امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روشی برای اندازه‌گیری دمای سطح نانوذرات

#1
روشی برای اندازه‌گیری دمای سطح نانوذرات 1

محققان بریتانیایی روش جدیدی برای اندازه‌گیری دمای سطوح نانومقیاس ارائه کردند که با این روش می‌توان اختلاف دمای سطح نانوذرات با محیط را اندازه‌گیری کرد.

معمولاً اندازه‌گیری دما با استفاده از دماسنج انجام می‌شود. برای این کار دماسنج در تماس با ماده‌ی مورد نظر قرار گرفته و دما اندازه‌گیری می‌شود. با این حال اندازه‌گیری دمای اجسام نانومقیاس کاری دشوار است و نیاز به راهکارهای ویژه‌ای دارد.

اخیرا مقاله‌ای با عنوان Nanoscale temperature measurements using non-equilibrium Brownian dynamics of a levitated nanosphere در نشریه‌ی Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است که در آن روشی برای اندازه‌گیری دمای سطح نانوساختارها، زمانی که دمای آن با دمای محیط متفاوت است، ارائه شده است.

جانت آندرس از دانشگاه اگزتر و پیتر بارکر از کالج لندن دریافتند که با آنالیز حرکت براونی نانوساختارها می‌توان دمای آن‌ها را مشخص کرد.

آندرس می‌گوید: «این حرکت در اثر برخورد مولکول‌های هوا با ذرات ایجاد می‌شود. ما دریافتیم که این برخورد می‌تواند حاوی اطلاعاتی درباره‌ی دمای سطح نمونه باشد. بنابراین به بررسی این رابطه پرداختیم و پس از تحلیل حرکت براونی نانوساختارها موفق به استخراج اطلاعاتی درباره‌ی دمای سطح این مواد شدیم.»

این گروه تحقیقاتی نانوکره‌هایی از جنس شیشه را درون پرتو لیزر به دام انداخته و در معرض هوا قرار دادند. این کره حرارت داده شد تا دمای آن افزایش یابد. دما به قدری افزایش داده شد که کره‌ها ذوب شدند. این گروه موفق شدند تا اختلاف دما را در سطح این کره‌ها اندازه‌گیری کنند.

جیمز میلن از محققان این پروژه می‌گوید: «زمانی که ما در مقیاس نانو کار می‌کنیم، برخورد مولکول‌های هوا با ذرات موجب اختلاف دما می‌شود. با اندازه‌گیری چگونگی انتقال انرژی میان نانوذرات، ما می‌توانیم اطلاعات زیادی درباره سطح نانوذرات بدست آوریم.»

اندازه‌گیری دما در مقیاس نانو در بسیار از ادوات ضروری است و در برخی موارد علمکرد دستگاه به دمای آن بستگی دارد. حرکت براونی به پاس زحمات رابرت براون، دانشمند اسکاتلندی روی این پدیده گذاشته شد. او در سال 1827 دریافت که قطرات رنگی وارد شده در آب، حتی در حالت سکون آب همچنان درون آب به حرکت در می‌آیند. آلبرت انیشتین در سال 1905 دقیقاً تشریح کرد که این حرکت در اثر فشار مولکول‌های منفرد آب بوجود می‌آید. بالاخره مشخص شد که حرکت براونی در تمام مواد وجود دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط ღSηow Princessღ
آگهی
#2
نـآنـو ذره چیـه..؟!@_@
پاسخ
 سپاس شده توسط ERF@N
#3
(16-07-2014، 18:36)BŘØkəN WÏnĞŠ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
نـآنـو ذره چیـه..؟!@_@

نانوذرات رايج‌ترين عناصر در علم و فناوري نانو بوده و خواص جالب‌توجه آنها باعث گرديده است کاربردهاي بسيار متنوعي در صنايع شيميايي، پزشکي و دارويي ، الکترونيک و کشاورزي داشته باشند. با توجه به ترکيب شيميايي، اين ذرات به انواع فلزي، سراميکي، پليمري و نيمه‌هادي تقسيم مي‌شوند.
سنتز شيميايي و فرآيندهاي حالت جامد نظير آسياب كردن و چگالش بخار روش‌هاي معمول براي ساخت نانوذرات هستند. کنترل فرايند توليد براي رسيدن بهنانوذرات با خواص مناسب امري بديهي است، در همين راستا تعيين مشخصات نانوذرات با روش‌هاي آناليز ميکروسکوپي، ساختاري و تعيين اندازه وسطح و... بررسي مي‌شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط ღSηow Princessღ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  انواع یخچال ایستاده در اندازه ها و طرح های مختلف
  روشی جالب و ساده برای پیدا کردن طلا و جواهرات گمشده با جاروبرقی
  “مغز” چگونه بین دانش و جهل تصمیم‌گیری می‌کند؟
  کشف میکروبی که به اندازه طلا ارزش دارد
  آسان ترین زبان دنیا برای یاد گیری کدام زبان است
  نور هم به اندازه سیگار و شکر مضر است؟
  ساخت خط کشی برای اندازه گیری جهان
  چرا پنگوئن ها در دمای زیر صفر یخ نمی زنند؟
  اندازه‌گیری نیروی بین اتمها
  افزایش بهره‌وری گیاهان با نانوذرات!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان