امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فواید امر به معروف و نهی از منکر

#1
اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر و حدود آن برای مردم روشن بشود ، معلوم خواهد شد یکی از نوترین ، شیرین ترین ، کار آمدترین و کارسازترین شیوه های تعامل اجتماعی ، همین امر به معروف و نهی از منکر است و بعضی ها دیگر در نمی آیند بگویند ( آقا ! این فضولی کردن است ! ) نه ، این همکاری کردن است . این نظارت عمومی است ، این کمک به شیوع خیر است . این کمک به محدود کردن بدی و شر است . کمک به این است که در جامعه اسلامی گناه ، گناه بماند . بدترین خطرها این است که یک روز در جامعه ، گناه به عنوان ثواب معرفی بشود . کار خوب به عنوان کار بد معرفی بشود و فرهنگها عوض بشود . وقتی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شد ، این موجب می شود که گناه در نظر مردم همیشه گناه بماند و تبدیل به ثواب و کار نیک نشود .

بدترین توطئه ها علیه مردم این است که طوری کار کنند و حرف بزنند که کارهای خوب – کارهایی که دین به آن امر کرده است و رشد و صلاح کشور در آنهاست – در نظر مردم به کارهای و کارهای بد به کارهای خوب تبدیل شود این خطر خیلی بزرگ است .

بنابراین اولین فایده امر به معروف و نهی از منکر همین است که نیکی و بدی ، همچنان نیکی و بدی بماند . فایده دیگرش این است که وقتی در جامعه گناه منتشر بشود و مردم با گناه خو بگیرند ، آنگاه اگر در راس جامعه هر کسی بخواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق بدهد ، کارش با مشکل مواجه خواهد شد . نمی تواند . یا به آسانی نمی تواند ؛ مجبور است با صرف هزینه ای فراوان این کاررا انجان بدهد .

منکرات رایج در جامعه

منکراتی که در سطح جامعه وجود دارد و می شود از آنها نهی کرد و باید نهی کرد ، از جمله اینهاست : اتلاف منابع عمومی ، اتلاف منابع حیاتی ، اتلاف برق ، اتلاف وسایل سوخت ، اتلاف مواد غذایی ، اسراف در آب و اسراف در نان .

همه اینها منکرات است و نهی از آنها لازم ات . طبق نهج البلاغه ، امیرالمونین (ع) نهی از اینها را یکی از کحورهای اصلی توصیه های خود قرار داده است . در باب مسئولان . در باب عموم مردم هم آنها را وادار کردن به حضور ، به فعالیت و احساس مسئولیت در مسائل اجتماعی ، با همین امر به معروف و نهی از منکر .

گستردگی حوزه نهی از منکر

نهی از منکر در همه زمینه های مهم وجود دارد ؛ مثلا کارهایی که افراد توانا دستشان می رسد و انجام دهند . همین سوء استفاده از منابع عمومی ؛ همین رفیق بازی در مسائل عمومی کشور ، در باب واردات ف در باب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدی و غیره . همین رعایت رفاقتها از سوی مسئولان .

امر به معروف نسبت به مسئولان

البته امر به معروف و نهی از منکر حوزه های گوناگونی ارد که باز مهمترینش حوزه مسئولان است . یعنی شما باید ما را به معروف امر و از منکر نهی کنید . مردم باید از مسئولان کار خوب بخواهند . آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا . بلکه باید از آنها بخواهند . این مهمترین حوزه است . مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسئله نماز یادگرفتنی است و شما باید بروید و مسائل آن را یاد بگیرید ، در هر مورد اینکه در کجا و چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد مسائلی وجود دارد .
فواید امر به معروف و نهی از منکر 1
پاسخ
 سپاس شده توسط SOLDIER
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  از شرایط امر به معروف و نهی از منکر،نداشتن خطر جانی یا مالی است.چگونه امام حسین(ع)...
  خواص و فواید انگشتر عین , +تصویر انگشتر عین علی
  راستی شما چطور امر ب معروف و نهی از منکر میکنید¿
  امر به معروف و نهى از منكر، وظیفه همه مسلمانان است یا گروهى خاص؟
  اطلاعاتی درباره پیامبران +فواید گفتن "بسم الله"+یک دعا
  اهمیت و فواید نماز اول وقت برای بدن انسان
  نماز...........فواید نماز........چرا نماز برای ما سنگین میشود؟؟؟؟؟؟+عکس های زیبا
  فواید بسیار مهم روحی و جسمی روزه
  فواید نماز شب
  من زشتم کاری کنید معروف بشوم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان