امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گوردخمه‌ «فرهاد تاش» کجاست؟+عکس

#1
گوردخمه‌ «فرهاد تاش» کجاست؟+عکس 1
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: «اسحاق‌وند» نام منطقه‌ای در استان کرمانشاه است که به واسطه داشتن گوردخمه‌هایش معروف است.
علیرضا مرادی بیستونی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کرمانشاه، اظهارکرد: گوردخمه‌های سه‌گانه اسحاق‌وند در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین، در شمال شرقی روستای «ده‌نو» قرار دارند.
وی افزود: نام این گوردخمه‌ها از روستایی به نام «اسحاق‌وند» گرفته شده اما در میان اهالی محل این گوردخمه‌ها به «فرهاد تاش» نیز معروف است.
مرادی بیستونی تصریح کرد: این مجموعه شامل سه گوردخمه است. گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گوردخمه دیگر قرار دارد. گوردخمه سمت چپ به شکل طاقچه‌ای به عمق ۸۵ سانتی‌متر و عرض ۲.۱۰ متر است. گوردخمه میانی به عمق ۱.۷۵ و عرض ۱.۶۳ متر و گوردخمه سمت راست به عرض ۲.۱۰ متر است.
وی با بیان اینکه اطراف هر یک از این گوردخمه‌ها قاب‌بندی شده، تصریح‌کرد: در قسمت بالای گوردخمه میانی، تصویر مردی به حالت تمام قد، به ارتفاع ۱.۸۷ متر و با چهره‌ای نیم رخ حجاری شده است. این شخصیت لباس چین‌دار بلندی به تن دارد و دست‌های خود را حالت نیایش در جلوی صورت خود قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل او مشعلی به ارتفاع ۸۳ سانتی‌متر و سپس آتشدانی به ارتفاع ۹۴ سانتی‌متر دیده می‌شود. در پشت این آتش‌دان، فردی به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر حجاری شده که دست‌هایش را بلند کرده و از پشت یک شیء را گرفته است.
مرادی بیستونی اظهارکرد: درگذشته این گوردخمه‌ها را به دوره ماد نسبت می‌دادند اما امروزه در مورد زمان ساخت آنها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. هرتسفلد آنها را به دوره هخامنشی نسبت می‌دهد و معتقد است که گوردخمه میانی قبر گئومات مغ است.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه عده‌ای دیگر نیز این گوردخمه را متعلق به دوره هخامنشی می‌دانند، اما انتساب آن را به گئومات مغ بی‌پایه و اساس است. در پژوهش‌های اخیر، این گوردخمه‌ها را به دوره سلوکی نسبت داده‌اند. در زمان اشکانیان نقش آتشدان و پیکره شخصیتی که هر دو دست‌هایش را بلند کرده و از پشت شیء را گرفته، حجاری شده است.
معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، گفت: این گوردخمه‌های دیدنی یکی از اصلی‌ترین محورهای گردشگری شهرستان هرسین است
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان