امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معمای ساخت اهرام مصر فاش شد

#1
طبق آخرین یافته‌های علمی محققان حدس می‌زنند که ‌سازندگان هرم های سه گانه مصر باستان احتمالا با استفاده از آب بلوک‌های عظیم سنگی را در سراسر صحرای شنی حرکت داده‌اند.

به گزارش ساینس، تیمی از محققان فیزیک در دانشگاه آمستردام با بررسی و آزمایش متدهای مختلف که در نقاشی‌های دیواری مقبره "جیهوتیهوتپ" از فرعون‌های باستانی مصر در 1900 پیش از میلاد به نتایج علمی تازه‌ای دست یافتند. طبق همین بررسی‌ها که بر آثار نقاشی دیواری تمرکز دارد، در یکی از نقاشی‌ها 172 مرد نشان داده شده که با کمک طناب متصل به یک گاری یک مجسمه را عظیم را حمل می‌کنند. دراین نقاشی تصویر مرد دیگری نیز هست که در برابر گاری یا سورتمه حمل اشیای سنگین ایستاده و بر روی شن های صحرا آب می‌ریزد.

تا کنون این عمل مرد و تصویر او در نقاشی‌ها از سوی مصر شناسان به عنوان یک مراسم آیینی تلقی می‌شد اما آزمایش‌ها نشان داده است که مقدار مناسب و کافی از آب می تواند به حرکت گاری و سرخوردن آن بر سطح شن ماسه ای مسیر بیابان کمک کرده و آن را آسان‌تر کند.

"دانیل بن" یکی از پژوهشگران فعال دراین تیم با اشاره به نحوه عمل و تاثیر آب بر سرعت و سهولت حرکت اجسام یادآور شد که اگر زمین ومسیر شن و ماسه ای بیابان خشک باشد، امکان حرکت بر سطح زمین سخت و دشوار است اما اگر زمین بیش از میزان مشخصی مرطوب شود هم وضعیت همین است و امکان حرکت برای گاری دشوار خواهد بود.

به گفته وی ریختن آب در مسیر شن وماسه‌ای بیابان سبب افزایش سختی و سفتی خاک شده و گاری یا سورتمه را قادر می‌کند که به آسانی بر سطح زمین سر بخورد. زیرا قطرات آب سبب ایجاد پل بین دانه‌های شن و ماسه و پر کردن حفره‌های شنی وچسبیدن آن‎ها می‌شود.

بن یادآور شد همین خاصیت است که باعث می شود به جای استفاده از خاک وشن خشک از شن و خاک مرطوب در ساختمان سازی و احداث قلعه‌ها استفاده شود.

محققان د آزمایشات خود دست به ایجاد مدلی مینیاتوری زدند که طی آن اجسام سنگین بر صفحاتی از شن و ماسه کشیده وحرکت داده می‌شد. در این آزمایش هنگامی که محققان جسم سنگین را بر روی شن‌های خشک می‌کشیدند سبب تجمع شن وخاک دربرابر اجسام سنگین و جلوگیری از حرکت آن‌ها می‌شد وطبیعتا برای ادامه حرکت مستلزم نیروی بیشتری بود اما با افزودن مقدار مناسبی آب سبب سفتی و استحکام شن و خاک و جلوگیری از حرکت وتجمع آن شده و حرکت اجسام سنگین بر روی آن آسان‌تر می‌شد.

معمای ساخت اهرام مصر فاش شد 1
معمای ساخت اهرام مصر فاش شد 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مجموعه اهرام جیزه
  تاریخ ساخت اولین دوربین جهان
Tongue رابطه بین اهرام و اعتقاد مصریان !
  نفرین اهرام مصر
  داریوش بزرگ هخامنشی و اقدامات داریوش ، سرکوب شورشیان ، سازندگی ، ساخت کانال سوئز
  چگونگی ساخت زیباترین پل های ایران از پل خواجو تا پل کلهر
  اهرام و اعتقاد مصریان
  ساخت مجسمه شاهان ایران
  کشف شهر باستانی 4500 ساله در نزدیکی اهرام مصر
  معمای رشیدی مطلق؛ نویسنده واقعی مقاله جنجالی کیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان