امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایذه ،غار اشگفت سلمان ، دره کول فرح و سد کارون 3

#1
ایذه از شهر های بختیاری نشین خوزستان است. در اواخر زمستان و بهار مانند تکه ای از بهشت میشود. برای رفتن به این شهر سه راه اصلی وجود دارد . یکی از طرف دهدز به ایذه است .(از روی سد کارون سه رد می شود و مناظر قشنگی دارد) دومی از سمت باغ ملک به ایذه که جاده ی خوبی دارد و سومی که از طرف شوشتر _مسجد سلیمان_ ایذه است ، اگر از این مسیر قصد دارید ( بخاطر نزدیک بودن) بروید ، توصیه میکنم حتما در مسجد سلیمان بپرسید اگر تمام راه آسفالت کرده بودند ، بروید . این راه برخلاف طبیعت زیبا و نزدیک بودنش ، شب خطرناک است.


ایذه ،غار اشگفت سلمان ، دره کول فرح و سد کارون 3 1

پیشینه تاریخی آن بنابر پژوهش‌های انجام شده و وجود آثار و سنگ نبشته‌های باستانی مربوط به دوران عیلامیان می‌باشد. تقریبا بیشتر باستان شناسان بر پیشینه تاریخی ١٠٠٠٠ ساله ایذه اتفاق نظر دارند. ایذه، شهر نگارکنده‌های سنگی و صخره‌ای ایران نام نهاده شده‌است.


ایذه ،غار اشگفت سلمان ، دره کول فرح و سد کارون 3 1


تنگه‌ای در کوه الهک واقع در شمال غربی ایذه‌است. در این تنگه چهار نقش برجسته وجود دارد که تمامی آنها به هانی تعلق دارند که بیشتر به خانواده سلطنتی و خدایان اشاره نموده‌است. در این جایگاه باستانی روزگاری نیایشگاه «تاریشا» وجود داشته‌است.


ایذه ،غار اشگفت سلمان ، دره کول فرح و سد کارون 3 1

این تنگه در بهار واقعا زیباست، و در زیر یک تخته سنگ بزرگ بطور طبیعی غاری درست شده که، از داخل آن چشمه ای زیبا می جوشد و زیبایی آن را دو چندان میکنه. در داخل آن دو کتیبه وجود دارد که جزء قدیمی ترین کتیبه هاست ( البته با فرهنگ بالای بعضی ها پر یادگاری شده ) . بزرگترین کتیبه خط میخی از دوره عیلامیان که در 26 سطر نوشته شده در این غار وجود دارد. در بیرون غار، سمت چپ نیز بقایای بنای باستانی نیز وجود دارد.

ایذه ،غار اشگفت سلمان ، دره کول فرح و سد کارون 3 1



شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان