امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

لیام نیسون؛ ایرلندی وسواسی نقش‌های گزیده

#1
لیام نیسون؛ ایرلندی وسواسی نقش‌های گزیده 1

عباس کریمی‌عباسی/ لیام نیسون بازیگر ایرلندی‌الاصلی است که نقش‌های خود را با وسواس خاصی انتخاب و با قدرت بازی می‌کند برای همین همه فیلم‌هایش دیدنی است.

هفتم ژوئن ۱۹۵۲ سالروز تولد لیام نیسون بازیگر توانمند سینماست که ایفاگر نقش‌های متفاوتی بوده که اکثر آنها باعث موفقیت فیلم شده اند. دلیل این موفقیت وسواسی است که نیسون برای قبول نقش های مختلف از خود به خرج می دهد و از بین ده‌ها فیلمنامه پیشنهادی تنها یکی را می پذیرد. همین دقت است که از وی بازیگری متفاوت می‌سازد و تمام فیلم‌های او را دیدنی می‌کند.

برخی از بازیگران هستند که فقط برای یک خصوصیت وارد سینما می شوند و به دلیل توانایی در ایفای نقش هایی خاص لقب بازیگر می گیرند. برای مثال استیون سیگال بیشتر یک رزمی کار است تا این که بازیگر باشد و همین موضوع درباره آرنولد شوارتزینگر که توانایی های جسمی اش باعث ورود به سینما شد مصداق پیدا می کند. برخی بازیگران نیز هنرهای دیگری داشته اند اما نمی توان گفت بازیگر هستند و در این زمینه می توان به الویس پریسلی و مدونا که بیشتر خواننده اند تا بازیگر اشاره داشت. نیسون اما از جمله بازیگرانی است که فقط به دلیل توانایی بالا در بازیگری به سینما راه پیدا کرده است. وی حتی وقتی در اوایل کار در فیلم هایی نه چندان جدی نظیر «استخر مرده» بازی می کند سعی دارد با وجود درجه دوم بودن فیلم کار خودش را به نحو احسن انجام دهد و در کنار کلینت ایستوود بازی مقبولی داشته باشد.

لیام نیسون از معدود بازیگرانی است که به تقریب در همه ژانرها بازی کرده و بازی مطلوبی را ارائه داده است. وی در ایرلند شمالی و رد خانواده ای پرجمعیت به دنیا امد در نه سالگی قهرمان بوکس روستای خود شد و در ۱۱ سالگی برای اولین بار پا به صحنه تئاتری دانش آموزی گذاشت. پس از آن وی به تحصیل در رشته رایانه مشغول و در تیم فوتبال دوبلین مشغول بازی شد.

وی در سال ۱۹۷۷ نقش کشیشی را در تئاتر بلفاست بازی کرد و در سال بعد در اولین فیلم خود نقش حضرت مسیح(ع) را بازی کرد. چهار فیلم بعدی فیلم های مهمی نبودند اما بازی وی در فیلم «بنتی» در سال ۱۹۸۴ وی را بر سر زبانها انداخت. با این حال پس از بازی در فیلم «لمب» بود که نیسون به عنوان بازیگری مستقل شناخته شد. اغلب نقش های وی تا سال ۱۹۹۰ بیشتر اکشن بود و گاه در فیلم های تاریخی نیز بازی کرد اما در این سال با بازی در فیلم تخیلی اکشن «مرد تاریکی» پا به ژانری دیگر گذاشت.

در این میان برخی فیلم های وی با بقیه تفاوت آشکاری داشتند. برای مثال فیلم «راب روی» حماسه یک مبارز ایرلندی است در حالی که «فهرست شیندلر» که اسکار سال ۱۹۹۳ را برای وی به ارمغان آورد فیلمی تلخ درباره تبعات جنگ است که البته بیشتر مظلوم نمایی در کشتار یهودیان به شمار می رود یا مثلا «نل» درباره دختری با بازی جودی فاستر است که سالها در جنگل زندگی کرده و حرف زدن بلد نیست.

در میان فیلم‌های این بازیگر ایرلندی پس از فهرست شیندلر فیلم «ربوده شده» از شهرت زیادی برخوردار شد و به دلیل فروش شگفت‌انگیزی که داشت قسمت دوم آن بلافاصله در سال بعد تولید شد و آن نیز مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم به دلیل نوآوری های مختلف در فیلمنامه و به ویژه لحظات نفسگیر لاینقطعی که دارد یکی از بهترین تریلرهای سینمای جهان شمرده می شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی فیلم مرد ایرلندی The Irishman
  "لیام نیسون" در نقش یک ژنرال آمریکایی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان