحوم ابوالحسن فرزند عبدالواحد پسر محمد الجويجاني (جويجاني) از طايفه جاويد (دانشمند)

ورزشي:
1-جانباز حاج موسي بهزادي مقام اول جهاني پرتاب نيزه در كشور انگلستان
2-سيد علي سجادي عضو تيم واليبال نوجوانان كشور
3-عادل فرزانه مقام اول مسابقات دو ميداني كشور در دو 800 و 1500متر
4-عبدالرضا جمشيدي مقام اول مسابقات تكواندو قهرماني دانشجويان كشور
5-بهروز احمدي مقام اول جهاني در كشور روسيه در رشته كاراته
6-عبدالله جمشيدي مقام سوم پرتاپ وزنه قهرماني كشور
7-اميد جمشيدي مقام اول پرتاب نيزه مسابقات قهرماني دانشجويان كشور

فرهنگي، علمي:
1-عاصم محمدي كسب رتبه 32 در كنكور سراسري83-82 در گروه آزمايشي علوم انساني
2-رويا حسيني كسب رتبه 25 در رشته رياضي فيزيك در كنكور سراسري84
3-مريم حاجتي كسب ممتاز كشوري در مسابقات پرسش مهر

سرداران شهيد:
1-حاج موسي رضا زاده 5-عزيز انصاري
2-حاج باقر رشيدي 6-دلاور زارع
3-كربلايي عبدالنبي ميرزايي 7-علي منصوريان
4-علي ياركرائي


سرداران زنده:
1-حاج جعفر اسدي
2-اميرحسين رشيدي
3-حاج امان*الله حيدري

6-آمار شهداء ، مفقودين، آزادگان و جانبازان:
1-شهداء 650نفر
2-آزادگان 120نفر
3-جانبازان 1805 نفر

7-شوراها:
تعداد شوراهاي اسلامي شهرستان : 221 شورا با 660 نفر عضو
تعداد شوراهاي شهر: 2 شورا (شهر نورآباد (5نفر) مصيري(5نفر))
اعضا شوراي شهر: 10 نفر (1 نفر فوق*ديپلم - 9 نفر ليسانس)
-4 نفر گرايش راست -3 نفر گرايش چپ 3-نفر مستقل
تعداد شوراهاي 5 نفره روستايي: 9 شورا
تعداد شوراهاي 3 نفره: 210 شورا
مجموع كل اعضا شوراي شهر و روستا: 550 نفر
شوراي اسلامي روستايي: 188 نفر زير ديپلم-195نفر ديپلم- 56نفر فوق ديپلم-111 نفر ليسانس و بالاتر
از تعداد 550 نفر عضو: 233 نفر گرايش راست- 245 نفر گرايش چپ- 72 نفر مستقل

2-ويژگي تاريخي:
سرزمين ممسني از نقاط تاريخي و باستاني، مهد تمدن ايران و بخشي ازانشان يا انزان پايتخت كورش كبير آوردگاه تمدنها و اقوام مختلف در طول تاريخ بوده است. آثار و دست نوشته*هاي بجا مانده از هزاره سوم تا هشتم قبل از ميلاد حاكي است كه ممسني از مناطقي است كه اولين جرقه تمدن ايراني زده شد و مشاهير و عالمان و بزرگان ممسني حافظ و امانتدار اين مواريث ارزشمند بود.
از جمله تمدنها و آثار تاريخي به جا مانده، نقش كورنگون مربوط به دوره ايلام، گوردخمه سنگي فهليان مربوط به دوره مادها، قبل از ميلاد حاكي است كه ممسني از مناطقي است كه اولين جرقه تمدن ايراني زده شد و مشاهير و عالمان و بزرگان ممسني حافظ و امانتدار اين مواريث ارزشمند بود.
از جمله تمدنها و آثار تاريخي به جا مانده، نقش كورنگون مربوط به دوره ايلام، گوردخمه سنگي فهليان مربوط به دوره مادها، گوردخمه داودختر، ته ستونهاي هخامنشي روستاي سروان، آتشكده ميل اژدها مربوط به دوره اشكانيان، نقش برجسته بهرام گور، شهر توج، شهر نوبندگان و شهر خوبدان مربوط به دوره ساساني مي*توان نام برد.

3-شاخص فرهنگي :
سلحشوري، شجاعت، پايمردي، ايثارگري، مهمان*نوازي و صداقت از جمله ويژگي*هاي بارز و شاخص اين شهرستان نسبت به ساير مناطق كشور است. و مردم قوم لر و ايل ممسني مشهور به اين ويژگي*ها هستند.
جوانان و نخبگان اين شهرستان در دانشگاه*هاي سراسر كشور از تعداد و استعداد موقيعت منحصر بفردي دارند. كسب رتبه*هاي 1 و2 رقمي كنكور، خيل عظيم دانشجويان، قضاوت و فرهنگيان بحدي است كه اين شهرستان به دانشجويانش در مراكز علمي و آكادميك مشهور و معروف است. رقابت شديد تحصيل بين دانش*آموزان و اولياء آنان، ارزش والاي علم و تحصيل در فرهنگ عمومي شهرستان، مدارس موفق و معلمان و مدرسان پركار از جمله ويژگي*هاي مبرز اين شهرستان است
شهرستان ممسني 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان