امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سردرود

#1
سَردْرود‌يکي از شهرهاي استان آذربايجان شرقي است که در بخش مرکزي شهرستان تبريز واقع شده‌است. طبق آخرين سرشماري مرکز آمار ايران که در سال 1385 صورت گرفته‌است، اين شهر با جمعيتي بالغ بر 24,853 نفر، دومين شهر پرجمعيت شهرستان تبريز و يازدهمين شهر پرجمعيت استان آذربايجان شرقي محسوب مي‌شود.نام محلي اين شهر، سَردَري است.سردر نام يکي از قرائ شهر بخارا در جمهوري ازبکستان است و سردري يعني منسوب به سردر.در سال‌هاي اخير با توجه به گسترش محدوده کلان‌شهر تبريز و نزديک‌شدن آن به اين شهر، طرح تبديل شهر سردرود به يکي از مناطق تبريز در دستور کار مسئولين استاني و کشوري قرار گرفته‌است، ولي تاکنون اين طرح عملي نشده‌است.
اين شهر داراي باغ‌هاي بسيار زيبا و پرمحصول مي‌باشد که يکي از ميوه‌هاي معروف آن که محصول همين باغ‌ها است، گوجه سبز مي‌باشد. پارک جنگلي مره‌خوني نيز از گردشگاه‌هاي بسيار زيبا و ديدني اين شهر است.
قالي‌‌بافي
در اين شهر علاوه بر بافت و توليد فرش‌هاي معمولي در ابعاد و اندازه‌هاي مختلف، قالي‌هاي حجمي، برجسته، دورويه، دو فرش در يک فرش با رج‌شمار متفاوت (که صرفاً جنبه هنري دارند) نيز بافته مي‌شود.
قالي‌هاي کنوني سردرود داراي تاريخچه حدود يکصدساله ‌است. طبق تحقيقات به عمل آمده، قالي‌بافي در دهه‌هاي گذشته، نخستين بار توسط «محمود آقاحکيم» وارد زندگي اهالي سردرود شده‌است و بعد از آن، توسط افراد ديگري مانند «حاج ميرباقر اسحقي»، «کربلايي عباس‌علي مقيمي»، «اعلاباف» و… پيگيري و گسترش يافته‌است. سردرود را مي‌توان به عنوان مهد هنر تابلوفرش دستباف جهان نام برد و دليل بر اين مدعا، وجود حداقل 15,000 دار قالي تابلوفرش، فقط در خود سردرود و برگزاري اولين نمايشگاه تابلوفرش در سطح کشور و برگزاري دومين جشنواره گره زرين آذربايجان و ايجاد اشتغال‌زايي حداقل بر 50,000 نفر در چندين استان کشور و شهرها و مناطق محروم ار جمله استان کردستان و مناطق کردنشين کشور، دليل محکمي بر اصالت و ارزش تابلوفرش‌هاي اين شهر مي‌باشد.
سردرود 1
سردرود 1
سردرود 1
سردرود 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان