امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

۲ جام طلا و نقره در اردبیل کشف شد+ عکس

#1
دو جام طلا و نقره به‌همراه مقداری ظروف باستانی توسط سپاه پاسداران شهرستان مشگین شهر کشف شد. آنطور که مدیر میراث‌فرهنگی استان اردبیل می‌گوید، هم‌اکنون مراحل کارشناسی این اشیاء‌ به منظور تایید اصالت و قدمت آن‌ها به اتمام رسیده و میراث‌فرهنگی آماده تحویل این اشیاء نفیس باستانی است.

«یحیی نقی زاده» مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل، در رابطه با قدمت و ارزش باستانی این اشیاء‌ به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «به دنبال کشف اشیاء باستانی توسط اطلاعات سپاه شهرستان مشگین شهر دو جام طلا و نقره که ارزش آن‌ها با جام مارلیک برابری می‌کند به‌همراه سیصد قلم اشیاء باستانی که قدمت آن دقیقاً مشخص نشده اما طبق اذعان و اظهار نظر کارشناسان میراث فرهنگی احتمال می رود این اشیاء متعلق به عصر آهن بوده است به‌دست آمده است».

وی از این جام طلا با نام جام مشگین‌شهر یاد می‌کند.
۲ جام طلا و نقره در اردبیل کشف شد+  عکس 1
او گفت: «در بین 300 قلم اشیاء تاریخی کشف شده می توان به انواع ظروف، سفالینه، ابزارآلات جنگی، زیور آلات زنانه، جام های نفیس نقره و طلایی اشاره کرد که طبق بررسی کارشناسان میراث فرهنگی قدمت تاریخی آن به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره های بعد از آن مربوط می شود».

به‌گفته نقی‌زاده، این اشیاء نشانگر پیشینه و تمدن کهن شهرستان مشگین شهر در پیشینه ایران اسلامی است و آنطور که کارشناسان اعلام کرده‌اند قابل قیمت گذاری نیست.
۲ جام طلا و نقره در اردبیل کشف شد+  عکس 1

مدیر میراث‌فرهنگی استان اردبیل در ادامه تاکید کرد: «در بین اقلام کشف شده می توان به جام مشگین اشاره کرد که از لحاظ قدمت و ظرافت با جام های مارلیک و حسنلو برابری می کند که این جام طلایی منشاء بسیاری از رویداد های تاریخی و تمدن بسیار مهم منطقه را در دوره های تاریخی گذشته عنوان می کند».

او افزود: در کنار جام طلایی جام نقره ای نیز وجود دارد که که از لحاظ ظرافت و قدمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۲ جام طلا و نقره در اردبیل کشف شد+  عکس 1

آنطور که نقی زاده می‌گوید، هم‌اکنون حفاران غیرمجاز تحویل مقامات قضایی داده شده‌اند و اداره میراث‌فرهنگی استان نیز درحال تحویل گرفتن اشیاء از مقامات قضایی است.

به‌گفته او، درحال‌حاضر اقدامات حفاظت فنی و کارشناسی برای تحویل اشیاء انجام شده و منتظر هستیم در فرصتی مناسب نمایشگاهی از این آثار راه‌اندازی کنیم.

لازم به توضیح است که جام مارلیک در تپه‌ای به همین نام حدود ۴۰ سال قبل توسط دکتر نگهبان کشف شد که از طلا ساخته شده و ارزش غیر قابل تصوری دارد. جام حسنلو نیز در تپه حسن‌لو واقع در استان آذربایجان غرقی کشف شده‌است که یکی از آثار نفیس تاریخ ایران محسوب می‌شود.
۲ جام طلا و نقره در اردبیل کشف شد+  عکس 1
پاسخ
آگهی
#2
خیلیییییی قشنگن
امید وارم باز نیان بدزدن به خارجیا بفروشن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
۲ جام طلا و نقره در اردبیل کشف شد+  عکس 1







پاسخ
 سپاس شده توسط PROOSHAT


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان