امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف پارچه کتانی 9000ساله در قونیه

#1
کهن‌ترین پارچه یا منسوجات دست بافته از جنس کنف که تا کنون بدست آمده، درجریان کاوش‌های جاری دراستان اناتولی مرکزی درقونیه ترکیه، از دل زمین دریک خانه سوخته بدست آمد.

درکاوش‌های باستان شناسی شرقی‌ترین استقرارگاه‌های منطقه" کاتال هویوک" در استان آناتولی مرکزی نزدیک قونیه جریان داشته،محققان موفق به کشف تکه پارچه‌ای کتانی شدند که طبق نظر باستان شناسان نخستین پارچه کنفی ودست بافت جهان است که تاکنون کشف شده است.

به گزارش خبرگزاری دوگان ترکیه ، گزارش یافته‌های جدید دراین کاوش‌ها، نتایج بررسی‌ها دردوره‌ای حدفاصل 15 ژوئن تا اگوست را دربر می‌گیرد که طی آن، بیش از 120 نفر کارشناس از 22 کشور جهان درروند این کاوش‌ها فعالیت و همکاری داشته‌اند. اما تکان دهنده‌ترین نکته دراین گزارش، کشف این تکه پارچه است که دورادور اسکلت یک نوزاد پیچیده شده بود.

سالم ترین تکه پارچه باستانی 9000 ساله
"ایان هودر"، سرپرست تیم کاوش واستاد دانشگاه استنفورد، این تکه پارچه را مهم‌ترین یافته های باستان شناسی در سال 2013 دانست که به یمن شرایط خاص تپه‌ی کوچکی که به عنوان گورستان می‌ساختند، بخوبی حفظ شده و تاکنون سالم مانده است.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت:«به دلیل گرمای شدید آتش درمحیط پیرامونی ، بالا و بسترساختمانی که این جسد وتکه پارچه درآن قرار داشته، شدت گرمای آتش در جایی شبیه کوره سبب شده که اشیای مختلف ازجمله این تکه پارچه زیر زمین سالم بمانند. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داد که این تکه پارچه نوعی پارچه کتانی است که از کنف بافته شده است.»

هودربا تاکید بر اینکه این پارچه، نخستین وکهن‌ترین نمونه از بهترین شی حفاظت شده درجهان است به ارتباط این تکه پارچه با دنیای تجارت درآن زمان، اشاره کرد وافزود:«این تکه پارچه کتانی که بسیار نازک بافته شده،به احتمال بسیار زیاد از شرق دریای مدیترانه واز آناتولی مرکزی به این منطقه آمده است. درحال حاضر می‌دانیم که در دوران نوسنگی، تجارت انواع سنگ‌های آذرین و یا صدف در کل منطقه خاورمیانه رواج داشته است اما این پارچه احتمالا ابعاد دیگری از این رابطه تجاری را نشان می‌دهد."

هودر خاطر نشان کردکه گروه باستان شناسان درجریان کاوش‌ها موفق به کشف یک دیوار نقاشی جدید نیز شده‌اند وادامه داد:«درسال 2013 فصل تازه‌ای از کاوش در منطقه و در ساختمان های مربوط به دوران نوسنگی در دامنه جنوبی تپه گورهای شرقی آغاز شد. این ساختمان‌ها واقعا از نظر ویژگی‌های کلی با ساختمان‌های دوران اولیه متفاوت هستند. این ساختمان‌ها دارای دیوارهایی ضخیم و نیز آجرهایی بزرگ بر دیوارها بودند. دیوار نقاشی واقع دردیوار شرقی ساختمان به ویژه یکی از منحصر به فرد ترین آثار درنوع خود است که تاکنون دیده‌ایم.»

به گفته وی به طورکلی تمام نقاشی‌های بدست آمده در منطقه کاتال هویوک، به رنگ قرمز و سیاه برزمینه سفید است اما این نمونه برخلاف نمونه‌های قبلی اشکال هندسی سفیدی است که بر زمینه تیره طراحی شده‌اند.»

وی می‌افزاید:«ما معتقدیم که این نقاشی‌ها در دیوارهای شمالی آغازو از سه ساختمان موجود دراین محل ادامه داشته است . کشف این دیواراز دل خاک، به تنهایی، تجربه هیجان انگیزی برای ما بود.»

کشف پارچه کتانی 9000ساله در قونیه 1
کشف پارچه کتانی 9000ساله در قونیه 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کشف پارچه 2000 ساله حلزونی رنگ در خاورمیانه برای دومین بار

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان