امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گزارشی از میراث تاریخی تلخ در روابط ایران و آمریکا؛

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.





گزارشی از میراث تاریخی تلخ در روابط ایران و آمریکا؛

آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها احترامی به ملت ایران ننهاده، بلکه جنایات بسیاری در قبال آن مرتکب شده است، زیرا راهی که جمهوری اسلامی در پیش گرفته بیانگر آن است که ورای نفی حاکمیت قدرت­‌های بزرگ و نظم بین‌‌الملل، نیازمند ایجاد نظمی نوین در جهان هستیم. نظمی مبتنی بر عدالت و احترام به همه‌‌ی ملل.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
گزارشی از میراث تاریخی تلخ در روابط ایران و آمریکا؛ 1

گروه تاریخ برهان/محمد پورمحمد؛ ایالات متحده‌ی آمریکا برای جمهوری اسلامی یادآور میراث­ تاریخی تلخی است. کهن انبان حافظه­‌ی تاریخی این ملت، حتی اگر به ضعف حافظه‌‌ی تاریخی هم دچار باشند، از سیاست‌­های سیاه این کشور و گزند­‌هایش آکنده است. از دلدادگی پهلوی دوم به این کشور و حمایت­‌های آمریکا از متحد سرسپرده‌‌اش در دوران پیش از پیروزی انقلاب تا به امروز، فهرست بلندبالایی از گزند‌های سیاست­‌‌های آمریکا می‌­توان تهیه کرد. وقوع انقلاب اسلامی ایران و ایجاد قدرتی مذهبی در ایران، چارچوب این سیاست­‌ها را تغییر داد، چرا که پیروزی انقلاب یکی از پایه‌­های امنیتی آمریکا در منطقه را شکست. افزون بر آن، رقیبی سرسخت یا حتی دشمنی استوار جانشین دوست و متحد قدیم شد. بدین ترتیب بازی نوینی در این منطقه شکل گرفت که قاعده و رسمش سوای گذشته بود. در این راستا، آمریکا در تقابل با انقلاب اسلامی ایران به سیاست‌­ها و راهکارهای گوناگونی متوسل شد. نوشتار ذیل مروری است بر فهرستی از سیاست­های سیاه آمریکا پس از انقلاب.
 
آغاز دسیسه‌چینی آمریکا علیه یک انقلاب
 
هنوز چندی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود و داغ مبارزه با پهلوی بر تن ملت ایران باقی بود که ایالات متحده‌‌ی آمریکا با اطلاع از احساسِ عمومی مردم ایران نسبت به محمدرضاشاه پهلوی، با حضور وی در آمریکا در تاریخ 28 مهرماه 1358، موافقت کرد. افزون بر این، ملاقات نخست‌‌وزیر و وزیر امور خارجه‌‌ی دولت موقت با برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر، سوءظن انقلابیون ایرانی را به این کشور تشدید کرد. اگرچه شاه، با 2 شرط عدم ادعا نسبت به تاج و تخت و فعالیت سیاسی، در آمریکا پذیرفته شد؛ اما گویی این امر خاطره‌­ی کودتای 28 مرداد 1332 را بار دیگر در اذهان ملت ایران زنده کرد. بدین ترتیب، زمینه­‌ی اشغال سفارت آمریکا فراهم گردید. در واقع میراث تاریخی انباشته از خیانت‌­های میهنی و دسایس بیگانه موجب شد تا گزینه‌­ی رفتن شاه به آمریکا و ملاقات برخی سران دولت موقت با سیاست‌­مداران آمریکایی، گمانه‌­ی تکرار خیانت و دسیسه­‌ی آمریکا برای مقابله با انقلاب نوپای اسلامی را تقویت کند.
 
پس از اشغال سفارت آمریکا، در تاریخ 23 آبان 1358، رئیس‌‌جمهور وقت آمریکا، کارتر، طی دستور اجرایی 12170، تمام اموال، منابع و منافع دولت ایران و کلیه‌‌ی نهادها و سازمان‌­های تابعه­ و تحت پوشش ایران و بانک مرکزی را، که در قلمرو صلاحیت این کشور قرار داشت، مسدود اعلام کرد. همچنین به وزیر خزانه‌‌داری خود اختیار اجرای این دستور را با کلیه‌‌ی اقدامات لازم صادر کرد.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] علاوه بر این، با توسل به فصل هفتم منشور سازمان ملل، از شورای امنیت درخواست کرد تا تحریم‌هایی بین‌‌المللی علیه ایران تصویب کند. این شورا نیز برای تصویب مجازات علیه ایران تشکیل جلسه داد، ولی شوروی به دلیل رقابت با آمریکا ‌قطعنامه‌­ی پیشنهادی آمریکا مبتنی بر تحریم اقتصادی ایران را وتو کرد. این امر موجب شد تا آمریکا تحریم­‌های یک‌‌جانبه­ی خود را در مقابل ایران آغاز کند. این تحریم شامل موارد زیر بود:
 
قطع همه‌‌ی واردات آمریکا از ایران، قطع‌ کلیه‌ی نقل و انتقالات ارزی جز در مورد خبرنگاران و خانواده‌ی گروگان­ها، فروختن کلیه‌ی محموله­های نظامی که پیش‌تر توسط ایران از آمریکا خریداری شده و پیش‌تر از این توقیف بودند به مشتری جدید یا واگذار کردن آن­ها به ارتش آمریکا، قطع رابطه­ی ارتباطی با ایران و درخواست از کنگره‌ی این کشور برای دادن اجازه‌ی برداشت از حساب­های مسدود ایران.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2]
 
سران آمریکا گمان می­کردند حربه­ی تحریم­ یا حتی قطع رابطه با ایران، جمهوری اسلامی را به پذیرفتن تصمیم آمریکا و رهایی گروگان­ها بر اساس شرایط این کشور، وادار می­نماید. در این صورت، از سویی حقانیت و اعتبار انقلاب اسلامی ایران در سپهر جهانی و امواج افکار عمومی تخریب می­شد و از سویی نیز آمریکا با هزینه­ی کمی به هدف خود می­رسید. اما گذر زمان شکست سیاست تحریم و فشار اقتصادی آمریکا را ثابت کرد.
 
پس از این، آمریکا که در صدد مقابله با ایماژ شکست شیطان بزرگ در سطح افکار جهانی قرار داشت، به راهبرد نظامی روی آورد. بر این اساس، این کشور در تاریخ 4 اردیبهشت 1359 اقدام به حمله‌‌ی نظامی برای آزادی گروگان‌­ها کرد. اما حمله‌­ی نظامی آمریکا، در اثر برخورد هلیکوپتر و هواپیمای ترابری در صحرای طبس با کشته شدن 8 نظامی و زخمی شدن 5 نفر دیگر، نافرجام ماند.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3] این‌چنین بود که بار دیگر ایالات متحده‌‌ی آمریکا در برابر انقلابی نوپا خود را وامانده و سرگردان دید.
 
جنگ تحمیلی تشدید جنایات آمریکا
 
با پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص بحران گروگان‌‌گیری، وجهه و اعتبار ایالات متحده‌‌ی آمریکا به چالش کشیده شد و این کشور تحقیر گردید؛ چرا که از سویی، با پیروزی انقلاب ایران، در جلوگیری از سقوط ‌متحد استراتژیک خود در خلیج فارس ناتوان جلوه کرد و اعتماد سایر هم‌‌پیمانان خود را از دست داد و از سویی دیگر، عجز و ناتوانی آمریکا در آزاد‌سازی گروگان‌‌هایش در ایران، قدرتمندی و قابلیت‌‌های یک ابرقدرت را به پرسش کشید.
 
شاید به همین دلیل، برخی معتقدند آمریکا برای بازسازی اعتبار و بازیابی شهرت و قدرتش در منطقه در ترغیب و تهییج عراق در راستای حمله به ایران اثرگذار بود. شواهدی نیز این ادعا را تأیید می‌­کند. کمی پیش‌‌تر از حمله‌‌ی عراق به ایران، برژینسکی از مجموعه‌‌ی عملیات نظامی علیه ایران سخن رانده بود که با احتساب حمله‌‌ی نظامی طبس و شکست آن، تجاوز عراق می­‌تواند یکی دیگر از این مجموعه عملیات نظامی باشد. همچنین روزنامه‌‌ی نیویورک تایمز در اردیبهشت 1359، ضمن تحلیل طرح‌­های آمریکا پیرامون ایران، گمانه‌­ی حمله­‌ی عراق به ایران را مطرح کرده بود. افزون بر این، در حالی که روابط دیپلماتیک عراق و آمریکا قطع بود، برژینسکی چندین بار قبل از حمله‌­ی عراق به ایران، به طور محرمانه، به بغداد سفر کرده و با صدام حسین دیدار کرده بود.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4]
 
این شواهد در مقابل موضع رسمی آمریکا، که خود را در جنگ ایران و عراق بی­‌طرف می­خواند، قرار داشت. با این حال، این موضع رسمی به تدریج و با سیر پیروزی­های ایران در عملیات فتح‌‌المبین و بیت‌‌المقدس، به گونه‌‌ای علنی تغییر یافت. در واقع پیروزی­‌های ایران در نبرد با عراق بر نگرانی آمریکا افزود. بدین ترتیب، آمریکا از این پس در صحنه‌­ی عملی جنگ، نقش بیشتر و شاید روتری را بر عهده گرفت و به اقداماتی از جمله برقراری و عادی‌‌سازی رابطه و حتی حمایت تسلیحاتی از عراق روی آورد؛ به گونه‌­ای که در سال­های 1365 تا 1367 سیاست تهاجمی و برخورد مستقیم و غیرمستقیم با ایران از سوی این کشور مشخص و روشن بود.
پاسخ
آگهی
#2
بد نبوددددد
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  داستان های تاریخی کوتاه
Thumbs Up ۱۰₪ مکان تاریخی تهران که باید دید₪
  تاریخ،جغرافیا،سیاست و نام تاریخی کشور قرقیزستان
  روابط ایران و روم
  ثبت 22 اثر ارزشمند ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو
  ۱۵ عکس تاریخی کمتر دیده شده
  دوست دارید چه شخصیت تاریخی را ببینید؟
  میراث جهانی یونسکو [ تاریخی ]
  کارهایی که بزرگترین رییس جمهور تاریخ آمریکا را جاودانه کرد
  تمام جنگ های ایران از زمان کورش تا حالا .52 جنگ ایران از زمان کورش تا کنون .

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان