امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

A Most Wanted Man

#1
در فیلم جدید «آنتون کوربین» به نام «مردی تحت تعقیب/A Most Wanted Man» سیستم اطلاعاتی هم موضوع فیلم و هم روشی است که برای پرداخت آن به کار گرفته شده است. فیلم یک درام با طرح ریزی بسیار دقیق و پیوسته جذاب است که در هامبورگ اتفاق می افتد و با نگاهی بدبینانه و در عین حال با همدردی به پیچیدگی های اقدامات ضد تروریستی در دوره ی فاجعه ی یازده سپتامبر می پردازد. کوربین همان شیوه ی خونسردانه و روش مند خود را که در اثر نامعمول خود «آمریکایی» استفاده کرده بود به کار می بندد و در این فیلم هم عمدتاً به دلیل توجه خود به نکات دقیق و جزئیاتی که برای عملیات آلمانی ها در مرکز داستان نشان می دهد، با موفقیت روبرو می شود. فیلم با مثلث بازیگران خود با لهجه ی توتنی (نژادی قدیمی در آلمان) یعنی «فیلیپ سیمور هافمن»، «ریچل مک آدامز» و «ویلیام دافو»، در انتخاب بازیگران متحمل ریسکی می شود که در نهایت با نتیجه ای مناسب روبرو می شود. این فیلم که به صورت عامدانه از ضرباهنگ پایینی برخوردار است، آن دسته از تماشاگرانی را که دوست دارند تریلرهای جاسوسی شور و حرارت بیشتری داشته باشند را کنار می زند اما احتمالاً در میان تماشاگران فهمیده ی سینمای هنری که با دیدن نام «جان لو کاره» (نویسنده رمانی که فیلم بر اساس آن ساخته شده) متوجه می شوند قرار است با چه چیزی روبرو شوند، حالتی حاکی از جذبه و فریفتگی ایجاد می کند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A Most Wanted Man 1


هامبورگ، شهر بندری آلمانی، جایی بود که «محمد عطا» و همدستانش برای حملات یازده سپتامبر نقشه کشیدند و این موضوعی است که عاملان اطلاعاتی را حتی تا یک دهه ی بعد هم در حالت هشدار بالایی نگاه داشته است. با تکیه بر این پیش زمینه ی بدبینی به جا و شرمی پیوسته پابرجا است که شخصیتی ژولیده و به شدت اهل میگساری مانند گانتر باخمن (هافمن) یک گروه ضد تروریسم مخفیانه شکل می دهد تا درون جامعه ی اسلامی منابعی به دست بیاورد که آنها را به مظنونین رده بالاتر برساند. کار خطرناکی است و به صبر و حساسیت نیاز دارد و همچنین به تمایلی برای خویشتن داری و عقب نشینی و مذاکره کردن که در این مورد اخیر باخمن پیوسته متوجه می شود با رئیس اطلاعات هامبورگ دیتر مور (رینر بوک) اختلافاتی دارد. مور اهل کاغذ بازی و انجام کارها به شیوه ی معمول و اداری آن است و ترجیح می دهد اول دستگیر کند و بعد سؤال کند.فیلمنامه نویس استرالیایی «اندرو باول» (نویسنده ی فیلمنامه های «لنتانا» و «لبه ی تاریکی») همه ی این عناصر داستانی را که از رمان لو کاره نوشته شده در سال ۲۰۰۸ برداشت شده است، به شکلی مؤثر فشرده می کند و از نو شکل می دهد اما وسواس و باریک بینی شدیدی به خرج می دهد تا شیوه ی ثابت و هوشیارانه و بی رحمانه ی نویسنده را حفظ کند. کوربین «مردی تحت تعقیب» را در مقایسه با هر یک از فیلم های قبلی اش «آمریکایی» یا فیلم سیاه و سفید «کنترل» که از روی زندگی «یان کورتیس» ساخته شده بود، به شیوه ای درخور و مناسب خشن تر و با حالتی کارگری تر ساخته است. این فیلم شاید از حال و هوای تفکر برانگیز اقتباس فوق العاده ی «توماس آلفردسون» از رمان «دوره گرد، خیاط، سرباز، جاسوس» (که آن هم مانند این فیلم لو کاره را در سمت تهیه کننده اجرایی داشت) بی بهره باشد. اما فیلم از این لحاظ که پیوسته از زرق و برق امر جمع آوری اطلاعات می کاهد و آن را از صورت افسانه بیرون می آورد کاملاً با دنیای نویسنده منطبق است. فیلم آشکار می سازد که این امر مانند هر شغل دیگری پر از فشار و مواجه با ناسپاسی است، شغلی است که در آن بهترین ها و باهوش ترین ها اغلب با برنامه ی کاری اداری و خشک و رسمی به اصطلاح مافوقان خود در جای خود متوقف می شوند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A Most Wanted Man 1


«مردی تحت تعقیب» تا رسیدن به پرده ی پایانی پریشان کننده و جالب توجه خود، زمانی که تکه های نقشه ی باخمن بالأخره سر جای خود قرار می گیرند و به حرکت در می آیند، طبق هیچ یک از معیارهای معمول یک فیلم اکشن نیست. فکر کردن و صحبت کردن حالت های اصلی اکشن آن است. تکان دهنده ترین چیزی که می بینیم این است که یک شخصیت دزدیده شده و پشت یک ون پرتاب می شود. اگر هیجانی در این فیلم وجود داشته باشد در انباشته شدن تدریجی طرح داستانی با پیچش ها و گره ها نیست بلکه بیشتر در شیوه ای است که نگرش غم انگیز و طغیان گر لوه کاره نسبت به جهان اطراف، در سیستم عصبی شما نفوذ می کند. شاید این گفته به نظر سرد و بی روح به نظر برسد اما کوربین حتی نسبت به شخصیت هایی که به ظاهر کم ترین اهمیت را دارند هم گوشه چشمی از همدردی نشان می دهد. او به ویژه نسبت به نوعی میراث که هر یک از شخصیت ها به گونه ای با آن درگیر هستند توجه و حساسیت زیادی دارد. کارپوف با ارثیه ای در مفهوم واقعی آن درگیر است و ریچر مشکلاتی احساسی را به ارث برده است و فعالیت های او در دفاع از حقوق بشر نمایانگر تلاشی آگاهانه برای مخالفت با شیوه ی پرورش پر ناز و نعمت اوست.فیلم در منطقه ای در هامبورگ توسط «بنیوت دلوم» فیلمبرداری شد و قاب بندی های قدرتمند و مؤثر او تنها گاهی در اثر دوربینی که در تلاشی غیر ضروری برای القای هیجان و عصبیت دنیای واقعی بیش از حد لرزان است، آسیب می بینند. موسیقی متن «هربرت گرونمیر» با ظرافت تمام در راستای وقایع در حال اتفاق پیش می رود اما با اینحال ریتم فیلم را حفظ می کند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A Most Wanted Man 1

منبع : نقــد فارسی


پاسخ
 سپاس شده توسط ✘dead~G!ฯГ✘ ، First Star
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان