امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ورزش گلف

#1
ورزش گلف 1

در مورد ورزش گلف می توان گفت که خاستگاه اولیه گلف کشور اسکاتلند بوده است. اسکاتلندیها از زمانهای بسیار قدیم به این ورزش علاقه زیادی داشتند و برای انجام بازی های آن باشگاه هم داشتند که همه بازیکنان عضو آن بودند. گلف از همان زمان (قرن ۱۵ میلادی) نیز به شیوه امروزی بازی می شد، توپ کوچک و سفید گلف را با چوب مخصوص روی زمین هل می دادند تا در سوراخی که در زمین چمن تعبیه شده بود بیفتد.

در حقیقت اولین نشانه های این ورزش در زمان شاه جیمز دوم (اسکاتلند) دیده شد ، کسی که در سال ۱۴۵۷ انجام دو ورزش فوتبال و گلف را ممنوع اعلام کرده بود.جیمز معتقد بود که با انجام این بازیها تیرکمانداران ارتش اسکاتلند از آمادگی رزمی دور می شوند. در سالهای ۱۴۷۱ و ۱۴۹۱ به ترتیب شاه جیمز سوم و چهارم نیز قانون تحریم را تمدید کردند. اما گلف این بازی جالب به صورتهای مختلف در اسکاتلند و کشورهای اطرافش ادامه یافت ، تا زمانیکه در سال ۱۷۴۴ اولین قوانین رسمی این رشته در ادینبورگ (Edinburgh) نوشته شد و پس از آن هر گلف باز آماتوری هم میتوانست با تکیه بر آن قوانین به انجان ورز مورد علاقه اش بپردازد.

اولین باشگاه گلف جهان در سال ۱۷۵۴ در سنت اندروز اسکاتلند تاسیس و در ایران نیز گلف از سال ۱۹۲۴ بازی شد.

“در حالیکه بسیاری از اسکاتلندیها مدعی این مساله هستند که بازی گلف از کشور آنها به سراسر اروپا پخش شده شواهدی وجود دارد که نشان میدهد نخستین بار بازی توپ و چمن در فرانسه، آلمان و کشورهای لوکزامبورگ، هلندو بلژیک بازی میشده!” در آلمان در قرن ۱۴ معمولا” این ورزش اغلب روی یخ انجام می شد و شبیه همان گلف روی چمن با ضربه چوب مخصوص به توپ از نقطه A به نقطهB هدایت می شد. آلمانها و اسکاتلندیها هر دو در رواج این ورزش شریک بودند و در حقیقت کلمه ” گلف” از تلفیق دو کلمه اسکاتلندی و آلمانی به وجود آمده که البته به علت علاقه زیادی که اسکاتلندی به انجام این بازی داشتند این باور در طول سالها میان مردم گسترش یافت که اسکاتلندی ها مخترع این بازی بوده اند. البته اسکاتلندی ها به جای یخ در زمینهای چمن کاری شده بازی میکردند.

” گلف” از زبان گویش محلی و قدیمی گرفته شده. البته بخشی از ریشه شناسی کلمه ” گلف” از کلمات قدیمی اسکاتلندی ” “Golve و ” “Goff گرفته شده که در اصل مشتقی از کلمه آلمانی قرون وسطایی Kolf ” ” بوده است. این اصطلاحkolf به معنای باشگاه (Club) است. در قرن ۱۶ کلمه گلف برای این بازی به صورت بین المللی تصویب شد.

تقسیم بندی گلف:
گلف به سه دسته تقسیم می شود:

۱- «بک سوئینگ» یا عقب بردن کلاپ
۲- «بک سوئینگ» یا بالابردن کلاپ
۳- «دان سوئینگ» پائین آوردن کلاپ
و اتمام ضربات فلات روپ گفته می شود.
زمین و تجهیزات گلف:

زمین گلف حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار متر مربع وسعت دارد. برای بازی گلف کفش ویژه میخ‌داری نیاز است تا به هنگام ضربه زدن پای بازیکن نچرخد. لباس گلف هم برای راحتی حرکت بدن و از جنس مخصوص درست شده است.

زمین استاندارد گلف داری ۱۸ حفره است. فاصله حفره‌ها از نقطه شروع و از یکدیگر متفاوت بوده و معمولاً بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ یارد متغیر هستند که در این فواصل موانع گوناگونی از قبیل موانع آبی و شنزار و چمنزارهای بلند و پرپشت طراحی و گنجانده شده است.

برای گلف‌بازی ساک ویژه‌ای نیاز است تا ۱۴ چوب گلف را در خود جای دهد. این ساک در زیر خود چرخ‌هایی دارد که به گلف‌باز اجازه می‌دهد تا ساک و چوب‌های خود را به راحتی در سراسر زمین به همراه ببرد. هر کدام از این چوب ها برای زدن ضربه‌های گوناگونی به کار می‌روند. هر بازی گلف بین ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد و دارای قوانین ویژه‌ای است.

ویژگی‌های ورزش گلف:

بازی گلف در فضای باز و عموماً در بین درختان و چمنزارها با پستی و بلندی‌های طبیعی انجام می‌شود که این امر باعث آسایش و آرامش درونی فرد می‌گردد.

وجود حداکثر اکسیژن و نور طبیعی در محل بازی گلف به ارگانیسم بدن این اجازه را می‌دهد که کلیه دستگاه‌های حیاتی به خوبی انجام وظیفه نموده و در این حالت طبیعتاً قدرت اندیشه و تصمیم‌گیری به مراتب بیشتر از زمان‌ها و مکان‌های دیگر است.

امکان انجام این ورزش از سنین کودکی تا کهنسالی وجود دارد، هر چند که تحرک لازمه جوانی است مع‌الوصف قابلیت استمرار و تکرار مداوم و آهسته این ورزش آمادگی جسمانی را تا سنین بالا حفظ می نماید.

گلف فعالیتی بسیار مناسب برای کهنسالان می باشد زیرا روند اجرا و انجام این ورزش عاری از حرکات تند وفشارهای نامنظم بر اندامها و عضلات بر خلاف ورزشهای دیگر می‌باشد.

مسافت طی شده در ورزش گلف حدود ۸ کیلومتر با زمان متوسط ۳ الی ۴ ساعت است که این حجم فعالیت با توجه به زمان آن فعالیتی ایده آل برای افراد مسن می‌باشد.

طی مسیر در ورزش گلف همراه با انگیزه و هدف است از این رو ورزشکار گلف باز همواره انگیزه ای تازه برای طی مسیر دارد و به همین دلیل احساس خستگی و بی حوصلگی نمی‌کند.



بازی گلف موجب افزایش کیفی دقت و مهارت می شود، بطوریکه پس از زدن ضربه، بازیکن مسیر توپ را ردیابی نموده و نقطه فرود آن را دقیقاً زیر نظر می گیرد، این عامل موجب تقویت زاویه دید، تشخیص دقیق جهت حرکت و قوه بینایی بازیکن می‌شود.

زدن ضربه مطلوب در ورزش گلف نیاز شدید به هماهنگی عصبی و عضلانی همراه با تمرکز مطلوب دارد.

طی مسیرهای متفاوت و زدن ضربات مختلف در گلف موجب اصلاح ناهنجاری‌های ذهنی، پراکندگی فکری و عدم تمرکز موجود در افراد مبتلا به است. به این جهت این ورزش خاصیت درمانی نیز دارد، ضمن اینکه یک گلف باز در نهایت به فردی پر حوصله و با صبر واستقامت تبدیل خواهد شد که از تصمیم گیریهای عجولانه خودداری می نماید و شاید به این دلیل است که ورزش گلف مورد علاقه سیاستمداران و دیپلمات‌ها می‌باشد.

اصولاً ورزشکاران گلف را داور همراهی نمی کند و قضاوت به عهده ورزشکاران است که این امر موجب گردیده تااصول اخلاقی حاکم بر میادین ورزشی همراه با رعایت حقوق یکدیگر، نزاکت و احترام متقابل و همچنین موجب تقویت حس اعتماد و اطمینان به دیگران شود.

شیوه مبارزه یامسابقه در ورزش گلف رو دررو نیست به عبارت دیگر در ورزش گلف بازیکنان در مقابل هم نیستند بلکه در کنار هم و هر فرد صرفاً برای افزایش توانایی خودش تلاش می کند در حقیقت حریفان را با معیار توانایی شخصی و افزایش مهارت می آزمایند نه با غلبه بر دیگران.

ورزش گلف یک ورزش خانوادگی محسوب می شود و تمام اعضای خانواده می توانند بدون هیچگونه محدودیتی به تمرین گلف بپردازند زیرا پوشش لباس ورزشکاران این رشته بطور کاملاً مطلوبی می باشد که این موضوع بویژه به منظور توسعه و تعمیم ورزش بانوان که تا حدودی در مکان‌های باز ورزشی محدودیت دارند، بسیار ارزنده و قابل توجه است.

تعاریف:

قوانین بازی گلف بر اساس تعاریف آن نوشته شده است. آگاهی از روابط تعریف شده، به کاربرد صحیح قوانین کمک خواهد کرد. این تعاریف شامل موارد زیر است:

تینگ گراند: محل شروع میدان است که با ۲ تی مارکر مشخص می‌شود.
به سمت گرین: همه منطقه بازی گلف (مسیر گلف) به استثنای تینگ گراند و پاتینگ گرین میدان‌های طی شده که شامل فیروی، راف، بانکر و هزارد (رو به رو یا جانبی) است. بانکر و موانع آبی است که می‌تواند رو به رو یا جانبی باشد.
پاتینگ گرین: منطقه‌ای مخصوص است برای غلتاندن و دارای حفره‌ای است.
اوت آو باند: زمینی است که بازی در آن ممنوع است، به عبارت دیکر جزء مسابقه نیست..
موانع بی اثر: اشیاء طبیعی مانند سنگ‌ها، برگ‌ها، و سرشاخه ها مشروط به این که آزاد باشند، درگیر در خاک یا چمن نباشند، روییده نباشند، تعبیه و محکم نشده باشند و به توپ گیر نکرده باشند، موانع بی‌اثر تلقی می‌شوند.
موانع: اشیای ساخت دست انسان به استثنای اشیایی که اوت آو باند را معلوم می‌کنند..
آب پیش بینی نشده: هر انباشتگی موقت و گذری آب در مسیر مسابقه که قبل یا بعد از این که بازیکن در پشت توپ قرار بگیرد قابل دیدن باشد. مثل شبنم، برفک و برف آب پیش بینی نشده نیستند.
زمین تحت تعمیر: شامل هر قسمت از مسیر مسابقه است که توسط هیات بررسی مشخص شده باشد.
قوانین بازی گلف:

قبل از اینکه بازی را آغاز کنید قوانین محلی را روی کارت اسکور بخوانید.
یک علامت شناسایی روی توپتان بگذارید. بسیاری از گلفرها با همان مارک توپ بازی می‌کنند و اگر شما نتوانید توپتان را شناسایی کنید گمشده محسوب می‌شود.
کلاب‌هایتان را بشمارید. حداکثر می‌توانید ۱۴ کلاب همراه داشته باشید.
در طول بازی، از کسی راهنمایی و پیشنهاد نخواهید به جز همبازیتان و همچنین هیچ پیشنهادی به هیچ کس ندهید به جز همبازیتان.
در طول یک میدان نمی‌توانید هیچ ضربه تمرینی داشته باشید.
ضربه زدن از روی تی: تی را بین ۲ نشانگر تی قرار دهید و نه در جلوی آنها. می‌توانید تی را حداکثر در فاصله‌ای به طول ۲ کلاب پشت خط جلویی نشانگرهای تی قرار دهید و ضربه بزنید.
ضربه زدن به توپ خارج از این منطقه: در مچ پلی جریمه‌ای ندارد اما رقیب شما می‌تواند از شما بخواهد که دوباره آن ضربه را بازی کنید و در استرک پلی شما حتما ۲ ضربه جریمه می‌گیرید و سپس باید از منطقه صحیحی بازی کنید.
بازی کردن توپ: توپ را از همان جایی که افتاده است بازی کنید. جای توپتان، منطقه مشخص شده سوئینگتان یا خط و مسیر بازیتان را با حرکت دادن، خم کردن یا شکستن هر چیزی که ثابت یا روییده است تصحیح نکنید مگر طبق قوانین.
چیزی را به سمت پایین فشار ندهید یا این که وضعیت بهتری ایجاد نکنید.
اگر توپ شما در یک بانکر یا یک واتر هزارد قرار بگیرد، زمین بانکر یا زمین یا آب داخل واتر هزارد را تا قبل از داون سوئینگ لمس نکنید.
توپ باید کاملا ضربه بخورد و نباید فشرده و یا برداشته شود. به عبارت دیگر در این منطقه کلاب شما نباید با زمین برخورد کند. در صورت تماس، ۲ ضربه جریمه دریافت می‌کنید.
بازی با یک توپ اشتباه (به جز در یک هزارد): در مچ پلی شما آن میدان را از دست می‌دهید. در استروک پلی ۲ ضربه جریمه می‌گیرد و سپس باید توپ صحیح را بازی کنید.
بازی با یک اشتباه در یک هزارد: جریمه‌ای ندارد. زیرا در هزارد نمی‌توانید علف‌ها را کنار بزنید.
قوانین کلی گلف:

قوانین کلی گلف عبارتست از ۳۴ قانون مدون به اضافه تعداد زیادی تبصره، متمم و استثناء:

آبانس (هندی کپ): هندی کپ یا امتیاز تعادلی، بازیکنان سطوح مختلف را قادر می‌سازد که با یکدیگر به رقابت بپردازند. هندی کپ بر اساس تعداد ضرباتی که بازیکن در یک دور بازی از پار تجاوز می‌کند تعیین می‌گردد. ماکسیمم هندی کپ برای آقایان ۳۶ و برای خانم‌ها ۴۰ می‌باشد. هندی کپ بر اساس میانگین ۳ دور بازی تعیین می‌شود..
زمین استاندارد گلف: استاندارد گلف شامل ۱۸ حفره و ۳ نوع پار و جمع تعداد ضربات ۷۲ می‌باشد.
محوطه شروع: محوطه‌ای مسطح با چمن درو شده و کوتاه است که اولین ضربه از این محوطه بازی می‌شود.
محوطه موانع: این موانع در مسیر حفره‌ها به نحوی طراحی شده که هر یک از مسیرها را به طور متفاوتی مشکل و رقابت برانگیز می‌کند.
محوطه عادی زمین: این محوطه تمام مسیر از نقطه شروع تا حفره را در بر می‌گیرد و در اطراف مسیر محوطه‌هائی از چمن‌های پرپشت و درو نشده وجود دارد..
هدف بازی: هدف بازی انداختن توپ به ترتیب در حفره‌های ۱۸ گانه با استفاده از چوب‌های متفاوت و زدن کمترین تعداد ضربات می‌باشد.
بازی‌ها بصورت انفرادی، ۲ نفره، ۳ نفره و نهایتاً ۴ نفره انجام می‌شود. اساساً دو نوع بازی متفاوت وجوددارد یکی رقابت‌های ضربه‌ای و دیگری بازی‌های مسابقاتی که در این نوع بازی، بازیکنی که بیشترین تعداد حفره را بدست می‌آورد و در بازی‌های ضربه‌ای بازیکنی که مسیر بازی را با کمترین تعداد ضربات طی کند، برنده بازی خواهد بود.

گرین: محوطه اطراف حفره را گرین می‌گویند و دارای چمن یکدست و کوتاه شده‌ای است.
حفره: قطر حفره ۵/۴ اینج (۴۳/۱۱ سانتیمتر) و عمق آن حداقل ۴ اینچ (۱۶/۱۰ سانتیمتر) است.
چوب پرچم: پرچم برای مشخص کردن مکان حفره در آن گذارده می‌شود و معمولاً رنگ آن .قرمز است.
چوب‌های گلف: اصولاً ۳ نوع چوب گلف وجود دارد: چوبی، آهنی، پاتر. بر حسب اینکه شات دارای چه خصوصیاتی باشد برای زدن آن نوع چوب از نظر بلندی دسته و زاویه صفحه فرق می‌کند. هر چه زاویه صفحه بیشتر باشد ارتفاع شات بیشتر خواهد بود. به این زوایه اصطلاحاً لافت چوب می‌گویند.
ست کامل گلف شامل ۱۴ عدد چوب، ۴ عدد وود، ۹ عدد آهن و یک عدد پاتر است.
توپ: توپ گلف از لاستیک با روکش خارجی پلاستیکی ساخته شده و سطح آن برای دقت نشانه‌روی و برد بیشتر دارای شیارهایی مخصوص است.
لوازم جانبی: ساک‌های گلف در اندازه و وزن‌های متفاوت و با جنس‌های گوناگون وجود دارد.
پایه توپ: پایه توپ برای ضرباتی است که بازیکن می‌تواند اولین بار ضربه هر حفره را از روی آن شروع کند. دیگر لوازم گلف عبارتند از: علامتگذاری محل توپ. چتر.
آداب بازی گلف:

آداب بازی به همان اندازه که برای خود بازی اهمیت قائل است رعایت حق تقدم و ادب را هم مهم می‌داند. نکات زیر قانون نیستند اما رعایت آنها در بازی اهمیت بسیاری دارد:

هنگام آماده شدن بازیکن تا پایان سوئینگ نزدیک او نایستید و حرکت و صحبت نکنید.
تا زمانی که گروه جلویی از مسیر خارج نشده بازی را شروع نکنید.
همیشه بدون تاخیر بازی کنید و پاتینگ گرین را همراه با افراد گروه ترک کنید.
از گروه‌های سریع‌تر دعوت کنید بازی را زودتر از شما انجام دهند و کنار بروید تا آنها عبور کنند.
چمن‌های کنده شده را در هنگام بازی سر جایشان قرار دهید و جای پاها را در بانکرها هموار کنید.
روی خط پات بازیکنان دیگر قدم نگذارید و راه نروید.
کلاب‌ها را در پاتینگ گرین نیندازید. (پرتاب کردن کلاب توسط بازیکن عصبی کاری زشت و زننده است)
میله پرچم پاتینگ گرین را با دقت سر جایش بگذارید و بعد از برداشتن میله پرچم آن را به آهستگی خارج از پاتینگ گرین قرار دهید.
تجهیزات

متاسفانه ایران از لحاظ تجهیزاتی ضعیف است. هیچ کدام از لوازم گلف در ایران تولید نمی شود. ولی در تمام دنیا ۱۴ کلاب (چوب گلف) وجود دارد، که هر کدام از این کلاب ها بردی دارد. و این کلاب ها در کیفی که در اصطلاح «بک گلف» گفته می شود حمل می شود و تعدادی توپ که در داخل کیف جای دارد.
جنس کلاب

کلاب یا چوب گلف از کربن و فلزات مختلف ساخته شده است.
جنس توپ

توپ گلف از پلاستیک فشرده و مواد دیگر که خمیر خاص به آن گفته می شود ساخته می شود.
هزینه تجهیزات

قابل توجه افرادی که می گویند گلف ورزش گرانی است باید بگویم گلف را با یک کلاب ۱۵۰۰۰ تومانی و یک توپ که از ۲۵۰ تومان تا ۱۰۰۰ تومان قیمت دارد، می توان شروع کرد.
آسیب ها

اگر حرکت و تکنیک ها غلط باشد در آینده صدماتی از قبیل آسیب کمر، پیچش دست و … پیش می آید.
راه حل

بهترین کار این است که هنرجو، مربی را با تمام سیستم بدن خود آشنا کند و هنگام بروز هر مشکل مربی خود را در جریان بگذارد تا آسیب دیدگی شدیدتر نشود. و یا قسمت آسیب دیده (مچ دست) را مدتی با آتل بببندد و یا بانداژ کند و ….
ویژگی های گلف

مهم ترین اصل در گلف تمرکز است. ناگفته نماند که و روانشناسی و آرامش تاثیر بسیاری دارد. هر شخص که وارد سیستم گلف می شود، اتیکت خاص و روش خاصی را رعایت می کند. در گلف احترام به دیگران، سکوت کردن و درست انتخاب کردن خیلی مهم است. افرادی که گلف کار می کنند آینده نگرهای خوبی هستند و دلیل آن روش بازی گلف است که در ۵۰-۱۰۰ هکتار زمین، یک توپ ۴۵ گرمی را باید در یک مسیر مشخص هدایت کنند. محیط گلف در یک محیط سرسبز است که آرامش را به بازیکنان القاء می کند. عصبانیت در گلف معنایی ندارد.
مسابقات

در شروع مسابقه به هر شخص یک تی تایم (مدت زمانی است که کمیته ی فنی گلف قبل از استارت مسابقه به بازیکن اعلام می کند) می دهند. افراد شرکت کننده به گروه هایی تقسیم می شوند. زمین گلف حداقل ۱۸ میدان دارد هر گروه، هر ۱۰ دقیقه یک بار تی آف (ترک زمین) می کنند که هر گروه از میدان ۱ مسابقه را شروع و در میدان ۱۸ مسابقه به پایان می رسانند.
قوانین مسابقات

قوانین مسابقات در زمین چمن و زمین خاکی متفاوت است. به طور مثال در زمین چمن توپ هر جایی از زمین که باشد، بازیکن باید از همان نقطه بزند ولی در زمین خاکی بازیکن اجازه ی جابه جا کردن توپ را دارد.
در زمین خاکی امکان تعویض توپ وجود دارد (گیمر)، ولی در زمین چمن نمی توان توپ را تعویض کرد و …
هزینه مسابقات

در مسابقات گلف همه ی هزینه ها (ایاب و ذهاب، اسکان، تغذیه) بر عهده ی میزبان می باشد. و شرکت کننده هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند.
امتیازات

درست است که در گلف حرکت بازیکنان گروهی است ولی شمارش امتیازات فردی است. در مسابقات هر بازیکنی که ضربه ی کمتری به توپ وارد کند امتیاز بیشتری دریافت می کند.
اصل مهم در گلف

در گلف انعطاف بدن و تمرکز مهم ترین اصل است. و دیگر اینکه در مسابقات گلف هرگز تست دپینگ انجام نمی شود. زیرا در گلف تمرکز حرف اول را می زند نه قدرت بدنی.
تغذیه

در گلف بازیکنان تعرق فراوانی دارند به همین علت گلف کاران باید از سدیم فراوان استفاده کنند.

مینی گلف، ورزش اوقات فراغت
فدراسیون گلف چندی است در صدد گسترش مینی گلف در کنار گلف است. ورزشی که بسیار ارزان است و حتی می توان در خانه آن را انجام داد تا اعضای خانواده ها با انجام آن نه تنها فعالیت بدنی داشته باشند، بلکه بتوانند ضمن پرکردن اوقات فراغت، خود از استرس های شهری دور شوند. فراهم کردن کلاب و توپ و سازه های متحرک برای پرداختن به این ورزش سخت نیست و اکنون در دنیا تمام اعضای خانواده ها به آن می پردازند و ورزشی همگانی شده است. حتی در آمریکا فضای خالی پشت بام ها را به این ورزش اختصاص می دهند و در بیشتر کشورها در جلوی خانه ها، پارک ها، فضاهای خالی کنار خیابان ها زمین های مینی گلف برای افراد جامعه مهیا شده است.
چندی پیش سومین رقابت مینی گلف در پارک لاله تهران توسط انجمن مینی گلف برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از خانواده هایی که گلف را به صورت رایگان زیر نظر فدراسیون آموزش دیده بودند، قرار گرفت.

* مینی گلف در ایران
انجمن مینی گلف زیر نظر فدراسیون گلف در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.
فدراسیون گلف تاکنون به همراه آموزش رایگان گلف، مینی گلف را نیز به علاقه مندان آموزش داده است و ۱۲ هزار نفر در کل کشور با ضربات کوتاه قابل استفاده در مینی گلف آشنا شده اند.
این انجمن تاکنون ۳مسابقه جشنواره مینی گلف خانواده، مینی گلف کشتیرانی و مینی گلف در پارک لاله را برگزار کرده است و قرار است یک ماه دیگر یک مسابقه که چهارمین آن است را برگزار کند. انجمن مینی گلف برای برگزاری رقابت ها از سازه های متحرک بهره می برد و تنها زمین مینی گلف ثابت در مجموعه ورزشی انقلاب قرار دارد. انجمن مینی گلف با آموزش ۸۰ دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش، این رشته را به مدارس برده است و نخستین مسابقه آموزشگاه ها را نیز برگزار کرده است.
فدراسیون گلف با راه اندازی زمین های گلف در رنج آموزشی قصد دارد، این ورزش را نیز در زمین های گلف توسعه دهد.
* مینی گلف ورزش اوقات فراغت
جالب است بدانید توسعه زمین های ورزشی مینی گلف در اکثر کشورها به عهده شهرداری ها ست. راه اندازی مینی گلف در مساحت کوچک با ۵ میلیون تومان هزینه امکان پذیر است. این زمین ها را می توان در پارک ها برای گذران اوقات فراغت افراد جامعه مهیا کرد. تا جوانان به این ورزش جذب شده و ضمن پرکردن اوقات فراغت خود، از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی دور شوند.
ورزش مینی گلف به علت طی کردن مسافت برای هر سنی مناسب است. این ورزش به علت ردیابی توپ موجب تقویت دید می شود و زدن ضربه هماهنگی عصبی و عضلاتی را به همراه دارد. راه اندازی این ورزش در مجتمع ها موجب پرکردن اوقات فراغت اعضای مجتمع می شود و راه اندازی آن در هتل ها و محل توریستی جذب توریست را افزایش خواهد داد.
* آشنایی با ورزش مینی گلف
این ورزش همان طور که از نامش پیداست، از خانواده ورزش گلف است. اما این ورزش که شکل کوچک شده و آب رفته آن است ارزان تر و آسان تر از بازی گلف است.
بازی مینی گلف در مساحت های کوچک انجام می شود و از این جهت به آن گلف مینیاتوری (Miniature golf) نیز می گویند. این بازی در برخی از کشورها به نام های Midget golf، goofy golf، put-put، crazy golf و … نیز خوانده می شود ولی در جهان بیشتر به مینی گلف (Mini glof) معروف است.
در مینی گلف برخلاف گلف، فقط از ضربات کوتاه استفاده می شود و بازیکن توپ را با زدن کمترین ضربه وارد حفره هایی که تعداد آنها ۹ یا ۱۸ عدد است، می کند. این ورزش مفرح را چون مساحت کمی (از ۵ مترمربع تا ۱۰۰ مترمربع) می گیرد، می توان در پارک ها، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها، هتل ها، حیاط مجتمع های مسکونی و حتی پشت بام ها (که در آمریکا مرسوم است) راه اندازی کرد.
این ورزش را اگر بخواهیم فقط برای تفریح و گذران اوقات فراغت همه افراد و هر سنی راه اندازی کنیم فضای ۵ مترمربع کافی است که ساده ترین شکل مهیا کردن آن هم ایجاد زمین با پوشش چمن مصنوعی یا موکت با ایجاد حفره است که بازیکنان بر سر انداختن توپ با کمترین ضربه به داخل حفره ها با هم رقابت می کنند.
*انواع زمین مینی گلف
برای بازی مینی گلف زمین های مختلفی طراحی شده است. در ۲ کشور آمریکا و انگلستان زمین بازی این ورزش شبیه گلف است و در آن زمین چمن یا چمن مصنوعی یا موکت با موانع و سازه هایی از سنگ و ماسه به کار رفته است. حتی در انگلستان در زمین های مینی گلف موانعی فانتزی مانند آسیاب بادی، دایناسورها و اشیای خیالی به کار می برند که از این جهت به آن carzy golf می گویند.
در قاره اروپا در زمین های مینی گلف، اشکال هندسی به کار می برند و توپ با عبور از این موانع وارد حفره ها می شود. سازه های مینی گلف به صورت ثابت و متحرک ساخته می شود. در کشورهایی چون اسکاندیناوی سازه ها به صورت اسکلت چوبی مستطیل شکل با قابلیت جابه جایی ساخته می شود و سطح آن با موکت (نمد) پوشیده می شود. در مرکز و جنوب اروپا، مینی گلف دارای اسکلت فولادی است که ثابت است و قابلیت جابه جایی ندارد و در ساخت آن بتون و دیگر مصالح ساختمانی به کار می رود.
* تاریخچه مینی گلف
گفته می شود نخستین زمین مینی گلف را باشگاه زنان به نام پوتینگ (putting) راه اندازی کرده که در خیابان «اندرو» در اسکاتلند بوده است. این باشگاه در سال ۱۸۶۷ تأسیس شده و هنوز هم به فعالیت خود ادامه می دهد. در این باشگاه زنان مینی گلف بازی می کردند. چند دهه بعد این ورزش در آمریکا و انگلستان در هتل ها برای میهمانان طراحی و راه اندازی شد. سندی وجود دارد که یک آلمانی اهل هامبورگ این ورزش را از آمریکا به آلمان می آورد و گسترش داد. می گویند در سوئد نیز، دو سوئدی که این ورزش را در آمریکا فراگرفته بودند و در سال ۱۹۳۰ به کشورشان بردند و در سال ۱۹۳۷ برای نخستین بار فدراسیون آن را در کشور خود راه اندازی و قهرمانی کشوری را نیز در سال ۱۹۳۹ برگزار کردند.
تا قبل از راه اندازی این فدراسیون، حتی آمریکا نیز چنین کاری را انجام نداده بود این ورزش به این صورت در سراسر اروپا گسترش یافت، به طوری که اکنون در آلمان چندین هزار زمین مینی گلف وجود دارد و ۱۵ میلیون آلمانی این ورزش را بازی می کنند و ۱۱ هزار نفر نیز عضو فدراسیون مینی گلف آلمان هستند. فدراسیون سوئد ۸ هزار عضو دارد و اتریش، سوئیس، ایتالیا، چک و هلند نیز چندین هزار عضو دارند.
اسناد موجود در آمریکا نشان می دهد نخستین مسابقه به سال ۱۹۳۰ در این کشور برگزار شده است و برای این رقابت ها در مجموع ۱۰ هزار دلار جایزه در نظر گرفته شده که برنده نهایی ۲ هزار دلار نصیبش می شد.
* مینی گلف در دیگر کشورها
اکنون این رشته در بیشتر کشورهای آمریکا، اروپا و آسیا فعال است. اکثر کشورهای اروپایی دارای فدراسیون مینی گلف هستند و رقابت های مهم این رشته را نیز برگزار می کنند. به طوری که در رقابت های قهرمانی اروپا بیش از ۲۰ کشور شرکت می کنند. در خارج از اروپا نیز کشورهای آمریکا، روسیه، اوکراین، ژاپن، سنگاپور و تایوان رقابت های بین المللی مینی گلف را برگزار می کنند.
این ورزش در کشورهایی چون مولداوی، مکزیک، هند، تایلند، استرالیا و نیوزیلند نیز فعال است.
* فدراسیون جهانی مینی گلف
فدراسیون جهانی مینی گلف با نام اختصاری (F.M.W) اکنون در جهان فعال است و نام بیش از ۴۰ هزار بازیکن را از ۳۷ کشور در رقابت های برگزار شده، ثبت کرده است. این فدراسیون نام مینی گلف را از میان بسیاری از نام ها برای این ورزش برگزیده و تصویب کرده است.
این فدراسیون ۴ نوع زمین را به نام های بتون (beton)، اترنیت (eternite)، فلت (flet) و MOS (بدون پوشش) برای بازی مینی گلف تصویب کرده است. فدراسیون جهانی مینی گلف ۲ نوع رقابت را در رده های سنی زیر ۲۱ سال، بزرگسالان (بدون محدوده سنی) و بالای ۴۵ سال را در ۲ بخش مردان و زنان به صورت جداگانه برگزار می کند. یکی رقابت های جهانی دوسالانه که در سال های فرد برگزار می شود و دیگری رقابت های قاره ای در اروپا و آسیاست که در سال های زوج برگزار می کند. در رقابت های قهرمانی مینی گلف ۲۰۰۷ جهان مارکور تیپلین از آلمان در بخش مردان و الیزابت گروبر از اتریش در بخش زنان قهرمان شدند. عنوان قهرمانی در هر دو بخش تیمی نیز به آلمان رسید. در رقابت های قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۶ نیز، آلمان قهرمان شد. این رقابت ها در زمین ۱۸ حفره ای بازی می شود.
اینک در زمین MOS که بیشتر در آمریکا و انگلیس وجود دارد، چند رقابت معتبر می شناسیم. مانند مستر آمریکا، اوپن ایتالیا، ایرلند، ایتالیا و Crazy Golf که در انگلستان انجام می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط Ali MuSiC
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  باخت «تاریخی» الاهلی مقابل استقلال در حضور وزیر ورزش عربستان
  درخواست نویسندگی در بخش فوتبال و سایر ورزش ها و زیرشاخه ها
  ورزش جدید اسلم بال
  آشنایی با ورزش لاکراس
  مهدی طارمی؛ پرچم و غرور یک ملت فراتر از ورزش
  کدوم ورزش رو بیشتر می پسندید؟
  ورزش پایه و مادر ۸ ماه بدون رئیس!
  تصمیم‌گیری در مورد مسابقات غیرفوتبالی کلید خورد/ ورزش‌های برخوردی فعلا تعطیل!
  خسروی: سرپرست فدراسیون‌های "ورزش روستایی" و "بدنسازی" به‌زودی معرفی می‌شوند
  پاسخ معاون بانوان وزارت ورزش به درخواست مجوز برای پاورلیفتینگ بانوان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان