امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف ۱۵۰۰ تابلوی نقاشی مصادره شده توسط نازی‌ها

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.tarikhirani.ir/Images/news/1383734715_hitler2.jpg
ماموران گمرک آلمان موفق به کشف دست‌کم ۱۵۰۰ اثر هنری از نقاشانی همچون پیکاسو، شاگال، ماتیس و غیره شدند. این آثار هنری گمشده، در دوران رژیم نازی در آلمان به عنوان «هنر منحط» جمع‌آوری شده بودند.



در آپارتمانی در شهر مونیخ آلمان، ماموران گمرک موفق به کشف مجموعه‌ای استثنایی از آثار هنری شدند. مجموعه آثار هنری کشف شده بالغ بر ۱۵۰۰ تابلوی نقاشی است. گفته می‌شود کار هنرمندانی همچون پابلو پیکاسو، هنری ماتیس، مارک شاگال، امیل نولده‌، پاول کله، ماکس بک‌من، فرانتس مارک، اسکار کوکوشکا، ماکس لیبرمن، ارنست لودویگ کیرشنر و آلبرشت دورر در میان آن‌ها است. کار‌شناسان هنری در تخمین‌های اولیه ارزش این مجموعه را بالغ بر یک میلیارد یورو می‌دانند.



در گزارشی که مجله «فوکوس» در این باره منتشر کرده، آمده است که این ۱۵۰۰ اثر هنری در دوران رژیم نازی در آلمان از صاحبان یهودی آن مصادره یا به قیمت‌های نازل خریداری شده بودند. در دوران نازی تمامی این آثار به عنوان «هنر منحط» از انظار عمومی پنهان نگاه داشته می‌شدند. از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون این آثار هنری «تابلوهای گمشده» تلقی می‌شدند.



«هنر منحط» عنوانی بود که رژیم نازی به آثاری هنری اطلاق می‌کرد که در تقابل یا تعارض با ایدئولوژی نازی قرار داشتند یا دست‌کم حاکمان وقت چنین رویارویی و ناسازگاری‌ای را برای این آثار هنری قائل بودند. رژیم نازی این آثار را «بی‌معنی» می‌دانست و عرضهٔ آن‌ها را ممنوع کرده بود.





چگونگی این «کشف استثنایی»



ماموران گمرک آلمان در سال ۲۰۱۰ میلادی در بازرسی‌های معمول خود در قطاری از زوریخ به مقصد مونیخ متوجه می‌شوند که مردی ۷۹ ساله به نام «کورنلیوس گورلیت» حدود ۹ هزار یورو پول نقد به همراه دارد. حمل چنین مبلغی از کشور سوئیس به آلمان غیرقانونی نیست، اما کمی «عجیب» به نظر می‌رسد.



سوء‌ظن ماموران تنها به دلیل میزان پول نقد نبوده، بلکه نام خانوادگی این مرد در محافل هنری شناخته شده است. تحقیقات اولیه ماموران نشان می‌دهد که ظاهراً وی محل اقامتی در آلمان ندارد و نام «گورلیت» نیز در اداره سکونت شهروندان آلمان ثبت نشده است، اما کنجکاوی ماموران پرده از رازی بزرگ برمی‌دارد.



پس از تحقیقات گسترده ماموران در می‌یابند که گورلیت در مونیخ آپارتمانی دارد که در آن به تنهایی زندگی می‌کند. تعقیب و مراقبت ماموران آغاز می‌گردد تا سرانجام در سال ۲۰۱۱ با اجازه مراجع قانونی موفق به تفتیش آپارتمان وی می‌شوند.



ماموران با ورود به آپارتمان متوجه می‌شوند که گرچه اتاق‌ها ظاهراً مملو از آشغال و خرت و پرت‌های قدیمی هستند، اما پنجره‌ها و درهای مشرف به بالکن‌ها قفلند. نگاه دقیق‌تر ماموران به آشغال‌‌ها و وسایل به هم ریخته روشن می‌سازد که حدود ۱۵۰۰ تابلوی نقاشی و آثار طراحی و گرافیکی در این آپارتمان انبار شده است. ماکس هولاین، رئیس موزه‌های شهر فرانکفورت، در این‌باره به خبرنگاران گفت: «تاکنون کشف آثار هنری در این ابعاد و با این کیفیت سابقه نداشته است.»





دستیابی گورلیت به آثار هنری



هیلده‌برانت گورلیت، پدر کورنلیوس، دلال آثار هنری در دوران رژیم نازی بود. بنا به گزارش مجله «فوکوس»، وی به دستور یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات و پروپاگاندای رژیم نازی، در آن دوران مبادرت به خرید برخی از آثار هنری از شهروندان یهودی به قیمت‌های نازل می‌کند.



یهودیان آلمانی که از ترس دستگیری خواهان فرار از آلمان بودند مجبور به فروش این تابلو‌ها به قیمت ارزان می‌شدند. رژیم نازی با فروش برخی از این آثار به قیمت‌های گزاف در خارج آلمان تلاش می‌کرد که درآمدهای هنگفتی از این طریق بدست آورد. اما هیلده‌برانت گورلیت تمامی آثار خریداری یا مصادره شده را در اختیار رژیم نازی قرار نمی‌دهد و تعدادی از آن‌ها را برای خود و پسرش (کورنلیوس) پنهان می‌کند.



پس از پایان جنگ جهانی دوم هلیده‌برانت گورلیت مدعی می‌شود که انبار آثار هنری‌اش طعمه آتش شده است. پس از فوت وی در سال ۱۹۵۶ تمامی آثار پنهان شده به پسرش می‌رسد. کورنلیوس نیز هرگاه در تنگنای مالی قرار می‌گرفته، مبادرت به فروش تابلویی از این مجموعه می‌کرده است. آخرین اثری که کورنلیوس گورلیت به فروش رسانده تابلویی از ماکس بک‌من به ارزش ۸۶۴ هزار یورو بوده است.



حال گورلیت به اتهام فرار مالیاتی مورد پیگرد مراجع قضایی آلمان است. تمامی آثار هنری نیز ضبط شده و زیر نظارت اداره گمرک مونیخ قرار گرفته است. هنوز روشن نیست که وضعیت مالکیت این آثار چگونه تعیین خواهد شد. بنا به ارزیابی رئیس ‌موزه‌های فرانکفورت «اداره گمرک مونیخ باید روشن کند که هر یک از این تابلو‌ها چه منشا و گذشته‌ای دارند». آثار مصادره شده باید از آثاری که به قیمت نازل خریداری شده‌اند تفکیک و وضعیت مالکیت آنان مشخص شود.



دیتر گراومان، رئیس شورای مرکزی یهودیان آلمان، در این‌باره گفت: «باید هر چه زود‌تر صاحبان واقعی این آثار شناسایی شوند. تأمین عدالت با تأخیر زمانی بهتر از ادامه بی‌عدالتی است.»



دست‌کم ۲۰۰ تابلوی نقاشی در این مجموعه از جمله آثاری هستند که به طور رسمی نزد ادارات دولتی به عنوان آثار گمشده ثبت شده‌اند. ۳۰۰ اثر هنری نیز جزو مجموعهٔ «آثار منحط» به شمار می‌آیند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  المان نازی
  نگاهی به عکس هیتلر در گردهمایی حزب نازی
  نقشه نازی ها برای نیویورک، ۶۰ سال پیش از ۱۱ سپتامبر
  افشای توطئه ربودن پاپ توسط هیتلر
  وقتی که ناصرالدین شاه تصویر زنان فرنگی را نقاشی می کند!
  عقب‌نشینی ارتش آلمان نازی در العلمین‌ + عکس
  مخوف‌ترین اردوگاه کار اجباری نازی‌ها / عکس
  آلمان ‌نازی و شوروی پیمان عدم مخاصمه امضا کردند + عکس
  هیتلر، چرچیل و نازی ها در جنگ جهانی دوم
  روز سقوط نازی​ها به روایت عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان