امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معاون فرهنگی وزیر علوم: رکود و بی‌انگیزگی خطرناک است/اساتید دانشگاه محرم هستند

#1
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری گفت: انتقاد خطر نیست بلکه انزوا خطرناک است پس باید دیدگاه‌ها مطرح شود چون موجب رشد و پیشرفت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه ایلام، دکتر سیدضیاء هاشمی در مراسم معارفه‌ی سرپرست جدید و تقدیر از رییس سابق دانشگاه ایلام اظهار کرد: تودیع برای کسی که خود فرزند دانشگاه و عضو بدنه آن است معنایی ندارد و رییس سابق همچنان در خدمت دانشگاه خواهد بود.

وی تصریح کرد:سرپرست جدید دانشگاه در حالی سکانداری این مرکز علمی را بر عهده‌ می‌گیرد که شرایط بودجه‌ای چندان مناسب نیست اما باید دانست که دشواری کار ارزش کار را بیشتر می‌کند و در منطقه‌ای مانند ایلام که در دوران دفاع مقدس مردانه در برابر مشکلات مقاومت شد این نوع مدیریت جایگاه ارزشمندتری دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم آب ، نفت، گاز ،گردشگری و نیروی انسانی را ظرفیت‌های مهم استان عنوان و تصریح کرد: دانشگاه باید در خدمت تولید و ثروت قرار گیرد و جامعه را متحول کند و توانمندی‌های بالقوه را بالفعل و در خدمت توسعه استان قرار دهد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام فرهنگ و اقتصاد توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد:چون دانشگاه هم در اقتصاد و هم در فرهنگ می‌تواند در حد اعلا نقش‌آفرینی کند می‌توان گفت که امسال سال دانشگاه است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به در پیش بودن اولین سالگرد انتخابات 24 خرداد و تحقق حماسه سیاسی ملت ایران اظهار کرد:حضور مردم شاخص اقتدار است و استقبال مردم از مفاهیم تدبیر و امید و اعتدال افق جدیدی را ایجاد کرد که نشاط نسبی ،انسجام اجتماعی ، کاهش حرکت‌های واگرایانه و آرامش از برکات آن بود.

هاشمی در مورد مفهوم اعتدال گفت: این واژه ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و تفسیر آن یعنی دچار جوزدگی‌ها و له و علیه‌های سیاسی نشدن و مشی مستقل داشتن و استقلال از جلوه‌های افراط و تفریط است.

وی با بیان اینکه اعتدال بسترساز برای حضور همگان و شکوفایی استعدادها است تصریح کرد: در اعتدال مدیریت یک قطبی نیست و تمام استعدادها باید در اداره امور جامعه نقش‌آفرینی کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: اعتدال به مفهوم هزینه ندادن نیست واتفاقا پرهزینه‌ترین مشی است چون هم از جانب افراطیون ممکن است نقد شود و هم اصحاب تفریط آن را به چالش بکشند اما چون ریشه در دین دارد به سادگی انگ ضاله بودن را نمی‌خورد و به برکت این نگاه فضای آزاد شکل می‌گیرد که مبتنی بر اعتماد به جامعه است، در این نگاه اکثریت نامحرم نیستند و محرم تلقی می‌شوند و اگر احساس کنیم بخشی از اساتید ما نامحرمند از مشی اعتدال فاصله گرفته‌ایم و باید بدانیم که صداقت،ادب،انصاف و توجه به حقوق دیگران از لازمه‌های اعتدال است.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه مرجع الگوهای فرهنگی است ادامه داد:در مشی اعتدال از مطالبات فرهنگی استقبال می‌شود و این مطالبات نه تهدید بلکه فرصت است و پاسخگویی به آنها در مشی اعتدال جزء اصول است و نباید با بی‌توجهی به مطالبات فرهنگی آنها را به سیاسی و امنیتی تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد:مشی اعتدال به معنای حاکمیت بخشی از جامعه نیست چون شکاف حاکمیت و مردم یک تهدید است و نباید فکر کرد هر لحظه احتمال توطئه وجود دارد و کاری کنیم که کنش‌گر سیاسی ما به دام دشمن بیفتند چون در این صورت به دشمن خدمت کرده‌ایم.

معاون وزیر علوم اقتدار و اعتماد را نتیجه بستر سازی برای مشارکت فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد وجود ناهماهنگی بین حتی بخش‌های دولتی و به تبع آن بحش‌های مختلف دانشگاه بودیم که نتیجه آن فرسایش نیروها و از دست رفتن فرصت‌های زیادی بود.

هاشمی با بیان اینکه رکود و بی‌انگیزگی خطرناک است وبررسی‌ها نشان می‌دهد بین 10 تا 15 درصد از دانشگاهیان در برنامه‌های مختلف مشارکت دارند ادامه داد: انتقاد خطر نیست انزوا خطرناک است پس باید دیدگاه‌ها مطرح شود چون موجب رشد و پیشرفت می‌شود و اگر به مطالبات توجه نکنیم مدیریت آسیب خواهد دید.

وی استراتژی‌های وزارت علوم را در این زمینه این گونه عنوان کرد: از مشارکت مردمی استقبال و اعتماد عمومی را تقویت کنیم، خودی را تبدیل به دشمن نکنیم، هر چند باید مواظب توطئه دشمنان بود اما باید مرزها را درست تعریف کنیم و منتقدان را به سمت دشمن هل ندهیم چون این نگاه خوارجی است و اگر کسی اشتباهی کرد در ارزیابی‌ها از ارزش او کاسته شود همانگونه که یک دانشجو به خاطراشتباه جواب دادن به یک سوال تجدید دوره نمی‌شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد:در ارزیابی‌های اجتماعی باید به دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی باشیم و در مدیریت فرهنگی نگاه سیاسی حداقل و شبکه‌های اجتماعی تقویت شود.

هاشمی تصریح کرد: باید زمینه حضور گروه‌های علمی،فرهنگی و اجتماعی را تسهیل کرد و امور دانشگاه را به دانشگاهیان بسپاریم و اگر چنین نشود مطالبات فرهنگی به سیاسی و امنیتی تبدیل خواهد شد که خطرناک است.

وی نگاه قیم‌مآبانه به فرهنگ را خطرناک عنوان و تصریح کرد: این نگاه ناامیدی اصحاب فرهنگ را به دنبال دارد نگاه در این زمینه باید باز باشد آن گونه که تفسیر درست هم همین است.

معاون وزیر علوم بر نگاه به مطالعات فرهنگی به مثابه فرصت تاکید کرد و گفت : در این صورت با حضور عمده دانشگاهیان که مطلوب ما است مواجه خواهیم شد.

هاشمی در پایان تاکید کرد: توقع ما این است که دانشگاه الگو ساز برای فضای آزاد گفتگو باشد که امیدواریم دکتر "صحرایی" سرپرست دانشگاه با همکاری دانشگاهیان بتواند این فضا را در دانشگاه ایلام بوجود آورد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از زحمات دکتر "طاهر علی‌محمدی" قدردانی و دکتر "رضا صحرایی" سرپرست دانشگاه ایلام شد.

[ɴᴏᴛ ʀᴇᴀʟ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آزمون تشریحی گزینه دو علوم و فنون ادبی ۱۱ اردیبهشت
  آزمون تشریحی سنجش علوم و فنون ادبی ۱۳ اردیبهشت
  دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران
  کلید سوالات کنکور سراسری علوم تجربی اردیبهشت ۱۴۰۳
  کلید سوالات کنکور سراسری علوم انسانی اردیبهشت ۱۴۰۳
  کنکور سراسری علوم تجربی اردیبهشت ۱۴۰۳
  تحقیقات محلی دانشگاه فرهنگیان
Lightbulb کنکور سراسری علوم انسانی اردیبهشت ۱۴۰۳
Question آزمون شبیه نهایی علوم فنون ادبی (۳) ( طرح سیب تا بیست)
Question سوالات نهایی علوم و فنون ادبی ۳

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان