امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

امریکا: منشور کوروش، هدیه ایران باستان به دنیا، برای اولین بار در آمریکا به نمایش در

#1
منشور حقوق بشر کورش که شاید یکی از مطرح ترین نمادهای موجود در دنیا و به نوعی قدیمی ترین بیانیه "آزادی مذهب" است، از این هفته در گالری آرتور سکلر موزه سمیتسونین (معروفترین موزه آمریکا) به نمایش در می آید . این منشور که به خط میخی و بر روی یک استوانۀ گلی حکاکی شده است، بیانیه ای است که توسط کورش کبیر، پادشاه ایران در زمان غلبه بر بابل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد، اعلام شد. کورش که در آن زمان عملا" شاه جهان بود (امپراطوری پرشیا در آن زمان بزرگترین امپراطوری ای بود که تاریخ به خود دیده بود)، نشان می دهد که چگونه به شکلی کاملا" صلح آمیز بر بابل غلبه کرد و اقلیتهای قومی موجود در منطقه از جمله یهودیها را آزاد نمود. کورش همچنین به مرردم منطقه مغلوب شده، حق آزادی مذهب اعطا نمود. در خط پایانی استوانۀ گلی، کورش می گوید: "من اجازه دادم که همگان در صلح زندگی کنند." آنطور که در تاریخ آمده است، کورش یهودیها را تشویق کرد تا به اورشلیم بازگردند و دومین معبد خود را در آنجا بنا کنند که در نتیجه این کار در کتب مقدس یهودیان، برای او لقب "چوپان خدا" و یا حتی "مسیح موعود خدا" ذکر شده است.
با آنکه تا سال ۱۸۷۹ میلادی این لوح کشف نشده بود، اما حمایت کورش از تساهل مذهبی، الهام بخش نسلهای متمادی از فلاسفه، حاکمان و اندیشمندان (از یونان قدیم تا دوران رنسانس و از بنیانگزاران اولیه امریکا تا رهبران امروزی آن کشور) بوده است. نمایش عمومی این منشور در امریکا حتی باعث بوجود آمدن امیدواری بیشتر برای بهبود روابط بین ایران و امریکا شده است. اسکات پیترسون از نشریه کریستین ساینس مانیتور این پرسش را مطرح می کند که "آیا یک تکه کلوخ حاوی پیام تساهل از سوی امپراطوری ایران باستان می تواند به ایرانیان و امریکائی های این دوره کمک کند که دشمنی دو جانبه را کنار بگذارند؟" همچنین کارن آرمسترانگ، پژوهشگر معروف دینی، در هنگام ارسال این لوح از موزه بریتانیا به امریکا اظهار داشت: "کورش نمونه یک رهبر جهانی بود که با اقوام مختلف برخوردی مهربانانه و احترام آمیز داشت و این چالش دنیای امروز ماست که البته با وجود این منشور، امیداهای بزرگی نیز دیده می شود ... ایده های ایران باستان به رسوم غربی نفوذ کرده و عمیقا" در سنتهای اجتماعی بکار گرفته می شود."
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
امریکا: منشور کوروش، هدیه ایران باستان به دنیا، برای اولین بار در آمریکا به نمایش در 1
این لوح که از موزه بریتانیا امانت گرفته شده است، از امروز در گالری سکلر موزه سمیتسونین (معروفترین موزه آمریکا) به نمایش در می آید. در کنار این لوح چند شیء کلیدی دیگر نیز به نمایش در می آیند که دریچه ای به آئینهای مذهبی، فرهنگی و زبانی امپراطوری قدرتمند هخامنشی (۵۳۹ تا۳۳۱ قبل از میلاد) که توسط کورش کبیر بنیانگزاری شد، می گشاید.
تور نمایش این لوح در آمریکا  با همکاری مشترک موزه بریتانیا، بنیاد میراث ایران و گالری آرتور سکلر مؤسسه اسمیتسونین امکانپذیر شده و نمایشگاه نیز با عنوان "منشور کورش و ایران باستان: شروعی دوباره" نامگذاری شده است. نمایشگاه از سوی کمیته فدرال هنر و علوم انسانی حمایت مالی می شود. همچنین کمکهای شایانی نیز از سوی بنیاد لنون لوی فراهم شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان