امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رکورد داغ‌ترین دمای تولید شده بشر شکست!

#1
رکورد داغ‌ترین دمای تولید شده بشر شکست! 1محققان شتاب دهنده ذرات RHIC در آزمایشگاه ملی بروکهاون نیویورک موفق به شکستن رکورد بالاترین و داغ ترین دمای تولید شده توسط بشر شدند که 250 هزار برابر دمای مرکز خورشید است!

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شاهکار بزرگ زمانی رخ داد که هسته طلا، بخش بار مثبت شارژ شده اتم که از پروتون ها و نوترون ها ساخته شده اند، در سرعتی نزدیک به سرعت نور در شتاب دهنده ذرات RHIC‌ با یکدیگر برخورد کردند.

زمانیکه یون ها با یکدیگر برخورد می کنند، انرژی فوق العاده زیادی آزاد می شود که باعث ذوب شدن نوترون ها و پروتون ها داخل هسته طلا و تبدیل آنها به اجزای تشکیل دهنده یعنی کوارک ها و گلوئن ها می شود.

این سوپ کوارک- گلوئن تشکیل دهنده پلاسمای باستانی است که جهان را پس از انفجار بزرگ (Big Bang) در 13.7 میلیارد ایجاد کرده است.

فیزیکدانان شتاب دهنده ذرات RHIC با اندازه گیری دمای پلاسمای کوارک- گلوئن (QGP)‌ دریافتند که دمای این پلاسما چهار تریلیون درجه یعنی 250 هزار برابر مرکز خورشید است.

«استیون ویگدور» سرپرست آزمایشگاه ملی بروکهاون و مدیر برنامه فیزیک ذرات تأکید می کند: انتظار رسیدن به این ابر دمای بسیار داغ را داشتیم، اما هیچ پیش بینی در خصوص رفتار کاملا مایع سوپ کوارک- گلوئن نداشتیم.

به گفته «ویگدور» سایر فیزکدانان در حال بررسی مشاهده رفتار کاملا مشابه مایع در نمونه های اتم گرفتار در دمای صفر مطلق که 10 میلیون تریلیون برابر سردتر از پلاسما کوارک - گلوئن است هستند.

این احتمال وجود دارد که شتاب دهنده ذرات RHIC نتواند برای مدت زیادی این رکورد را برای خود حفظ کند. برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) در مرکز تحقیقات هسته ای اروپا «سرن» در آزمایشی موسوم به ALICE امیدوار است یون ها را با سرعتی برابر نور با یکدیگر برخورد داده و رکورد بسیار بالاتر دما را به نام خود ثبت کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  لیست بهترین شرکت ‌های تولید محتوا در ایران
  ترسناک ترین و خطرناک ترین ماساژ در تایوان (عکس)
  تولید سیمان پاک با استفاده از خاکستر آتشفشانی
  عجیب ترین و خطرناک ترین درخت دنیا
  تولید سیاه‌ترین ماده جهان
  تولید چشم آزمایشگاهی حساس به نور با سلولهای بنیادی
  چرا پنگوئن ها در دمای زیر صفر یخ نمی زنند؟
  استفاده از ته سیگار برای تولید آجر!
  تولید زبان برنامه‌نویسی برای مدارهای بیولوژیکی
  تولید چوب به شفافی شیشه!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان