امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مصرف بالای حامل های انرژی در دانشگاه ها

#1
مدیر کل نظارت بر طرحهای عمرانی وزارت علوم از مصرف بالای حامل های انرژی در دانشگاه ها خبر داد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر رخشانی مهر در نخستین گردهمایی تخصصی بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ساختمانهای دانشگاه ها که در محل وزارت علوم برگزار شد اظهار داشت: دانشگاه های کشور با داشتن زیربنای تقریبی 3 میلیون مترمربع پروژه در دست احداث و هفت میلیون مترمربع فضای در دست بهره برداری سهم بالایی در مصرف انرژی دارند.

وی افزود: ارزیابی تقریبی مصرف انرژی بخش ساختمان های دانشگاهی که بر اساس مصرف حامل های انرژی و زیربنای ساختمان ها قابل اندازه گیری است، نشان دهنده وضعیت نامناسب و مصرف بالای انرژی در دانشگاه هاست.

مدیر کل نظارت بر طرحهای عمرانی وزارت علوم به سخنان وزیر علوم در گردهمایی معاونان اداری و مالی دانشگاه های کشور مبنی بر رعایت استانداردها در ساخت و ساز ها و داشتن دانشگاه سبز اشاره کرد و گفت: دکتر فرجی دانا تأکید داشتند که باید ساختمان هایی بسازیم که انرژی خودشان را تولید و از منابع انرژی استفاده بهینه کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از مهم ترین سازمان های جامعه به شمار می آیند تصریح کرد: نقش اساسی دانشگاه ها در افزایش سطح آگاهی مردم، توانایی این مراکز در کنترل هزینه های جاری و صرف سود حاصل از کنترل هزینه ها در جهت رسالت اصلی این مراکز یعنی آموزش و پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر رخشانی مهر منظور از بهینه سازی مصرف انرژی را انتخاب الگوها و به کارگیری روش ها و سیاست هایی در مصرف درست انرژی دانست و گفت: می توان کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان را با بازنگری در نوع و فرهنگ مصرف از مرحله مطالعه و طراحی ساختمان شروع کرد و بعد از مراحل اجرا و ساخت با نگهداری، بهره برداری صحیح و استقرار سیستم های کنترلی این روند را ادامه داد.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون درخصوص چگونگی مصرف انرژی در ساختمان های دانشگاه ها و راه های کاهش مصرف آن اقدام اساسی انجام نشده، اگر چه برخی دانشگاه های ما با همکاری سازمان های ذیربط اقداماتی انجام داده اند که جای تشکر و تقدیر دارد.

مدیر کل نظارت بر طرحهای عمرانی وزارت علوم با اشاره به اینکه قانون پنج ساله توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، دستگاه های دولتی را موظف به رعایت استانداردها و استفاده از تجهیزات مورد نیاز جهت بهینه سازی مصرف انرژی کرده است گفت: بر این اساس و پیرو سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تأکید ویژه وزیر علوم، موضوع بهینه سازی مصرف انرژی به طور جد در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

وی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد و همفکری و هماهنگی با مراجع ذیربط و صاحب نظران عرصه انرژی، کارگروه انرژی با حضور نمایندگان سازمان انرژی های نو ایران، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان بهره ورزی انرژی و کارشناسان مربوطه در اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی این وزارتخانه با هدف تدوین آئین نامه، شیوه نامه و ابلاغ آن به دانشگاه ها و برگزاری دوره های آموزشی در مناطق هشت گانه عمرانی و ممیزی انرژی ساختمان های موجود و تعیین برچست انرژی برای ساختمان های دانشگاه ها و تعیین سرانه مصرف حامل های انرژی در دانشگاه ها تشکیل شد.

دکتر رخشانی مهر تصریح کرد: تاکنون در تمام گردهمایی های مناطق، با ارائه سخنرانی های مرتبط با این موضوع سعی در یادآوری این مهم داشته ایم و نمایشگاهی نیز به کمک سازمان انرژی های نو ایران در حاشیه گردهمایی معاونان اداری و مالی دانشگاه ها برگزار شد که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

مدیر کل نظارت بر طرحهای عمرانی وزارت علوم با بیان اینکه همکاری متقابل با نهادها و ارگان های ذیربط ادامه دارد اظهار داشت: امید است در آینده نزدیک تفاهم نامه همکاری بین وزارت علوم و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به امضا برسد.

وی در خاتمه تأکید کرد: امید است با تکیه بر توانمندی های داخلی و اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف، گام های بلندی در عرصه بهینه سازی مصرف انرژی در مسیر توسعه پایدار کشورمان برداریم.

گفتنی است این گردهمایی تخصصی با حضور دکتر محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، مهندس یوسف آرمودلی مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران و جمعی از صاحب نظران این حوزه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

[ɴᴏᴛ ʀᴇᴀʟ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Exclamation سوالات مصاحبه دانشگاه امام صادق
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  دانشگاه امام صادق به عنوان یک دانشگاه معتبر اسلامی شناخته میشه
  گرایش های دانشگاه فرهنگیان در رشته های تحصیلی انسانی
  امار پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۹
  معرفی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
  دانشگاه‌ها امسال حضوری می‌شود
  «لیست دانشگاه های دبیری ایران»
  از انرژی به ماده_ گفتار۳فصل۶زیست۳
  از ماده به انرژی _گفتار سوم فصل پنجم زیست ۳

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان