امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا از نسل حضرت یوسف پیامبری مبعوث نشد ؟

#1
نبوت و امامت مقامي الهي است كه خداوند آن را براساس لياقت به شخصي مي‌دهد تا هدايت مردم را به عهده گيرد. خداوند درباره حضرت ابراهيم‌(ع)بعد از اينكه از امتحانات الهي سربلند بيرون آمد، مي‌فرمايد: وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيتِي قَالَ لَا ينَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ(1)
(به خاطر آوريد) هنگامي که خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگوني آزمود. و او به خوبي از عهده اين آزمايشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواي مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض کرد: «از دودمان من (نيز اماماني قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمکاران نمي‌رسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شايسته اين مقامند)».يعني اگر فرزندانت لايق اين مقام باشند، به آنها هم داده مي‌شود و گرنه داده نخواهد شد.

در اين مورد هم اگر فرزندان يوسف پيامبر نشده باشند، به خاطر اين بوده است كه لايق آن مقام بزرگ نبوده و شايستگي آن را نداشته‌اند.

البته در حديثي از امام صادق‌(ع)نقل شده كه علت به پيامبري نرسيدن فرزندان يوسف‌(ع) به خاطر آن بوده است كه وقتي پدرش به مصر نزد او رفت ديرتر از پدر از اسب پايين آمد; و خداوند به خاطر اين ترك اولي از نسل او پيامبري قرار نداد.(2) لكن در نقل اين حديث از امام صادق‌جاي ترديد است‌.(3) حضرت يوسف‌(ع) جزء انبيا بزرگوار الهي مي‌باشد.

عصمت پيامبران خدا از مسائلي است كه با دلايل عقلي و آيات و روايات فراوان به طور قطع ثابت است‌.(4)
سراسر آيه‌هاي سورة يوسف‌(ع) بر علم و دانش‌، بردباري و شكيبايي و پاكي و عصمت شگفت آور حضرت يوسف صدّيق شهادت و گواهي مي‌دهد و قرآن‌، سرگذشت او را به عنوان "اسوه تقوا" و نمونه پاكي و مظهر عفت و عصمت بيان مي‌كند و او را از بندگان "مخلَص‌" (5) مي‌شمارد كه به فرمودة قرآن كريم "مخلَصين‌" از گزند شيطان در امانند: "اِلاّ عبادك منهم المخلصين‌" (6) بنابراين‌، چگونه مي‌توان به او نسبت داد كه "عزّ سلطنت او را گرفته باشد و به احترام پدر از اسب پياده نشده باشد و...".

به همين جهت‌، برخي از مفسران اين احاديث را مخالف با آيات قرآن و ضروريات دين و از خرافات و اسرائيلياتي دانسته‌اند كه در احاديث ما وارد شده و قابل قبول و اعتماد نمي‌باشد.(7)

آيات و روايات معتبر نشانگر آن است كه حضرت يوسف‌(ع) طبق فرمان الهي عمل مي‌كرد و كمال احترام را نسبت به پدر انجام مي‌داد; چنان كه قرآن كريم مي‌فرمايد:

فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَى يوسُفَ آوَى إِلَيهِ أَبَوَيهِ وَقَالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ(8)و هنگامي که بر يوسف وارد شدند، او پدر و مادر خود را در آغوش گرفت، و گفت: «همگي داخل مصر شويد، که انشاء الله در امن و امان خواهيد بود!»

از جملة "فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَي‌ يُوسُف‌" و "قَال‌ ادْخُلُواْ مِصْرَ" (واژه ورود و دخول‌) استفاده مي‌شود كه حضرت يوسف‌(ع) در خارج شهر به استقبال پدر و همراهانش رفته بود و در ساختمان و يا چادرهايي منزل گرفته‌، در انتظار قدوم آنان به سر مي‌برد و هنگامي كه پدر و همراهانش وارد شدند، حضرت يوسف نسبت به آنان اظهار محبت ويژه‌اي كرد: "آوَى إِلَيهِ أَبَوَيهِ" و پس از انجام دادن مراسم استقبال‌، از پدر و همراهانش خواست تا به مصر وارد شوند و در آن ديار سكني گزينند; در غير اين صورت واژة ورود و دخول جايگاهي نداشت‌، بلكه كلمه ملاقات و مانند آن مناسب بود.(9)

بنابراين پاسخ سوال فوق در واقع همان است كه در ابتدا عرض كردم: نبوت و امامت مقامي الهي است كه خداوند آن را براساس لياقت به شخصي مي‌دهد تا هدايت مردم را به عهده گيرد.

پي نوشتها:

(1). بقره‌،124.

(2). كافي‌، كليني‌;، ج 2، ص 311، دارالكتب الاسلامية‌.

(3). جهت آگاهي بيشتر ر.ك‌: الفرقان في تفسير القرآن‌، محمد الصادقي‌، ج 12 و 13، ص 205 ـ 208، آية 100 سورة يوسف‌، انتشارات فرهنگ اسلامي؛ گناهان كبيره‌، آيت‌الله دستغيب‌، ج 1، ص 132، چ افست بوذرجمهري‌.

(4). ر.ك‌: پيام قرآن‌، ج 7، ص 75 ـ 200 / منشور جاويد، جعفر سبحاني‌، ج 5، ص 30 ـ 152، دفتر انتشارات اسلامي / ر.ك‌: رسائل توحيدي‌، علامه طباطبايي‌، ترجمه و تحقيق علي شيرواني هرندي‌، ص 191 ـ 202، انتشارات الزهرا / فرشتگان‌، علي رضا رجالي تهراني‌، ص 65 ـ 68، دفتر تبليغات اسلامي‌.

(5). يوسف‌، 24.

(6). حجر، 40.

(7). ر.ك‌: الفرقان في تفسير القرآن‌، محمد الصادقي‌، ج 12 ـ 13، ص 206 ـ 208، انتشارات فرهنگ اسلامي‌.

(8). يوسف،99.

(9). ر.ك‌: تفسير راهنما، هاشمي رفسنجاني‌، ج 8، ص 576 ـ 577، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي / الميزان‌، علامه طباطبايي‌;، ج 11، ص 248، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات‌.
چرا از نسل حضرت یوسف پیامبری مبعوث نشد ؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط روناك عاشق ، مبینافرزین
آگهی
#2
شنيده بودم اينوSmile

ببينيد چقدر احترام ب پدر و مــــادر
مهمه!!!
يــاد بگيريدBig Grin
دم از بازي حكم ميزني...!
دم از حكم "دل❤" ميزني...
پـــس به زبان قمار برايت مــي گويم…!
قــمار زندگــي را به كــسي با ختم كه"تــك"
"دل❤" را با "خشـت♦" بريد...
جريمه اش "يك عمر" "حـسرت" شد
باخت زيبايي بود…!!!
ياد گرفتم به "دل❤" "دل❤" نبندم
ياد گرفتم از روي "دل❤" حكم نكنم
"دل❤" را بايد "بــُر" زد...
==============================================
چرا از نسل حضرت یوسف پیامبری مبعوث نشد ؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ×ThundeRBolT×


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زندگینامه حضرت سموئیل
  تفاوت حضرت محمد (ص) و کوروش !!
  داستان ازدواج حضرت قاسم علیه السلام در کربلا
  خلاصه ای از زندگینامه حضرت مهدی (عج)
  زندگی نامه مختصری از حضرت خدیجه (س)
  امتیازات حضرت خدیجه (س) نسبت به سایر همسران پیامبر (ص)
  دلیل رغبت حضرت خدیجه (س) برای ازدواج با پیامبر (ص) چه بود؟
  حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر (ص) ازدواج کرده بودند؟
  شخصیت حضرت زهرا (س) دارای چه ابعادی است؟
  علت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان