امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر

#1
شبکه سی‌.ان‌.ان در گزارشی به معرفی قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از پارک دایناسورها تا شهر مایاها پرداخته است.

شبکه خبری سی‌.ان‌.ان در آخرین ساعات سال جاری میلادی در گزارشی به معرفی هشت محوطه‌ تاریخی که قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان به شمار می‌روند در شش کشور پرداخته است.

این محوطه‌های تاریخی که قدمت برخی از آنها به میلیون‌ها سال می‌رسد و در جهان کمتر شناخته شده‌اند عبارتند از:

** شهر تاریخی «تیواناکو» - بولیوی

شهر تاریخی «تیواناکو» در بولیوی که از آن به عنوان یک کلان‌شهر کهن نام برده می‌شود، از تمامی خصوصیات یک شهر امروزی بهره می‌برد. این شهر تاریخی که در فاصله سال‌های 500 تا 900 میلادی احداث شد، از آثار تاریخی منحصر به فردی شامل چند معبد، بازار، قصر، خانه‌های بزرگ، خیابان‌های منظم و کانال‌های آب بهره می‌برد. این شهر در ارتفاع 13 هزار پایی از سطح دریا احداث شده و با قرار داشتن در بخشی از رشته‌ کوه آند در بولیوی، همواره یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رود. تمام بناهای تاریخی تیواناکو از قطعات بزرگ سنگ احداث شده و ساکنانش به دلایل نامعلومی در حدود سال 1200 میلادی آن را ترک کرده‌اند. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که ساکنان تیواناکو به علوم مختلف از جمله ستاره‌شناسی و ریاضیات آشنایی کامل داشته و از این علوم برای احداث شهر خود استفاده کرده‌اند. ساکنان این شهر همچنین به دلیل زندگی در ارتفاعات از نظر فیزیک بدنی بسیار قوی بوده‌اند که حاصل آن تنفس در ارتفاع بالا و ساخت بناهای سنگی عظیم است.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1
تیواناکو

** «پارک ایالتی دایناسور» - کانادا

«پارک ایالتی دایناسور» در استان آلبرتای کانادا قدمتی حدود 75 میلیون سال دارد و در غرب این کشور واقع شده است. این پارک که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، بخشی از جزیره گردشگری "لارامیدیا" است و حدود 30 مایل مربع مساحت دارد. در پارک دایناسور که انسان در آن با دیدن بقایای سنگواره دایناسورها به یاد داستان‌های فانتزی و یا فیلم‌های پارک ژوراسیک می‌افتد، علاوه‌بر آثاری از دایناسورها، آثاری از دو دوره تاریخی نوسنگی و عصرآهن نیز کشف شده‌اند. این پارک همواره علاوه‌بر میزبانی از گردشگران میزبان محققانی است که برای کشف حقایقی در زمینه نحوه زندگی دایناسورها و چگونگی حذف آن‌ها از کره خاکی در میلیون‌ها سال قبل به کانادا سفر می‌کنند. در این پارک همچنین شما می‌توانید روزانه شاهد هزاران دانش‌آموز باشید که در قالب اردوهای علمی از سنگواره‌های دایناسورها دیدن می‌کنند.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1

پارک ایالتی دایناسور


** شهر تاریخی «تیکال» - گوآتمالا

این شهر تاریخی که به دلیل در اختیار داشتن هرم‌های سنگی شهرت جهانی دارد، در فاصله سال‌های 250 تا 900 میلادی احداث شده و مشخصه اصلی آن احداث پنج هرم در این شهر است که براساس محاسبات ستاره‌شناسی و بر پایه علم ریاضیات و همچنین طلوع و غروب خورشید احداث شده‌اند. این شهر تاریخی که از سال‌ها قبل به یک پارک باستان‌شناسی تبدیل شده، مهم‌ترین یادگار برجای مانده از تمدن مایا در کشور گوآتمالا است و وسعت آن حدود 55 هزار متر مربع تخمین زده شده است. شهر تاریخی تیکال به عنوان یکی از آثار شاخص تاریخی برجای مانده از مایاها علاوه‌بر هرم‌های زیبا، مجسمه‌های ارزشمندی را نیز در خود جای داده است که بیشتر آن‌ها به خدایان مردمان این تمدن تعلق دارند. این شهر تاریخی سال‌ها قبل در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده و شهری مشابه آن نیز با نام «کوپان» که آن نیز توسط مایاها احداث شده، وجود دارد که در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور هندوراس به شمار می‌رود.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1
تیکال

** شهر «چان چان» - پرو

شهر تاریخی «چان چان» در پرو که صدها سال قبل با استفاده از خشت ساخته شده است، همواره در سایه شهر تاریخی ماچوپیچو، مقصد نخست گردشگری پرو قرار دارد و اطلاعات کمتری از آن در اختیار جهانیان قرار گرفته است. این شهر تاریخی توسط مردمانی احداث شد که خطوط مشهور نازکا را که از آن به عنوان یکی از رازهای تمدن بشری نام برده می‌شود را بوجود آوردند. "چان چان" که پایتخت مردمان تمدن چیمو بوده است، در فاصله سال‌های 850 تا 1400 میلادی احداث شده و در سال‌های اوج رونق آن حدود 30 هزار نفر جمعیت داشته است. این شهر تاریخی سپس رونق خود را از دست داد و به یک مکان متروکه تبدیل شد. "چان‌ چان" نقشه‌ شهری پیشرفته را داشته است و بزرگ‌ترین شهر قاره‌ی آمریکا پیش از ورود کریستف کلمب به این قاره محسوب می‌شود. این شهر، از نظر ساختار شهری بسیار پیشرفته بوده و براساس رویکرد سیاسی و اجتماعی آن سال‌ها به 9 قسمت تقسیم می‌شده است. کارشناسان علت اصلی این امر را وقوع چند زلزله، کاهش شدید منابع آب و حمله مردمان تمدن اینکا به ساکنان چان چان می‌دانند. از دهه 90 میلادی پروژه مرمت این شهر تاریخی که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، آغاز شد و از سال‌ها قبل با پایان این پروژه به یکی از مقاصد گردشگری پرو تبدیل شده است. هر چند که همواره وزش بادهای شدید و تغییرات آب و هوایی صدماتی را به چان چان که حدود پنج مایل مربع مساحت دارد، وارد کرده است.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1
چان چان

** شهر «لاونتا» - مکزیک

شهر تاریخی «لاونتا» در منطقه تاباسکو مکزیک هزاران سال قبل توسط مردمان تمدن ناشناخته اولمک ساخته شد. این شهر تاریخی که قدمت آن حدود سه هزار و 200 سال برآورد شده است، از آثار تاریخی منحصر به فردی از جمله چند هرم و مجسمه‌های سنگی که بعضی از آن‌ها حدود 20 تن وزن دارند، بهره می‌برد. همچنین معبد اصلی این شهر مملو از تصاویر انسان‌ها و حیواناتی است که برای جلب رضایت خدایان قربانی شده‌اند. براساس متون تاریخی مردمان تمدن اولمک رسوم عجیبی داشتند که یکی از آن‌ها کشتن سگ‌ها و خوردن گوشت و خون آنها به عنوان یکی از غذاهای اصلی بوده است که این امر باعث شده در میان تمدن‌های منطقه آمریکای جنوبی، شهرت ویژه‌ای داشته باشند. شهر تاریخی لاونتا از سال‌ها قبل به یک پارک باستان‌شناسی با حدود 16 هکتار مساحت و نورپردازی ویژه‌ تبدیل شده و روزانه میزبان هزاران گردشگر است.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1
لاونتا

** منطقه «کاهوکیا» - آمریکا

آثار تاریخی منطقه «کاهوکیا» در ایالت ایلی‌نویز آمریکا هزاران سال قبل در داخل تپه‌های سبز این منطقه خلق شده و طی سال‌ها توسعه یافته‌اند. بیشتر این آثار تاریخی در حدود قرن 14 میلادی و قبل از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب توسط بومیان احداث شده و بیشتر آنها تا به امروز ناشناخته مانده‌اند. یکی از این آثار شاخص مجموعه‌ای از تونل‌ها و دالان‌ها است که در داخل یک تپه بزرگ که از هرم جیزه از اهرام ثلاثه مصر نیز بزرگتر است،‌ احداث شده و در قرن‌های گذشته از آن برای سکونت و همچنین مخفی شدن در برابر دشمنان استفاده می‌شده است. این آثار به همراه بقایای خانه‌های چوبی از سال‌ها قبل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایالت ایلی‌نویز تبدیل شده‌اند.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1
کاهوکیا

** شهر «مونته آلبان» - مکزیک

شهر تاریخی «مونته آلبان» در منطقه اوآکساکا روی چند تپه قرار دارد، حدود 2500 سال قبل توسط مردمان تمدن ناشناخته زاپوتکس ساخته شد. مونته آلبان آثار تاریخی منحصر به فردی از جمله یک هرم عظیم سنگی و مجسمه‌های سنگی را در خود جای داده و با حدود 20 هکتار مساحت یکی از گزینه‌های دولت مکزیک برای ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به شمار می‌رود.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1
مونته آلبان

** سنگ‌نگاره‌های «کانیون لندز» - آمریکا

سنگ‌نگاره‌های «کانیون لندز» در ایالت تگزاس آمریکا که در نزدیکی دره مشهور گرند کانیون - عمیق‌ترین دره جهان که یکی از جاذبه‌های برتر گردشگری طبیعی جهان است - قرار دارند، نقاشی‌های زیبایی را در خود جای داده که توسط انسان‌های نخستین در غارهای آن خلق شده‌اند. در این سنگ‌نگاره‌ها که همچنان با گذشت هزاران سال از خلق آن‌ها در شرایط خوبی بوده و تصاویر آن‌ها به خوبی قابل تشخیص است، نحوه زندگی ساکنان ایالات تگزاس آمریکا در هزاران سال قبل به ویژه نحوه شکار و سفر آن‌ها به مناطق دیگر با قایق به تصویر کشیده شده است.


قدیمی‌ترین محوطه‌های تاریخی جهان از نگاه CNN،تصاویر 1
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معروف ترین برج های کج شده جهان
Star عجیب ترین و بامزه ترین هتل دنیا به شکل سیب زمینی!
  |۹ مکان اسرار آمیز جهان|
  زیباترین روستاهای جهان
  شیک ترین و گران قیمت ترین هتل با شبی 2 میلیارد (عکس)
  چان چان پرو؛ بزرگترین شهر خشتی جهان + عکس
  خطرناکترین آتشفشان جهان +عکس
  بهترین هتل های فرودگاهی جهان (بخش دوم)
  بهترین هتل های فرودگاهی جهان
  مجموعه تاریخی فرح آباد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان