امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت

#1
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1
 
تصاوير بيت مپ يا برداري ؟ مسئله اين است ! چگونه از فايلهاي برداري در طراحي سايت استفاده كنيم؟
 
وقتی شما یک عکس می‌گیرید یا یک عکس در گیمپ ایجاد می‌کنید، شما با گرافیک راستری کار می‌کنید كه گاهی اوقات bitmaps نامیده می‌شود (با فرمت فایل ‎.bmp فرق می‌کند – گرچه این فرمت، یک نمونه از گرافیک bitmap است).
یک گرافیک راستری (یا bitmap) در اصل یک لیست از رنگ‌های پیکسلی است، که به کامپیوتر می‌گوید تا یک پیکسل سرخ بکشد، سپس یکی آبی، سپس یکی سبز ...و همینطور، پیکسل به پیکسل، خط به خط، تا به آخرین پیکسل برسیم.
 
گرافیک‌های برداری، از طرف دیگر، شامل یکسری از دستورات است. «یک دایره‌ی قرمز با شعاع 10 واحد بکشید، مرکز آن در مختصات X,Y باشد. حالا یک خط آبی از گوشه‌ی چپ بالایی به راست پایینی بکشید.» آن دایره‌ی سرخ می‌تواند شعاع 10 اینچ داشته باشد، یا می‌تواند 10 مایل باشد، یعنی اینکه، برخلاف عکس‌های راستری، گرافیک برداری می‌تواند بدون افت کیفیت تغییر اندازه داده شود.
 
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1
 
یک دایره‌ی کوچک که به عنوان یک عکس bitmap (چپ)، و به عنوان یک عکس برداری (راست) بزرگ شده است.
 
درست همان‌طور که فرمت‌های راستر بسیاری وجود دارد – JPEG، ‏GIF، ‏PNG، ‏BMP و … - فرمت‌های برداری بسیاری نیز وجود دارد. بسیاری از آن‌ها از برنامه‌های انحصاری رشد کرده اند و معروف شده اند  مثل AutoCAD's DWG، یا Adobe Illustrator's Al، اما یکی از آنها به نام (SVG (Scalable Vector Graphics كه توسط W3C تعریف شده است و متن باز نيز هست برای استفاده در صفحات وب و ساختار HTML تعريف شده است .
 
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1
فایل‌های SVG متن هاي ساده اي هستند که محتوی مجموعه‌های تودرتو از تگ ها است.مثلا " یک تگ <circle> وجود دارد، یک تگ <line> و همینطور آن‌ها می‌توانند با بکارگیری هر ویرایشگر متنی اصلاح شوند.
 
به علت اينكه ساختار تگ هاي یک عکس خیلی و خیلی پیچیده می شود، معمولاً بهتر است تا از یک برنامه طراحی مخصوص برای ویرایش آن‌ها استفاده شود.
بهترین نرم‌افزار شناخته شده برای این کار اینک‌اسکیپ است ( دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.inkscape.org ) که می‌تواند در مخازن اغلب توزیع‌های لینوکسی از جمله اوبونتو پیدا شود، و همچنین برای ویندوز و مک در دسترس است.
ما قبلا در سايت راز اين نرم افزار را معرفي كرده ايم دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 اينجا  را ببينيد.
اینک‌اسکیپ از SVG به عنوان فرمت اصلی‌اش استفاده می‌کند، که باعث می‌شود تا آن ابزار خوبی برای ایجاد یا ویرایش فایل‌های SVG باشد، اما همچنین یک محدودیت در توانایی‌های برنامه قرار می دهد.
 
 
Figure 1.1: Comparison of PNG and SVG enlargements.Small PNG image:
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1

Small SVG image:
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1

Enlarged PNG image:
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1

Enlarged SVG image:
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1
 

از آنجا که برخی از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مرورگرهای  وب (مثل دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
IE ) هنوز توانایی ارائهٔ (rendering) اس‌وی‌جی را دارا نشده‌اند، پیش از همه‌چیز، باید به تهیه و نصب یک نرم‌افزار ویژه موسوم بهدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اس‌وی‌جی‌نگر  (SVG viewer) اقدام نمائیم. پس از آن می‌توانیم هریک از مثال‌های ساده و ابتدائی زیر را در فایل‌های جداگانه‌ای که به svg. ختم می‌شوند ذخیره نموده و مورد آزمایش قرار دهیم.
 SVG برای دیاگرام‌ها، چارت‌های تعاملی، و حتی برای کار هنرمندانه عالی است، اما این فرمت، فن دیگری در آستین خود دارد که آن را آن سوی نرمی و سادگی گرافیک خالص برداری بالا می برد: این فرمت همچنین مقداری پشتیبانی برای عکس‌های راستری دارد. در ساده‌ترین سطح، این امکان وجود دارد که یک عکس راستری را در یک فایل SVG قرار دهید، سپس خطوط و دایره‌هایی بر روی آن بکشید، یا آن را با SVG path داخل یک شکل تنها ببندید. اما عکس‌های راستری می‌توانند به عنوان الگوهای پرکننده در فایل‌های SVG به کار برده شوند: اینک‌اسکیپ به طور پیش‌فرض تعداد کمی از آن‌ها را حمل می‌کند، و من شخصاً بافت ماسه‌ای (که شبیه نویز یا برفک در یک تلویزیون ناهماهنگ به نظر می‌رسد) را به کار برده‌ام تا به شبیه‌سازی سنگ، خاکستر، آجر ها، و حتی یک مزرعه کمک کنم.
 
با پیشرفت هنوز، SVG یک مفهوم از فیلترها داردعملیات‌های ریاضی می‌توانند با هم ترکیب شوند و بر پیکسل های راسترسازی شده در عکس نهایی اعمال شوند. عکس هنوز از بردارها ساخته می شود، اما زمانی که یکی از آن بردارها کشیده شد، فیلترها می‌توانند همه نوع از جلوه‌های آشفته‌ی راستری را که معمولاً نیاز به برنامه‌ای مثل گیمپ یا فوتوشاپ دارد، ایجاد کنند. فقط نگاه کنید که چگونه مقدار کمی فیلتر کردن می‌تواند برخی از حباب‌های برداری نیمه‌تصادفی را به یک کره‌ی آتشین انفجاری عوض کند.
 
تعدادی از حباب‌های برداری ساده …
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1
 
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
استفاده از فايلهاي برداري در طراحي سايت 1
اگر شما بخواهید با استفاده از اینک‌اسکیپ آیکن‌هایی برای یک برنامه، با استفاده از جاوااسکریپت گراف هایی برای یک وبسایت، یا با استفاده از یک ویرایشگر متنی، هنری چکیده بکشید، SVG یک فرمت قدرتمند و منعطف است که قول می‌دهد در سالهای آینده حتی توانايي هاي خود را به رخ بكشد. 
با کار جدی که در تعریف نسخه‌ی 2.0 فرمت SVG در راه است، اینک‌اسکیپ باید امیدوارانه قادر باشد تا برخی زمینه‌ها را در رقابت انحصاری اش در طی سالهای آینده فراهم کند.
 
لینک های مفید: 
اینک‌اسکیپ: ‏ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.inkscape.org  
فروم کاربری اینک‌اسکیپ: ‏ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.inkscapeforum.com  
آیکن های تانگوی SVG: ‏ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://tango.freedesktop.org  
گروه کاری SVG ‏W3C:‏ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.w3.org/Graphics/SVG
 
 مارک از سال 1994 از لینوکس استفاده می‌کند و از این برنامه استفاده می‌کند تا دو وب‌کمیک بسازد، 'The Greys' و 'Monsters, Inked' که هر دو را می‌توانید در سایت زیر پیدا کنید: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.peppertop.com
 
چند مثال از قابليتهاي svg 
فايلهاي زير را در يك اديتور متني كپي كنيد و با پسوند HTML ذخيره كنيد و سپس در يك مرورگر مناسب ببينيد
مثال ۱: ترسیم دایره‌ای به مرکز (۲۰۰ ,۶۰۰) (با واحد پیکسل) و با شعاع ۳ سانتیمتر

کد:
<svg>
<circle cx="600" cy="200" r="3cm"/>
</svg>

مثال ۲: ترسیم پاره خطی با نقطهٔ شروع (۵۰ ,۷۰)، و نقطهٔ انتهایی (۴۰۰ ,۲۰۰) (با واحد پیکسل)، به رنگ قرمز، و دارای ضخامت ۸ پیکسل


کد:
<svg>
<line x1="70" y1="50" x2="300" y2="400" style="stroke: red; stroke-width: 8"/>
</svg>

مثال ۳: در ابتدا، یک مستطیل با رأس گوشهٔ بالایی سمت چپ (۶۰ ,۸۰)، دارای عرض ۴۰۰ و قاعدهٔ ۶۰ رسم می‌شود، و سپس، پهنای مستطیل در مدت زمانی ۱۵ ثانیه (زمان اسمی و نه واقعی) از ۴۰۰ به ۲۰ به صورت انیمیشن کاهش می‌یابد. (همهٔ واحدها پیکسل است)

کد:
<svg>
<rect x="80" y="60" width="400" height="60" stroke="black" fill="none">
<animate attributeName="width" attributeType="XML"
from="400" to="20"
begin="0s" dur="15s"
fill="freeze"/>
</rect>
</svg>

مثال ۴: یک انیمیشن واقعی‌تر



کد:
<svg>
<rect x="210" y="210" width="20" height="20" style="stroke: black; fill: red;">

<animate attributeName="width" attributeType="XML"
begin="0s" dur="1s"
from="20" to="120"
fill="freeze"/>

<animate attributeName="height" attributeType="XML"
begin="0s" dur="1.0s"
from="20" to="120"
fill="freeze"/>

</rect>

<circle cx="270" cy="270" r="60"
        style="fill: green; stroke: black;">

        <animate attributeName="r" attributeType="XML"
        begin="0.7s" dur="0.8s" from="20" to="50" fill="freeze"/>
</circle>
</svg>
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی 3 گجت ضروری برای استفاده در خانه
  مزایای استفاده از لایسنس اورجینال ویندوز 10
  نرم افزار حسابداری و علت استفاده از آن
  مدیریت حرفه ای امور مالی با استفاده از Maxprog iCash 7.4
  آموزش استفاده از نرم افزار Internet Download Manager
  پاك كردن فايلهاي اضافي با BeClean
  آموزش استفاده از تیم اسپیک (برنامه گفتگو با دوستان با بهترین کیفیت)
  Free Video Downloader ابزار رايگان دانلود فايل از سايت يوتوب
  پاك كردن فايلهاي اضافي با BeClean
  معرفی و آموزش استفاده از نرم افزار Viber

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان