امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سفرهای تابستانی به نقل از هنرمندان (عکس)

#1
تیرماه آغاز تعطیلات تابستان و فصل سفر در کشور است. هرچند جام جهانی فوتبال، شروع تعطیلات را قدری به جلو انداخت، اما با تمام شدن این رخ‌داد ورزشی تا حدود 20 روز دیگر، برنامه‌ریزی برای سفرهای تابستانی آغاز خواهد شد.

تابستان یکی از بهترین فرصت‌ها برای دیدن مناطق دیدنی 32 استان کشور است؛ استان‌هایی که بیش از یک‌میلیون اثر تاریخی دارند، هرچند تا کنون فقط یک‌دهم آن‌ها، یعنی حدود 31هزار اثر، محوطه و بنای تاریخی، شناسایی و ثبت شده‌اند.

در آستانه‌ی آغاز سفرهای تابستانی با برخی هنرمندان درباره‌ی مناطق تاریخی مورد علاقه‌ی آن‌ها و همچنین برخی مشکلات این حوزه، گفت‌وگو کرد.

جمشید مشایخی

این بازیگر پیشکسوت «تخت‌ جمشید»، «پاسارگاد» در شیراز و «چهل‌ستون» در اصفهان را دوست‌داشتنی‌ترین نقاطی دانست که تا کنون دیده است.



سفرهای تابستانی به نقل از هنرمندان (عکس) 1

البته جمشید مشایخی با اظهار تأسف از وضعیت آثار تاریخی کشور، گفت: از این‌که کشورهایی با 100 سال قدمت، برای خود هویت و تاریخ ایجاد و گردشگر جذب می‌کنند، اما ما برای هویت و فرهنگ ایران با قدمتی بیش از هزار سال ارزش قائل نیستند، متأسفم. آن‌ هم تاریخی که می‌تواند فرهنگ ما را به جهانیان نشان دهد.

او همچنین افزود: برخی از مردم معلوم نیست با آسیب زدن به آثار تاریخی با هر وسیله‌ای، به‌دنبال چه هدفی هستند. این اتفاق فقط به‌دلیل جا نیفتادن فرهنگ حفاظت از آثار تاریخی در میان مردم، رخ می‌دهد.

محمدعلی سپانلو

این شاعر میدان «نقش جهان»، محوطه‌ی تاریخی «تخت جمشید‌» و آرامگاه «حافظ»‌ را از جمله نقاط تاریخی دانست که هر ایرانی باید قبل از مرگ آن‌ها را ببیند.


سفرهای تابستانی به نقل از هنرمندان (عکس) 1


محمدعلی سپانلو گفت: میدان نقش جهان از مهم‌ترین اولویت‌ها برای دیدن آثار تاریخی است، چون علاوه بر خود میدان، اطراف آن نیز پر از بناها و نشانه‌هایی است که نمونه‌ی آن‌ها در دنیا تک است.

او غیرحرفه‌یی عمل کردن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جذب گردشگر را از جمله نقطه‌ضعف‌هایی دانست که این سازمان در مدیریت محوطه‌های تاریخی دارد و ادامه داد: این سازمان به‌عنوان متولی آثار تاریخی در کشور، حتا در بدیهیات نیز با بخش‌های خود در استان‌ها و دیگر دستگاه‌های ذی‌نفع در این حوزه هماهنگ نیستند.

وی افزود: در نظام مدیریت مالی، چند نوع پول خرد در کشور داریم که گردشگران خارجی نیز در خرید و فروش‌های خود باید از آن‌ها استفاده کنند. این در حالی است که اگر گردشگر خارجی بخواهد 200‌، 500 یا 50 تومانی‌ها را جمع و تفریق کند، برایش بسیار سخت است. اقدامات ما در این زمینه بسیار غیرحرفه‌یی است.

لیلی گلستان

این مترجم و نویسنده نیز آثار تاریخی شهر اصفهان را بهترین مناطقی دانست که دوست دارد همیشه به آنجا سفر کند.

لیلی گلستان افزود: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند از صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین رسانه برای معرفی آثار تاریخی و بیان اهمیت آن‌ها استفاده کند و با برنامه‌سازی در این زمینه، به اهدافش برسد.




سفرهای تابستانی به نقل از هنرمندان (عکس) 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان