امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تردیدهای تازه در نظریه اساسی فیزیک ذرات !

#1
تردیدهای تازه در نظریه اساسی فیزیک ذرات ! 1شواهد جدید در مورد این که یک ذره زیراتمی در یک شیوه خاص بیش از آنچه که باید دچار تجزیه شده، می‌تواند نظریه حاکم فیزیک ذرات را دچار نقصان کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این نظریه که مدل استاندارد نام دارد، بهترین راهنمای دانشمندان برای توضیح ذرات ریز ماده سازنده جهان است اما بسیاری از فیزیکدانان نسبت به بروز شکاف هایی در آن با تردید مواجه شده‌اند و بر این باورند شاید مشکلات دیگری نیز در این اصل محکم وجود داشته باشد.

محققان تجربه بابار(BaBar) آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده اسلاک در کالیفرنیا به مشاهده برخورد میان الکترونها و پوزیترونها می‌پردازند که همکاران ضد ماده آنها محسوب می‌شوند. این ذرات در زمان برخورد به شکل انرژی منفجر شده و به ذرات جدید تبدیل می‌شوند. این ذرات اغلب شامل مزونهای میله B بوده که از ماده و ضد ماده به خصوص یک کوارک زیرین و ضد کوارک ساخته شده‌اند.

محققان بابار به بررسی یک فرآیند خاص تجزیه پرداختند که در آن مزون های میله B به سه ذره دیگر شامل یک مزون D(یک کوارک و ضد کوراک که یکی کوارک افسون بوده)، یک ضدنوترینو(همکار ضدماده نوترینو) و یک لپتون تائو(نوعی الکترون) تجزیه می‌شوند.

آنچه محققان در این آزمایش به آن پی برده اند این بود که این فرآیند بیشتر از میزانی که مدل استاندارد پیش‌بینی کرده، اتفاق می‌افتد.

به گفته مایکل رونی، سخنگوی بابار از دانشگاه ویکتوریا در کانادا، این مازاد در پیش‌بینی مدل استاندارد جالب است، اما پیش از یک اعلام کشف واقعی باید آزمایشات دیگری نیز انجام شود تا تنها یک نوسان آماری در نظر گرفته نشود.

در حالی که یافته‌های بابار نسبت به مطالعات پیشین در مورد این تجزیه‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار است، اما هنوز به لحاظ آماری برای اعلام وجود یک نقص واضح در مدل استاندارد قابل توجه نیست.

برای تائید این نتایج باید داده‌های بیشتری از تجربیات دیگر مانند پروژه بله در سازمان تحقیقات شتاب‌دهنده انرژی بالا ژاپن(کک) نیز که به تولید مزونهای B پرداخته، مورد استفاده قرار بگیرند.

تجربه بابار طی سالهای 1999 تا 2008 به مشاهده برخوردهای ذرات پرداخته اما فیزیکدانان هنوز در حال بررسی داده‌های آن هستند.

نتایج این دانشمندان در دهمین نشست سالانه نقض فیزیک و توازن بار در چین ارائه شده و جزئیات آن در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان