امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قرآن پهلوی!

#1
رژیم پهلوی در دوران خود اقدام به انتشار قرآن کرده است اما هدف و انگیزه این رژیم از این اقدام چه بوده است؟

قرآن پهلوی! 1
تاریخ پر فراز و نشیب نهضت اسلامی ایران ، حاوی حوادث و جریانات متفاوتی بود كه در این مسیر ، مبارزات مردم صورتهای مختلفی به خود گرفت و عكس‌العمل حكومت شاه در كنترل و مقابله با این نهضت نیز به تبع متفاوت بود. پس از رسوایی رژیم در سال 42 و 43 ، و مخالفت علنی با علما و اسلام ، وجهه رژیم در تظاهر به اسلام و حمایت از مردم ، لكه دار شد . بدون این پایگاه به ظاهر اسلامی ، جایی برای حكومت شاه و توجیه اعمال ضد انسانی او باقی نمی ماند ؛ لذا جهت بقای حكومتش چاره را در اجرای طرحهایی همچون ساخت مسجد ، چاپ قرآن ، زیارت عتبات و ... دید و چنین نیز عمل كرد . در سال 1344 اعلام شد كه حكومت شاه درصدد است با چاپ قرآنی بنام پهلوی ، به صحنه بیاید . این قرآنها كه در قطع و خطی زیبا تهیه و انتخاب شده بود ، به نام پهلوی و همراه با برنامه تبلیغاتی وسیع و سنگینی در سطح جامعه انتشار یافت . طبق طرح از پیش تعیین شده ای ، تعدادی از این قرآنها ، به علما و روحانیان اهدا می شد و جهت اجرای این مقصود ، تمامی سازمانها و نهادهای فرهنگی ، اجتماعی و همه قوای امنیتی ، به خدمت گرفته شد . مقالاتی برای درج در روزنامه ها و مجلات از قبل تعیین شد . متن تجلیلها و ستایشها از اقدام ملوكانه ! متن گزارشها از استقبالهای مصنوعی و ... پیش از چاپ و انتشار قرآن ، تهیه و دستور تبلیغ آن داده شد و محور سخنرانیهای نمایندگان مجلسین ، برنامه های رادیو و تلویزیون ، متن تلگرافها ، مصاحبه ها با استادان خط و ... بود.
این طرح كه سه ماه قبل از انتشار قرآن ، تهیه و آماده شده بود ، به خوبی نشان می دهد كه قصد رژیم از این عمل ، تا چه اندازه در جهت بهره برداری از تبلیغات مذهبی شاه در سطح عموم بوده است و تا چه اندازه از اصل عمل و اقدام چاپ قرآن و امور مذهبی كشور ، دور بوده است.
اهداف رژیم از این اقدام ، كه با اهدای آن به روحانیان همراه بود ، این بود كه با استفاده از قداست كلام خدا در میان اندیشه و عمل مسلمین ، آنان را به پذیرش قرآن چاپ طاغوت وادارد و تأیید ضمنی از اعمال خود از سوی روحانیان برگیرد
تدابیر و تبلیغات رژیم برای چاپ قرآن
قرار شد قرآن مذكور از روی یكی از بهترین قرآن ها كه به خط احمد نیریزی بود، با خطی خوش و زیبا و چاپی نفیس منتشر شود و طبق برنامه ریزی قبلی می بایست تعدادی از این قرآن ها به علما و روحانیان اهدا می شد. رژیم، قبل از چاپ قرآن آریامهری، با برنامه ریزی دقیق به تبلیغات سنگین و گسترده ای از طریق رسانه ها و نهادهای فرهنگی و سیاسی پرداخت ؛ به همین منظور «طرح انتشاراتی درباره چاپ قرآن پهلوی» به شرح ذیل تهیه و تنظیم شد:
قرآن پهلوی! 1
«مردم ایران از دیرباز قرائت قرآن را یكی از عبادات می دانند و هر سال چند صد هزار نسخه از قرآن در مركز و شهرستان های كشور، به قطع ها و شكل های مختلف چاپ می شود. شاهنشاه ایران كه متدین به دین اسلام و مذهب جعفری دوازده امامی هستند، در طول مدت سلطنت خود با الهام از قرآن، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و عدالت زندگی را در میان ملت ایران مستقر كردند و برای بزرگداشت و تجلیل مذهب شیعه اثنی عشری از هیچ گونه اقدامی فروگذار نكردند. به تازگی چاپ و نشر قرآن كریم، كه به منزله قانون اساسی دین اسلام و مورد علاقه قاطبه مسلمانان است، مورد توجه خاص شاهنشاه قرار گرفت و مقرر فرمودند قرآنی كه چاپ می شود، از سایر قرآن ها از هر حیث ممتاز باشد. روی این اصل، یكی از نسخ ممتاز و خطی نفیس قرآن كه به خط استاد احمد نیریزی، در كتابخانه سلطنتی موجود است انتخاب شد، كه با مآخذ معتبر موجود، به وسیله علما و دانشمندان صاحب نظر و برگزیده كشور تصحیح و چاپ شود. چون نسخه ای كه برای تصحیح و چاپ انتخاب شد، از نظر تذهیب و حاشیه سازی و طلاكاری در نهایت نفاست، و از نظر نگارش خط نسخ، شاهكاری فناناپذیر می باشد، بدان جهت تلاش های مداوم و شبانه روزی برای تصحیح آن از روی دو دسته مآخذ معتبر انجام گرفته است.
برای آن كه مردم ایران و مسلمانان جهان وعلاقه مندان كشورهای خارج هرچه بیشتر از اهمیت قرآن پهلوی آگاه شوند، یك طرح انتشاراتی تهیه و تنظیم شده است كه در دو فصل اجرا خواهد شد.
1فصل اول: برنامه انتشاراتی قبل از انتشار قرآن
2 فصل دوم: برنامه انتشاراتی همزمان با انتشار قرآن
مضامین بلند و ظلم ستیز معارف قرآنی ، مانع از تسلیم در برابر این ترفند بود . از طرفی ، شیوه قرآن بر نیزه گرفتن معاویه صفتانی چون محمدرضا پهلوی ، نیازمند مقابله ای مدبرانه بود ؛ لذا علاوه بر سخنرانیها و روشنگریهایی كه در محافل و منابر پیرامون این ترفند داشتند ، از پذیرفتن قرآن سرباز زدند
در اجرای برنامه قبل از انتشار قرآن در اولین جایی که  این برنامه و قران تبلیغ شد  به شرح زیر بود:
 خبرگزاری پارس:
1 روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه 1344، اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره چاپ قرآن پهلوی منتشر خواهد شد.
هدف رژیم از چاپ قرآن
اهداف رژیم از این اقدام ، كه با اهدای آن به روحانیان همراه بود ، این بود كه با استفاده از قداست كلام خدا در میان اندیشه و عمل مسلمین ، آنان را به پذیرش قرآن چاپ طاغوت وادارد و تأیید ضمنی از اعمال خود از سوی روحانیان برگیرد و در صورت به نتیجه رسیدن این ترفند ، پیروزی بزرگی برای او به حساب می آمد . كار تهیه قرآن آغاز شده بود . عده ای از دانشمندان ، در گزینش و مقابله آن با دیگر قرآنها ، انتخاب شدند و به وعاظ دستور داده شد تا در محافل برپا شده از سوی رژیم ، این خبر را اعلام كنند و این اقدام را بستایند.
پس از پایان طراحی قرآن پهلوی ، خبر انتشار آن در روزنامه ها و رسانه های داخلی و خارجی اعلام شد . تبلیغات مبلغان رژیم ، حول دو محور محدود می شد : نیت فاعل آن ، و ستودن اقدام اسلام گرایانه ! دستگاه پهلوی ، خصوصا محمدرضا پهلوی ، و دیگری ، تجلیل از سعی رژیم در پرداختن به كیفیت چاپ و تزیین ظواهر و یكتایی نوع چاپ آن . قرار بود این قرآنها با مراسم خاص درباری ، همراه با تشریفات سلطنتی ، توسط قاصدان مخصوص شاه ، به شهرستانها ارسال شود و همزمان با ورود قرآن ، عملیات حفاظتی و امنیتی ساواك ، ضمن كنترل اوضاع امور ، هر گونه مقاومتی از سوی افراد را دفع و مطالب را به طور كامل به مركز مخابره كند . لذا مأموریت رفع موانع اجرای طرح ، به عهده ساواك و به طور مستقیم ، زیر نظر دفتر مخصوص شاهنشاهی بود.
قرآن پهلوی! 1
افراد متخلف به شدت بازخواست و مجازات می شدند . به عنوان نمونه ، ورود قرآن به شهر فومن و اعتراض دادستان فومن به ترك محل كار توسط دو تن از كارمندان به بهانه استقبال از قرآن پهلوی ، به سرعت گزارش می شود و از سوی دفتر مخصوص دربار ، مورد پی گیری قرار می گیرد .
جهت اهدای قرآنها به روحانیان نیز قبلا مقدمات فراهم شده بود . اسامی افراد ، سوابق آنها و وضعیت عمومی شهر به مركز مخابره شد ، و قرار بود تا پس از ارسال قرآنها به فرمانداری و استانداری شهرها ، روحانیان از قبل دعوت شده ، به استقبال قرآن بیایند و پس از ایراد سخنرانیهایی در مدح صفات اسلام دوستانه شاه ، رژیم را به اهداف خود نزدیكتر سازند . اما علما و روحانیان مقاومت كردند. آنان با آگاهی از ترفند رژیم ، رویه ای دیگر برگزیدند . مضامین بلند و ظلم ستیز معارف قرآنی ، مانع از تسلیم در برابر این ترفند بود . از طرفی ، شیوه قرآن بر نیزه گرفتن معاویه صفتانی چون محمدرضا پهلوی ، نیازمند مقابله ای مدبرانه بود ؛ لذا علاوه بر سخنرانیها و روشنگریهایی كه در محافل و منابر پیرامون این ترفند داشتند ، از پذیرفتن قرآن سرباز زدند . عده ای با هدیه آن به مجامع مذهبی ، عده ای با خروج از شهر ، و عده ای با عدم استقبال و بی توجهی به دعوات مكرر رژیم از آنها ، مخالفت خود را اعلام كردند. مردم نیز با تأسی به این امر ، قداست الفاظ قرآنی را در كلام گهربار عاملین به قرآن یافتند . به عنوان نمونه روحانیان زنجانی كه در هیچیك از مراسم سلطنتی شركت نكرده بودند ، در این مراسم نیز شركت نكردند . این روحانیان ، ابتدا با وادار ساختن رژیم به دعوت كتبی از علما ، و سپس عدم اجتماع كلیه روحانیان در مراسم ، مخالفت خود را اعلام داشتند.
قرآن پهلوی! 1


پاسخ
 سپاس شده توسط | NEON DEMON | ، ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان