امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دلایل ایجاد نشدن سونامی بر اثر زلزله اندونزی!

#1
دلایل ایجاد نشدن سونامی بر اثر زلزله اندونزی! 1معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی با اشاره به آخرین وضعیت دو زلزله 8.7 و 8.2 ریشتری سوماترای اندونزی گفت: در این دو زلزله حادثه ای که منجر به ایجاد موجهای بزرگ شود رخ نداده است و اثری بر روی سواحل ایران نداشته است.

دکتر مهدی زارع با اشاره به آخرین وضعیت سونامی اندونزی افزود: در این رخداد دو زلزله به بزرگی 8.7 و 8.2 در اندونزی رخ داد و سطح آب از 80 سانتیمتر تا یک متر بالا آمد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی با تاکید بر اینکه در این پدیده امواج عظیمی ایجاد نشد، اظهار داشت: دلیل این امر سازوکار گسل بود به گونه ای که جابه جایی زیادی در محل گسل در کف اقیانوس ایجاد نکرد.
 
وی با بیان اینکه در این دو زلزله سازوکار فشاری و کششی در گسل ایجاد نشده است، خاطر نشان کرد: مکانیزم فشاری و امتداد لغزه گسل موجب اختلاف سطح در گسل می شود و با پله ای شدن سطح گسل در کف اقیانوس امواج عظیمی ایجاد می شود. در دو زلزله روز گذشته اندونزی جابه جایی گسل ها رخ نداده است.
 
زارع با اشاره به سونامی 2004 اندونزی و 2011 ژاپن، خاطر نشان کرد: در این دو سونامی مکانیزم گسل، مسبب امتداد لغزه بوده در نتیجه سونامی 2004 اندونزی تبدیل به بزرگترین فاجعه انسانی از لحاظ تعداد کشته شدگان و زلزله 2011 ژاپن به عنوان بزرگترین فاجعه اقتصادی به لحاظ ایجاد خسارت 234 میلیارد دلاری در زمان خود معرفی شدند.
 
 وی با بیان اینکه زلزله 8.7 ریشتری اندونزی هشداری بود برای کشورهای اقیانوس هند، یادآور شد:این واقعه خسارات زیادی را به بار نیاورد ولی آزمونی برای دقت و یایش سیستم های هشدار سونامی در منطقه بود.
 
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی اضافه کرد: در این راستا مراکز پژوهشی مرتبط مطالعه بر روی این پدیده را آغاز کردند. نتایج این داده ها ما را در دستیابی به مدلهای پیش بینی سونامی یاری خواهد کرد.
 
شب آرام برای سواحل جنوبی کشور

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه سونامی اندونزی بر روی سواحل ایران اثر نداشته است، افزود:  معمولا رخدادهای ایجاد شده در سوماترا به دلیل دور بودن از ایران، تاثیری بر سواحل کشور ندارد و اگر رخ دهد در حد ایجاد موجهایی در حد چند سانتیمتر است.
 
دکتر وحید چگینی با بیان اینکه این زلزله بیشتر جو روانی ایجاد کرده است ادامه داد: سامانه های هشدار در کشورهای حوزه اقیانوس هند چون هند، استرالیا، اندونزی و تایلند با ارسال داده های این زلزله هشدارهای لازم  را می دهد و نگرانی را در مردم از بایت احتمال وقوع سونامی بزرگ ایجاد کرده است.
 
وی، وقوع سونامی بزرگ سال 2004 اندونزی را مسبب این نگرانی دانست و گفت: سامانه های هشدار سونامی در این کشورها فعال است و هشدارهای لازم به ساکنان سواحل اندونزی داده می شود.
 
چگینی با اشاره به وضعیت امواج در سواحل سوماترا اندونزی، توضیح داد: تاکنون خبری از ایجاد امواج عظیم در این مناطق گزارش نشده است.
 
رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی که در حال حاضر در چابهار به رصد این پدیده طبیعی می پردازد، همچنین اظهار داشت: تاثیر زلزله و سونامی جزیره سوماترا اندونزی بر سواحل جنوب شرق ایران در چابهار در حد ایجاد موجهای چند سانتیمتری بود و اختلالاتی را در دریای عمان ایجاد نکرده است. 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  *انواع دلایل شب بیداری*
  دلایل پیشرفت ژاپنی ها
  آیا میدانید دریای مدیترانه تنها در مدت دو سال ایجاد شده!!
  دلیل اصلی ایجاد سکسکه چیست؟
  قیمت بیت کوین و دلایل افزایش قیمت بیت کوین
  زوجی با کاشت ۲ میلیون درخت “جنگل بارانی” ایجاد کردند
  ارتش آمریکا مشغول ایجاد ایمپلنت های مغزی برای بازیابی خاطرات انسان است
  نحوه حذف و ایجاد ایمیل در هاست لینوکس در دایرکت ادمین
  دلایل علمی تغییر فصل‌ها را بشناسید !
  رعد و برق چگونه ایجاد می شود؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان