امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایجاد خاصیت پیزوالکتریک درگرافن !

#1
اخیرا روشی برای ایجاد خاصیت پیزوالکتریک در گرافن ارائه شده است، این کار با افزودن عناصری نظیر هیدروژن یا فلوئور در ساختار ایجاد خاصیت پیزوالکتریک درگرافن ! 1گرافن انجام می‌شود.

گرافن ماده بسیار شگفت انگیزی است که دارای هدایت الکتریکی 100 برابر بهتر از سیلیکون است. این ماده که ضخامتی در حد یک اتم دارد، مستحکم‌تر از الماس است. با تمام ویژگی‌هایی که گرافن دارد، این ماده فاقد اثر پیزوالکتریک است، پیزوالکتریک خاصیتی است که در اثر خم شدن جریان الکتریکی تولید می‌کند، نکته مهم دیگر این است که خاصیت پیزوالکتریک یک ویژگی برگشت‌پذیر است، یعنی اگر به این مواد جریان الکتریکی اعمال شود خم می‌شوند. از این ویژگی در بسیار از ادوات نظیر ساعت، رادیو و التراسونیک استفاده می‌شود.

اخیرا مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است که در آن دو مهندس از دانشگاه استنفورد نشان دادند که چگونه می‌توان گرافن را تبدیل به یک ماده پیزوالکتریک کرد و از آن برای کنترل گرافن استفاده نمود.

اوان رید از محققان گروه تئوری و محاسبه مواد دانشگاه استنفورد می‌گوید تغییر شکل فیزیکی که در گرافن اتفاق می‌افتد رابطه مستقیمی با میدان اعمال شده به این ماده دارد، این کار یک روش کاملا جدید برای کنترل قطعات الکترونیکی در مقیاس نانو است. این پدیده بعد جدیدی به مفهوم استرینترونیک اضافه می‌کند، حوزه‌ای که در آن میدان الکتریکی، یا تغییر شکل، موجب ایجاد فشاری در شبکه کربنی شده و در نهایت تغییر شکل قابل پیش بینی در ساختار گرافن ایجاد می‌شود.

 میتشل اونگ، محقق دوره پسا دکترا در این گروه تحقیقاتی، می‌گوید گرافن پیزوالکتریک می‌تواند به‌صورت غیر موازی موجب کنترل مکانیکی، نوری و الکتریکی شود که از این توانمندی می‌توان در حوزه‌های مختلف از ترانزیستورهای نانومقیاس گرفته تا صفحات لمسی استفاده کرد.
پژوهشگران با استفاده از مدل‌سازی‌های  بسیار پیچیده که با ابرکامپیوترهای قدرتمند انجام شده، توانستند رسوب اتم‌ها را در یک سوی شبکه گرافن شبیه‌سازی کرده – به این فرآیند تقویت گفته می‌شود- و مقدار اثر پیزوالکتریک را در آن اندازه‌گیری کنند.

نتایج شبیه‌سازی نشان داد که گرافن را می‌توان با استفاده از لیتیم، هیدروژن، پتاسیم و فلئور تقویت کرد، همچنین از ترکیب هیدروژن و فلئور یا لیتیم و فلئور نیز می‌توان برای تقویت استفاده کرد. تقویت می‌تواند در یک سوی گرافن یا در هر دو سوی این ماده انجام شود، این که در یک سو یا در هر دو سو تقویت انجام شود کلید اصلی ایجاد خاصیت پیزوالکتریک است به این شکل که اگر هر دو سوی گرافن تقویت شود اثر تقویت‌ها یکدیگر را از بین می‌برند و خاصیت پیزوالکتریک ایجاد نمی‌شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آیا میدانید دریای مدیترانه تنها در مدت دو سال ایجاد شده!!
  دلیل اصلی ایجاد سکسکه چیست؟
  6 خاصیت بی نظیر خنده
  زوجی با کاشت ۲ میلیون درخت “جنگل بارانی” ایجاد کردند
  مغز انسان خاصیت مغناطیسی دارد!
  ارتش آمریکا مشغول ایجاد ایمپلنت های مغزی برای بازیابی خاطرات انسان است
  10 خاصیت معجزه آسای آب
  نحوه حذف و ایجاد ایمیل در هاست لینوکس در دایرکت ادمین
  رعد و برق چگونه ایجاد می شود؟
  ایجاد نخستین گره کوانتومی جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان